bij mijn kachel in de keuken gaat ze achter de kachel door de muur de berging in, dan gaat ze daar door het plafond en komt onder de ruimte van het bad terecht, kwestie van geluk hebben,,, de schouw ongeveer idem, , een roostertje in de badombouw en klaar. dit is wel een 10cm diameter buis zonder isolatie!!,,dus moeilijk weg te werken, ze komt ook bovenaan de kachel eruit en dat geeft een lelijk beeld als je niet direckt door de muur kan gaan . ik heb geluk,,ze gaat direct de muur in . stel dat ze horizontaal moet over een muur lopen,,,, das afgrijselijk.
in men leefkamer is het de piazzetta en komt de buis van slechts 80mm onderaan de kachel eruit(ideale maat , veel makkelijker weg te werken,,, dus gaat ze onderaan de kachel langs de muur,onmiddellijk door een muurtje die een nis vormt waar de kachel in staat, dan een kleine meter weg van de kachel mond ze uit en blaast richting keuken, de ruimte waar de buis uitmond is 5.5 meter hoog, maar ze blaast richting keuken door een doorgang tussen bar en zijmuur,,, en de keuken heeft maar een 2m50 hoogte toch was dit een enorme verbetering om de keuken gelijkmatiger warm te krijgen met de living. ik heb die kanalisatie maar op het einde vh stookseisoen geplaatst , maar twas echt een enorme verbetering,,, ik had 22° in de living en slechts 17 in de keuken,,,met de kanalisatie kwam ik vlot op 20° in de keuken. als je van achter in de keuken naar de living stapte voelde je de warmte echt naar je toekomen in die doorgang
alles is nogthans één grote ruimte , maar door de verschillen in plafondhoogte ging de warmte moeizaam van laag naar hoog en terug naar een lager gedeelte zijnde de keuken,,,,
doordat de kanalisatie onderaan de kachel uitkomt en ze langs de plinthoogte loopt is dit amper te zien. je zou zelfs een vierkante of rechthoekige koker kunnen bouwen zoals ik ga doen ,,
qua besparing ,,ik had jaarlijks zeker 3000 liter mazout nodig,,zelfs eerder naar 4000 liter omdat ik vloerverwarming steeds moest laten opstaan,,,, ,, vorig jaar heb ik 4 paletten pellets verbrand,, ik schat dat ik dit jaar meer zal verbruiken ik schat een pallet of 5 a 6 in totaal. ik ga nu twee kachels gebruiken en toch wel comfortabeler verwarmen dan vorige winter toen ik heel spaarzaam heb gebrand,, en de badkamer nog elektrisch opwarmde,,,,, wat me een extra afrekening van 400!! euro stroom heeft gekost. een olieradiator op stroom en een timer is dus geen goed idee!
al bij al spaar ik op pellets veel uit , maar boet aan comfort in. meer werk, minder aangename warmte dan vloerverwarming maar ik verwarm nu enkel men huis wanneer ik effectief aanwezig ben,
op de topic link hieronder kan je zien hoe ruim het is bij mij en hoog het eruitziet tussen living en keuken ,,en een zicht vanuit de keuken tot in de living,,,ergens op pagiona 2 dacht ik.
[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]ik kwam wel vermogen tekort met 1 kachel als het echt hard vroor en heb dan de mazoutinstallatie een 3 weken laten draaien. nu met mijn tweede kachel zou ik het moeten kunnen trekken ,,,,hoop ik.