van wavado ma nov 24, 2014 4:19 pm
Ik ben op het idee gekomen om dit plaatje te maken niet om de koek te verminderen maar eerder om de kachel beter en langer te laten moduleren wanneer ik ze op automatisch laat branden, dus volgens de ruimtevoeler v.d kachel.
Ook wanneer ik ze met het tussenseizoen laat branden op Heat 30 werkt het beter om de kachel op een klein economisch vuurtje te laten branden.
Ik heb het altijd lastig gevonden dat de kachel niet lager kon gezet worden zonder dat ze uit zou gaan wanneer ze op automatisch stond te branden.
Met dit plaatje ondervind ik nu dat ze langer moduleert (dus minder pellets begint toe te voegen) vooraleer ze uit gaat en de temperatuur langer gelijkmatig blijft in men woonruimte. Ik stook nu voor het tweede jaar Elite pellets die blijkbaar meer warmte geven.
Met dit plaatje is de opening momenteel 4cm x 7cm voor korte pellets, verleden jaar had ik 2 paletten met pellets van 1 a 3 cm en heel soms langere, door die enkele te lange pellets heb ik weleens een 3tal keer voor gehad dat de kachel was uitgevallen omdat de worm vermoed ik niet voldoende kon bevoorraden.
Zoals je op de volgende foto's kan zien heb ik gewoon gebruik gemaakt van de bestaande 2 schroefjes waar dit 1mm dikke plaatje mee vastgezet is.
In geval er meer en meer stof in het laagste punt zou kunnen blijven zitten van de worm na x-aantal maanden, erop letten dat er nog voldoende pellets door kunnen, want waar stof zit kunnen geen pellets zijn, dus eventjes stofzuigen, al heb ik dit zelf pas na een volledig stookseizoen gedaan.
Dit zijn nu mijn ervaringen en misschien kunnen die bruikbaar zijn voor andere, de installateurs zullen hier wel hun bedenkingen bij hebben, maar ik begrijp dan ook dat zij elke uitval al is het maar 1 keer op een seizoen willen vermijden door 1 te lange pellet, maar die neem ik er graag bij tegenover de voordelen dan.