Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 43 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 42 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig Empty Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig

    Bericht van Gast za 21 sep 2013 - 19:51

    Hallo
    Ik hoop dat er iemand op het forum is die dit bekent in de oren klinkt.
    We hebben een Kalor chiara gebruikt overgenomen en de kachel is helemaal naar wens opzich alleen valt het mij op dat de verbranding en daarbij horende vlam erg onregelmatig is.
    De ene keer heb ik een vlam tot de wisselaar en het andere moment gaat hij bijna uit omdat hij geen pellets krijgt.

    Wat heb ik al gedaan:

    Allereerst de kachel helemaal gereinigt, platen en rookgasventilator gedemonteerd en compleet schoongemaakt, de kachel zag er uit als nieuw.
    Deurtje gecontroleerd op lekken en zelfs iets bijgesteld op het scharnier.
    Diverse settings geprobeerd zoals meer pellets of andere snelheid rookgasafvoer maar er veranderd niet veel aan het gedrag alleen intenser of minder intens.
    Zelfs de kachel gereset naar fabrieksinstellingen maar die zijn heel hoog met alle settings, ook de fabrieks settings volgens de handleiding bieden geen soelaas.

    Het probleem lijkt te zitten in de worm, die draait elke 2 seconde een keer maar ik zie en hoor regelmatig dat er gewoon 5-6 spins geen pellets komen, vaak erna komt er 2-3 spins extreem veel, dus als het gebeurd dat hij 5-6 keer niets geeft brand hij bijna leeg en met de 2-3 spins erna gooit hij het vuur bijna uit met die hoeveelheid, zo ver dat je een rookwolk uit de schoorsteen ziet.
    Als dit regelmatiger zou zijn kan hij veel mooier branden, zeker op eco. Hij doet dit op de standen eco -1 -2 iedergeval, de rest kom ik niet nog.

    Dat ze er geen optie in hebben zodat je de tussenpozen van draaien kan verlengen, dan is hij mooier te stellen door de draaitijd langer te maken en ook de tussentijd langer, nu is het heel onregelmatig.

    Iemand ervaring met zoiets? Kan het een setting zijn of oude firmware o.i.d.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig Empty Re: Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig

    Bericht van Fleur za 21 sep 2013 - 20:29

    ook de kachel niet zien branden bij aankoop tweedehands ?
    misschien was dit de reden van verkoop door de vorige eigenaar.
    een lesje voor ons allen.study 


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig Empty Re: Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig

    Bericht van Gast za 21 sep 2013 - 20:40

    Ja natuurlijk wel, maar dit valt pas op als hij een uurtje aan staat, ga jij een uur rijden als je een auto koopt?
    Een lesje is een groot woord, ik heb nu een setting waar hij redelijk goed brand maar het kan denk ik mooier.
    Waarschijnlijk een setting of iets, ik denk niet dat er iets kapot is namelijk, je hoort de worm motor wel draaien maar komt niets of 1 pelletje of zo.
    Misschien hoort dit wel bij deze kachels maar dan is er nog verbetering haalbaar.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig Empty Re: Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig

    Bericht van jeanhup za 21 sep 2013 - 20:56

    Dat is normaal: de pelletschroef draait zo langzaam dat de pellets niet altijd meteen vallen als hij iets verdraait. Die wormschroefmotoren draaien met 2 toeren per minuut. Op je laagste stand (Eco) draait hij misschien 0,8 seconde per periode. Dat betekent dat die schroef dus elke periode een nauwelijks merkbare hoekverdraaiing heeft (ca. 10º) waardoor (zeker langere) pellets niet elke draaiperiode zullen vallen.
    Normaal hoeft een iets wisselend vlambeeld echter geen probleem te zijn. Ik heb heel veel van die Kalor Chiara's (= onze oude Adler Elite 85) verkocht en eigenlijk nooit van echte problemen daarmee gemerkt.



    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig Empty Re: Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig

    Bericht van Gast za 21 sep 2013 - 21:07

    Maar ook dat hij 5-6 x verdraait zonder iets te laten vallen? Ik heb normale pellets (plosplan en olimp) dus niet extreem lang.
    Eco (stand 1) staat op 1,4"" dus al een tiende meer als de handleiding instelling.

    Is er geen setting ergens dat je die tussetijd van draaien kan verlengen? Dan zou ik die kunnen verlengen en de draaitijd ook zodat er elke draai iets valt maar met langere tussentijden.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig Empty Re: Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig

    Bericht van jeanhup za 21 sep 2013 - 21:52

    Zo'n setting ben ik nog nergens in de technische documentatie tegengekomen. Je zou wel een snellere wormschroefmotor kunnen installeren, dan draait hij per periode meer. Maar zoals ik al zei: het is eigenlijk geen probleem voor de werking van je kachel.
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig Empty Re: Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig

    Bericht van john-159 za 21 sep 2013 - 21:54

    Ik heb net hetzelfde en vind dit ook niet echt een probleem zoals jean zegt. Dacht trouwens dat alle pelletkachels dit (probleempje) hadden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig Empty Re: Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig

    Bericht van Gast za 21 sep 2013 - 23:16

    Misschien zie ik wel beren op de weg die er niet zijn of ben ik een perfectionist wat dat betreft maar dacht serieus dat er iets niet goed zit.

    Ik heb op eco nu 1,4"" met 1750 rpm rookgas ventilator en een rookgas temp van 116-117 graden, het ruitje blijft mooi voor een dag of 3 dus lijkt zo wel goed te gaan al is hij soms nog bijna helemaal donker na de "pauze".
    Zolang je vlam houd is er geen rook, ik wil geen walmende pijp zoals een allesbrander namelijk.

    Welke pellets worden geadviseerd bij deze kachels of maakt dat niets uit?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig Empty Re: Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig

    Bericht van erwin za 21 sep 2013 - 23:26

    in eco is de verbranding nooit optimaal, dat is nu eenmaal zo.
    als het ruitje in eco proper blijft en je krijgt geen koek in het potje, dan zou ik niets meer veranderen.
    in hogere vermogens als het kouder word is de verbranding zowiezo beter...

    pellets kun je niet adviseren, welke goed branden in je kachel daar kom je alleen achter door wat merken te testen.
    je ervaringen lezen we dan later graag op het forum..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig Empty Re: Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig

    Bericht van Gast za 21 sep 2013 - 23:36

    Ja dat had ik al gelezen op het forum dat eco het minst ideaal is kwa verbranding, en daar gaat hij nu na 10 min al op, wel roet aan de zijkanten maar dat veeg je er zo af, niet vet of niets.

    Hij brand nu op een mix van Olimp en plospan 2/1 en gaat dus goed al geeft Olimp veel meer vervuiling volgensmij, eerst alleen op plospan en toen was dat minder.


    Laatst aangepast door Rol-co op zo 22 sep 2013 - 10:18; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Typo)

    Gesponsorde inhoud


    Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig Empty Re: Kalor chiara - aanvoer pellets onregelmatig

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za 27 apr 2024 - 0:04