Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 45 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 45 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011

    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011 Empty Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011

    Bericht van boxke zo dec 30, 2012 11:24 am

    Voor zij die hun energieverbruik vergelijken met vorige jaren: de som van de gemiddelde temperaturen (gegevens KMI voor Ukkel) van sept tem einde december liggen 19% lager dan vorig jaar.
    Ik hou al enkele jaren mijn energieverbruik bij (met verschillende energiebronnen verrekend naar bruto aantal liters stookolie - hoewel ik ondertussen nog nauwelijks stookolie verbruik) en kom tot een goede omgekeerd lineaire relatie van jaarverbruik tov de som van deze gemiddelde temperaturen (basis is oktober tem april = de volle stookmaanden).
    Ter info :
    in een 'normaal' jaar is de som van de normaal temperaturen van het KMI voor periode oktober tem april = 45,4°C; Mijn verbruik daarbij = 2407 liter (= de referentie om ieder jaar te berekenen)

    Voor winter 2009-2010: som = 43,5°C en verbruik 2512 liter
    Voor 2010-2011: som = 47,2°C en verbruik 2315 liter
    Voor 2011-2012: som = 49,9°C en verbruik 2190 liter

    Voor najaar 2012
    Mijn verbruik in deze maanden had dit jaar ook 19% hoger moeten zijn dan vorig jaar omdat de gemiddelde temperatuur 19% lager ligt. Heb echter de spouwmuren laten isoleren (6cm PUR), en zit op identiek zelfde netto kwh verbruik dan vorig jaar (6670 kWh).
    Mijn besparing tgv de spouwisolatie (vrijstaande woning) bedraagt in deze eerste berekening 19% waarbij het comfort bijkomend toegenomen is).

    Gr, Boxke
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011 Empty Re: Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011

    Bericht van Fleur zo dec 30, 2012 11:55 am

    boxke

    ik moet jou wel tegenspreken in verband met de redenering over gemiddelde buitentemperaturen.
    ik verwarm overdag een veranda mee en als het bewolkt en regenachtig weer is (geen zon te bespeuren )en bij deze hoge temperaturen van de laatste maand draait de kachel hier gans de dag.
    bij koudere dagen ,zelfs vriestemperatuur maar met volle zon kan ik de kachel zeker voor een 5 a 6 h stilleggen overdag omdat de veranda met al het glas zijn werk doet en zo living en keuken op temperatuur houd .


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    paularis
    paularis
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 169
    Leeftijd : 61
    Registration date : 17-10-12

    Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011 Empty Re: Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011

    Bericht van paularis zo dec 30, 2012 2:13 pm

    Hoi,

    Om juist dit te berekenen moet je rekening houden met het aantal graaddagen.

    De graaddagen geven een invers beeld van de temperatuur (de warmte) weer. De graaddagen zijn dus een maatstaf voor de koude over een periode. Om de equivalente graaddagen in België te berekenen, dient men eerst de equivalente temperaturen na te gaan. De equivalente temperatuur bekomt men door 60% van de gemiddelde temperatuur van de dag D, op te tellen bij 30% van de temperatuur van de dag D-1 en dit nogmaals op te tellen met 10% van de temperatuur van de dag D-2. De graaddagen worden dan bekomen door van 16,5°C (grens vanaf dewelke men begint te verwarmen) de berekende equivalente temperatuur af te trekken.

    Voor verdere informatie kan je terecht op de volgende website die bevatten ook tabellen van het verleden.
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Met vriendelijke groeten,

    Paul


    _________________
    Flumenfire(selecta) 9.5 kw
    Green Energie (3,36 euro)
    Agricon (2.86 euro)
    Igel pellets (3.25 euro)
    German pellets (4.0 euro)
    Makro premium wood pellets( (3.39 euro)
    Badger : (4,5 euro als test)
    Plospan : (3,75/14kg als test)
    Mandi : (3,97 euro als test)

    Pierre Girretz(4,5 euro als test)
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011 Empty Re: Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011

    Bericht van boxke zo dec 30, 2012 5:53 pm

    @Fleur,

    je hebt gelijk met instraling; In mijn situatie heb ik ook een permanent verwarmde veranda maar op het Noorden en heb daar nut van instraling als de zon hoog genoeg staat (deze periode verwaarloosbaar - krijg enkel schaduw van omliggende gebouwen/bomen);

    Maar in mijn situatie bleek de relatie met de som van de gemiddelde temperaturen wel te kloppen over 3 voorgaande jaren met m'n gemeten verbruik. Omdat dit in de 3 voorgaande jaren klopte neem ik dit nu aan om te schatten wat ik nu uitspaar met bijkomende isolatie; Op einde stookjaar zal er een betere calibratie mogelijk zijn om m'n nieuw 'normverbruik' te kennen voor de toekomst.

    @Paul,
    Ga deze link zeker verder bekijken. Omwille van de relatie tot de 16°C die je vernoemt als start van stoken, reken ik enkel van Oktober tot April; Mei en April stook ik niet voltijds; Met de nog vrij hoge warmtebehoefte (veranda; Geschat netto jaarverbruik tussen de 16000 en 17000kWh) is oktober voor mij een volle stookmaand (April heb je al wel wat instraling of warmere dagen).

    Bedankt voor de reacties,
    Boxke
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011 Empty Re: Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011

    Bericht van boxke zo dec 30, 2012 11:05 pm

    Paul, Fleur,

    heb de verbruikscijfers 2009 tot nu uitgezet naar het aantal 'graaddagen' zoals berekend in Paul's link.
    Moest dan wel het kachelrendement waarmee gerekend werd, wat aanpassen in de berekeningen om het wiskundig te laten kloppen met de periodes dat ik zuiver stookolie stookte.

    Het graaddag afhankelijk verbruik schijnt te kloppen voor de maanden oktober tem maart, maar in april en september heb ik grote afwijkingen (tot 50% minder kWh per graaddag); De reden moet te zoeken zijn in Fleur zijn opmerking: in die periode heb ik zon-instraling in de veranda, en dan kan het buiten wel onder de 16.5° zijn, maar binnen is het voldoende warm om niet of minder te stoken.

    Gerekend met de periode waar ik geen zon-instraling heb, kom ik voor de winters 2010 en 2011 voor mijn woonst op 9,6 kwh/graaddag (ik reken met 4.7kW/kg pellets en een kachel rendement van 82% omdat de luchttoevoer te hoog was).
    De graaddag-berekening voor najaar 2012, berekend met dezelfde rendement parameters, kom ik 26% lager uit.

    Deze -26% (opgewekt met deels stookolie en deels pellets)kan ik herleiden tot:
    -7% door hardhout pellets tov zachthout (5.3 kw/kg (Bioflam) tov 4.7 kW/kg (Premium Woodpellet)in de berekening van aantal opgewekte kwh
    -4% door betere afstelling van de rookgasventilator (FERO heeft een firmwware update komen installeren die een noodzaak was voor een te hoge schouwtrek); kachelrendement van 82% naar 88%
    -15% door uitgevoerde spouwmuur isolatie

    Met dank voor de tips,
    Boxke


    Laatst aangepast door boxke op ma dec 31, 2012 12:05 am; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : fout in berekening)
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011 Empty Re: Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011

    Bericht van Fleur ma dec 31, 2012 12:36 am

    boxke
    mijn veranda ligt o z w dus de ganse dag zon ,je zou versteld staan welke invloed die zon heeft ,die dan nog laag staat en op alle rechtstaande vensters het volle pond kan geven,dak van de veranda heb ik geisoleerd wat ook een groot voordeel is om s winters geen stijgende warmte te verliezen en s zomers de hoogstaande zon te temperen.
    een grote schuifdeur geeft toegang tot de living en een andere tot de keuken waardoor nogmaals een ronddraaiende circulatie ontstaat.
    geen zon ....is kachel aan 1 zak per dag
    zonnige dag...is een halve zak per dag

    ik zal nog iets straffer vertellen,moest ik tevreden zijn met een temperatuur van 20 graden s avonds in de living zoals jc zou ik bij zonnige dagen mijn kachel niet hoeven aan te steken doordat de living goed is geisoleerd,maar ja we worden oud,de reuma en we zitten al iets verder van elkaar of vroeger....


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________

    Gesponsorde inhoud


    Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011 Empty Re: Vergelijk verbruik najaar 2012 tov 2011

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 10, 2024 4:02 am