Ik ben eke en sinds februari dit jaar in het bezit van een pellinsert 54 (edilkamin). Reden waarom ik tot aankoop van een pelletkachel ben overgegaan : ik woon sinds 2 jaar in een huis met elektr. vloerverwarming. Verwarmt fijn en desondanks wat iedereen denkt toch nog redelijk betaalbaar maar... vloerverwarming laadt 's nachts op en geeft overdag af. Om toch een beetje economisch (bijverwarmen indien nodig zonder al te hoge kosten) en ecologisch te kunnen werken een pelletkachel aangekocht. Lang getwijfeld over de keuze tussen een voorzet- en inzetkachel....en aangezien het oog ook wat wil voor een inzetkachel gekozen.
Hoewel de kachel teveel geluid produceert (zelfs in laagste stand) verwarmt ze wel goed dus ik was tot op heden redelijk tevreden.
Heb de kachel gebruikt tot 3 juli, daarna nog eens een grondige schoonmaakbeurt gegeven en volledig bijgevuld. Klaar voor gebruik indien nodig...dacht ik...
Vanaf 20 augustus werden de avonden frisser, ik wou de kachel aanzetten maar helaas ...de ventilator startte op en je hoorde pellets vallen maar er verscheen geen vlam. Verschillende keren geprobeerd doch zonder succes.
De installateur gekontakteerd...groot was mijn verbazing toen hij zei dat "dit een jaarlijks terugkerend probleem was en te wijten aan het feit dat de pellets in het reservoir na verloop van tijd vochtig worden en moeilijker ontsteken". Nochtans werd bij de aankoop geen melding gemaakt van mogelijke problemen noch staan deze vermeld op de bijgeleverde DVD "installatie, gebruik en onderhoud". De installateur stelde voor om eens met aanmaakblokjes te proberen doch zonder succes...
Om een lang verhaal kort te maken...de installateur beweerde dat hij dit probleem niet kon oplossen (hij is helemaal niet komen kijken) en dat hij de firma edilkamin zelf gekontakteerd heeft die een technieker zou langs sturen (indien het probleem te wijten is aan vochtige pellets zou de kachel uitgebroken moeten worden!!!)...Na 3 weken tevergeefs wachten, de firma edilkamin zelf maar gekontakteerd...die beweert van niets te weten en zegt dat de installateur zelf "deze dienst na verkoop" moet voorzien. Met verdere vragen over dit probleem kan ik bij hun niet terecht omdat ze niet voldoende kennis van de nederlandse taal hebben.
Is er iemand die soortgelijke problemen met de pelinsert 54 heeft gehad en mij hierin advies kan geven?
Eke