Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 38 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 38 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    glas 145C

    Anonymous
    Gast
    Gast


    glas 145C Empty glas 145C

    Bericht van Gast zo jan 29, 2012 11:15 am

    Ik merk bij men dagelijkse poets beurten dat het glas van men 145c bovenaan los zit, ik kan dit ongeveer een 5mm naar buiten of naar binnen duwen, en ik zie ook dat de koord in de linkse bovenhoek naar binnen komt, deze duw ik telkens terug met een houten spatel. onderaan zit het glas wel vast is de koord niet te zien omdat er een metalen beugel voor zit. Nu ga ik proberen dit morgen op te lossen maar ik zie geen schroefjes om de kader rond het glas los te vijzen??? In de technische fiche staat niks van hoe het glas uit de deur kan genomen worden??? Iemand ervaring met dit probleemke? De kachel brand wel lekker maar in de linkerbovenhoek krijg ik een bruine streep op het glas, waar de koord waarschijnlijk niet goed aansluit en valse lucht trekt...
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    glas 145C Empty Re: glas 145C

    Bericht van boxke zo jan 29, 2012 1:40 pm

    Het glas van een pelletkachel is bovenaan nooit luchtdicht afgesloten, dit om 'vuil raampje' te voorkomen - althans in het bovenste gedeelte.
    Je hoort dat ook tijdens het branden dat er windgeruis (gefluit) langs die spleet is.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    glas 145C Empty Re: glas 145C

    Bericht van Gast zo jan 29, 2012 3:23 pm

    hoi boxke,
    ik zie de vuurvaste koord linksboven los zitten, en juist daar waar de lucht kan binnen dringen wordt het glas vuil, en door de koord telkens terug op zen plaats te duwen begint ze te rafelen, daarom wil ik een nieuwe zetten, alleen weet ik niet hoe ze los te maken...en als ik de 85er zuiver maak zit dit glas potvast en deze heeft nergens iets waar lucht langs binnen kan dringen, men vorig merk had dit spleetje wel en werd ook aan de spleet vuil, en dit stond ook in hun handleiding. Ik weet alleen niet hoe ik het glas los krijg van de 145er om er een nieuwe koord in te zetten...
    Dit staat in de handleiding

    Vervangen van het glas
    De kachel is uitgevoerd met 4mm glas dat geschikt is om
    thermische schokken op te vangen tot 750 graden. Het glas
    kan alleen breken door oneigenlijk of onvoorzichtig gebruik.
    Indien het glas vervangen moet worden moet men dit weer
    goed afdichten. Een niet goede afdichting heeft een sterk
    effect op het branden en onsteken van de kachel.

    [i]
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    glas 145C Empty Re: glas 145C

    Bericht van Fleur zo jan 29, 2012 5:44 pm

    verkske
    is die deur uit een stuk gemaakt ,zoniet moet je die misschien uit elkaar halen om zo het glas uit te halen.

    bokske
    ik heb ook zo n deur met een glas die rondom in een kous ligt maar vastgemaakt met vijzen op de deur en is dus luchtdicht afgesloten.
    deur zelf is uit een stuk gegoten.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    glas 145C Empty Re: glas 145C

    Bericht van Gast zo jan 29, 2012 6:14 pm

    Hoi Fleur,
    ik weet het niet maar morgen ga ik de "bazaar" eens fatsoenlijk bekijken, anders ga ik de koord met vuurbestendige pasta vastlijmen tussen de deur en het glas langs de buitenkant, niet volledig maar hier en daar een propje pasta. Er zullen wel ergens boutjes of popnageltjes opduiken, want de deur is zwart en de beugel rond het glas is grijs dus die zal op een of andere manier moeten loskomen, maar hoe weet ik nog niet he, daarom ik dit topic poste om toch voorbereid aan het werk te kunnen gaan...

    groetjes
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    glas 145C Empty Re: glas 145C

    Bericht van boxke zo jan 29, 2012 7:21 pm

    verkske, wel oppassen dat je het glas niet vastzet maar enkel de koord met de lijm; Het glas moet kunnen uitzetten met de warmte verschillen;
    Heb zelf eens de fout gemaakt met een houtkachel: heb dan moeten verder leven met een gebarsten glas tot ze afgedankt werd.

    Mbt de luchtspleet bovenaan: was in de veronderstelling dat de meeste merken dit zouden hebben; MCZ in ieder geval, en Rika ook. Ze noemen dit wel eens een 'windowwash' functie; Door de koude lucht die daardoor in de kachel komt, ontstaat een vallende luchtstroom langs het glas, die dat glas 'zou' moeten proper houden. Binnen zekere grenzen lukt dit vrij goed bij m'n kacheltje.
    Van zodra er zich een stofje tussen die luchtspleet vastzet, zie je direkt de aftekening van glas-aanslag naar dat stofje toe; Daarom zuig ik die luchtdoorgang bij iedere kuisbeurt via binnenzijde glas en via de buitenkant glas schoon.

    Gr,
    Boxke
    Anonymous
    Gast
    Gast


    glas 145C Empty Re: glas 145C

    Bericht van Gast zo jan 29, 2012 8:22 pm

    @boxke, thanks voor de uitleg, is fijn te horen (lezen) hoe het allemaal juist in zen werk gaat, bij men eerste kachels had ik dit systeem met spleetje ook, maar er is me altijd een vraag gebleven hoe het juist werkt, deze is nu opgelost dank zij je prima uitleg, klasse tof weer iets bijgeleerd... nu maar hopen dat morgen alles goed gaat met men glaasje...

    groetjes pig

    Gesponsorde inhoud


    glas 145C Empty Re: glas 145C

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 12:06 pm