Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 23 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 22 gasten

Robert


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+7
Jef
flair
erwin
francky
trigger
ss
jeanhup
11 plaatsers

    Stopcontact met aarding?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Stopcontact met aarding? Empty Stopcontact met aarding?

    Bericht van Gast do nov 10, 2011 10:09 am

    Hallo,
    Onze pelletkachel wordt vandaag geplaatst!?!.

    Is er voor een pelletkachel eigenlijk een stopcontact met aarding nodig?

    Alvast bedankt voor de reactie
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van Gast do nov 10, 2011 10:17 am

    Ik zou dat zeker doen en beter nog met een overspanningsbeveiliging, de stekker met randaarde zit niet voor niets aan een pelletkachel.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van jeanhup do nov 10, 2011 10:20 am

    Aarding is absoluut noodzakelijk voor het afvloeien van statische electriciteit die anders ventilatoren of besturingsunits kan beschadigen.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van ss do nov 10, 2011 1:07 pm

    Voor een pelletkachel STEEDS aarding, zonder uitzondering!!!
    Groeten,
    ss
    trigger
    trigger
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 45
    Registration date : 27-09-11

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van trigger do nov 10, 2011 4:28 pm

    Persoonlijk denk ik dat de meeste pelletkachels NIET op aarding aangesloten zijn.
    Velen hebben niet een geaarde stekkerdoos naast hun kachel.


    _________________
    Palladio Scozia
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van ss do nov 10, 2011 4:44 pm

    trigger schreef:Persoonlijk denk ik dat de meeste pelletkachels NIET op aarding aangesloten zijn.
    Velen hebben niet een geaarde stekkerdoos naast hun kachel.

    Beste trigger, als je je kachel aangesloten hebt op een stopcontact zonder aarding dan kan ik je enkel met klem advizeren om dit zo snel als mogelijk te veranderen naar een stopcontact MET aarding.
    Vriendelijke groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van Gast do nov 10, 2011 5:07 pm

    Werkende voor een electronica producent, denk ik hier te mogen reageren ;-)

    Naar esd veiligheid (electrostatische ontlading) van je printplaat en componentjes kan je idd maar beter een aarding hebben. Een kachel heeft enkele van de belangrijkste factoren om electrostatische lading op te bouwen. (warmte, luchtweerstand en metalen body) als jij dan net van onder je fleece dekentje kruipt ideaal om jezelf op te laden. en via de klep of het rooster in de kachel metaal raakt. kan je een ontlading hebben die de electronica kan stuk maken. met een aarding loopt die ontlading mooi weg.
    wat kost een printplaatje. tussen de 250 en 400 euro? wat kost een kabeltje met een adertje meer? 5 cent de lopende meter?

    Ik herstel dagelijks pcb's waarvan de schade had kunnen vermeden worden door een aarding.

    Dus ja het is een beetje beroepsmisvorming ;-)

    En het zal waarschijnlijk 100 keer goed gaan, maar die 1e keer kan voldoende zijn om een component kapot te maken. Ongeacht of de bordspanning 5, 12, 24 of 220V is.

    Ik zeg altijd: De extra installatie kost, om het meteen goed te doen, weegt nooit op tegen de herstelling/vervanging van een printplaat.

    Ook bij ander meteriaal die ergens bij geplaatst worden (tv's, microgolf ovens, pc, enz..)

    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van ss do nov 10, 2011 5:21 pm

    aetd schreef:Werkende voor een electronica producent, denk ik hier te mogen reageren ;-)

    Naar esd veiligheid (electrostatische ontlading) van je printplaat en componentjes kan je idd maar beter een aarding hebben. Een kachel heeft enkele van de belangrijkste factoren om electrostatische lading op te bouwen. (warmte, luchtweerstand en metalen body) als jij dan net van onder je fleece dekentje kruipt ideaal om jezelf op te laden. en via de klep of het rooster in de kachel metaal raakt. kan je een ontlading hebben die de electronica kan stuk maken. met een aarding loopt die ontlading mooi weg.
    wat kost een printplaatje. tussen de 250 en 400 euro? wat kost een kabeltje met een adertje meer? 5 cent de lopende meter?

    Ik herstel dagelijks pcb's waarvan de schade had kunnen vermeden worden door een aarding.

    Dus ja het is een beetje beroepsmisvorming ;-)

    En het zal waarschijnlijk 100 keer goed gaan, maar die 1e keer kan voldoende zijn om een component kapot te maken. Ongeacht of de bordspanning 5, 12, 24 of 220V is.

    Ik zeg altijd: De extra installatie kost, om het meteen goed te doen, weegt nooit op tegen de herstelling/vervanging van een printplaat.

    Ook bij ander meteriaal die ergens bij geplaatst worden (tv's, microgolf ovens, pc, enz..)


    Heel juist!!! Ben blij dat er nog mensen met verstand van electronica-toestanden ronddolen op het forum. De meeste gebruikers denken dat een pelletkachel een veredelde houtkachel is, spijtig genoeg is dat niet zo.
    Dus toch efkens nadenken bij het aansluiten en het dagelijks gebruik van je kachel en één van de evidente zaken is dus zeker de AARDING!
    Groeten,
    ss duivel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Stopcontact met aarding? Empty Stopcontact met aarding?

    Bericht van Gast do nov 10, 2011 8:28 pm

    Na het lezen van dit alles zijn we zeer tevreden dat we via de kruipkelder een stopcontact met aarding konden gebruiken.
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van francky do nov 10, 2011 9:31 pm

    trigger schreef:Persoonlijk denk ik dat de meeste pelletkachels NIET op aarding aangesloten zijn.
    Velen hebben niet een geaarde stekkerdoos naast hun kachel.

    leven we nu nog in de jaren 1950 of 60 iedereen weet toch wel dat je een aarding moet hebben.EN DIT op iedere stopcontackt !! AUB zeg !!

    En een verlies stroom schakelaar nog nooit van gehoord zeker man man .... we leven in 2011 foei zeg ik zeg ik tegen men hond....


    _________________
    Edelkamin funny 11kw
    zibro carmen 11 kw
    lava
    Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van erwin do nov 10, 2011 10:48 pm

    francky schreef:
    trigger schreef:Persoonlijk denk ik dat de meeste pelletkachels NIET op aarding aangesloten zijn.
    Velen hebben niet een geaarde stekkerdoos naast hun kachel.

    leven we nu nog in de jaren 1950 of 60 iedereen weet toch wel dat je een aarding moet hebben.EN DIT op iedere stopcontackt !! AUB zeg !!

    En een verlies stroom schakelaar nog nooit van gehoord zeker man man .... we leven in 2011 foei zeg ik zeg ik tegen men hond....

    franky bij nieuwbouw moet je idd overal aarding en een differentieel voorzien,
    bij oudere betaande woningen zijn er nog meer dan je denkt, waar geen aarding of diff aanwezig is, of waar de aarding nog op de waterleiding hangt affraid

    natuurlijk is het aan te raden daar dat wel te voorzien.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van flair do nov 10, 2011 11:33 pm

    francky schreef:
    trigger schreef:Persoonlijk denk ik dat de meeste pelletkachels NIET op aarding aangesloten zijn.
    Velen hebben niet een geaarde stekkerdoos naast hun kachel.

    leven we nu nog in de jaren 1950 of 60 iedereen weet toch wel dat je een aarding moet hebben.EN DIT op iedere stopcontackt !! AUB zeg !!

    En een verlies stroom schakelaar nog nooit van gehoord zeker man man .... we leven in 2011 foei zeg ik zeg ik tegen men hond....

    Ik denk dat je serieus zou verschieten van het aantal huizen zonder aarding en zonder verlies schakelaar, ik kom er wekelijks tegen.
    ik vind trouwens dat je kort door de bocht gaat met je foei, veel oudere mensen weten gewoon van niet beter , voor ons is dat allemaal normaal wij zijn er in opgegroeid maar mensen van 70-80 of ouder wat weten die daarvan.
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van Jef vr nov 11, 2011 1:03 am

    Of een toestel een aarding nodig heeft zie je toch simpel aan de stekker cyclops
    Stekker zonder geen aarding stekker met wel aarding.
    Daar hoef je nu toch geen plannetje bij pffff het zit er al bij klop What a Face


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van ss za nov 12, 2011 11:53 am

    flair schreef:
    francky schreef:

    leven we nu nog in de jaren 1950 of 60 iedereen weet toch wel dat je een aarding moet hebben.EN DIT op iedere stopcontackt !! AUB zeg !!

    En een verlies stroom schakelaar nog nooit van gehoord zeker man man .... we leven in 2011 foei zeg ik zeg ik tegen men hond....

    Ik denk dat je serieus zou verschieten van het aantal huizen zonder aarding en zonder verlies schakelaar, ik kom er wekelijks tegen.
    ik vind trouwens dat je kort door de bocht gaat met je foei, veel oudere mensen weten gewoon van niet beter , voor ons is dat allemaal normaal wij zijn er in opgegroeid maar mensen van 70-80 of ouder wat weten die daarvan.

    Flair, ik vermoed toch dat die "oudere" mensen hun kachel laten plaatsen door een installateur!? Eeen aardingsstaaf is al snel in de grond geslagen he! Dus, een installateur die zijn verantwoordelijkheid neemt zal/moet dus een aarding plaatsen!
    Groeten,
    ss
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van flair za nov 12, 2011 1:02 pm

    ss schreef:
    flair schreef:

    Ik denk dat je serieus zou verschieten van het aantal huizen zonder aarding en zonder verlies schakelaar, ik kom er wekelijks tegen.
    ik vind trouwens dat je kort door de bocht gaat met je foei, veel oudere mensen weten gewoon van niet beter , voor ons is dat allemaal normaal wij zijn er in opgegroeid maar mensen van 70-80 of ouder wat weten die daarvan.

    Flair, ik vermoed toch dat die "oudere" mensen hun kachel laten plaatsen door een installateur!? Eeen aardingsstaaf is al snel in de grond geslagen he! Dus, een installateur die zijn verantwoordelijkheid neemt zal/moet dus een aarding plaatsen!
    Groeten,
    ss


    Ik had het helemaal niet over het al dan niet plaatsen van een kachel. Ik merkte enkel op dat er nog een massa huizen zijn die helemaal geen aarding hebben in tegenstelling tot wat sommigen denken.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van ss za nov 12, 2011 1:18 pm

    flair schreef:
    ss schreef:

    Flair, ik vermoed toch dat die "oudere" mensen hun kachel laten plaatsen door een installateur!? Eeen aardingsstaaf is al snel in de grond geslagen he! Dus, een installateur die zijn verantwoordelijkheid neemt zal/moet dus een aarding plaatsen!
    Groeten,
    ss


    Ik had het helemaal niet over het al dan niet plaatsen van een kachel. Ik merkte enkel op dat er nog een massa huizen zijn die helemaal geen aarding hebben in tegenstelling tot wat sommigen denken.

    Dat had ik al begrepen en ik geef je geen ongelijk, maar lees m'n tekst eens goed!
    Groeten,
    ss
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van flair za nov 12, 2011 1:53 pm

    ss schreef:
    flair schreef:


    Ik had het helemaal niet over het al dan niet plaatsen van een kachel. Ik merkte enkel op dat er nog een massa huizen zijn die helemaal geen aarding hebben in tegenstelling tot wat sommigen denken.

    Dat had ik al begrepen en ik geef je geen ongelijk, maar lees m'n tekst eens goed!
    Groeten,
    ss


    Ik hoop het voor dergelijke mensen dat de installateur zijn verantwoordelijkheid neemt , ik heb er echter mijn twijfels over, ik zie genoeg zaken die niet kunnen en die waarschijnlijk ook door installateurs uitgevoerd zijn.
    Gemakzucht ,.....
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van ss za nov 12, 2011 3:03 pm

    flair schreef:
    ss schreef:

    Dat had ik al begrepen en ik geef je geen ongelijk, maar lees m'n tekst eens goed!
    Groeten,
    ss


    Ik hoop het voor dergelijke mensen dat de installateur zijn verantwoordelijkheid neemt , ik heb er echter mijn twijfels over, ik zie genoeg zaken die niet kunnen en die waarschijnlijk ook door installateurs uitgevoerd zijn.
    Gemakzucht ,.....

    Eigenlijk zou het geen slecht idee zijn om een pelletkachel, eens geplaatst aangesloten en klaar voor ingebruikname, verplicht te laten keuren zoals men een electrische installatie moet laten keuren. Maar dat gaat natuurlijk weer wat kosten. 'k Ben mij hier weer bakken kritiek over mijn kop aan het trekken vrees ik...
    Groeten,
    ss
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van steven za nov 12, 2011 3:07 pm

    dat zou op zich niet slecht zijn, dan komt er een controle op sommige amateuristische installaties


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van Gast za nov 12, 2011 3:54 pm

    @ SS
    Gene kritiek, hier ook een voorstander.

    Tijd voor een lobbyist op europees niveau!

    [Vinçotte zal tevreden zijn, kunnen ze gelijk ook de zekeringkast nakijken en doorgeven aan de brandverzekering dat het om een oude installatie gaat, die op haar beur dan weer een risicoanalyse maakt en de klant een hoger tarief kan aanrekenen.] hahaha

    Dan moet de klant weer opzoek naar goedkopere pellets omdat hij meer aan keuring en brandverzekering moet betalen. ;-)

    Zo lang de keuringen en keurmeesters van betrouwbaar niveau zijn vind ik het prima.
    (Niet zo'n cowboy systeem als de mazoetketel controle.)

    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van ss za nov 12, 2011 4:02 pm

    aetd schreef:@ SS
    Gene kritiek, hier ook een voorstander.

    Tijd voor een lobbyist op europees niveau!

    [Vinçotte zal tevreden zijn, kunnen ze gelijk ook de zekeringkast nakijken en doorgeven aan de brandverzekering dat het om een oude installatie gaat, die op haar beur dan weer een risicoanalyse maakt en de klant een hoger tarief kan aanrekenen.] hahaha

    Dan moet de klant weer opzoek naar goedkopere pellets omdat hij meer aan keuring en brandverzekering moet betalen. ;-)

    Zo lang de keuringen en keurmeesters van betrouwbaar niveau zijn vind ik het prima.
    (Niet zo'n cowboy systeem als de mazoetketel controle.)


    Daar dacht ik ook aan, onafhankelijke keurders zoals ondermeer Vinçotte...
    Maar de gemiddelde Belg kennende vrees ik dat we weinig voorstanders gaan vinden!?
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van Gast za nov 12, 2011 10:30 pm

    Ik ben bij vijf verdelers om info geweest voor ik mijn kachel kocht. Overal deed ik alsof mijn neus bloedde en vroeg of een pelletkachel aan een stopcontact moet aangesloten worden. Overal antwoordde men "ja", maar niemand vertelde me iets over aarding.
    Waarschijnlijk om zo nu en dan eens een printplaatje te verkopen (foei Pesno...)?

    Pesno
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Stopcontact met aarding? Empty aarding pelletkachel

    Bericht van Gast zo jan 20, 2013 2:19 pm

    Beste allemaal,

    Wij hebben een pelletkachel edilkamin logo gekocht welke volgende week zal worden geinstalleerd.

    Nu is mijn vraag moet een pelletkachel op een stopcontact met randaarde? of mag het ook zonder?

    Deze vraag stel ik omdat wij in een oudere woning zitten met een gedeelte randaarde en een gedeelte niet.

    Bij voorbaat dank voor de reacties.

    Met vriendelijke groet,

    Bas Dirven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van Gast zo jan 20, 2013 2:21 pm

    Bas,
    een pelletkachel moet altijd op een geaarde stopcontct worden aangesloten en dan het liefst nog via een overspanningsbeveiliging.
    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van Gast zo jan 20, 2013 2:24 pm

    Dick,

    Bedankt dan zal ik het een en ander moeten gaan aanpassen Smile

    Groet,

    Bas

    Gesponsorde inhoud


    Stopcontact met aarding? Empty Re: Stopcontact met aarding?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 12, 2024 11:32 pm