Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 32 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 31 gasten

Soul


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
jeanhup
jc
Fleur
stef123
8 plaatsers

    Een berg smeulende pellets


    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van Fleur za jan 19, 2013 6:08 pm

    stef schrijft in zijn post van 5 december laatstleden:

    kachel geplaatst op 4 december,zeer tevreden van de kachel,TE warm ,zal de pellettoevoer moeten verminderen,
    een maand later ,kachel werkt slecht,smeulende pellets,ik gebruik nog steeds dezelfde pellets en met dezelfde instellingen,schouwtrek goed ,zal de pellettoevoer verminderen.

    eigenaardig dat dit fenomeen optreed met de vorstperiode ?
    reeds 2x de pellettoevoer verminderd.(zou nog te hoog staan ? )
    inlaat onbereikbaar ? dus niet te kontroleren ?



    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van stef123 za jan 19, 2013 6:47 pm

    Ik was inderdaad zeer tevreden over de kachel de eerste 5 a 6 weken, dan is het begonnen.

    Zou de vorstperiode er mee kunnen te maken hebben?

    Ik heb de pellettoevoer op het minimum gezet, kan niet meer minder, waarschijnlijk kan dat dan wel in de parameters, maar dat moet de installateur dan doen, en die heeft geen tijd .....!!!!!

    De luchtinlaat staat op een "zeer moeilijk te bereiken plaats", niet onbereikbaar maar toch.

    Ben nu juist thuis gekomen en er ligt al weer een "klein bergje" tegen morgenvroeg is het weer van dat. Toch raar dat dit zich steeds voordoet als de kachel een uur of 8 a 9 brand? Dan begint de miserie.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van Fleur za jan 19, 2013 7:18 pm

    stef
    die kachel is dezelfde als over 6 weken ,dus goed,maar toch is de verbranding niet optimaal.de schouw kan ook de boosdoener zijn,hoe hoog is de schouw,diameter,ligt er een deksteen op de schouw,condenseerd de schouw niet s nachts
    als je s morgens je kachel aansteekt met pellets kan je dan volgen wat er gebeurd na 8 - 9 uur ,of gebeurd het steeds s nachts ?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van stef123 za jan 19, 2013 7:33 pm

    De schouw werd vroeger gebruikt door een aardgaskachel, het is een gemetste schouw die boven het dak uitkomt. De diameter weet ik nu niet juist. Er ligt geen deksteen op maar wel een ijzeren net denk ik, tegen de vogels. Ik heb wel nog niet boven op het dak gaan kijken dus 100 % weet ik het niet, maar als ik op hout stook, komt er mooie witte rook uit de schouw, geen zwarte.

    Ik laat de kachel 's nachts aan staan op 2 of op 1, dus condens zal er 's nachts niet optreden denk ik. Steeds na een uur of 7 / 8 begint de miserie. In het begin is de vlam mooi aangejaagd, branden al de pellets mooi op en dan begint er zich stilletjes aan een hoopje, dan een hoop en dan begint het al een hele berg te worden.

    Ik kuis mijn kachel elke dag, dus daar kan het niet aan liggen. Ik was inderdaad zeer tevreden over de kachel, maar er moet iets gebeurd zijn dat de verbranding niet meer is wat ze was. Als ik nu binnen kwam rook het hier in huis naar houtvuur, geen rook binnen, dat niet, maar een doordringende geur van verbranding, verbrand hout.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van Fleur za jan 19, 2013 7:55 pm

    stef
    hoor je nog wel (om de zoveel tijd) dat de kachel zijn vuurkorf uitblaast ? kan ook een oorzaak zijn
    vanwaar komt de reuk ,is het waar de buis in de schoorsteen zit ,of is het de kachel zelf.
    ik zou toch deze nacht waakzaam zijn ,want brandende pellets tot aan het wormwiel is ook niet wat het moet zijn.
    ik zou ook eens proberen van een tijdje goed door te stoken dat de schouw helemaal opwarmt om daarna te zien of er geen betere trek is.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    marnic
    marnic
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 40
    Registration date : 30-01-09

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van marnic za jan 19, 2013 8:59 pm

    heb da probleem ook eens gehad en geloof mij dat geeft niets met de schouw te maken hoor het is gewoon valse lucht dat ze trekt gewoon eens alles goed na zien en kijken of allles dicht is
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van grossard.rob za jan 19, 2013 9:19 pm

    Mannen (en vrouwen)

    Don't shoot me, volg verschillende topics al even en we kijken enkel naar de kachel.
    Mmaar even een paar vraagjes ivm de pellets? Plaats tov het hout dat je gebruikt. (Duo kachel?)
    Is dit ook dezelfde partij? Waar liggen ze opgeslagen? omwille van bv topic bevroren pellets.
    Vocht kan misschien vergezocht ook een oorzaak zijn van slechte verbranding, koekvorming en opstapeling van onverbrande pellets.

    zoals ook al aangegeven:
    Valse lucht kan je met een papiertje tussen de deur globaal even testen

    Met vriendelijke groeten
    Grossard Rob


    Laatst aangepast door grossard.rob op za jan 19, 2013 9:21 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Toevoeging en verbetering tikfout)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van Gast za jan 19, 2013 10:26 pm

    misschien kan je volgende eens proberen:
    Het probleem in het Engels of Italiaans via mail naar "info@combiline.it" sturen?
    Daar zitten de techneuten die je kachel kennen...

    Ik heb dit vroeger ook al gedaan naar anselmo cola met positieve ervaring...

    Good Luck...
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van stef123 za jan 19, 2013 10:50 pm

    hoor je nog wel (om de zoveel tijd) dat de kachel zijn vuurkorf uitblaast ? kan ook een oorzaak zijn
    vanwaar komt de reuk ,is het waar de buis in de schoorsteen zit ,of is het de kachel zelf.

    Ja om de zoveel tijd slaat er een ventilator aan, maar als ik de vuurkorf in het oog hou, verandert daar niet veel aan, het is moeilijk te zeggen van waar de reuk komt, die indringende geur hangt hier in huis, ik heb daarna de kachel op hout gezet en de geur was binnen het half uur verdwenen...

    Maar even een paar vraagjes ivm de pellets? Plaats tov het hout dat je gebruikt

    Pellets liggen al 1 maand opgeslagen in de gang, zelfde temperatuur als toen er geen problemen waren, aan de pellets kan het volgens mij niet liggen

    het is gewoon valse lucht dat ze trekt gewoon eens alles goed na zien en kijken of allles dicht is

    dat ga ik morgen eens testen


    Het probleem in het Engels of Italiaans via mail naar "info@combiline.it" sturen?
    Dat is nog geen slecht idee, want mijn verkoper is tevens de invoerder

    ik zou toch deze nacht waakzaam zijn ,want brandende pellets tot aan het wormwiel is ook niet wat het moet zijn.

    Inderdaad Fleur, ik ga nu een paar keer opstaan deze nacht, dat heb ik de verkoper ook verteld, daarom dat ik het zo schandalig vind dat ze "geen tijd hebben" moest er iets gebeuren zullen ze wel tijd moeten maken denk ik.

    In alle geval bedankt iedereen voor de reacties en de tips,
    mvg
    Stef
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van francky zo jan 20, 2013 8:04 am

    die brandende pellets tot aan het wormwiel Evil or Very Mad zou ik niet vertrouwen en zeker niet op men gemak zijn.
    Omdie vijzen los te krijgen kan je altijd eens proberen met een slag schroeven draaier weet niet of je die hebt, Denk dat het komt omdat die vijzen wat in de lak van de kachel zijn geplakt.
    Andere oplossing maar is wel wat drasticher en heeft wel schade aan de vijs is met een visegrip.Maar los zouden ze zijn van mij.(Vier nieuwe vijzen erin voor het zicht van de verkoper)


    _________________
    Edelkamin funny 11kw
    zibro carmen 11 kw
    lava
    Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van Gast zo jan 20, 2013 9:35 am

    slagschroevendraaier (tis maar plaatstaal he) en griptang (visgrip) zou ik zeker niet gebruiken, met de juiste schroevendraaier komen ze zonder problemen los, het is tenslotte een nieuwe kachel, maar ik zou dat zelf niet doen omdat je garantie heb.
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van stef123 zo jan 20, 2013 10:09 am

    Ik zal nog afwachten tot morgen, als ik nieuws heb van Desender Aartrijke. Ik krijg zelfs "de persoon die de planning maakt" niet aan de telefoon, ZO druk hebben ze het.

    Met mijn schroevedraaiers die ik heb gaan die vijzen niet los en natuurlijk hebben ze dan een reden om te gaan discuteren over de garantie.
    Ben vannacht elk uur opgestaan om naar de kachel te kijken....plezant he als je een nieuwe kachel gekocht hebt, dat je met schrik in je bed kruipt dat je huis gaat afbranden. Nu ben ik met hout aan het stoken.

    De schouw die niet genoeg opwarmt kan volgens mij het probleem niet zijn, de problemen beginnen telkens na een uur of 8 branden, leg ik de kachel af voor 2 uur (dan koelt de schouw toch nog meer af) en kuis ik alles goed dan brand ze terug goed voor 8 uur, het heeft dus volgens mij iets te maken met wat er IN de kachel gebeurd, valse lucht, geen lucht genoeg, te veel pellets, niet genoeg rookgas afvoer ... maar daarvoor moet er een technieker komen.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van jeanhup zo jan 20, 2013 10:10 am

    Focus je niet teveel op die schroeven: ik denk niet dat het de luchtinlaat is. Ik heb nog nooit meegemaakt dat die verstopt is. Daarnaast brandt de kachel prima op hout, dus dan krijgt ze wel genoeg lucht.
    Ik maak wel regelmatig mee dat, zodra de stroefheid van de verf van het wormwiel en de pelletbuis weggesleten is, de pellettoevoer flink toeneemt. Dan is het vaak noodzakelijk om de pellettoevoer drastisch te verminderen in de parameters.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van Gast zo jan 20, 2013 2:13 pm

    ik denk ook dat er ergens een instelling nok is.

    Je hebt een tijdsduur dat de vijzel draait en je hebt een tijdsduur tussen twee vijzel draaimomenten in, misschien is dit wat je in je kachel zelf stellen kan waardoor je denkt, door deze waarde te verminderen dat je minder pellets geeft maar eigenlijk de tijd versnelt waardoor de vijzel korter na elkaar draait? snappie? zou kunnen he? Doe eens een test en doe de waarde van de vijzel verhogen, kijk eens wat dit geeft...


    succes...
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van stef123 ma jan 21, 2013 4:20 pm

    Na veel miserie met de kachel dien ik nu toch nog een update te geven, kwestie van eerlijk te zijn tegenover zowel de verkoper als de mensen die mij hier met raad en daad bijgestaan hebben.

    Vandaag is de technieker langsgeweest van Desender uit Aartrijke, hij heeft de schouwtrek gemeten en die was niet voldoende, met hout stoken geen probleem omdat de temperatuur van de gassen hoger ligt. Maar bij pellets krijgt de gemetste schouw geen temperatuur genoeg, treedt er condens op en de gassen kunnen niet genoeg afgevoerd worden.

    Vandaar de onvolledige verbranding van de pellets, die zich stilletjesaan ophopen. De kachel heeft goed gewerkt tot de vriesperiode is begonnen, vanaf dan kan de schouw niet meer genoeg opwarmen.
    Hij stelt voor om een flexibel te plaatsen, dan zouden alle problemen opgelost moeten zijn. Hopelijk komt het snel in orde.
    mvg
    Stef
    jc
    jc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 213
    Leeftijd : 55
    Registration date : 05-10-10

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van jc do jan 24, 2013 9:16 pm

    ik zou toch nog een paar dagen wachten met flex
    volgende week word het warmer dan zou ze terug normaal moeten werken?


    _________________
    <br>
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van erwin do jan 24, 2013 9:20 pm

    gelijk jc, maar vooral met deze koude zou ze beter moeten kunnen werken...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jc
    jc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 213
    Leeftijd : 55
    Registration date : 05-10-10

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van jc do jan 24, 2013 9:31 pm

    geeft de verkoper garantie dat het opgelost is met de flex
    ik weet niet hoe het juist werkt die duo kachels
    ge kunt de hout kachel toch niet op een flex van 80 aansluiten
    of zijn het aparte schouwen?


    _________________
    <br>
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van Gast do jan 24, 2013 9:32 pm

    Ik heb dit ook met mijn thermokachel aan de hand.
    Die loopt meerderen uren PERFECT en daarna begint dit stilaan. Dit heb ik op ons forum de laatste weken regelmatig gelezen.

    Dit komt doordat de kachel lang op krachtig vermogen werkt. Indien de kachel regelmatig moduleert heb je dit niet aan de hand.

    Jouw technieker erbij halen is een oplossing maar meestal als het iets warmer wordt buiten lost dit probleem zich vanzelf op.

    Wat ik ook al eens geprobeerd heb zijn mijn donkere pellets gemixt met deze van de makro (den). Dat was ook een oplossing bij hoog vermogen.

    spartherm,
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van Fleur do jan 24, 2013 9:44 pm

    jc

    die kachel heeft een buis nodig van minimum 150 mm ,de kunst is deze buis op temperatuur te houden tot boven


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    jc
    jc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 213
    Leeftijd : 55
    Registration date : 05-10-10

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van jc do jan 24, 2013 10:11 pm

    fleur
    dan zal het niet makkelijk worden bij deze temp

    ik weet niet of jou kachel dit heeft een afschermplaat aan de bovenkant deze moet je er uit nemen bij het schoon maken
    daar komt stof op liggen
    ik heb het is voor gehad de persoon wist niet dat hij dit er kon uitnemen en dan komt alles dicht te zitten


    _________________
    <br>
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van Fleur do jan 24, 2013 10:37 pm

    jc

    iedere maand groot onderhoud of hoe je het ook noemt ,word op de duur een gewoonte,de achterwand in de branderkamer kan er in een handomdraai uitgenomen worden en zie je de warmtewisselaar waar veel stofroet zich ophoopt.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    jc
    jc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 213
    Leeftijd : 55
    Registration date : 05-10-10

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van jc do jan 24, 2013 11:26 pm

    dit is een plaatje en ligt los boven


    _________________
    <br>
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van stef123 vr jan 25, 2013 6:39 am

    De flexibel die er moet ingestoken worden is 150 vermits de uitlaatbuis van de kachel ook 150 is. Zoals Fleur zegt is de kunst de schouw warm te houden tot boven voor een goede werking. De verkoper stelt voor deze flex te isoleren met korrels, de totale lengte van de gemetste schouw is 10 meter. Volgens hem zijn al de problemen dan opgelost.

    Wachten om de flex te steken vermits het warmer wordt.... ja maar....stel dat het binnen 2 weken terug vriest? Dan herbeginnen de problemen terug. De problemen met pelletkachels (volgens de uitleg die ik van de technieker gekregen heb)zijn dat de temperatuur van de rook niet hoog genoeg is om zo'n gemetste schouw op temperatuur te brengen met zulk koud weer. In het begin gaat het goed. Maar eens de gassen laat ons zeggen een meter of 5 in de schouw zitten koelen ze te veel af en "blijven ze hangen" daar vormen ze een obstruktie en de gassen die nog moeten komen "kunnen niet meer door" en dat hoopt zich allemaal op.
    mvg
    Stef
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van Fleur vr jan 25, 2013 6:54 am

    stef

    is dat een rechte schouw


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van stef123 vr jan 25, 2013 7:07 am

    De schouw heeft op zolder een bocht van 45 graden.

    Gesponsorde inhoud


    Een berg smeulende pellets - Pagina 2 Empty Re: Een berg smeulende pellets

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 1:08 pm