Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 13 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    De kogel is door de kerk.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast di 25 okt 2011 - 17:38

    Na lang overleg en overdenken is de beslissing gevallen en heb ik een MCZ Musa Air besteld, levertijd ongeveer vijf weken. Die tijd overbrug ik rustig met mijn Sideros want die doet het prima.

    Reden voor de overstap? De MCZ heeft iets meer vermogen en lust 6 en 8 mm pellets, het Active System en de kwaliteit. Ik stook op dit moment Firestixx maar heb nog wat aparte waar liggen, turf en eiken pellets 8 mm en straks mijn eigen merk van diverse mixture.

    Kachel wordt geleverd op begane grond niveau, ofwel garage, en daar ga ik hem uitpakken en instoken. Als de kachel reukvrij brandt gaat hij de kamer in voor de verdere assemblage en plaatsing.

    Ik zoek een niet te koude dag uit, laat de Sideros lekker branden en als het huis op temperatuur is schakel ik deze uit en doe dan de wisseling. Uit ervaring weet ik dat dat binnen een uur gaat lukken dus lang in de kou zitten zal ik niet.

    Als de Musa er staat gaat alles wat verantwoord te pelleteren is in de kachel en daarvan heb ik genoeg liggen zo langzamerhand en dan moet het snoeiafval van deze herfst nog komen. Met in totaal een 15 m³ berk, divers loofhout, naaldhout en divers snoeihout moet ik wel een eindje komen schat ik in.

    Heb er zin in.
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van turkoois di 25 okt 2011 - 18:04

    Dick gefeliciteerd met je nieuwe aankoop.
    Ik wens je veel stookplezier.

    Ik ben benieuwd hoe je eigen gemaakte pellets hierin gaan branden.

    Groetjes,

    Chris (turkoois)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast di 25 okt 2011 - 18:16

    Chris,

    de proefpartij die ik bij de fabrikant van de PelletMaker had gedraaid van half berk en half naaldhout deden het goed, zowel in mijn Sideros als in de MCZ van mijn schoorsteenveger.

    Het gaat straks om wat exotischer mengsels, druif, buxus, braam, taxus, appel en dat gemengd met afval pallets. Daarom dus een allesvreter als de Musa. Heb er alle vertrouwen in dat de EF-pellets het ook goed gaan doen voor eigen gebruik maar ik ga er niet de markt mee op.

    Groet,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast di 25 okt 2011 - 18:52

    Mijn vader zou eventueel in de toekomst ook zelf pellets willen maken. We hebben daarstraks al even de topics die hier over geschreven zijn nog eens terug gelezen. Hoe en wat daar moet hij nog over nadenken, het zou ook met snoeiafval enz moeten dus waarschijnlijk ook een hamermolen nodig. Ik blijf je bevindingen lezen en als we vragen hebben zal ik je die wel stellen. Het is nog niet voor meteen dus we hebben nog wat tijd.

    Succes met je nieuwe kachel en het maken van pellets.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast di 25 okt 2011 - 18:57

    Kristel,

    mijn eerder aangeschafte Cramer hamermolen staat eventueel ter beschikking. Was er wel content mee maar vind de PelletMaker toch een betere oplossing.

    Blij met mijn trouwe lezeres,

    groetjes,

    Dick
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van flair di 25 okt 2011 - 18:58

    Hoe droog jij eigenlijk je snoeiafval Dicktwist ? Je kan toch nooit een goed vocht gehalte hebben van onder de 10 % ? Heb je al eens je vochtgehalte laten meten van je pellets? Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar .

    grz

    Flair
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast di 25 okt 2011 - 18:59

    Die PelletMaker is dat een systeem van malen en pellets maken in 1? En wat is de prijs daar van? En wat kost eventeel die Cramer hamermolen?

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast di 25 okt 2011 - 19:06

    Flair,

    ik ben begonnen met afvalpallets. Die hadden een vochtgehalte van 8% wat veel te droog was want de PelletMaker lust het liefst rond de 20%. Ik heb mijn snoeiafval en resthout buiten liggen en voeg tijdens het persen water toe na meting van de vochtigheidsgraad.

    De pellets hebben na het persen en uitdampen een restvochtigheid van ongeveer 6% en dat vind ik prima, wat de calorische waarde is weet ik niet en daar verdiep ik me niet in. Het brandt en geeft warmte en de kachel doet het er goed op.

    Gr.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast di 25 okt 2011 - 19:13

    Kristel,

    de PelletMaker 3.0 doet inderdaad alles in één arbeidsgang en die heb ik rechtstreeks bij de fabrikant gekocht voor rond de 4650,00 €.

    In de Cramer hamermolen kun je materiaal tot 5 centimeter vermalen, komt er al poeder uit, en die staat voor 500,00 € ter beschikking in Twist (Duitsland).

    Groet,

    Dick
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van flair di 25 okt 2011 - 19:13

    dicktwist schreef:Flair,

    ik ben begonnen met afvalpallets. Die hadden een vochtgehalte van 8% wat veel te droog was want de PelletMaker lust het liefst rond de 20%. Ik heb mijn snoeiafval en resthout buiten liggen en voeg tijdens het persen water toe na meting van de vochtigheidsgraad.

    De pellets hebben na het persen en uitdampen een restvochtigheid van ongeveer 6% en dat vind ik prima, wat de calorische waarde is weet ik niet en daar verdiep ik me niet in. Het brandt en geeft warmte en de kachel doet het er goed op.

    Gr.,
    Dick

    Ik zal me eens moeten verdiepen in die pelletmaker, blijkbaar zit er daar een droogfunctie op ook .
    Palletten zijn idd superdroog hout. Dan meng je wss het snoeiafval met droog hout voor een mix .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast di 25 okt 2011 - 19:18

    Flair,

    als je Duits kunt lezen heb ik de handleiding voor je- In de PelletMaker zit een tank met sproei-installatie die in vijf stappen is af te regelen om voldoende vocht toe te voegen.

    20% Vocht in het begin betekent na uitwaseming van de pellets ongeveer 6 % restvochtigheid.

    Groet,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast di 25 okt 2011 - 19:22

    dicktwist schreef:Kristel,

    de PelletMaker 3.0 doet inderdaad alles in één arbeidsgang en die heb ik rechtstreeks bij de fabrikant gekocht voor rond de 4650,00 €.

    In de Cramer hamermolen kun je materiaal tot 5 centimeter vermalen, komt er al poeder uit, en die staat voor 500,00 € ter beschikking in Twist (Duitsland).

    Groet,

    Dick

    Dankje, ik zal het mijn vader morgen laten weten.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast di 15 nov 2011 - 16:37

    Zojuist ben ik gebeld door de leverancier, de MCZ Musa Air wordt donderdagochtend bezorgd, 3 weken levertijd in plaats van de aangekondigde 5 weken. kan ik hem in de middag en vrijdag in de garage lekker instoken zodat de verf goed inbrandt en heb ik geen gestink in de kamer.

    Zaterdagmiddag samen met mijn zoon de kachel wisselen met de Sideros en aansluiten en dan genieten. Zal eens flink testen hoe het Active System met de verschillende pelletsoorten omgaat, ik heb nog een zak turfpellets en pure eiken pellets liggen en uiteraard mijn eigen fabrikaat.

    Ik zal volgende week maar eens serieus gaan produceren, is er nog niet echt van gekomen, om zoveel mogelijk eigen pellets te branden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast di 15 nov 2011 - 18:34

    Ik kijk vooral uit naar je eigen fabricaten ;-) laat maar weten hoe het gaat.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast di 15 nov 2011 - 18:53

    Als je mijn zoon bedoelt, daarmee gaat het uitstekend Smile .

    Wat de pellets aangaat zal ik mijn oude botten eens recht schoppen en aan de gang gaan, er ligt genoeg aan oude paletten, snoeiafval enzo en de herfstsnoei moet nog beginnen.....

    Eerst de kachel en volgende week de pellets en dan meld ik de resultaten van de mix van naaldhout, divers loof- en snoeihout en eierdoosjes.

    Alle verantwoorde afval door de machine en branden, Ollander he, gratis is beter.

    Groet, Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast di 15 nov 2011 - 19:53

    Laat maar weten wat er allemaal in mag, we kunnen dan al beginnen verzamelen ;-)

    Groetjes
    Kristel
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van player wo 16 nov 2011 - 8:44

    Veel succes! Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen!! Misschien een nieuw topic maken over het maken van de pellets met een paar foto's? Dan kunnen we deze bovenaan in een subforum plaatsen.


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast wo 16 nov 2011 - 8:54

    @Player,

    ik zal daar als de zaak op de rit staat eens wat tijd aan besteden.

    @Kristel,

    oude palletten, snoeihout, eierdoosjes (ongebleekt karton zonder bindmiddel) en divers afvalhout (geen spaanplaat of dergelijke).

    Ik houd een verhouding aan van 50% naaldhout en 50% overig en dat brandt prima in de Sideros en zal in de Musa nog beter gaan verwacht ik.


    Laatst aangepast door dicktwist op wo 16 nov 2011 - 17:39; in totaal 1 keer bewerkt
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van ss wo 16 nov 2011 - 11:19

    player schreef:Veel succes! Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen!! Misschien een nieuw topic maken over het maken van de pellets met een paar foto's? Dan kunnen we deze bovenaan in een subforum plaatsen.

    Inderdaad, veel succes met de nieuwe aanwinst en altijd interresse in je ervaringen!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gast zo 20 nov 2011 - 12:03

    De Musa staat op zijn plek al weer een uurtje te branden. Het wisselen duurde inclusief schoonmaken van beide kachels iets minder dan een uur.

    Eerste indruk is, sneller op temperatuur en beduidend stiller. Alles staat op auto en dat brandt heel mooi en rustig. Door het van tevoren instoken van de kachel geen spoor meer van verflucht, hij heeft zaterdagmiddag lekker op vol vermogen in de garage staan branden.

    Kortom, dik tevreden en hopen dat dat zo blijft, volgende week eens wat experimenteren met andere pellets.

    Verhaal van het zelf produceren van pellets volgt in een ander topic zodra daar wat over te melden is.

    Gesponsorde inhoud


    De kogel is door de kerk. Empty Re: De kogel is door de kerk.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za 27 apr 2024 - 16:38