Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 13 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
Omerta
grossard.rob
6 plaatsers

    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Empty Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 9:27 pm

    Ik stook nu al een tijdje een Adler pelletkachel tot volle tevredenheid. We waren aan het overwegen om ook onze CV op houtpellets te gaan laten draaien. De CV loopt nu nog op propaangas - maar is veel te duur aan het worden - ketel (24kW) is wel pas 8 jaar oud.
    We verstoken momenteel nog zo'n 3-4000 liter propaan per jaar (zeer oud huis met massieve stenen muren, wel goede dakisolatie en gedeeltelijk dubbelglas). Dat was voordat we de pelletkachel kregen zo'n 5000 liter/jaar!

    We hebben de afgelopen week eens goed rondgeneusd bij wat leveranciers van pelletkachels en ons goed laten informeren. In de basis kwamen de adviezen op neer op één van de volgende opties:
    - smijt de gasketel eruit en neem een pelletketel met groot pelletreservoir en buffervat.
    - vervang de bestaande pelletkachel voor een CV-pelletkachel, behoudt de bestaande ketel als backup. Sluit de CV-pelletkachel aan op de retourleiding van de huidige CV.

    Het voordeel van de eerste optie is dat het warm water ook bereidt kan worden door deze setup. Het nadeel is de prijs: de goedkoopste offerte was ca. €5500,- incl. installatie (Orligno 24 kW, buffer 800 liter) tot €15000 (duurdere Oostenrijkse merken die ik niet kan betalen en eigenlijk meteen afvallen).

    De prijzen voor de tweede optie begonnen bij ca. €3200 (Pasian Arora 23 kW) tot €6000,- (MCZ Musa 22kW), allen ook weer incl. installatie. De Adler kon ik bijna overal weer inruilen voor ca. €1000,-.

    Per jaar kan ik met de eerste optie ca. €1200 besparen (terugverdientijd ca. 5 jaar bij de goedkoopste optie tot 13 jaar bij de duurste). Met de tweede optie bespaar ik ca €1000 per jaar in is de terugverdientijd 3,5 - 5 jaar.

    Wat zouden jullie doen of welke ervaringen hebben jullie?

    Alvast bedankt!
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Empty Re: Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Bericht van grossard.rob di sep 18, 2012 9:45 pm

    Vraagje,

    Waarom zou je propaan/cv/ketel dan als backup houden.
    Als je een kachel als back-up hebt, op dezelfde brandstof als je cv-ketel.
    Lijkt me logischer en goedkoper en minder gevaar (gas is weg).

    Ook een pelletkachel op de retour aansluiten gaat ook nog tot dubbele investering leiden,
    2 x onderhoud voor 1 circuit.. Wat bij defect van 1 van de twee?
    Waarom moet je je propaanketel dan behouden? enkel voor je SWW?


    Laat je ook niet enkel leiden door de goedkoopste offerte, maar zoekfunctie: verdeler en product.
    Problemen en goede ervaringen...

    Ik moet momenteel dezelfde keuzes maken, maar water wordt hier electrisch verwarmt omdat we een heteluchtsysteem hebben.
    Dus is de keuze nog moeilijker.

    MVG

    Grossard Rob
    Grossard rob


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Empty Re: Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 10:02 pm

    Hoi Rob,

    De investering en de propaanCV zijn al gedaan en nog vrij recent (2004 - zeer goede HR ketel met ingebouwde boiler en 5000 liter propaantank). Deze is dus nog in topstaat en zou prima als backup kunnen dienen (als er een probleem is met de pellet-cv of iemand geen zin heeft om de pellets bij te vullen) en als voorziening voor het WW. Zo draait hij nu in het voor- en naseizoen ook en dan springt hij maar een paar keer dag voor een minuutje aan.

    2x onderhoud heb ik altijd: of pelletkachel (die moet blijven staan voor de vlammetjes) + pelletketel, of cv-pelletkachel + gasketel.

    Met jouw electrische waterboiler (en misschien ook een mazoutketel die aan vervanging toe is) loont het waarschijnlijk al snel om een pelletketel en buffervat te plaatsen.
    Ik laat me zeker niet alleen leiden door de goedkoopste offerte maar ik weet ook dat een hoge prijs zeker niet altijd synoniem is voor kwaliteit of tevredenheid. Ik probeer het gewoon zakelijk te benaderen. Dat heeft met mijn pelletkachel al prima uitgepakt. Daarentegen heb ik ooit een dure Duitse auto gekocht waarmee ik bekans meer in de garage stond dan op de weg.

    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Empty Re: Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Bericht van grossard.rob di sep 18, 2012 10:25 pm

    Dan snap ik de keuze wel om je investering te houden.

    Maar als een van de twee in fout gaat op 1 lijn zit je gelijk helemaal zonder,
    ik ben geen technieker maar dan moet je navragen of het mogelijk is,
    dat je de aanvoer-retour bij beide toestellen kan afsluiten of bypassen.
    Zodat je bij defect van de een, den ander in nood alleen kan laten werken.
    Bv bijverwarming van het retourgedeelte van de kachel als backup op lagere temperatuur,
    geen extra afkoeling bij defect en de langere weg door de leiding van en naar en door de kachel.
    Ps een kachel kan je na (een keer laten doen en kijken) zo goed als zelf een onderhoud geven.

    Hier is de investering te groot, daar ook alle leidingen en radiators ineens moet bijtrekken.
    Ook estetisch is de investering zeer groot, dus alles kan niet ineens.
    Pelletkachel op cv in de plaats is alle vertrekleidingen op de living op de muur,
    anders alles inslijpen en moet er een nieuwe vloer voorzien worden (dat is eigenlijk voor later)
    We hebben geen radiators of vloerverwarming maar overal roosters en kanalen centraal in het huis (op gas)

    Ben aan het uitkijken naar een warmtepompboiler op fotvoltaische zonnepanelen en de overschot om de kachel aan te drijven.
    komt er later een ketel dan heb ik de brandstof al in huis (nl. 3 ton pellets momenteel)

    Ons verbruik ging op 4 jaar tijd van 24000Kwh gas naar 7000kwh dit jaar en 2 ton pellets ongeveer.
    Waar ik indertijd nog duur hout, aanmaakblokjes en kolen gebruikte.

    Met vriendelijke groeten


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Empty Re: Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 11:12 pm

    Hoi Rob,

    Bij het aansluiten op de retourleiding van de bestaande CV stuurt elke ketel/kachel blijkbaar zijn eigen pomp en wordt er middels een keerklep voorkomen dat het water de verkeerde leiding in stroomt. Volgens mij houdt je altijd wel dat de pellet-CV ook de gasketel opwarmt als deze uit staat. De gasketel staat bij ons echter in het verwarmd volume dus dat zal niet zo'n probleem zijn.

    Als je je in jouw geval de hele CV-installatie nog moet aanleggen dan sta je wel voor een serieuze investering. Kun je de huidige heteluchtverwarming niet op een pelletketel/CV-pelletkachel aansluiten? Werken die uiteindelijk niet ook op water of produceert jouw gasketel meteen warme lucht zonder tussenkomst van een warmtewisselaar?
    Misschien kun je in dat geval een zware kanalisatie-pelletkachel overwegen.
    avatar
    Omerta
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 32
    Registration date : 07-12-11

    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Empty Re: Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Bericht van Omerta za okt 06, 2012 10:13 am

    Herman,

    Heb ongeveer dezelfde studie gemaakt: een oud huis met een mazoutinstallatie (°1983) als CV en aparte elektrische boiler voor SWW. Beide heb ik vervangen door een pelletketel + pelletreservoir te laten installeren maar zonder buffervat aangezien ik tijdens de warmere maanden de pelletketel zijn (welverdiende) rust gun. Een warmtepompboiler, met reservoir, voorziet in mijn SWW behoefte. Aangezien ik dan toch aan het renoveren was, heb ik ook een dubbele meter geinstalleerd zodat de boiler enkel 's avonds functioneert aan het goedkopere nachttarief. Tuurlijk kost dergelijke installatie wel iets maar toch kun je een pak kosten uitsparen door een goedkopere ketel te nemen, zoals je terecht zelf aangeeft. Mocht er dan toch een probleem met de ketel zijn, heb je toch nog steeds de aparte SWWvoorziening.


    _________________
    Edilkamin Ottawa
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Empty Re: Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Bericht van Block zo okt 07, 2012 9:11 am

    Ik heb zelf indertijd mijn kachel vervangen door een hydro, ik heb ook nog steeds gas voor sanitair warm water en als back-up.
    Het voordeel is dan ook dat je makkelijk een veel lichtere kachel kan plaatsen. Je kan je kan je huidige cv dan nog eventjes mee opzetten indien het echt -10 is buiten.

    Als je je gas als back up houdt, zorg dan ook dat die af en toe eens brandt, anders heb je problemen als je hem echt eens nodig hebt.

    Adler heeft zelf ook hydro versies http://www.adlerpellet.nl/adler%20pelletkachels.html









    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Empty Re: Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Bericht van Gast za dec 15, 2012 7:42 pm

    Inmiddels is ca. een maand geleden de Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd en hebben we er al een ton aan pellets doorheen gejaagd. Over de warmteopbrengst en de kwaliteit van de pelletkachel zijn we erg tevreden. De bediening is ook erg makkelijk (start zelf 's morgens op en houdt de watertemperatuur constant), het enige nadeel is dat je soms 2x per dag moet bijvullen (op één vulling brand de kachel ca. 5 uur als deze voluit brandt).
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4749
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Empty Re: Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Bericht van pedro za dec 15, 2012 9:14 pm

    Kan je niet werken met een soort buffersysteem/vat HermanM?

    Grtzzzzzz


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Empty Re: Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Bericht van nick1 za dec 15, 2012 9:22 pm

    1 ton/per maand? Shocked Is dat niet veel?


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Empty Re: Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Bericht van Gast za dec 15, 2012 9:42 pm

    @Pedro: dat was wat moeilijk te plaatsen voor ons (onze woning heeft lage middeleeuwse kelders en geen ruimte meer in het cv-hok waar ook de gasketel staat). Het huis heeft een dusdanig groot CV-volume (oude radiatoren, dikke leidingen + vloer- en wandverwarming in het nieuwe deel) dat het soms wel 5 uur duurt voordat het water op 80 graden is. We hebben wel een omleiding gemaakt zodat de cv-pelletkachel ook de waterboiler voedt. Onze gasketel is sinds de installatie nooit meer aangeweest.

    @Nick1: die ton is wel inclusief het verbruik van de pelletkachel in mijn werkruimte waar nog een haas&sohn pelletkachel staat. Ik heb helaas nog niet bijgehouden hoeveel pellets er precies in welke kachel gegaan zijn. Vorig jaar verstookten we (naast 2,5 ton pellets in 2 kachels) ook nog zo'n €2500,- aan propaan in een jaar. Daar kan ik meer dan 10 ton pellets voor kopen. Ik zal dus zeker goedkoper uit zijn met mijn pellet-CV.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Empty Re: Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Bericht van Gast za sep 21, 2013 11:14 am

    Even een update. We zijn nu bijna een jaar verder en hebben begin deze maand voor het eerst weer de pelletketel opgestart.
    Afgelopen seizoen heeft de Pasian perfect gedraaid. We hebben er in dit lange stookseizoen bijna 6 ton aan pellets doorheen gejaagd. De kachel maken we elke 2-3 dagen schoon en dan snort hij weer tevreden verder.

    Begin januari hebben we 8 ton Pure-Power pellets gekocht waar we zeer tevreden over zijn (zijn iets donkerder dan onze laatste Poolse pellets en geven volgens mij ook iets meer warmte). Daar is nu nog iets minder dan 3 ton van over. We moeten dus langzaam op zoek naar een nieuwe pellets. Het verbruik aan propaangas is bijna niet meer meetbaar. Als we de Pasian aanhebben springt de gasketel bijna niet meer in. Al met al een prima investering dus!

    Hieronder een foto van onze Pasian:

    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Unf8
    Paul Krottje
    Paul Krottje
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 21
    Leeftijd : 40
    Registration date : 30-12-17

    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Empty Re: Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Bericht van Paul Krottje ma jan 01, 2018 3:01 am

    Herman, heeft u de aurorA 24 nog?

    Mvgr Paul

    Gesponsorde inhoud


    Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd Empty Re: Pasian Aurora 24 Hydro geinstalleerd

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 11:14 am