Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 11 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 11 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    De stap naar goedkoper verwarmen.

    Denisdaf
    Denisdaf
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 30
    Leeftijd : 67
    Registration date : 27-10-13

    De stap naar goedkoper verwarmen. Empty De stap naar goedkoper verwarmen.

    Bericht van Denisdaf zo okt 27, 2013 6:12 pm

    Hallo iedereen.

    Wij zijn zinnens over te gaan tot aankoop van een Hydro-haard op pellets.
    Nu is het zo dat na enkele bezoeken aan verkopers, plaatsers, het bij elk nieuw bezoek, moeilijker word om nog een degelijk beeld te krijgen van wat nu aan ons besteed is, en waar we zeker niet aan moeten beginnen.

    Situatie is als volgt.
    In onze woning staat in werking een oude, maar nog zonder problemen werkende CV op mazout, en met gewone radiatoren.

    De leefruimte heeft een opp van 44m²
    De keuken tussen dewelke en de leefruimte een deurgat (geen deur) zit mag de stralingswarmte ook krijgen van de aan te kopen haard. opp 12m²
    Ruimte ingericht als bureel. 9m²
    En de inkomhal, 9m²
    Totaal: 74m²
    Wasruimte (staan oa extra koelkast, diepvries, wasmachine, droogkast ) 15m²
    En dan de bovenverdieping, 5 slpk en badkamer met totale opp van 108m²
    Verschil boven en onderste verdieping word uitgemaakt door garage opp min opp keuken.
    Ik ga niet verder over de garage omdat daar geen verwarming is buiten de brander (mazout).

    Nu is het de bedoeling dat een Hydro-haard gaat zorgen dat de leefruimte en keuken warmte krijgt via de stralingswarmte van die haard.
    Dat die haard zijn warm water in het CV systeem kan brengen op de plaats waar ik een een radiator zou weghalen.
    En dus de radiatoren (2) die blijven in de leefruimte, keuken (1) wasruimte (1) inkomhal (1) bureel (1), en alle ruimtes op de eerste verdieping (6) gaat van warm water voorzien.
    Van de 6 waarvan sprake op het eerste verdiep, zijn er 5 die zelden dienen te "werken" daar deze op de slaapkamers staan.
    En de 6e die op de badkamer staat moet natuurlijk wel geregeld zijn werk doen.
    Nu is de vraag wat is belangrijk om mee te nemen zodat we een juiste beslissing nemen aangaande de benodigde waarden wat opbrengst van de haard betreft?

    Met dank,
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31542
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    De stap naar goedkoper verwarmen. Empty Re: De stap naar goedkoper verwarmen.

    Bericht van erwin zo okt 27, 2013 6:43 pm

    misschien best eerst een paar verkopers ter plaatse de situatie laten bekijken, zonder een plaatsbezoek is het heel moeilijk om een deftige oplossing aan te reiken...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Denisdaf
    Denisdaf
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 30
    Leeftijd : 67
    Registration date : 27-10-13

    De stap naar goedkoper verwarmen. Empty Re: De stap naar goedkoper verwarmen.

    Bericht van Denisdaf zo okt 27, 2013 7:12 pm

    Dat is inderdaad iets wat bij ons ook reeds opkwam.
    Met dank.

    Misschien gelijk deze vraag stellen.
    Waarom zijn de kachels in Duitsland stukken goedkoper dan hier bij ons?
    Ik bedoel alles Ex BTW.


    _________________
    Extraflame Hydro.
    Een bewuste keuze, waar ik zeer tevreden over ben.
    Makkelijk te plaatsen in ons geval, bestaande radiator van CV weggenomen in de living, daar de kachel gezet, en de aansluitingen voor de Hydro gemaakt.
    Werkt perfect.

    Eerste jaar Elite Pellets (groepsaankoop forum) Zeeeeeeeeeeeeeeeer goed.
    Tweede jaar Elite Pellets (groepsaankoop forum) Geleverd 1/9/2015.
    Vorig jaar andere pellets besteld. Ook via de groepsaankoop hier.
    Beter dan Elite op het vlak van verbranding denk ik. Geeft veel minder rook en roetafzetting.
    Maar ze branden sneller op zegt mijn echtgenote.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De stap naar goedkoper verwarmen. Empty Re: De stap naar goedkoper verwarmen.

    Bericht van Gast zo okt 27, 2013 7:18 pm

    Als inwoner van Duitsland kan ik alleen zeggen dat je constatering klopt zonder de reden te weten.
    Ik kocht mijn kachel bij een NL verkoper die de kachel van de Belgische importeur betrok en mijn Duitse incl.prijs lag lager dan de Belgische excl.prijs.
    Denisdaf
    Denisdaf
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 30
    Leeftijd : 67
    Registration date : 27-10-13

    De stap naar goedkoper verwarmen. Empty Re: De stap naar goedkoper verwarmen.

    Bericht van Denisdaf zo okt 27, 2013 7:31 pm

    Dank je nogmaals.
    Dan gaan we zeker marchanderen bij de besprekingen.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    De stap naar goedkoper verwarmen. Empty Re: De stap naar goedkoper verwarmen.

    Bericht van jeanhup zo okt 27, 2013 7:53 pm

    Om heel nauwkeurig te bepalen welk vermogen je nodig hebt moet je eigenlijk een warmteverliesberekening maken. Dat is nogal wat werk en vaak ontbreken bij oudere woningen daarvoor de benodigde basisgegevens.

    Grofweg kun je voor een gemiddeld geisoleerde woning 75W/m3 tellen voor ruimtes die je op 20º wilt hebben en 60W/m3 voor ruimtes die nauwelijks verwarmd hoeven te worden (behalve als het echt koud begint te worden) zoals slaapkamers en hallen. In jouw geval kom je dan op ca. 21kW aan benodigd effectief vermogen. Dat komt overeen met een pelletketel van ca. 24kW. Als je woning slecht geisoleerd is moet je een klasse grote gaan, naar ca. 28kW. Als je een goed geisoleerde (tussen)woning hebt kun je lager gaan naar b.v. 20kW.
    Als je er ook je sanitair warm water mee moet opwarmen moet je er ook nog een paar kW bijtellen.

    Als je de CV-pelletkachel als ondersteuning gebruikt voor de mazout-CV heb je geen buffervat nodig (je sluit dan de pelletkachel aan op de retourstandleiding van de bestaande CV, die kan dan nog aanspringen als de pelletkachel het niet getrokken krijgt). Als je de mazoutketel gaat uitschakelen/afkoppelen is het wel verstandig om een buffervat te plaatsen.
    In het eerste geval (ondersteunende pellet-CV) kun je de pellet-CV ook met een wat lager vermogen kiezen: de pieken worden dan toch opgevangen door de mazoutketel.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Denisdaf
    Denisdaf
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 30
    Leeftijd : 67
    Registration date : 27-10-13

    De stap naar goedkoper verwarmen. Empty Re: De stap naar goedkoper verwarmen.

    Bericht van Denisdaf zo okt 27, 2013 8:02 pm

    Hey Jean

    Bedankt.
    Met deze gegevens kan ik zeker al een eind verder omen.

    Mvg,

    Denisdaf


    _________________
    Extraflame Hydro.
    Een bewuste keuze, waar ik zeer tevreden over ben.
    Makkelijk te plaatsen in ons geval, bestaande radiator van CV weggenomen in de living, daar de kachel gezet, en de aansluitingen voor de Hydro gemaakt.
    Werkt perfect.

    Eerste jaar Elite Pellets (groepsaankoop forum) Zeeeeeeeeeeeeeeeer goed.
    Tweede jaar Elite Pellets (groepsaankoop forum) Geleverd 1/9/2015.
    Vorig jaar andere pellets besteld. Ook via de groepsaankoop hier.
    Beter dan Elite op het vlak van verbranding denk ik. Geeft veel minder rook en roetafzetting.
    Maar ze branden sneller op zegt mijn echtgenote.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De stap naar goedkoper verwarmen. Empty Re: De stap naar goedkoper verwarmen.

    Bericht van Gast zo okt 27, 2013 8:08 pm

    Een alternatieve manier is om te kijken hoeveel vermogen je radiators hebben en dat op te tellen.

    Als dat bv. maar 15Kw is dan hoef je geen kachel van 25Kw te nemen, want die raakt zijn vermogen dan nooit kwijt.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    De stap naar goedkoper verwarmen. Empty Re: De stap naar goedkoper verwarmen.

    Bericht van jeanhup zo okt 27, 2013 8:41 pm

    Ik maak zelden mee dat er een kleiner radiatorvermogen op hangt dan dat het huis op basis van bovenstaande warmtebehoefteberekening nodig heeft. Meestal hangt er meer radiatorvermogen dan er eigenlijk nodig is. B.v. omdat het cv-systeem ooit berekend en aangelegd is voordat het dak geisoleerd werd en de oude enkele ramen vervangen werden door thermopane.
    Bij moderne huizen kan het trouwens ook wel eens niet kloppen b.v. als de radiatoren overgedimensioneerd zijn op een LT-verwarming.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    braxx
    braxx
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 157
    Registration date : 03-11-11

    De stap naar goedkoper verwarmen. Empty Re: De stap naar goedkoper verwarmen.

    Bericht van braxx zo okt 27, 2013 9:00 pm

    misschien even kijken hoeveel vermogen je oude mazoutbrander heeft...
    dan weet je toch ook al genoeg...


    _________________
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    MCZ Mercury 8KW
    2011-2012 premium woodpellets (makro) | 2012-2013 premium woodpellets (makro) | 2013-2014 premium pellets Carrefour (=agricon) | 2014-2015 terradena (makro) + agriselect (colruyt) | 2015-2016 agriselect (colruyt) | 2016-2017 terradena (makro] | 2017-2018 agriselect (colruyt) | 2018-2019 agriselect (colruyt) | 2019-2020 Total | 2020-2021 Total | 2021-2022 Eifuel
    2022-2023 bigbag (jekro) + Barlinec
    Denisdaf
    Denisdaf
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 30
    Leeftijd : 67
    Registration date : 27-10-13

    De stap naar goedkoper verwarmen. Empty Re: De stap naar goedkoper verwarmen.

    Bericht van Denisdaf zo okt 27, 2013 9:16 pm

    Eigenlijk wel, maar er zijn ondertussen deftige isolatiewerken gebeurt in onze woning.
    En, tijdens de maanden waar er geen verwarming dient te werken zijn we niet meer afhankelijk van de cv voor het warme saniwater, daar er daarvoor een doorstromer zorgt.
    Dit is op zich dan weer het gevolg van het plaatsen van PV panelen.
    Dus zitten we eigenlijk met de bestaande CV installatie deeltijds in overkill.
    Daar waar we met de nieuw aan te kopen hydro-haard beogen na verloop van tijd de mazout cv buiten dienst te kunnen stellen.


    _________________
    Extraflame Hydro.
    Een bewuste keuze, waar ik zeer tevreden over ben.
    Makkelijk te plaatsen in ons geval, bestaande radiator van CV weggenomen in de living, daar de kachel gezet, en de aansluitingen voor de Hydro gemaakt.
    Werkt perfect.

    Eerste jaar Elite Pellets (groepsaankoop forum) Zeeeeeeeeeeeeeeeer goed.
    Tweede jaar Elite Pellets (groepsaankoop forum) Geleverd 1/9/2015.
    Vorig jaar andere pellets besteld. Ook via de groepsaankoop hier.
    Beter dan Elite op het vlak van verbranding denk ik. Geeft veel minder rook en roetafzetting.
    Maar ze branden sneller op zegt mijn echtgenote.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    De stap naar goedkoper verwarmen. Empty Re: De stap naar goedkoper verwarmen.

    Bericht van jeanhup zo okt 27, 2013 10:21 pm

    Als de mazout-CV niet in de weg staat kun je deze misschien gewoon laten staan. Als er ooit een omstandigheid is waardoor je geen pellets kunt bijvullen dan kun je de mazout-CV tenminste nog opstarten.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Denisdaf
    Denisdaf
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 30
    Leeftijd : 67
    Registration date : 27-10-13

    De stap naar goedkoper verwarmen. Empty Re: De stap naar goedkoper verwarmen.

    Bericht van Denisdaf zo okt 27, 2013 10:25 pm

    Jeanhup,
    Die mogelijkheid zit er zeker in.
    Brander staat niet meteen in de weg.


    Gesponsorde inhoud


    De stap naar goedkoper verwarmen. Empty Re: De stap naar goedkoper verwarmen.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 12, 2024 12:20 am