van Gast do feb 24, 2011 8:47 am
[quote="Gast"]Deze week heb ik een pelletkachel laten installeren.
Laat me beginnen met de pluspunten:
warmteproductie en gebruiksgemak.
Minpunten:
Na enkele dagen hebben mijn echtgenote en ik al ontzettend spijt van de aankoop.
De kachel, merk Ecoforest, maakt ontzettend veel lawaai, ondanks instelling van ventilator op laagste niveau.
Bijkomend probleem: wanneer de kachel ganse tijd aanstaat, krijgen we er bovendien enorme hoofdpijn van.
De bedoeling was in feite om, gelet op de overal beschreven voordelen, ze te gebruiken als hoofdverwarming en centrale verwarming enkel nog in te schakelen als bijverwarming.
In de praktijk vrees ik dat het precies het omgekeerde zal worden: zorgen dat we aan een basistemperatuur geraken met de pelletkachel en nadien temperatuur op peil houden met centrale verwarming.
Alternatief wordt wellicht dat ik mijn oude kachel opnieuw installeer en dat de pelletkachel opnieuw wordt verkocht.
Ik ga hier niet de fout afschuiven op merken of verkopers. Ik wil alleen geïnteresseerden ervoor waarschuwen om niet een even impulsieve aankoop te doen als wijzelf. Een klassieke kachel heeft misschien minder gebruiksgemak, maar is toch een stuk gezelliger in huis.
Beste Ivan
Eerst en vooral jammer te horen dat jullie niet tevreden zijn over een pelletkachel
Na het telefoontje ivm het ventilator geluid zijn wij meteen bij jullie thuis komen luisteren naar jullie kachel. Ik kan jullie verzekeren dat jullie kachel niet meer lawaai maakt dan deze die jullie hoorden in de winkel. Deze kachel staat op het minimum van ventilator ingesteld (- 28 %) .
Nu lees ik op ’t forum dat jullie toch niet zo gelukkig zijn met een pelletkachel en graag terug zouden overschakelen op jullie traditionele hout/kolen kachel (zonder ventilator) omwille van het geluid van de ventilator vd pelletkachel . Zoals de gebruikers op het forum reeds aangaven en ik jullie ook reeds verteld heb tijdens ons bezoek, is het zo dat als, je een hout/kolen kachel zonder ventilator gewoon bent, het even wennen is aan een pelletkachel. Deze heeft inderdaad een ventilator die je hoort , maar deze zorgt dan ook wel voor de verdeling van de warmte over de gehele ruimtes , iets wat een hout/kolen kachel niet doet .
Waar jullie hoofdpijn vandaan komt is een raadsel, een hout/kolen kachel neemt nog meer zuurstof uit de ruimte dus dat kan niet de oorzaak zijn.Mischien komt dit door de geur van de nieuwe kachel ?
Ik vind het wel jammer dat je in je bericht op het forum vermeldt dat je “niet de fout wilt afschuiven op merken of verkopers” maar dan wel vermeldt dat de ventilatoren van een ECOFOREST pelletkachel lawaai maakt (elke pelletkachel met ventilator zal meer lawaai maken dan een houtkachel) . Wil je een kachel zonder ventilatorgeluid (geen geluid) dan is er het merk RIKA , bv de Como : een ander soort pelletkachel kachel zonder ventilator en dus geen ventilatorlawaai MAAR ook niet zo’n snelle en efficiente warmte-verspreiding in de ruimtes (convectiewarmte)
Voor zo’n Como hadden jullie trouwens niet de plaats op jullie voorziene sokkel om deze kachel te plaatsen en belangerijk: een pelletkachel 8 kw zonder ventilator zou te licht zijngeweest voor jullie te verwarmen ruimtes .
Nu, ik wil GRAAG tevreden klanten dus om een lang verhaal kort te maken als jullie de pelletkachel weer kwijt willen , geen probleem . je hoeft de kachel niet te verkopen . wij zullen de kachel en de pellets terug komen ophalen en betalen jullie de kachel terug . Laat mij weten wanneer het voor jullie past.
Groeten Frank