Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 16 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    vraagje over uitvoerbuis pelletkachel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    vraagje over uitvoerbuis pelletkachel Empty vraagje over uitvoerbuis pelletkachel

    Bericht van Gast vr jun 17, 2011 9:16 pm

    Hallo,

    Wij zijn hier nieuw en hebben een vraagje:
    Mijn man en ik zijn van plan een pelletkachel te kopen voor onze nieuwbouw. Let wel... Ons huis bestaat uit hout, stro en leem/traskalk. We hebben al enkele stro/leemhuizen gezien die ook in het bezit zijn van een pelletkachel.

    Onze vraag is nu wat het beste is voor de uitvoer qua prijs? We hebben hier al verschillende zaken gelezen en nu is de keuze nog moeilijker:

    - een lange inoxbuis door de zoldering naar het dak. Maar de nok van ons dak is 10,70m. Vanaf 9m is het moeilijker om zuurstof te trekken, maar gelukkig staat ons huis op sokkels en is er dus de mogelijkheid om via de vloer (onder het huis door) de zuurstof te nemen. Nadeel is dat inoxbuis duur is en we die dan zouden moeten inbouwen in een houten schacht met leem om het zicht van buis te camoufleren en een gat in het dak moeten maken.

    - schouwpotten zijn ook een mogelijkheid, tot op zekere hoogte en deze boven verlengen met een inox
    buis'je'. Deze dan ook later inbouwen in een schacht. Maar bestaat hier een verbindingsstuk voor om tussen de schouwpotten en de inoxbuis te steken? Ik kon hier niet dadelijk iets van terugvinden.

    - een andere mogelijkheid is een rechtstreekse (inox ?)buis door de muur van ongeveer 2m, 30cm van de muur af. Mijn vraag hier rond is of de buren er dan geen last van gaan hebben? Hun huis staat op ongeveer 3m van het onze af.

    Weet iemand wat de beste oplossing is?

    Groetjes Sanchi en Jerrith
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    vraagje over uitvoerbuis pelletkachel Empty Re: vraagje over uitvoerbuis pelletkachel

    Bericht van jeanhup vr jun 17, 2011 9:41 pm

    Beste Sanchi en Jerrith,

    De eerste optie (verticale buis door dak) is waarschijnlijk het beste. Deze kun je enkelwandig uitvoeren - behalve op plaatsen waar je door plafond of dak gaat - en daarmee recupeer je nog een groot deel van de rookgaswarmte. Bij een buis van die lengte zou ik wel voor buizen kiezen met een diameter van 10 cm i.p.v. de standaard 8 cm. Je kunt ook schouwpotten nemen maar dat heeft verder geen voordelen - is alleen maar duurder en meer werk.

    Door je leem/stromuren een horizontale buis leggen lijkt me niet ideaal door de grote dikte van je muur (moeilijk boren) en die korte afstand naar je buren (als ze geen deuren/ramen/terras bij de rookuitgang hebben zal dit overigens niet echt een probleem zijn).

    De zuurstof onder je huis vandaan halen is ideaal in elk van je opties.

    groet,

    Jean
    Adler en Pasian pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vraagje over uitvoerbuis pelletkachel Empty Re: vraagje over uitvoerbuis pelletkachel

    Bericht van Gast za jun 18, 2011 10:28 pm

    Hartelijk dank voor je antwoord. We zullen het eens bekijken :-)

    Gesponsorde inhoud


    vraagje over uitvoerbuis pelletkachel Empty Re: vraagje over uitvoerbuis pelletkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 03, 2024 5:20 am