Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 19 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
krusty
Fleur
erwin
7 plaatsers

    schouw mee opgevuld met isolatie


    grossard.rob
    Admin


    Aantal berichten : 898
    Registration date : 18-04-12

    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van grossard.rob di nov 12, 2013 11:21 pm

    Hey,

    Dus je hebt eps parels laten inspuiten, maar het type zonder hars of lijmverbinding.
    Feit is dat wanneer je je schouw gaat leeghalen er nog een gedeelte gaat vrijkomen uit de scheur of zelfs nadien wanneer je denkt dat alles ok is.

    Sowieso zoals meermaals aangegeven is het aan te raden eerst langs boven de schade te bekijken.
    Kwestie om al te zien waar je aan begint of het effectief alleen beneden is zoals je denkt.
    Echter de massa in je spouw duwt neerwaarts dus je zal dat met snelbeton of in de schouw met vuurvaste cement zo snel mogelijk moeten dichten.
    Daar je zeker een koudeplek zal krijgen bij verlies van parels en de hoge warmteoverdracht.

    Ook zeer goed op boorgaten kijken zoals aangegeven, om te zien of het voor de installateur echter een fout of een onvoorzien gebrek (scheur aan binnenkant) is.

    OFFTOPIC ben ik ook de materie spouwmuurisolatie aan het bekijken, echter de realiteit is dat het "onderzoek" maar op een enkele plaats wordt gedaan.
    Ipv meerdere plaatsen en hoogtes. Hebben ze bij U thermische fotos genomen voor en na de werken?
    Van de 5 firma's deed niemand hieraan mee of keken ze me hoofdschuddend aan dat dat niet nodig was. Hoe weet ik dan dat het overal behoorlijk is gedaan.
    Sommigen geven aan de hand van voor en na foto's promotie maar doen dit niet bij een klant.

    Met vriendelijke groeten,
    Grossard Rob
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van erwin di nov 12, 2013 11:27 pm

    kan iemand eens juist uitleggen hoe dat zit met die boorgaatjes voor mij scratch 


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    braxx
    braxx
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 157
    Registration date : 03-11-11

    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van braxx di nov 12, 2013 11:36 pm

    @ erwin: hier een promofilmpje van dobbit

    link


    @ braxx: bedankt!
    het is me nu duidelijk dat als 1 of andere "ezel" een gat in je schouw boort je prijs hebt..
    vinnus1
    vinnus1
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 410
    Leeftijd : 69
    Registration date : 10-11-10

    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van vinnus1 wo nov 13, 2013 9:32 am

    Erwin,
    Van die ezels lopen er zeker zoveel als van die speciale pelletkachel verkopers.

    Maar nu serieus,dit zou nu eigenlijk wel onwetend kunnen gebeurd zijn.Er zijn wel eens aannemers die durven de binnensteen weg laten op de plaats waar de vuurvaste elementen komen om zodoende plaats te winnen voor de schouw.
    Ik heb dit al een paar keer gezien met elementen van 15cm en van 20cm,dan sparen ze de helft of meer uit in ruimte.De achterkant is dan gelijk met de spouw,ik heb zelf al gezien dat ze tot tegen de gevelsteen geplaatst waren met enkel een folie er tussen.
    Dus je moet dus niet verschieten van NDC zijn situatie.Onwetend of geknoei,hij zit er wel weer mee he.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast wo nov 13, 2013 12:40 pm

    Hallo,

    De buitengevel ter hoogte van de schouw heb ik grondig geinspecteerd op boorgaten, maar (gelukkig), die zijn er niet. Ik kan en zal dan ook geenenkele blaam richten ter attentie van de firma welke de isolatiewerken uitgevoerd heeft.
    Het stuk waar de schouw zit op de zijgevel is van onder tot boven in een ander kleur van baksteen gedaan en springt tevens een afstand van diezelfde baksteen uit mijn zijgevel. (zie je wel frequenter bij iets oudere huizen). Ik weet dus perfect waar kijken.

    Waar ik echter wel mee geconfronteerd ben IN mijn woning is dat door een vroeger vochtprobleem  aan een raam (welke op een kleine meter van de schouw staat en waarbij het vochtprobleem zich toen situeerde op het stuk muur tussen de schouw en die zijkant dat raam) + het feit dat zich daar vroeger een (goedkope Doe het Zelf winkel model) houtkachel die vollebak rechtstreekse stralingshitte (geen warmte maar echt hitte!) afgaf moet voor gezorgd hebben dat beide situaties gecombineerd (vochtige muur + rechtstreekse hitte) dat er zich een horizontale scheur gevormd heeft op dat stuk muur dat reikt tot daar waar de schouw begint. Die scheur is niet gigantisch natuurlijk maar misschien wel net groot genoeg om er die mini isolatiebollekes tussengewrongen te krijgen wanneer deze onder hoge druk toch ingespoten worden.

    Vandaar voornamelijk mijn vermoeden dat hier inderdaad de oorzaak kan gezocht worden alsook waarom ik durft te hopen dat de opgevulde schouw zich voornamelijk tot die onderste omgeving zal betreffen.
    Indien dat het geval weldegelijk zou zijn dan kan ik enkel maar mijn eigen verwijten niet gans binnenmuren nagekeken te hebben om eventuele kleine scheurtjes (heb ik ondertussen wel al gedaan en gelukkig is deze ene scheur de enige).
    Laat dit dan mijn tip zijn voor alle mensen die overwegen na te isoleren via de spouw, kijk goed de staat van uw huidige binnen en buitenmuren na (buitenmuren wordt normaal door hen gedaan ook maarja, met 2 zie je meer dan alleen.

    @grossard, neen geen thermische fotos betrokken geweest. Al kan ik desondanks (voor wat het waard is) wel ten zeerste bevestigen dat ik heeeeeel duidelijk verschil voel qua warmte en comfort binnenin de woning!

    Dit terzijde zit ik natuurlijk momenteel wel met de miserie van mijn schouw waarvan ik die toch graag opgelost zie :-)

    groetjes,
    vinnus1
    vinnus1
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 410
    Leeftijd : 69
    Registration date : 10-11-10

    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van vinnus1 wo nov 13, 2013 4:53 pm

    NDC,
    Die bollekes en glaswol en of rockwol worden maar tegen max. 200 grammekes druk ingespoten hoor.
    Dat is aan het eindpunt,en dat is nu toch ook wel niet zoveel voor door kleine scheurtjes te kruipen.
    Ik denk nog altijd dat de fout elders is.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast wo nov 13, 2013 7:23 pm

    helemaal rechts: link
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van krusty wo nov 13, 2013 10:14 pm

    Onderweg naar Aalst  heb ik mij 2 dagen geleden ter plaatse gaan vergewissen  van de zaak in de hoop een oplossing te vinden .
    Omdat ik hier in bovenstaande berichten nogal gissingen zie die de bal compleet mis slaan, toch even een vluchtige schets in doorsnede bijgevoegd.

    Dus ik meen, en dat heeft NDC zelf gezegd dat daar vroeger een houtkachel stond .
    En uit eigen ondervinding weet ik dat de rook zeer heet kan zijn als men eens serieus doorstookt  en door de hitte mogelijk de eerste of de tweede schouwpot gebarsten is , mogelijk een dubbele barst waardoor het stuk eruitgevallen is  en nu op de bodem van de schouw ligt.
    Of het een simpele barst is of een uitgevallen stuk daarvoor heb je een camera nodig
    Daar door zijn de bolletjes beginnen rijzen en zit de schouw tot 2 meter hoog vol met deze!!!

    Ik vermoed als men de schouw gaat leeg maken , zullen de bolletjes blijven rijzen tot de spouw zo goed als leeg zal zijn in de nabijheid van de schouw.
    Volgens mij is er dus een gat ontstaan waar u op de tekening een kruisje ziet ( links of rechts)


    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 61g2
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast wo nov 13, 2013 10:29 pm

    Is er geen mogelijkheid om een usb webcam in de schouw te steken, en een looplamp ernaast?

    Of dit:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    of:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    vinnus1
    vinnus1
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 410
    Leeftijd : 69
    Registration date : 10-11-10

    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van vinnus1 wo nov 13, 2013 10:32 pm

    Krusty,
    Ik vermoed dat je de bollekes hebt gezien? Waren die helemaal los of heb je een vermoeden dat er een bindingsmiddel aan toegevoegd was.
    Indien het laatste dan zullen ze ook niet beginnen te rijzen,en kan alles hersteld worden met speciale cement,mits het nodige kappen.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van krusty wo nov 13, 2013 10:34 pm

    Los !!! -> zie foto in bericht 18
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van erwin do nov 14, 2013 11:00 pm

    om te bepalen tot waar de parels in de schouw komen zou men dan niet een gat van 1cm kunnen boren op een hoogte van bvb 1meter en dan met een stokje erdoor gaan en voelen of er weerstand is? eventueel dan een volgende gat 50 cm hoger.

    zonder teveel te moeten gaan openkappen met kans op leeglopen van de spouw is volgende misschien een oplossing dan.
    de parels laten waar ze zijn en een stukje opgaande enkelwandige buis op de T achter de kachel tot boven het niveau van de parels, en dan onder 45 graden de schouw ingaan.

    als bij het wegtrekken van de kachel blijkt dat de horizontale buis vol parels zit, dan is er een volgend probleem:
    dan zouden er mogelijk ook parels in de kamering van de rookgasventilator kunnen zitten!


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Fleur vr nov 15, 2013 12:11 am

    t is jammer dat er niemand tot boven de schouw wil gaan zien
    met een touw en vierkant gewicht meet je onmiddelijk hoe diep de korrels liggen.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Annejanne vr nov 15, 2013 7:44 am

    Misschien eens vragen aan een schouwveger. Als die eens tot boven op de schouw wil kruipen en dan eens controleren zoals fleur het aangeeft. Mits betaling denk ik wel dat je iemand vindt die de klus wil klaren.
    In het slechtste geval......zwarte Piet kruipt door de schouw lachen 


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast za nov 16, 2013 5:33 pm

    Goeienavond allemaal,
    Hier zijn we met een update.

    Ik ben deze morgen toch maar aan mijn schouw begonnen om te zien hoe hoog ze zou vol zitten.
    Volgens mijn logica zou dat niet zo hoog mogen zitten, dus dan maar de handen uit de mouwen, letterlijk :-)
    Ben er eerst met een stok van een schoorsteenveegborstel doorgegaan en al vrij snel voelde ik geen weerstand meer! Heb dan een goede handschoen aangetrokken en beginnen krabben... en naar ik denk een 3 kwartierjes was alles eruit gekrabt en opgeruimd in een grote zak (een goede 3/4 van een vuilzak vol).

    Toen alles eruit was en proper gemaakt was ben ik er met mijn fototoestel ingegaan en de schouw stond zo leeg en mooi als maar kon (wat was ik blij met dat zicht :-) )
    Helemaal onderaan de schouw zit nog zo gene pot en tis daaronder pas dat ik met een openingske moet gezeten hebben dat genoeg was om die bollekes erdoor te jagen. Twas dus weldegelijk enkel het onderste stuk dat opgevuld zat. Het scheurke in de muur heb ik al gedicht ook en de buis van de kachel komt er op een wat hogere hoogte in daar waar alles nog perfect in orde is met de schouw.
    Ondertussen is de kachel terug aangesloten en brand ze mooi.

    Blij dat ik toch mijn stoute schoenen aangetrokken heb om er zelf aan te beginnen ipv iemand te laten komen die direct zou beginnen intuberen of externe schouw te steken en mij een schoon rekening zou gepresenteerd hebben!
    Eind goed al goed dus en we kunnen weer tegen de winter :-)

    Ik wil bij deze toch nogmaals iedereen bedanken op dit forum om mij met raad, daad en tips bij te hebben gestaan!
    heel happy
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van erwin za nov 16, 2013 5:41 pm

    het blijkt uiteindelijk dus niet zo erg te zijn als we allemaal dachten, bedankt voor de feedback!


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast za nov 16, 2013 5:47 pm

    graag gedaan Erwin, viel uiteindelijk inderdaad allemaal goed mee, juist ambetant dat ge da op voorhand moeilijk ziet he zo in een schouw Smile 
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van erwin za nov 16, 2013 6:06 pm

    wachten tot 6 december was ook een mogelijke oplossing geweest..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast za nov 16, 2013 6:13 pm

    hahaha das waar, hoewel hier vandaag toch al een deel van het duo rond liep in huis, en kwas niet diene met zijne mijter op Laughing 

    Gesponsorde inhoud


    schouw mee opgevuld met isolatie - Pagina 2 Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu zo apr 28, 2024 12:04 am