hobbymachine schreef: tenzij het héél grote roosters zijn. Je zult tocht (trek) moeten maken, eventueel mechanisch, maar dan haal je de warme bovenlaag in de leefkamer steeds weg
Het zouden geen hele grote roosters worden, maar wel mechanisch, in en uit te schakelen met een eenvoudige schakelaar volgens wens...
Dus wanneer we beneden vertoeven zouden we enkel een gekozen kamer kunnen opwarmen. Naargelang welke van de 2 kamers boven opgewarmd moet worden (lees nog steeds; de koude doorbreken) zouden we een deel van de warmste lucht die zich altijd aan het plafond bevindt mechanisch kunnen blazen naar de kamer waar nodig. In geval dat je de 2 ventilatoren zou aanzetten zou dit wel meer vermogen vragen, maar dit hebben we er dan wel eventueel voor over.
Bovendien zouden we in principe zelden met de 2 ventilatoren samen beneden opwarmen. Wat dus meestal niet veel meer vermogen zou vragen...
Stel je bijvoorbeeld voor dat we 1 kamer via deze mechanische ventilatie wensen mee op te warmen (40m³) zou dit qua kw niet zo heel veel uitmaken dacht ik...
Misschien zou het zelfs mogelijk moeten zijn om wanneer we beneden vertoeven deze benedenruimte op te warmen en pakweg een uur vooraleer we naar boven gaan de warme lucht naar boven te ventileren.
Vraag is en blijft of dit eigenlijk technisch gezien allemaal wel logisch blijft, wat ik over het hoofd zie, en hoeveel jullie deze renovatie schatten qua kostprijs. De 2 ventilatieroosters zullen alvast geen grote kost zijn, dacht ik. Maar hoeveel kostte bij jullie de inbouw en afwerking van een pelletkachtel?
Weet dat ik qua verwarming momenteel nog met mijn accumulatieverwarming zit die ik buiten wil gooien en met de veranderingen voor de boeg stel ik al jullie visies ten zeerste op prijs.
Dus alvast bedankt voor jullie reacties...
Mvg,
El-Dimi.