rookgas warmtewisselaar maken  Hitskin_logo Hitskin.com

Dit is een voorbeeld van Hitskin.com
Installeer deze stijlGa terug naar de stijlenpagina



Het forum over verwarmen met pellets
 
IndexRegistrerenInloggen
Voorstellen nieuwe leden
"De Tien Geboden”
Het pelletforum gebruiken:
Navigatie
 Index
 Forumregels
 Gebruikerslijst
 Profiel
 FAQ
 Zoeken
Wie is er online?
Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 15 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.
Soortgelijke onderwerpen
Affiliates
gratis forum

Meest actieve berichtenplaatsers
erwin
rookgas warmtewisselaar maken  I_vote_lcaprookgas warmtewisselaar maken  I_voting_barrookgas warmtewisselaar maken  I_vote_rcap 
steven
rookgas warmtewisselaar maken  I_vote_lcaprookgas warmtewisselaar maken  I_voting_barrookgas warmtewisselaar maken  I_vote_rcap 
pedro
rookgas warmtewisselaar maken  I_vote_lcaprookgas warmtewisselaar maken  I_voting_barrookgas warmtewisselaar maken  I_vote_rcap 
krusty
rookgas warmtewisselaar maken  I_vote_lcaprookgas warmtewisselaar maken  I_voting_barrookgas warmtewisselaar maken  I_vote_rcap 
Fleur
rookgas warmtewisselaar maken  I_vote_lcaprookgas warmtewisselaar maken  I_voting_barrookgas warmtewisselaar maken  I_vote_rcap 
ss
rookgas warmtewisselaar maken  I_vote_lcaprookgas warmtewisselaar maken  I_voting_barrookgas warmtewisselaar maken  I_vote_rcap 
jeanhup
rookgas warmtewisselaar maken  I_vote_lcaprookgas warmtewisselaar maken  I_voting_barrookgas warmtewisselaar maken  I_vote_rcap 
Philip
rookgas warmtewisselaar maken  I_vote_lcaprookgas warmtewisselaar maken  I_voting_barrookgas warmtewisselaar maken  I_vote_rcap 
Annejanne
rookgas warmtewisselaar maken  I_vote_lcaprookgas warmtewisselaar maken  I_voting_barrookgas warmtewisselaar maken  I_vote_rcap 
Maryline
rookgas warmtewisselaar maken  I_vote_lcaprookgas warmtewisselaar maken  I_voting_barrookgas warmtewisselaar maken  I_vote_rcap 

 

 rookgas warmtewisselaar maken

Ga naar beneden 
3 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: warmtewisselaar   rookgas warmtewisselaar maken  Emptyzo feb 06, 2011 10:55 am

is het mogelijk om een warmtewisselaar in de schoorsteen te maken.
en die aan te sluiten op de vloerverwarming
want de gassen die de kachel verlaten zijn altijd zo rond de 100 graden dit is zonden om weg te laten gaan
is hier iemand al eens me bezig geweest
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyzo feb 06, 2011 11:26 am

hallo iwan

ik heb daar persoonlijk al veel mee geexperimenteerd,maar het valt echt niet mee om dit een beetje werkend te krijgen.
of je nu een zelf gemaakte of gekochte wisselaar hebt maakt niet uit.
zolang de watertemperatuur onder de 40c blijft heb je vreselijk veel condens op je wisselaar en begint het letterlijk te regenen in je vuur of kachel.

mvrgr toon
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 32177
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyzo feb 06, 2011 4:29 pm

die warmtewisselaar koelt dan de rookgas nog eens af, wat slechtere trek en condens in de schouw geeft

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyzo feb 06, 2011 5:53 pm

iwan schreef:
is het mogelijk om een warmtewisselaar in de schoorsteen te maken.
en die aan te sluiten op de vloerverwarming
want de gassen die de kachel verlaten zijn altijd zo rond de 100 graden dit is zonden om weg te laten gaan
is hier iemand al eens me bezig geweest




de buis in de schoorsteen of binnenshuis is op zich een warmtewisselaar tof
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyma feb 07, 2011 9:52 am

hoi toon had je de warmtewisselaar dan in de kachel zelf gemaakt of in de schoorsteen.
condens in de schoorsteen is niet zo erg is toch rvs moet er alleen een afvoer op maken.
heeft een hr gasketel ook
mvg frits
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyma feb 07, 2011 8:49 pm

ik heb ze op allerlei manieren gemaakt,in het vuur,boven het vuur,in de rookgasafvoer.
maar het BLIJFT EEN NATTE BAGGERZOOI tot 40c


mvrgr toon
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyma feb 07, 2011 9:21 pm

oke toon bedankt dan ga ik er niet aan beginen
mvg frits
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyza sep 21, 2013 6:48 pm

In mijn aanloop naar een energiezuinig huis ook bij de kachel aangekomen en dan kom je automatisch in contact met de pelletkachel.

Ik heb een Kalor chiara over kunnen nemen en wil daar dit stookseizoen eens mee kijken of het bevalt, de kachel heeft al weer een 100 uur hier gedraait en ik ben voornamelijk druk geweest met settings om hem naar mijn zin te laten branden.

De warmte en gezelligheid van een vuurtje is priceless natuurlijk dus daar kan hij nu al niet meer stuk bij de familie.

Hier op het forum probeer ik wat op te steken over pelletkachels en hun settings en indien wat te helpen waar ik kan uit mijn ervaring. (nog niet veel)

Ook heb ik nog een klein dingetje met de kachel waar het vast beter kan maar ik heb nog geen idee of dat kan, daar ontbreekt me de ervaring op dit moment. Ik maak daar nog wel een appart topic over.

In de planning staat ook een rookgas warmtewisselaar voor de vloerverwarming/cv, ik weet niet of er al eens iemand geweest is die dat gemaakt heeft maar ik ga een poging wagen.

Kortom genoeg stof voor hier om te lezen of schrijven Smile


Laatst aangepast door erwin op za sep 21, 2013 8:07 pm; in totaal 3 keer bewerkt (Reden : Typo)
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyza sep 21, 2013 7:00 pm

Rol-co,
je Chiara is een prima kachel waarvan de importeur hier forumlid is, je hebt dus korte lijntjes indien nodig. Een rookgas warmtewisselaar zal geen warme voeten brengen denk ik, daarvoor is de temperatuur te laag en de rookgassen moeten via een natuurlijke trek kunnen afvloeien.
M.v.g.,
Dick
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyza sep 21, 2013 7:14 pm


Wat betreft de wisselaar: een rookgaswisselaar remt ook geen gassen maar koelt ze af aan de andere buitenkant van de pijp en geeft dat af aan het water, ik heb niet veel warmte nodig als het maar net de kou van de vloer haalt door de vvw. Met 120 gr rookgas temperatuur moet dat toch wel een 20-25 graden water kunnen zijn?
Terug naar boven Ga naar beneden
jeanhup
verkoper
jeanhup


Man Aantal berichten : 1556
Registration date : 18-11-09

rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyza sep 21, 2013 7:41 pm

Dat zal flink tegenvallen: de warmteopslagcapaciteit van lucht is erg laag in vergelijking met die van water en je kunt niet veel warmte meer ontrekken aan het rookkanaal van de pelletkachel. Als je het rookkanaal omhult met water van 20ºC koelen de rookgassen veel te veel af waardoor je condensatie krijgt en verlies van schouwtrek. En dat zonder bruikbare opwarming van het water.
Als je het al doet moet je deze warmtewisselaar in de aanvoerleiding van je CV-circuit plaatsen zodat hij het warme water dat van de CV-ketel komt nog een klein beetje warmer maakt, zonder dat dit ten koste gaat van de werking van kachel en schouw.

Of je ruilt je Chiara in voor een CV-pelletkachel Wink

_________________
met vriendelijke groet,

Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

In eigen gebruik:
Pasian Bijou pelletkachel
Adler Firecube pelletkachel
Ariterm Biomatic pelletketel
Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.adlerpellet.be
Fleur
PELLETKACHEL!
PELLETKACHEL!
Fleur


Man Aantal berichten : 3095
Registration date : 06-12-11

rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyza sep 21, 2013 7:50 pm

ik gebruik de warmte van de afvoerbuis in de schoorsteen ,die mond uit op zolder ,schoorsteen boven het dak is hermetisch afgesloten,

_________________
_________________________________________
HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
_________________________________________
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyza sep 21, 2013 7:59 pm

Jeanhub

Dat laatste was mijn eerste idee maar een cv pelletkachel geeft volgens spec 80% van zijn warmte aan de cv en 20% lucht, ik wil het meer andersom. Het 2e idee was om een watergevulde plaat te maken die plat op de warmtewisselaar ligt, er is daar nog ruimte.

Maar goed het is nog in de pen, misschien komt er nog wat moois in mijn hoofd. Smile
Terug naar boven Ga naar beneden
jeanhup
verkoper
jeanhup


Man Aantal berichten : 1556
Registration date : 18-11-09

rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyza sep 21, 2013 8:42 pm

Er zijn ook CV-pelletkachels zonder blower die 95% van hun warmte aan het water afgeven en 5% uitstralen in de ruimte waarin ze staan.
Bij de Chiara kun je inderdaad nog een beetje warmte ontrekken aan de bovenkant van de kachel (warmte die anders je kamer in zou stralen). Per saldo levert dat dus niks op en heb je (weer) kans dat je de kachel teveel afkoelt.
Een gewenste watertemperatuur van 20-25ºC is altijd een no-go aan een pelletkachel. Je zult condensatie creëren in de kachel en daarmee roest.

Wat je eventueel experimenteel (dit is niet iets om constant te laten draaien) kunt doen is de rookgastemperatuur tegen het maximum (240º) aan proberen te krijgen, een meter pijp door een bak water laten lopen en dan kijken hoeveel je watertemp toeneemt in een bepaald tijdsbestek. Dan kun je ongeveer uitrekenen wat je overhoudt als je je instellingen weer terug zet met een rookgastemp van gemiddeld 150ºC en met een veilige constructie en een constante aanvoertemp van b.v. 60ºC.


_________________
met vriendelijke groet,

Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

In eigen gebruik:
Pasian Bijou pelletkachel
Adler Firecube pelletkachel
Ariterm Biomatic pelletketel
Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.adlerpellet.be
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyza sep 21, 2013 9:16 pm

Wat ik begrijp van de techniek van een economizer (zie google) die we op het werk hebben condenseerd hij pas onder de 60gr , de rookgas afvoer is 120, zou je die met bijv een omwikkelde koperen buis zover afkoelen dat hij condenseerd?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyza sep 21, 2013 9:52 pm

Als je 1m³ lucht 60° kan afkoelen heb je +/- 0,018kWh gewonnen.
Om 100L water 10° op te warmen heb je 1,16kWh nodig.
Nu weet ik niet precies hoeveel rookgas er uit een pelletkachel komt, maar ik vrees dat op het moment dat je je cv pomp aanzet, al meer kost als dat er uit de rookgas komt.

Ik denk dat jij meer denkt aan het condensatie principe bij verbranding van aardgas.
Dat heeft een beter rendement opdat het condensaat meer energie bevat.

Terug naar boven Ga naar beneden
jeanhup
verkoper
jeanhup


Man Aantal berichten : 1556
Registration date : 18-11-09

rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyza sep 21, 2013 10:11 pm

Janus: bedankt voor die cijfers. Nu kunnen we gaan rekenen. Een forse rookgasventilator heeft een debiet van ca. 120m3/uur op het maximum toerental met een redelijk trekkende schouw.
Dat betekent dat als we beginnen met een rookgastemp van 160ºC en we die terugkoelen naar 100ºC we per uur 2,16kWh warmte kunnen winnen. Dat schiet inderdaad niet op. Daarmee kun je namelijk net een ruimte van ca. 28m3 (niet m2!) mee op 20ºC krijgen en houden.

_________________
met vriendelijke groet,

Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

In eigen gebruik:
Pasian Bijou pelletkachel
Adler Firecube pelletkachel
Ariterm Biomatic pelletketel
Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.adlerpellet.be
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyza sep 21, 2013 11:00 pm

Begrijp me niet verkeerd, ik wil er geen ruimte mee gaan warmen maar een stukje de kou uit de vloer ( lees plavuizen) halen waar ook de pelletkachel zelf staat.
Dus iedere verwarming die het geeft aan het water wat dan al zo rond de 20 graden is is dan mooi meegenomen dacht ik, al is het maar 1 graad extra. Of ben ik te optimistisch hier.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyza sep 21, 2013 11:10 pm

En wij willen alleen zeggen dat het als hobbyproject leuk is, maar het weinig tot niets opbrengt en vermoedelijk alleen geld kost.

Een blikjes collector is dan leuker en goedkoper te maken.
Dat is mijn mening hé

Ps heb een groot gedeelte van mijn jeugd in de stroopwafelstad doorgebracht
Terug naar boven Ga naar beneden
jeanhup
verkoper
jeanhup


Man Aantal berichten : 1556
Registration date : 18-11-09

rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyza sep 21, 2013 11:14 pm

Als je bereid bent om honderden euros aan materiaal en heel veel arbeidsuren (of nog meer geld aan installateurs) uit te geven aan iets dat je vloer maar een paar graden opwarmt dan moet je je zeker niet door ons laten afremmen Wink

_________________
met vriendelijke groet,

Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

In eigen gebruik:
Pasian Bijou pelletkachel
Adler Firecube pelletkachel
Ariterm Biomatic pelletketel
Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.adlerpellet.be
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptyza sep 21, 2013 11:45 pm

Nee doe ik ook niet, ga er gewoon serieus naar kijken cyclops Anders toch iets elektrisch, daar heb ik wat overschot.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptydi nov 26, 2013 8:55 pm

jeanhub schreef:
Janus: bedankt voor die cijfers. Nu kunnen we gaan rekenen. Een forse rookgasventilator heeft een debiet van ca. 120m3/uur op het maximum toerental met een redelijk trekkende schouw.
Dat betekent dat als we beginnen met een rookgastemp van 160ºC en we die terugkoelen naar 100ºC we per uur 2,16kWh warmte kunnen winnen. Dat schiet inderdaad niet op. Daarmee kun je namelijk net een ruimte van ca. 28m3 (niet m2!) mee op 20ºC krijgen en houden.
Mag ik vragen hoe jij aan die 120m³/h komt

Na een avond rekenen kom ik max op 20m³/h voor mijn kachel.
Terug naar boven Ga naar beneden
jeanhup
verkoper
jeanhup


Man Aantal berichten : 1556
Registration date : 18-11-09

rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptydi nov 26, 2013 9:00 pm

Dat komt uit de specificaties van Ebm-Pabst rookgasventilators.
Hoe heb jij die 20m3/uur berekend?

_________________
met vriendelijke groet,

Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

In eigen gebruik:
Pasian Bijou pelletkachel
Adler Firecube pelletkachel
Ariterm Biomatic pelletketel
Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.adlerpellet.be
jeanhup
verkoper
jeanhup


Man Aantal berichten : 1556
Registration date : 18-11-09

rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptydi nov 26, 2013 9:04 pm

Maakt ook niet veel uit: als het 20m3/uur zou zijn, dan is het rendement van een dergelijke warmtewisselaar nog een factor 6 lager dan eerder berekend. De eerder getrokken conclusie (opbrengst is de investering niet waard) wordt daarmee alleen nog maar verder onderstreept.

_________________
met vriendelijke groet,

Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

In eigen gebruik:
Pasian Bijou pelletkachel
Adler Firecube pelletkachel
Ariterm Biomatic pelletketel
Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.adlerpellet.be
Gast
Gast
Anonymous



rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Emptydi nov 26, 2013 10:11 pm

Mijn kachel verliest maar 1kw door de schouw. (rendement is 92%)

aan 180° is dan 0,05kW/m³
1kW/0,05kWm³=20m³



Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





rookgas warmtewisselaar maken  Empty
BerichtOnderwerp: Re: rookgas warmtewisselaar maken    rookgas warmtewisselaar maken  Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
rookgas warmtewisselaar maken
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Zelf jaarlijks onderhoud doen
» warmtewisselaar edilkamin tiny
» Rookgas temperatuur

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Pelletforum :: Algemeen :: Installatie en onderhoud-
Ga naar: