Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 19 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Peerke
    Peerke
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 28
    Registration date : 03-04-12

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van Peerke do dec 13, 2012 7:17 pm

    Wel hier mijn bevindingen vazn de bioflam groepsaankoop.
    Tis ons eerste jaar dat we stoken met pellets en ik moet zeggen dat het aangenaam is.
    Alleen bij onze Piazzetta P955 hebben we wel binnen een uurtje of 10 stoken erg vuile ruiten (zwart), en het is me al verschillende keren overkomen dat na een uurtje of 15 stoken het branderpotje overloopt met pellets op de hoogste stand en als gevolg de hele kachel een grote vuurbal.... ook soms koekvorming.
    Wil dat dan zeggen dat er gewoon veel te veel pellets worden aangevoerd en hoe is dit eventueel zelf op te lossen?Ik lees vaak dat het aan de parrameters ligt maar is dat zelf wel aan te passen dan?

    Groetjes,

    Peer

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van erwin do dec 13, 2012 7:45 pm

    de pellettoevoer is aan te passen, nick1 weet daar alles van..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Peerke
    Peerke
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 28
    Registration date : 03-04-12

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van Peerke do dec 13, 2012 7:54 pm

    ah oke.nu maar hopen dat die wat info met mij wil delen.... Smile


    _________________
    Piazzetta P955 / Carto pellets
    Peerke
    Peerke
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 28
    Registration date : 03-04-12

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van Peerke do dec 13, 2012 7:56 pm

    die gasten van ecolutions hebben trouwens gelijk gekregen.....was mn 1e aankoop en ik wist nog niet of het wel goede waren maar die zeiden toen direct al dat ik spijt kreeg dat ik niet meer pallets had besteld Wink
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van erwin do dec 13, 2012 7:59 pm

    je kan alvast het topic van nick1 eens doorlezen: https://pellets.forummotion.com/t4412-piazetta-p955


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van nick1 do dec 13, 2012 9:57 pm

    Peerke, noteer even al je parameters en meld ze even, dan kan ik vergelijken met de mijne.

    Om in het parametermenu te raken klap je het dekseltje open van je toetsenbord, druk op "menu", blader met je pijltjes naar "menu parameter" en druk op "set" dan kom je in "settings factory", druk nogmaals op "set". Er verschijnt dan "key access", blader met je pijltjes naar "E9" en druk op "set" Nu zit je in je parameters. Met "set" blader je verder in je parameters, met "opt" keer je terug in je parameters. Noteer even al je parameters, de parameter staat rechts onder in je scherm en de waarde ervan staat links onder in je scherm. Met "esc" geraak je uit je parametermenu.

    Hieronder de fabrieksparameters (de waarde tussen haakjes is de fabriekswaarde, die tussen de streepjes de mijne):

    P01 Minuti Time-Out --> time out indien geen vlam bij ontsteking, waarde: minuten(25)-28-
    P02 Minuti Avvio --> time out indien onregelmatige vlam/geen vlam in startfase 1, waarde: minuten(05)-05-
    P03 Pulizia Braciere --> schoonmaak vuurkorf, waarde: minuten(120)-90-
    P04 Coclea Accende --> pellettoevoer bij ontsteking, waarde:?(2.7)-2.7-
    P05 Coclea Avvio --> pellettoevoer startfase 1, waarde:?(3.1)-3.1-
    P06 Coclea Potenza 1 --> pellettoevoer power 1, waarde:?(3.0)-3.0-
    P07 Coclea Potenza 2 --> pellettoevoer power 2, waarde:?(4.3)-4.0-
    P08 Coclea Potenza 3 --> pellettoevoer power 3, waarde:?(5.6)-5.6-
    P09 Coclea Potenza 4 --> pellettoevoer power 4, waarde:?(6.8 )-6.8-
    P10 Coclea Potenza 5 --> pellettoevoer power 5, waarde:?(6.8 )-6.8-
    P11 Ritardo Allarmi --> vertraging/uitstel alarm, waarde: seconden(30)-30-
    P12 Pulizia Braciere --> duurtijd reiniging vuurkorf, waarde: seconden(20)-20-
    P13 Soglia Minima --> minimum temperatuurgrens, waarde: graden Celsius(50)-50-
    P14 Soglia Massima --> maximum temperatuurgrens, waarde: graden Celsius(200)-210-
    P15 Soglia Ventola --> starttemperatuur ventilator, waarde: graden Celsius(85)-75-
    P16 Velocità Fumi Acc --> rookgasafvoerventilator in onstekingsfase, waarde:?(19)-17-
    P17 Velocità Fumi Avv --> rookgasafvoerventilator in startfase1, waarde:?(18)-16-
    P18 Velocità Fumi P1 --> rookgasafvoerventilator power 1, waarde:?(15)-10-
    P19 Velocità Fumi P2 --> rookgasafvoerventilator power 2, waarde:?(15)-11-
    P20 Velocità Fumi P3 --> rookgasafvoerventilator power 3, waarde:?(15)-13-
    P21 Velocità Fumi P4 --> rookgasafvoerventilator power 4, waarde:?(17)-16-
    P22 Velocità Fumi P5 --> rookgasafvoerventilator power 5, waarde:?(17)-14-
    P23 Velocità Aria 1 --> blaassnelheid ventilator power 1, waarde:?(55)-55-
    P24 Velocità Aria 2 --> blaassnelheid ventilator power 2, waarde:?(55)-55-
    P25 Velocità Aria 3 --> blaassnelheid ventilator power 3, waarde:?(55)-55-
    P26 Velocità Aria 4 --> blaassnelheid ventilator power 4, waarde:?(55)-55-
    P27 Velocità Aria 5 --> blaassnelheid ventilator power 5, waarde:?(55)-55-
    P28 Soglia Hot Temp --> max. temperatuur rookgassen, waarde: graden Celsius(220)-240-

    Parameters P10, P22, P27 zijn niet van toepassing voor de P955

    Waar ik vooral wijzigingen in doe is in de parameter P06 --> P09 (parameter pellettoevoer) en P18 --> P21 (rookgasventilator). Focus je dus in eerste instantie even op die parameters. Staar je niet blind op mijn parameters want deze kunnen verschillen van kachel tot kachel. Toen mijn rookgasventilator moest vervangen worden (onder garantie) moesten de waardes met die nieuwe ventilator volledig aangepast worden tov de oude ventilator. 't is wat experimenteren in het begin, hou vooral de vlam in het oog, je temperatuur van de rookgassen (via "state stove" kun je die aflezen), of er zich koekvorming voordoet in je branderpotje (met bioflam is mijn kachel daar ook gevoeliger voor).

    Denk dat ik zo wat het belangrijkste verteld heb, als je nog vragen hebt, stel ze gerust, als ik ze kan beantwoorden dan lees je het wel.

    Belangrijk: voor je ook maar iets verander, noteer je oude waardes zodat je altijd terug kunt als het mis moest lopen!!!


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Peerke
    Peerke
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 28
    Registration date : 03-04-12

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van Peerke do dec 13, 2012 10:08 pm

    ah dank je.leest het morgenmiddag eens op mn gemak want mn kaarsje is aant uitgaan nu,haha.Hopelijk kom ik eruit...Alvast bedankt en mss tot morgen


    _________________
    Piazzetta P955 / Carto pellets
    Peerke
    Peerke
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 28
    Registration date : 03-04-12

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van Peerke vr dec 14, 2012 6:44 pm

    Ik heb net eens gekeken en de meeste parameters komen wel overeen met die van hierboven.Wat me wel opviel is dat bij de P17 rookgasafvoerventilator bij opstartfase op 24 stond.Die heb ik nu op 18 gezet.Maar wat betreft de vuile ruit en de koek.....Moet je dan de P18 tm P21 aanpassen en moeten die dan omhoog of juist naar beneden aangepast worden wat betreft de aanslag,en de koek is dan op te lossen met de pellettoevoer iets te verminderen??
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van erwin vr dec 14, 2012 7:35 pm

    ik zou eerst de pellets P6-9 in kleine stapjes minder zetten en telkens het resultaat bekijken (koek)
    als die er niet meer is dan gaat de kachel zuiverder branden zowieso.
    de luchttoevoer P18-21 als laatste wijzigen, want hoe hoger hoe meer warmte door de schouw gaat.

    makkelijkst per vermogen werken en kachel op manueel.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van nick1 vr dec 14, 2012 8:39 pm

    Zoals erwin zegt, pas je parameters maar met stapjes aan, vermogen per vermogen en telkens je goede resultaten hebt kun je een ander vermogen aanpakken tot je uiteindelijk de ideale resultaten hebt. De temperaturen van de rookgassen zijn bij mij in P1: 85°C, in P2: 100°C en in P3: 115°C. P4 wordt hier zelden of nooit gebruikt. Mijn ervaring wat koekvorming betreft met Bioflam is dat hoe ik ook sleutel aan de parameters ik na een ganse dag branden toch steeds enkele gaatjes van het branderpotje dichtgekoekt heb (was niet het geval met de Pironpellets) maar gezien de kachel elke ochtend gekuist wordt heb ik geen problemen. Ik lees dat jou problemen vooral optreden als je kachel zo'n 15uur gebrand heeft (misschien door teveel verstopte gaatjes), misschien moet je ook eens proberen om eens wat vroeger de kachel uit te kuisen.

    Heb vandaag overigens P06 (pellettoevoer P1) teruggeschroefd naar 2.5 wegens te warm binnenshuis nu het niet meer vriest.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Peerke
    Peerke
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 28
    Registration date : 03-04-12

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van Peerke vr dec 14, 2012 8:48 pm

    Ja ik ben nu langzaam aan alles beetje bij beetje aan het proberen met wat aanpassingen.De stoof gaat om 05.00 aan omdat ik om 05.30 opsta,pfff en dan blijft tie met deze koude aan staan aangezien het momenteel onze enige verwarming in huis is,en dan als ik in de avond thuis kom tegen 18.30 en ik de stoof wat harder wil laten branden dan komt het voor dat die de branderpot over laat stromen en moet ik de kachel schoonmaken.Maar ik kan toch moeilijk iedere 6 uur de kachel uit zetten en kuisen?Maar ik hoop dat met wat aanpassingen in de parameters dit probleem zich op gaat lossen.


    _________________
    Piazzetta P955 / Carto pellets
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van nick1 vr dec 14, 2012 9:37 pm

    Succes enne niet teveel aanpassingen in één keer hé. 't zou leuk zijn als je je ervaringen blijft delen betreffende welke aanpassingen tot welke gevolgen leidde, is altijd leerzaam!


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Peerke
    Peerke
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 28
    Registration date : 03-04-12

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van Peerke ma dec 17, 2012 9:45 pm

    vandaag nog maar eens wat aangepast:de pellettoevoer van p06 van 2.5 naar 2.4 en p07 van 3.5 naar 3.3 want nogsteeds veel koek in de branderpot .Heb het idee dat nu de vlam wat gecontroleerder brand.


    _________________
    Piazzetta P955 / Carto pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van Gast ma dec 17, 2012 9:57 pm

    zou het kunnen dat je op te lage stand brand ,als ik op power1 stook heb ik ook lichte koekvorming en zet die dan standje hoger voor een tijdje en ze zijn weg ,piazetta 962
    Peerke
    Peerke
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 28
    Registration date : 03-04-12

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van Peerke ma dec 17, 2012 10:00 pm

    Te lage stand?wou dat tie nog lager kon.Op stand 1 is het hier nu 23 graden....


    _________________
    Piazzetta P955 / Carto pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van erwin ma dec 17, 2012 10:02 pm

    zet dan een plaat voor de deur: SAUNA Basketball

    als je een betere vlam krijgt, probeer eens de rookgasventilator ietsjes te verhogen p18-19


    Laatst aangepast door erwin op ma dec 17, 2012 10:10 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van Gast ma dec 17, 2012 10:13 pm

    wel bij mij is het ook zo warm ,en de deur van de gang staat open dus boven ook verwarmt en voorkant is ook 22
    graden en dat is 14m verder ,hij kan het wel goed aan hoor ,zou zo moeten stoken met gaz zou moeten lening aan gaan om af te betalen Smile
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van nick1 di dec 18, 2012 6:58 am

    Momenteel staat P06 bij mij op 2.3 wegens te warm en ik stook nu ook op Pironpellets (had nog enkele zakken staan) omdat deze minder warmte af geven dan de Bioflam's. Wat blijkt nu.... geen koekvorming (beetje wat ik had) meer met de Pironpellets, wel meer assen.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van nick1 di dec 18, 2012 7:06 am

    Erwin schreef: als je een betere vlam krijgt, probeer eens de rookgasventilator ietsjes te verhogen p18-19.

    Heb ik ook al geprobeerd om koekvorming te voorkomen, het enige resultaat is een gejaagdere vlam, meer rondvliegende gensters en een hogere rookgastemperatuur (dus meer warmte die langs de schouw verdwijnt). Zolang er na een ganse dag stoken maar enkele gaatjes toegekoekt zijn in het branderpotje en de kachel goed blijft branden laat ik het dan ook maar voor wat het is. Maar misschien kan het bij Peerke wel lukken hé, de ene kachel is de andere niet!



    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van Gast wo mei 22, 2013 4:33 pm

    hello,

    ik heb de parameters op mijn Piazetta 955 reeds 2 x aangepast en ben nu reeds een 2 - 3 maand aan het draaien met deze parameters met een veel beter resultaat minder vlug koek vorming in de korf en dus ook geen overlopen meer

    mvg

    Jerom

    Gesponsorde inhoud


    Piazzetta P955 - afstellen op bioflam Empty Re: Piazzetta P955 - afstellen op bioflam

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 4:07 am