Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 22 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 21 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    Ravelli Ecoteck model Venezia

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli Ecoteck model Venezia Empty Ravelli Ecoteck model Venezia

    Bericht van Gast do jan 26, 2012 11:28 am

    L.S,

    Ik heb nu enige ervaring opgedaan met de Venezia [pelletkachel met cv-aansluiting].
    Wellicht interessant om ervaringen te delen met gebruikers van dezelfde of soortgelijke kachel?

    Ik heb gekozen voor een opstelling van de PK in de hobbyruimte en dus niet in een woonkamer. Dat heeft voordelen, zoals geen stof en geen geluid, maar ook een nadeel, zoals beperkte temperatuurregeling in de woonkamer, waar de kamerthermostaat is geplaatst.
    Het werkt als volgt:
    Bij het bereiken van de kamertemperatuur schakelt de thermostaat de circulatiepomp uit en daardoor wordt alleen nog het water in de PK verwarmd. Bij het bereiken van de maximal toegestane watertemperatuur van 85 graden in de PK wordt de pelletvoeding gestopt en gaat hij dus uit, om na verloop van tijd, dus bij warmtevraag, weer op te starten. Dat vind ik irritant.

    Het probleem is eigenlijk dat de PK in de 'modulatie stand' nog te veel warmte afgeeft bij een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 10 graden. De pelletvoeding staat al ingesteld op minimal vermogen.
    Ik ben geen voorstander van aan/uit regelingen en zoek naar een oplossing om de pelletvoeding te verminderen. Dus in de modulatiestand moet de pelletvoeding worden verminderd. Dat zou dan moeten worden aangestuurd door de kamerthermostaat, maar ik betwijfel of dat mogelijk is.
    De gebruiker kan overigens niet alle instellingen van de PK wijzigen, wegens het ontbreken van de service-instructies.

    Wat is jullie ervaring met een dergelijke pelletkachel?

    Groeten, Robert.
    avatar
    zonnetje
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 23
    Registration date : 24-06-09

    Ravelli Ecoteck model Venezia Empty Re: Ravelli Ecoteck model Venezia

    Bericht van zonnetje do jan 26, 2012 8:11 pm

    ken het probleem heb zelf ook een 22kw CV Pisa.
    laatste jaren wat meer isolatie in het huis aangebracht........ dus het is lekker warm nu

    Dat probleem van aan en uit gaan kan je oplossen door de kachel niet op ruimte temperatuur
    te zetten maar op water temperatuur.
    Als het dan te warm wordt zet je de water temperatuur op 60 graden ipv 80 graden
    Moet je maar even proberen Misschien helpt dit. De kachel kan zo wel beter zijn warmte kwijt
    en overal in huis heb je dan wel warm water in je systeem.

    Weet niet precies of je software nog het zelfde is als die van mij maar druk op knop 4/5
    tot dat je de max temperatuur hebt daarna krijg je een tekst "aan" dan staat ie op water
    temperatuur met knop 6 stel je de water temperatuur in.


    groet

    Zonnetje


    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli Ecoteck model Venezia Empty Re: Ravelli Ecoteck model Venezia

    Bericht van Gast do jan 26, 2012 9:05 pm

    Goedenavond Zonnetje,
    Dank je voor je bericht. Je praat over temperaturen, die ik nogal hoog vind. Ik ben gewend om met "veel grote radiatoren" en lage temperatuur te stoken. Dus rond de 40 graden in de afgelopen dagen.
    De pomp echter schakelt pas bij 51 graden in, maar schakelt op 49 graden weer uit. Dus heb ik de pomp op een andere thermostaat geschakeld. Wel ketel snel opwarmen tot 50 graden maar pomp pas afschakelen bij kamertemperauur.
    Inderdaad stel ik de 'ketel' in op de watertemperatuur, die ik nodig heb om de woonkamer op 20/21 graden te houden maar dan nog blijft de brander in de modulatiestand en geeft de ketel te veel warmte af.
    Zodra het kouder wordt lost dit probleem zich vanzelf op.
    Ja, ik herken de instellingen om de computer te instrueren.
    Probleem blijft om te weten wat er allemaal aan de Venezia geregeld kan worden en dat vervolgens uit te proberen.
    Groeten, Robert.

    avatar
    zonnetje
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 23
    Registration date : 24-06-09

    Ravelli Ecoteck model Venezia Empty Re: Ravelli Ecoteck model Venezia

    Bericht van zonnetje do jan 26, 2012 9:36 pm

    Weet niet waar je je kachel hebt gekocht, die zou het moeten weten en je verder moeten kunnen helpen Neem anders contact op met nordic fire zelf. (www.nordicfire.nl)

    Wat betreft je temperatuur instellingen: Wat ik bedoel is dat je helemaal geen ruimte termostaat
    meer gebruikt. Bij die instellingen die ik beschreef gaat je pomp helemaal niet meer uit
    Je stookt dus puur op water temperatuur die je met de hand insteld. Op deze wijze raakt je kachel weel beter zijn warmte kwijt. Ik ken je situatie niet maar een ding weet ik wel
    een CV kachel die te lang op laag vermogen draait is niet lekker voor je warmte wisselaar
    die wordt erg vuil zo
    Verder zal je zien dat je kachel compleet anders brand en veel schoner.
    Bij "zacht" weer is dit ook het enige wat bij mij goed werkt. Op ruimte temperatuur is het bij
    mij ook veel te snel een sauna in de huiskamer. En de rest van het huis wordt te koud omdat de
    pomp steeds uitgaat. Ter info ik stook er ruim 350 M3 ruimte mee warm
    totaal 8 radiatoren (van die oude bakken) en 3 x een ring vloerverwarming.(totaal 75 meter slang)

    Verder zou je kunnen proberen via je leverancier je kachel gwoon wat lager te laten instellen
    Het klink als een te "dikke" kachel voor een te kleine ruimte.
    Dan heb je wat meer speelruimte. Met alleen de pellettoevoer te knijpen ga je het niet redden.

    succes
    zonnetje




    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli Ecoteck model Venezia Empty Re: Ravelli Ecoteck model Venezia

    Bericht van Gast vr jan 27, 2012 9:55 am

    De Venezia kachel is 11 KW en is zeker niet te groot voor een redelijk geisoleerd huis 350 M3.
    Het is ook niet zo dat de geplaatste ketelthermostaat de temperatuur regelt. Hij heeft alleen een functie bij het opstarten en eindigen. Ook ik heb de watertemperatuur ingesteld, maar de ketel gaat bij de laagst ingestelde watertemperatuur in de modulatie stand en geeft te veel warmte. Dus het water wordt heter dan de gewenste stand. De kamerthermostaat heeft geen functie, behalve als thermometer.
    Inderdaad zit het probleem in de modulatiestand; dwz de brander blijft niet constant op een lage stand maar werkt als een golfbeweging. Dus van laag naar hoger en terug. Moduleren dus. Het is derhalve geen modulerende ketel, waarbij de brander capaciteit zich aanpast aan de warmte vraag, zoals bij moderne gasketels.
    Het vermogen is al op minimum ingesteld.
    Inmiddels is het probleem 'opgelost' omdat het kouder is/wordt.

    Mijn leverancier is gevestigd op 700 km van de plek waar ik de kachel gebruik; liever heb ik het 'service manual' met de programeercodes. Misschien kan een lezer mij hieraan helpen.

    Vriendelijke groeten, Robert.

    Gesponsorde inhoud


    Ravelli Ecoteck model Venezia Empty Re: Ravelli Ecoteck model Venezia

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 1:54 am