Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 13 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 13 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

+4
Péétje Brik
ann
jeanhup
erwin
8 plaatsers

kanalisatie, ventilator

Anonymous
    Gast
    Gast

kanalisatie, ventilator Empty Re: kanalisatie, ventilator

Bericht van Gast ma feb 28, 2011 2:27 pm

Ja Erwin 123

Tis gebeurd.

Kanalisatie warmte valt enorm tegen. Ligt niet aan de kachel, ligt aan MCZ. Zij verrekken het gewoon om zoiets fatsoenlijk door te ontwikkelen en dus mogen ik en de installateur dat doen.

We gaan iets proberen met tussen-ventilators (kanaal ventilatoren die je tussen de kanalen werkt om de doorstroom van lucht te verbeteren.) de hitte is er namelijk wel (uiteinde kanalen worden gloeiend heet!)alleen wordt die hitte nauwelijks verspreid omdat het teveel in het kanaal blijft hangen.

Wordt vervolgt....en werkt het niet dan mag MCZ heel het geneuk betalen voor mij part want ze leveren iets wat NOOIT aan de eis kan voldoen! Ik denk dat je met maximaal 3 meter kanalisatie dit probleem al hebt, ik heb max 5 meter en MCZ zegt dat het tot 8 meter kan?!?

Met alle respect voor mijn installateur, hij wil het ook goed hebben en ben er van overtuigd dat hij alles gaat den wat in zijn macht ligt. Zijn ervaring met kanalistaie is ook niet zo groot dus ik kan het hem niet kwalijk nemen, en dat doe ik ook niet. MCZ moet gewoon eerst zeker stellen of hun ventilators die meters kan overbruggen, en dan pas gaan propaganderen dat hun optie "comfort air" ook daadwerkelijk andere ruimtes kan verwarmen ipv koude breken. De kachel stat nu al 3 dagen aan, en de andere ruimtes worden gewoon niet echt warm, tis iets minder koud.....maar zeker niet warm te noemen. ook verdeeld de lucht zich zo slecht dat het in de hoek waar de kanalen uitkomen warmer zijn dan de rest van de kamer.....dat laat zien dat er gewoon niet genoeg druk op het kanaal staat.
    erwin
    erwin
    Admin

Man Aantal berichten : 32449
    Leeftijd : 62
    Registration date : 15-02-10

Bericht van erwin ma feb 28, 2011 2:44 pm

pallette schreef:Ja Erwin 123

Tis gebeurd.

Kanalisatie warmte valt enorm tegen. Ligt niet aan de kachel, ligt aan MCZ. Zij verrekken het gewoon om zoiets fatsoenlijk door te ontwikkelen en dus mogen ik en de installateur dat doen.

We gaan iets proberen met tussen-ventilators (kanaal ventilatoren die je tussen de kanalen werkt om de doorstroom van lucht te verbeteren.) de hitte is er namelijk wel (uiteinde kanalen worden gloeiend heet!)alleen wordt die hitte nauwelijks verspreid omdat het teveel in het kanaal blijft hangen.

Wordt vervolgt....en werkt het niet dan mag MCZ heel het geneuk betalen voor mij part want ze leveren iets wat NOOIT aan de eis kan voldoen! Ik denk dat je met maximaal 3 meter kanalisatie dit probleem al hebt, ik heb max 5 meter en MCZ zegt dat het tot 8 meter kan?!?

Met alle respect voor mijn installateur, hij wil het ook goed hebben en ben er van overtuigd dat hij alles gaat den wat in zijn macht ligt. Zijn ervaring met kanalistaie is ook niet zo groot dus ik kan het hem niet kwalijk nemen, en dat doe ik ook niet. MCZ moet gewoon eerst zeker stellen of hun ventilators die meters kan overbruggen, en dan pas gaan propaganderen dat hun optie "comfort air" ook daadwerkelijk andere ruimtes kan verwarmen ipv koude breken. De kachel stat nu al 3 dagen aan, en de andere ruimtes worden gewoon niet echt warm, tis iets minder koud.....maar zeker niet warm te noemen. ook verdeeld de lucht zich zo slecht dat het in de hoek waar de kanalen uitkomen warmer zijn dan de rest van de kamer.....dat laat zien dat er gewoon niet genoeg druk op het kanaal staat.

misschien weet dafke ook nog goede raad, met extra ventilators gaan je elektr kosten ook nog eens mee omhoog.
    succes nog als alles werkt zoals het hoort verkoop dan de oplossing door aan MCZ

Shocked

Gast
    Gast

Bericht van Gast ma feb 28, 2011 3:08 pm

De kosten van elektriek voor 2 extra fans is te verwaarlozen als je het vergelijkt met een gas-cv installatie, verreweg Wink

Daarbij heb je dus ook de optie (met wat handig soldeer en denk werk) dat je de extra ventilatoren extern en traploos in snelheid kan bedienen.

Dwz dat je dan per ruimte de ideale afstelling kan maken voor het verwarmen, en is het eenmaal warm, de ventilatoren uit kan schakelen.
    erwin
    erwin
    Admin

Bericht van erwin ma feb 28, 2011 3:28 pm

pallette schreef:De kosten van elektriek voor 2 extra fans is te verwaarlozen als je het vergelijkt met een gas-cv installatie, verreweg Wink

Daarbij heb je dus ook de optie (met wat handig soldeer en denk werk) dat je de extra ventilatoren extern en traploos in snelheid kan bedienen.

Dwz dat je dan per ruimte de ideale afstelling kan maken voor het verwarmen, en is het eenmaal warm, de ventilatoren uit kan schakelen.

alles is natuurlijk afhankelijk wat de eerste ventilator in de kachel kan leveren anders verlies je waarschijnlijk lucht vanvoor

mischien een thermostaat in de badkamer of slaapkamer die de tussenventilatoren uitschakelt en aanschakelt

Gast
    Gast

Bericht van Gast ma feb 28, 2011 4:22 pm

mischien een thermostaat in de badkamer of slaapkamer die de tussenventilatoren uitschakelt en aanschakelt

Mijn gedachte Wink

Vindt het gewoon raar, de hitte hoopt zich nu op in het kanaal, met alle gevaren vandien, MCZ had gewoon door moeten ontwikkelen op tussen ventilatie of inderdaad kant en klare roosters met thermostaat en ventilator in een.

Kijk, als de lucht erin zo heet is dat je het kanaal niet meer aan kunt raken dan weet je dat er veel warmte blijft hangen. Als er met grote kracht lucht van 40 graden doorkomt dan wordt het uiteindelijk ook 40 graden of iig iets in die buurt.

Het gaat uiteindelijk niet alleen om de hitte die de kachel aan de achterkant uit stoot, maar wel hoe snel je een ruimte met die lucht kunt vullen. Dat is de kracht van heteluchtverwarming. En geloof me, de lucht die uit de kachel komt is heet genoeg, wat mist is de goede druk op het kanaal.

Ik denk zelfs dat het mogelijk is om de 2e fan voor kanalisatie uit te schakelen als de 2 tussen ventilatoren sterk genoeg zijn. ik denk zelfs dat het makkelijker is voor een fan om zn lucht te halen (zuigen) dan te blazen door zo'n kanaal.
    Onderdruk is in dit verhaal makkelijker te halen (mits het kanaal werkelijk 100% luchtdicht is) dan overdruk Wink
    erwin
    erwin
    Admin

Bericht van erwin ma feb 28, 2011 4:37 pm

pallette schreef:
    Het gaat uiteindelijk niet alleen om de hitte die de kachel aan de achterkant uit stoot, maar wel hoe snel je een ruimte met die lucht kunt vullen. Dat is de kracht van heteluchtverwarming. En geloof me, de lucht die uit de kachel komt is heet genoeg, wat mist is de goede druk op het kanaal.

Ik denk zelfs dat het mogelijk is om de 2e fan voor kanalisatie uit te schakelen als de 2 tussen ventilatoren sterk genoeg zijn. ik denk zelfs dat het makkelijker is voor een fan om zn lucht te halen (zuigen) dan te blazen door zo'n kanaal.
    Onderdruk is in dit verhaal makkelijker te halen (mits het kanaal werkelijk 100% luchtdicht is) dan overdruk Wink

hoor je die fan van de kanalisatie eigelijk wel draaien Shocked

Gast
    Gast

Bericht van Gast ma feb 28, 2011 6:23 pm

Ja, heel duidelijk Wink

erwin
    erwin
    Admin

Bericht van erwin ma feb 28, 2011 6:49 pm

pallette schreef:Ja, heel duidelijk Wink

ok hou ons op de hoogte, kanalisatie is blijkbaar dus nog een heel zwak punt van MCZ
    Shocked

jeanhup
    verkoper

Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

kanalisatie, ventilator Empty kanalisatie, ventilator

Bericht van jeanhup ma feb 28, 2011 7:43 pm

Palette: De meeste kanalisatiekachels hebben inderdaad maar een heel beperkt toepassingsgebied. Dit komt vaak door de relatief zwakke ventilatoren en de zeer beperkte grootte en efficiency van de extra warmtewisselaar. In jouw geval lijkt het of deze kanalen wel veel warmte kunnen leveren maar dat het niet lukt door het beperkte debiet. Bij een hoger debiet zul je echter merken dat de temperatuur van de lucht snel afneemt.
    Je kunt je heteluchtkanalen optimaliseren door alleen buizen te gebruiken met een gladde binnenkant, zo min mogelijk bochten en ze zo aan te leggen dat ze altijd iets stijgen (minimaal 5°) en ze dan ook nog zo kort mogelijk te houden.

groet,

Jean
    HK Pelletkachels
    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 58
    Registration date : 25-01-10

Bericht van ann ma feb 28, 2011 9:15 pm

Hoeveel uitblaasmonden heb je geïnstalleerd en op hoeveel meter afstand precies elk? Wij zeggen altijd dat elke bocht voor 1 m telt, hield je daar rekening mee?
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast ma feb 28, 2011 9:19 pm

Erwin, kanalisatie is bij alle merken een probleem, tenzij je kan werken zoals Jean het hierboven schreef. Kort is krachtig !
    Mijn ervaring ermee is goed ... maar niet echt denderend (of juist wel ? Rolling Eyes ) als je graag wat minder ventilatorlawaai hoort. Kort bijgelegen kamer of gang en opwarmen tot 18° ... no problem.
    Ik vrees voor Palette dat er weinig aan te doen is.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast ma feb 28, 2011 9:42 pm

Mischien een domme opmerking,maar ze zijn hier bij ons bezig de binnen deuren van de bovenverdieping te voorzien van verluchting dit omdat de toekomstige kanalisatie er voor zorgt dat er meer luchtdruk in de kamers zal geblazen worden en bij gesloten deuren het maar gelijdelijk warm zou worden,principe van een opgeblazen ballon wisten ze me te vertellen,Of dit juist is weet ik niet.De mensen die dit doen zijn gewone schrijnwerkers dit op vraag van mijn man.De afstand naar de verste kamers gebeurd door het bijplaatsen van een lucht motor en dit halfweg dat buizen stel,deze motor kan ik zelf aansturen.Ik hoop voor mezelf dat dit hier goed gaat aflopen.
    Mischien helpt dit bij jullie ook,zoniet mogen ze dit hier per direct afbreken.

Mvg
    Sandra
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast ma feb 28, 2011 10:00 pm

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

Zo zit het in elkaar, effectief maar 5:30 aan buis. okay, misschien teveel bochten, dat is mij ook niet verteld dus.

En anders gezegd, waarom wordt me het wel verkocht na dat de installateur is langs geweest en hij me overtuigd heeft dat het zeker wel gaat werken, want daar begint het in eerste instantie mee.techniek staat niet stil en ik sta daar open voor....
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper

Bericht van jeanhup ma feb 28, 2011 10:08 pm

Hoi Palette,

Welk materiaal? Daalt de buis ergens?
    Zoals je zelf al schreef: je installateur had er blijkbaar niet veel ervaring mee, alhoewel gezond verstand hem ook al op weg had kunnen helpen.

groet,

Jean
    HK Pelletkachels
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper

Bericht van jeanhup ma feb 28, 2011 10:10 pm

Way Sandra schrijft is trouwens ook waar: de lucht moet ook weg kunnen uit de kamer. Beste dus zo laag mogelijk en zo ver mogelijk weg van de inblaasopening een rooster ergens monteren.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast ma feb 28, 2011 10:35 pm

Het kanaal is een 60mm flexibel aluminium buis omringd met glaswol met een zilverwrap.

Schijnbaar standaard produkt voor kanalisatie is mij verteld.

Is dat balon effect een bewezen feit?
    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 58
    Registration date : 25-01-10

Bericht van ann ma feb 28, 2011 10:39 pm

Inderdaad, je kan lucht niet stapelen... Als je constant lucht inblaast in een kamer moet er ook lucht uitkunnen en omgekeerd de plaats waar je de lucht uithaalt daar moet ook andere lucht inkomen. Dus het best is deze kamer op de een of andere manier te laten communiceren.
    Péétje Brik
    Péétje Brik
    Pellet
    Pellet

Man Aantal berichten : 175
    Leeftijd : 63
    Registration date : 19-01-11

Bericht van Péétje Brik ma feb 28, 2011 10:50 pm

pallette schreef:Het kanaal is een 60mm flexibel aluminium buis omringd met glaswol met een zilverwrap.

Schijnbaar standaard produkt voor kanalisatie is mij verteld.

Is dat balon effect een bewezen feit?

Op onze zoektocht naar een kachel hebben we de Musa met kanalisatie zien branden in een toonzaal, daar werd wel gebruik gemaakt van 100mm buis daar kwam toch een redelijke stroom door, maar werd er geen 80mm buis voorgechreven door MCZ
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast ma feb 28, 2011 11:02 pm

Feitlijk communiceren die ruimtes al via de deurkieren.

En als je zo aan de gang moet waar zijn we dan mee bezig...produkt zegt dit en nu moet hemel en aarde bewogen worden voor een vleugje optimalisatie?

Het zou bar triest zijn als alle vormen van verwaming dat soort gein met zich mee bracht.

Brohure alleen schetst de consument dus een verkeerd product...dat kan toch niet. Ik laat ook bewust de installateur erbuiten omdat MCZ zelf in eerste instantie niet duidelijk is. In hun manul wordt niet gesproken over bochten, alleen over de maximale lengte (8mr) en ik heb 5 meter, de verdeling na de y bicht staat wel beschreven maar thats it.

Nou, vertel het mij naar, in het manual staat trouwens "de optie om meerdere ruimte's te VERWARMEN"

Wat lees ik nu fout dan, verwarmen klinkt in mijn oren aan minimaal 19/20 graden. Of is dat een gekke gedachte?
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast ma feb 28, 2011 11:05 pm

Hoe hoger de doorsnee van het kanaal des te minder druk dus nog minder stroom. In een showroom heb je de ideale sitatie (1 meter kanalen ofzo)

Snap het niet echt wat je zegt want standaard aansluistuk van mcz is 60mm

@ jean; de buis daalt enkel bij de uitmonding, 10cm ofzo door het plafond. Daar op dat punt wordt de buis bloedheet, de warmte is er wel, en ik vind dus een buisventialtor (ze bestaan gewoon) dus zeker het proberen waard, zolang je de maar niet meer gaat vragen dan wat de kachel effectief recht achter uit de kachel geeft, dan kan de lucht niet zo sterk afkoelen in een goed geisoleerd kanaal over die 5,3m

Klinkt toch plausibel? Tsja...nog maar even de hoop houden....

Laatst aangepast door pallette op ma feb 28, 2011 11:32 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Péétje Brik
    Péétje Brik
    Pellet
    Pellet

Man Aantal berichten : 175
    Leeftijd : 63
    Registration date : 19-01-11

Bericht van Péétje Brik ma feb 28, 2011 11:27 pm

pallette schreef:Hoe hoger de doorsnee van het kanaal des te minder druk dus nog minder stroom. In een showroom heb je de ideale sitatie (1 meter kanalen ofzo)

Snap het niet echt wat je zegt want standaard aansluistuk van mcz is 60mm

Minder stroom wil niet altijd zeggen minder volume uitgeblazen warmte bij een grotere diameter, er is in elk geval minder weerstand.
    Zie net dat er 2 modellen aansluitstukken zijn, 60 en 80, voor de soorten kachels zekers.
    Hopelijk vinf je de ideale manier om alles optimaal te laten werken, want ik heb dezelfde plannen hier, succes.
    erwin
    erwin
    Admin

Bericht van erwin ma feb 28, 2011 11:50 pm

palette uw uitblaas zit dan juist onder het plafond, dan blijft de warmte daar toch hangen.

is het niet beter de uitblaas op 80cm te zetten, maar dat gaat niet meer zeker zoals je buizen nu liggen Shocked

jeanhup
    verkoper

Bericht van jeanhup ma feb 28, 2011 11:56 pm

@palette: dat laatste stukje van 10 cm naar beneden moet hij bij een ideale situatie nog wel kunnen overbruggen. Maar ideaal is jouw installatie zeker niet: de combinatie van niet stijgende kanalisatie (ik neem aan dat deze vlak over je plafond loopt), relatief veel bochten, vrij lange kanalen en een materiaal met veel interne weerstand (aluflex) is dit eigenlijk een 'recipe for disaster'. Het is heel spijtig maar je installateur had beter moeten weten. De fabrikanten schetsen een ideale situatie (8 meter kan vast wel bij een licht stijgende pijp van glad materiaal zonder bochten) en het is zaak dat je installateur je uitlegt hoe dat in jouw specifieke situatie optimaal geimplementeerd kan worden.

Het is trouwens het beste om de uitlaten zo laag mogelijk in de ruimte te laten uitkomen (zoals Erwin ook al zegt). Als er nu al wat warme lucht uitkomt verwarm je daarmee het plafond. De warme lucht zal niet zakken. Dit moet sowieso veranderd worden!
    In jouw geval zou ik de y meteen achter je kachel plaatsen en de rechter kamer met een zo kort mogelijke gladde (niet flexibele) buis, zo laag mogelijk in de kamer laten uitkomen. Voor die kamer links zie ik eigenlijk geen goede oplossing (behalve een buisventilator zoals je zelf al voorstelde) of je moet al de kanalisatie onder de vloer laten lopen om zo laag mogelijk in die kamer uit te komen.

groet,

Jean
    HK Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast di maa 01, 2011 8:47 am

Nee, de situatie is onveranderbaar. Ik ga niet nog meer buis toevoegen en koven maken om het enigszins weg te werken.

lekker, mooi opgeknapte plafonds en dadelijk draait het erop uit dat ik helemaal geen pelletkachel meer heb en 3 gaten in die mooie plafonds...

Ik porbeer rustig te blijven......maar t valt niet mee. Ik geef de installateur uiteraard zijn kans met die buisventilatie, maar als dat net zo flopt als de situatie nu dan sta ik niet voor mijzelf in, als hij daarna de deur dicht gooit. Maar ik ga ervan uit dat het zover niet gaat komen en de installateur zijn verlies sportief neemt als het echt niet gaat werken. En anders zijn er nog andere wegen die naar Rome leiden....
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast di maa 01, 2011 9:36 am

Ik merk overigens dat ik een beetje boos aan t worden ben en dat is niet goed he.....ik hoor ook vanuit mijn collega's dat met genoeg circulatie ook vanuit een plafond verwarmd kan worden. Anders zou het in veel kantoren ijskoud zijn. Dus ondankt de gestelde tegenstellingen hier wil ik toch even proberen het iets zonniger in te zien. (is moeilijk....als het eenmaal niet meteen werkt....)

Maar ik had gewoon graag gehad dat ik voor dat dure geld meteen geholpen was. En nu gaan er weer weken overheen met als risico dat het dadelijk niet meer te testen valt bij 15 graden voorjaarsweer. Er hoeft dan namelijk nog maar nauwelijks gestookt te worden aangezien het bij mij goed geisoleerd is. En ik moet toch wachten want de installateur wil eerst zijn geplande installatie's afwerken alvorens mij te helpen en dat gaat dus weken duren....

Niet handig voor een ongedurig persoon als ik......

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Soortgelijke onderwerpen

-

Het is nu za nov 23, 2024 3:19 am