Voorstellen nieuwe leden
"De Tien Geboden”
Het pelletforum gebruiken:
Navigatie
Wie is er online?
Er zijn in totaal 24 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 23 gasten
Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.
Soortgelijke onderwerpen
+5
boxke
Philip
Hans52
steven
pascal.smeets
9 plaatsers
Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?
pascal.smeets- Pellet
- Aantal berichten : 75
Registration date : 28-02-09
- Bericht nummer 1
Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?
Mensen, wat is volgens jullie de beste rookgasafvoertemperatuur d.w.z. de temperatuur bij verlaten kachel richting schouw..
steven- Moderator
- Aantal berichten : 5472
Leeftijd : 48
Registration date : 29-10-08
- Bericht nummer 2
Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?
een temperatuur net boven de ondergrens. iets boven 90 graden.
heb nu zelf 132 graden, maar ik wil het goed warm hebben, dan gaat er wat meer verloren hé
heb nu zelf 132 graden, maar ik wil het goed warm hebben, dan gaat er wat meer verloren hé
Bij mij is de ondergrens 60° en ik zit meestal rond de 90°, in ecostand nog iets minder.
Ik denk dat dit voor elke kachel wel anders zal zijn.
Groetjes
Kristel
Ik denk dat dit voor elke kachel wel anders zal zijn.
Groetjes
Kristel
Hans52- Pellet
- Aantal berichten : 191
Leeftijd : 72
Registration date : 21-11-11
- Bericht nummer 4
Hier ook rond de 90°C als de kachel op de laagste power P1 aan het branden is, in stand P3 gaat het naar 115 tot 120 °C
Groeten
Hans
Groeten
Hans
ELITE pellets (Groepsaankoop West Vlaanderen GBS) 3.60 €/zak van 15Kg (Thuis geleverd)
steven- Moderator
- Bericht nummer 5
het is effectief verschillend per merk
Hoe pas je die aan (dring je die terug)?
steven- Moderator
- Bericht nummer 7
minder pellets aanvoeren
Leeftijd : 52
Registration date : 15-03-09
- Bericht nummer 8
rookgas afvoer verlagen zodat de warmte niet door schouwke vliegt is ook een van de oplossingen dan om te kunnne verlagen
echter iedereen hier verhoogt die bijna om een propere ruit te hebben
echter iedereen hier verhoogt die bijna om een propere ruit te hebben
Registration date : 18-10-10
- Bericht nummer 9
Verlagen van die temperatuur is niet altijd gunstig voor het rendement;
Heb het vergelijk gemaakt met m'n MCZ Toba: mijn pellet verbruik voor een zekere temperatuur in huis ligt lager als ik de pellettoevoer op maximum zet (+3 = +15% meer pellets) tov pellettoevoer op 0 of zelfs op -2 (-20% pellets). Nochtans is de schouwtemperatuur dan hoger. Heb dit met zowel de German Pellets als met de Makro pellets.
Reden is waarschijnlijk te zoeken in het feit dat de kachel dan in een lagere brandstand kan blijven en met het 'active system' betekent dit een lager toerental van de rookgas ventilator. Daardoor krijgen de uitlaatgassen iets meer tijd om hun warmte af te geven aan de warmtewisselaar.
De rookgas temperatuur varieert bij mij van 90..97 graden (laagste brandstand)tot 160 graden (hoogste brandstand). Brandt meestal in brandstand 3 met een temperatuur tussen de 120 en 130 graden).
Gr,
Boxke
Heb het vergelijk gemaakt met m'n MCZ Toba: mijn pellet verbruik voor een zekere temperatuur in huis ligt lager als ik de pellettoevoer op maximum zet (+3 = +15% meer pellets) tov pellettoevoer op 0 of zelfs op -2 (-20% pellets). Nochtans is de schouwtemperatuur dan hoger. Heb dit met zowel de German Pellets als met de Makro pellets.
Reden is waarschijnlijk te zoeken in het feit dat de kachel dan in een lagere brandstand kan blijven en met het 'active system' betekent dit een lager toerental van de rookgas ventilator. Daardoor krijgen de uitlaatgassen iets meer tijd om hun warmte af te geven aan de warmtewisselaar.
De rookgas temperatuur varieert bij mij van 90..97 graden (laagste brandstand)tot 160 graden (hoogste brandstand). Brandt meestal in brandstand 3 met een temperatuur tussen de 120 en 130 graden).
Gr,
Boxke
Gast- Gast
- Bericht nummer 10
Met hoeveel zou de toevoer bij een funny kunnen gereduceerd worden zonder de werking in de weg te staan? Iemand met ervaring ter zaken?
Gast- Gast
- Bericht nummer 11
De rookgas-temp. was bij de oudere modellen ca. 80/100 graden op zijn laagste stand.
Nu zijn de modellen aangepast met meer rendement en mag de rookgas-temp. vanaf 70 graden zijn.
Dus zoals hier meer vermeld, het ligt aan het merk en rendement van de kachels.
Groet Arjan.
Nu zijn de modellen aangepast met meer rendement en mag de rookgas-temp. vanaf 70 graden zijn.
Dus zoals hier meer vermeld, het ligt aan het merk en rendement van de kachels.
Groet Arjan.
Gast- Gast
- Bericht nummer 12
128 bij p1 kan veel beter ... moet zeggen dat mijn ruitje viezer wordt nu ook.
Gast- Gast
- Bericht nummer 13
Oke... mijn rookgasafvoertemperatuur is op stand P1: 141graden en op P3: 239graden. Is dat te hoog?
pedro- Admin
- Aantal berichten : 4782
Leeftijd : 44
Registration date : 18-12-08
- Bericht nummer 14
239graden??Is da nie wa heel hoog??
@pedro
is het zo, dat bij een hydro kachel de rookgasafvoertemperatuur hoger is dan bij een 'gewone' pelletkachel?
gr.
Remco
is het zo, dat bij een hydro kachel de rookgasafvoertemperatuur hoger is dan bij een 'gewone' pelletkachel?
gr.
Remco
francky- Pelletkachel
- Aantal berichten : 633
Registration date : 29-10-10
- Bericht nummer 16
@pietje 128 gr in p 1 is ook zo bij mij.
als ge minder eten heef eraan gaat hij dood. OOk tem gaat dan naar 0 gr
als ge minder eten heef eraan gaat hij dood. OOk tem gaat dan naar 0 gr
Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
Gast- Gast
- Bericht nummer 17
@fancky
en op P3? ;-)
Gr.
Remco
en op P3? ;-)
Gr.
Remco
francky- Pelletkachel
- Aantal berichten : 633
Registration date : 29-10-10
- Bericht nummer 18
@Remco op p 2 naar 140, p3 rond de 160 en zo veder...tot rond de 190 gr op max .
Iedere khachel is anders he , heb er hier twee van het zelfde merk, en toch zijn ze verschilend ?
Iedere khachel is anders he , heb er hier twee van het zelfde merk, en toch zijn ze verschilend ?
Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
Gast- Gast
- Bericht nummer 19
Ik hou van mannen met humor, maar 0 graden heb ik jaren van dichtbij gezien in de winter, dus die vind ik nu effe niet grappig Nu soit, thanx francky
Gast- Gast
- Bericht nummer 20
maar hoe verlaag je nu die rookgas t° van mij is die soms 220(rookgast)
2.5 (trek schouw denk ik) 37 (ventilator) op stand p3-p4
2.5 (trek schouw denk ik) 37 (ventilator) op stand p3-p4
Philip- PELLETKACHEL!
- Aantal berichten : 1426
Leeftijd : 52
Registration date : 15-03-09
- Bericht nummer 21
de mijne draait nu op 230 graden
moet er wel bij zegge dat ze nu even op vol vermogen draait echter de pellet toevoer staat op -35% bij mij model kachel
dus kan nog iets hoger waarschijnlijk
ik zal deze avond is kijke of straks als ze in eco brand hoeveel mijn temp dan nog bedraagt
verder de rookgas temp kan je alleen maar laten dalen door volgende ingrepen
1 minder aanvoer pellets wat gepaard gaat met minder vermogen( kachel gaat langer draaien om huis op temp te krijgen bv na een koude nacht)
2 in de parameters of in de instellingen van je kachel de rookgas ventilator gaan vertragen wat dan weer resulteert in rustiger vlame en vuilere ruiten
verder denk ik niet dat je hier veel kan aan gaan doen
moet er wel bij zegge dat ze nu even op vol vermogen draait echter de pellet toevoer staat op -35% bij mij model kachel
dus kan nog iets hoger waarschijnlijk
ik zal deze avond is kijke of straks als ze in eco brand hoeveel mijn temp dan nog bedraagt
verder de rookgas temp kan je alleen maar laten dalen door volgende ingrepen
1 minder aanvoer pellets wat gepaard gaat met minder vermogen( kachel gaat langer draaien om huis op temp te krijgen bv na een koude nacht)
2 in de parameters of in de instellingen van je kachel de rookgas ventilator gaan vertragen wat dan weer resulteert in rustiger vlame en vuilere ruiten
verder denk ik niet dat je hier veel kan aan gaan doen
Registration date : 28-02-09
- Bericht nummer 22
Dit zijn wel veel verzchillende antwoorden. Ik heb zelf een mcz nova hydro ( watergevoerd van 23,7KW). Ik zit eigenlijk constant op een rookgasafvoer van €185 graden.
Weet er iemand uit ervaring of deze kachel ook een active system heeft? Ik zelf zeg van niet omdat hij gewoon weg de verschillende standen heeft waarop hij "bolt". Van opstart tot op vol vermogen word dat door kachel geregeld enmijn inziens niet aangepast aan de schouwtrek of i.d.
Ik heb de parameters zelf ingesteld zodat bij zo weinig mogelijk pellets de opbrengst toch zo hoog mogelijk is. Ik verwarm nu 1200 kuub met een 40 tal kilo pellets. Voor sommigen welicht veel, maar als ik gas ga bebruiken kom ik duurder uit.
Weet er iemand uit ervaring of deze kachel ook een active system heeft? Ik zelf zeg van niet omdat hij gewoon weg de verschillende standen heeft waarop hij "bolt". Van opstart tot op vol vermogen word dat door kachel geregeld enmijn inziens niet aangepast aan de schouwtrek of i.d.
Ik heb de parameters zelf ingesteld zodat bij zo weinig mogelijk pellets de opbrengst toch zo hoog mogelijk is. Ik verwarm nu 1200 kuub met een 40 tal kilo pellets. Voor sommigen welicht veel, maar als ik gas ga bebruiken kom ik duurder uit.
jbke- Pellet
- Aantal berichten : 72
Registration date : 22-04-12
- Bericht nummer 23
ben je nog steeds tevreden over je mcz nova hydro ( watergevoerd van 23,7KW).
en wat verbruik je zoal per dag ?
En maak jij gebruik van een buffervat?
Mvg Jurgen overweegt aankoop hydro pelletkachel.
en wat verbruik je zoal per dag ?
En maak jij gebruik van een buffervat?
Mvg Jurgen overweegt aankoop hydro pelletkachel.
Gast- Gast
- Bericht nummer 24
Zelf zit ik hier ook het verlagen van de temperatuur van mijn rookgasafvoer te denken.
Ik wil nu een koof maken om mijn dubbelwandige rookgaskanaal. Vlakbij het punt dat de afvoer door het dak gaat wil ik een kleine ventilator plaatsen die lucht stuwt tussen koof en afvoer. Op een lager gelegen ruimte wil ik een rooster maken, zodat ik nog voordeel heb van deze warmte. Let op als iemand dit doet bij een enkelwandig rookgaskanaal kan de temperatuur zodanig dalen dat de trek in je schouw te klein wordt en je toestel niet goed meer functioneerd. Hierbij wordt je glas dan ook vuil.
Ik wil nu een koof maken om mijn dubbelwandige rookgaskanaal. Vlakbij het punt dat de afvoer door het dak gaat wil ik een kleine ventilator plaatsen die lucht stuwt tussen koof en afvoer. Op een lager gelegen ruimte wil ik een rooster maken, zodat ik nog voordeel heb van deze warmte. Let op als iemand dit doet bij een enkelwandig rookgaskanaal kan de temperatuur zodanig dalen dat de trek in je schouw te klein wordt en je toestel niet goed meer functioneerd. Hierbij wordt je glas dan ook vuil.
erwin- Admin
- Aantal berichten : 32452
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10
- Bericht nummer 25
Bastiaansen,
graag ook eens bovenaan op de banner voor nieuwe leden klikken, en daarachter eens doorlezen over forumregels en voorstellen
graag ook eens bovenaan op de banner voor nieuwe leden klikken, en daarachter eens doorlezen over forumregels en voorstellen