Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 41 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 2 verborgen en 38 gasten

Flamingo


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
ss
Philip
6 plaatsers

    Advies rookkanaal

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Advies rookkanaal Empty Advies rookkanaal

    Bericht van Gast wo 30 nov 2011 - 20:51

    ik Ga een airplus 901 van nordic fire aanschaffen. Ik woon in een jaren 30 huis met een ingebouwde schoorsteen van (14cm x14cm). Deze is 11 meter hoog. tijdens het openmaken van deze schoorsteen is te zien dat hij ooit gebruikt is maar geen creosootafzetting waarneembaar. Wat kan ik het beste doen nu;
    1: deze schouw gebruiken als afvoer.
    2: flexibele rvs kanaal aan leggen.

    Moet het kanaal van een pelletkachel jaarlijks geveegd worden? Lijkt me lastig bij een flexibele buis van 11 meter.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Philip wo 30 nov 2011 - 20:53

    ik zou zeggen als de schouw goed trekt
    test ze eerst uit zonder felxibel
    er zijn hier genoeg pellet stokers die gewoon een schouw hebben zonder flex erin


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Gast wo 30 nov 2011 - 20:56

    Dank j,
    Maar is er brandgevaar in algemene zin bij pelletkachels of hoef je daar niet bang voor te zijn, (zoals bij houtkachels)?
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van ss wo 30 nov 2011 - 21:00

    guytillmans schreef:Dank j,
    Maar is er brandgevaar in algemene zin bij pelletkachels of hoef je daar niet bang voor te zijn, (zoals bij houtkachels)?

    Aangezien de rookgastemperatuur bij pelletkacheks veel lager is dan bij houtkachels is het brandgevaar vele malen lager. Het minste wat je kunt doen is toch de schouw (laten) kuisen voor je de nieuwe kachel aansluit.
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Gast wo 30 nov 2011 - 21:05

    Als de rookgastemp lager is dan is de opwaartse kracht ook lager, is dat dan geen probleem bij een schouw van 11 meter met een diameter van 80mm? ik heb gelezen dat sommige pelletkachels ook een rookgasventilator hebben die de afvoer van de gassen in het rookkanaal blaast. Kan dit kloppen?
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Philip wo 30 nov 2011 - 21:09

    heel veel kachels zoniet alle hebben een rookgas ventilator
    deze dient echter niet om rookgassen 11 meter omhoog te stuwen, echter heb je een goed trekkende schouw heb je geen flex nodig
    er zijn hier voorbeelden genoeg en zullen zich waarschijnlijk nog wel laten horen


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van ss wo 30 nov 2011 - 21:09

    guytillmans schreef:Als de rookgastemp lager is dan is de opwaartse kracht ook lager, is dat dan geen probleem bij een schouw van 11 meter met een diameter van 80mm? ik heb gelezen dat sommige pelletkachels ook een rookgasventilator hebben die de afvoer van de gassen in het rookkanaal blaast. Kan dit kloppen?

    Behalve een paar uitzonderingen, kachels zonder electriciteit, zijn alle pelletkachels MET een rookgasventilator.
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Gast wo 30 nov 2011 - 21:10

    dank jullie allen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Gast wo 30 nov 2011 - 21:46

    Indien ik een flexibele buis ga aanbrengen (11 m) mag deze dan 80 mm zijn?of moet de breder zijn. Ik kan deze zelf opschuiven over de gehele lengte tot ongeveer 20 cm van de top van de schoorsteen(via een gat dat ik gemaakt heb).Is het een probleem als het uiteinde van de flex.buis los in de schoorsteen steekt en net niet de top bereikt? of moet ik hem van buiten af erin laten zakken en fixeren(stuk duurder daar ik dat zelf niet kan)
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van francky wo 30 nov 2011 - 22:08

    guytillmans schreef:Indien ik een flexibele buis ga aanbrengen (11 m) mag deze dan 80 mm zijn?of moet de breder zijn. Ik kan deze zelf opschuiven over de gehele lengte tot ongeveer 20 cm van de top van de schoorsteen(via een gat dat ik gemaakt heb).Is het een probleem als het uiteinde van de flex.buis los in de schoorsteen steekt en net niet de top bereikt? of moet ik hem van buiten af erin laten zakken en fixeren(stuk duurder daar ik dat zelf niet kan)

    Probeer eerst eens zonder die flexibel,Ge moet geen zotte kosten doen als het gaat zonder ! er is nog tijd nadien om deze te doen .


    _________________
    Edelkamin funny 11kw
    zibro carmen 11 kw
    lava
    Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Annejanne wo 30 nov 2011 - 22:17

    Hier ook geen flex en werkt perfect tof


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Gast do 1 dec 2011 - 6:26

    ss schreef:
    guytillmans schreef:Dank j,
    Maar is er brandgevaar in algemene zin bij pelletkachels of hoef je daar niet bang voor te zijn, (zoals bij houtkachels)?

    Aangezien de rookgastemperatuur bij pelletkacheks veel lager is dan bij houtkachels is het brandgevaar vele malen lager. Het minste wat je kunt doen is toch de schouw (laten) kuisen voor je de nieuwe kachel aansluit.
    Groeten,
    ss

    En als je het praktisch bekijkt, na een schouwbrand is deze ook weer proper. ;-)
    zelfreiniging noem ik zo iets. Hahaha

    Hier ook zonder flex, maar zoals reeds vaker gezegd op het forum. elke installatie/afstelling is anders.

    Gewoon de buis in de muur en de kachel aansteken.
    Vraag aan de installateur of hij even de schouwtrek meet.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Gast do 1 dec 2011 - 6:30

    Beste,

    Er zijn al voldoende topics hierover terug te vinden, maar U hoort in een gemetseld schoorsteenkanaal toch zeker een dubbelwandig flexibel te voorzien. In Uw geval (11meter schouw) dient dat een flex te zijn van diameter 125mm, die dient vanonder aan de kachel aangesloten te zijn op een T-stuk, bovenaan komt deze uit de bestaande schoorsteen. Met een inox afdekplaat wordt het bestaande gat afgedicht, een beugel opgezet die de buis opvangt en een schoorsteenkap voor inslaande regen. Dat is hoe het hoort te zijn. Zoniet heeft U kans op condensatie. Dat heb ik hier al zo dikwijls gezegd maar blijkbaar dringt het nog steeds niet door. De Reden: Uw kanaal is aan de binnen zijde gecementeerd en aan de buitenzijde gepleisterd. Er is dus een raakvlak tussen het zichtbare(pleisterwerk) en de binnenzijde van de schoorsteen. Het vocht kan doortrekken in de muur en plekken maken. Let op dat het voor het toestel niet zo erg is, dat geef ik ook toe.
    Hierbij een foto van hoe het kan gaan uitzien.
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Gewoon even de foto aanklikken, dat is van een expertise die ik voor de verzekering heb moeten doen. Aan alle doe het zelvers hier, zelf iets maken is geen enkel probleem. Maar bevraag je eerst goed, als ik een installatie doe MOET ze volgens de regels der kunst te zijn want ik ben aansprakelijk. Wat jullie zelf plaatsen dragen jullie ook zelf verantwoordelijkheid voor. Dus vraag raad voor ergens aan te beginnen.
    groeten,

    Nicky
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Gast do 1 dec 2011 - 6:50

    Nicky,
    Iemand die bij u binnen loopt en wel een pelletkachel wil kopen/laten plaatsen, maar geen flexibel in de schoorsteen wil, zelfs niet na uw argumenten, zet u aan de deur?
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Annejanne do 1 dec 2011 - 6:54

    @Nicky, ik vraag me wel af welke verwarming er gebruikt werd voor de schouw op de foto? Hier heeft er een mazoutkachel, een houtkachel en nu sinds 3 jaar een pelletkachel gestaan, maar totaal géén vocht. Ik spreek over een periode van 40 jaar. Denk niet dat er hier ooit vocht in de schouw zal zijn anders had ik het al lang gehad.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Gast do 1 dec 2011 - 7:38

    @Aetd:
    Neen, die zet ik zeker niet aan de deur maar de nadelen worden zeer duidelijk vermeld en als de klant dan zegt dat het niet hoeft is dat voor mij geen probleem, dat wordt dan zo mee op de offerte en afrekening vermeld en dan is dat voor mij ok. Maar dan heb ik tenminste de raad gegeven van hoe het hoort te zijn.

    @Annejanne:
    Dat kan perfect dat U nog geen problemen heeft, spijtig genoeg zou dat betekenen dat het rendement van de kachel dan ook niet optimaal is want anders zouden de rookgassen zeker condenseren. Wat uiteraard ook kan is dat de cementering in Uw kanaal nog zeer goed is waardoor het vocht toch NOG niet kan doortrekken. Wat mij betreft neemt iedereen de beslissing die hij zelf wil nemen kwestie installatie. Maar een eerlijk installateur zal zijn klanten op de hoogte brengen van wat het probleem kan zijn. Als je de installatie voorschriften naleest zal dit ook duidelijk worden. Kijk, iedereen mag er voor mij een andere mening op nahouden.
    Maar wanneer wordt aangeraden aan klanten om de minder goede manier toe te passen vind ik dat gewoon niet kunnen. REGELS zijn Regels. Dat is voor mij heel simpel en daar hou je je aan.
    Er zijn toch duidelijk genoeg problemen of niet? verder hebben we het hier inderdaad over extra kosten, dat klopt maar wel ook een betere veiligheid. En de kosten zullen een 400 à 500€ extra zijn mits de klant zelf wat moeite doet. Ik vind het gewoon niet normaal dat aangeraden wordt om een installatie niet volgens de regels der kunst uit te voeren.

    groeten,

    Nicky
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Gast do 1 dec 2011 - 9:30

    @verkoper
    In mijn schouw kan ik geen flexibele buis trekken die groter is dan max 100, is dat een probleem? verder is het een inpandige schouw is een enkelwandige flex buis niet voldoende dan? Wie moet die flex buis dan plaatsen? niet elke dakdekker/schoorsteenveger heeft verstand van pelletkachels. Ik woon in de omgeving van maastricht(nl) en voor 400/500 euro mag jij het komen maken hoor!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Gast do 1 dec 2011 - 21:37

    guytillmans schreef:@verkoper
    In mijn schouw kan ik geen flexibele buis trekken die groter is dan max 100, is dat een probleem? verder is het een inpandige schouw is een enkelwandige flex buis niet voldoende dan? Wie moet die flex buis dan plaatsen? niet elke dakdekker/schoorsteenveger heeft verstand van pelletkachels. Ik woon in de omgeving van maastricht(nl) en voor 400/500 euro mag jij het komen maken hoor!

    Beste,

    Ik mag hier niet verkopen, maar als je bij me wil langs komen wil ik je zelfs persoonlijk de uitleg geven van hoe je dat zelf kunt doen. Diameter 100 moet nog wel lukken aangezien ik ervan uit ga dat je de lengte neemt van vloer tot nok dak. Dus zal de uiteindelijke hoogte wel maar een 10 meter bedragen. Dus dan is dat wel doenbaar. Enkelwandige flexibel dient enkel voor gasgestookte toestellen. Voor Hout, stookolie, pellets is steeds een dubbelwandige flexibel(dubbel gelaagd. geribbelde buitenzijde, gladde binnenzijde) noodzakelijk. Als je zelf op het dak durft is dat echt geen probleem. Ik bedoelde ook een 400 à 500 € aan materialen die nodig zijn. Niet betreffende een installatie.
    Verder is het ook nog zo dat je moet weten welke kachel je wenst te zetten aangezien het T-stuk op de juiste hoogte dient te staan.

    Groeten,

    Nicky


    Laatst aangepast door vandebosch op do 1 dec 2011 - 21:38; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Nota bijgevoegd)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Gast do 1 dec 2011 - 21:46

    @nicky

    dat is t em nou net durf het dak niet op, als jij dat wel durft of iemand kent die dat wil doen, mag je me pb-en over dit project. de kachel die erop komt is een inbouw nordic fire airplus 901.
    gr guy
    shadow10
    shadow10
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 34
    Leeftijd : 65
    Registration date : 20-12-11

    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van shadow10 wo 21 dec 2011 - 16:54

    ter info

    ik heb deze maand onze kachel zelf geplaatst,met installatie advies van onze verkoper.
    het rookkanaal zijnde potten 20x20 onderaan over een hoogte van 20cm opgevuld met rotswol. (dus geen rvs flexibel getrokken)
    door deze rotswol een opening "geboord" met de schouwbuis zelf diameter 80mm.
    ik moest wel door een houden plafond. ik heb dit in vierkant ver uitgezaagd op 20x20 cm en opgevuld met rotswol rondom.
    ik heb zelf een afgeronde driehoek metalen afdichtingsplaat gemaakt en gespoten met hitte bestendige lak om het geheel mooi af te werken. op deze afdichtingsplaat het ronde afwerkplaatje gemonteerd om de 80mm buis mooi door te voeren.
    het ziet er allesinds mooi uit en werkt ondertussen al een maand prima


    _________________
    mcz nima 11.5kw
    pellets green energy
    30 zonnepannelen 5400 watt/piek
    omvormer Diehl 5300TL
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Fleur di 3 jan 2012 - 8:30

    vandaag een dag om het rookkanaal uit te testen....windkracht 9
    heb je vandaag geen inslag ,dan nooit meer...... amai
    ook eens goed onderaan in de buis blazen met de compressor ,na enkele minuten is de buis gekuist en heb je 100 euro bespaard wat?


    gr fleur


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________

    Gesponsorde inhoud


    Advies rookkanaal Empty Re: Advies rookkanaal

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu di 7 mei 2024 - 9:58