Beste,
bij deze wil ik ook mijn ervaringen kwijt op dit toch wel handig forum.
Ik zelf bezit reeds 6 jaar een MCZ Saturn.
Een betrouwbare kachel mag ik stellen, even op een rijtje:
Voordelen:
- mooi design.
- kleine kachel, grote warmte.
- active system, past zich dus aan aan de schouw en gebruikte pellets, brand dus alles zonder problemen en zonder parameters aan te passen. Geen gepruts, altijd perfecte vlam.
- bediening via afstandsbediening met ingebouwde thermostaat.
- ruimteventilator kan onafhankelijk van de vermogenstand worden ingesteld.
Nadelen:
- is nog voorzien van een radiale ventilator (voor ruimte-ventilatie) dus maakt meer lawaai dan nieuwere types. Voordeel wel van dit type = onverslijtbaar.
- timer enkel via vast ingestelde programma's, je vindt niet altijd het gewenste tijdsprogramma.
Reeds vervangen:
- ventilator voor rookgasafvoer na 5 jaar gebruik, lagers versleten dus veel lawaai. Nieuwe draait merkelijk stiller.
Een installateur is bij ons nog niet over de vloer moeten komen.
Onderhoud en vervanging van onderdelen doe ik zelf, enige technische kennis is dan toch gewenst. Maar toch is dit niet zo moeilijk, voor tips geef gerust een seintje.
Qua merken van pellets heb ik bijna alles geprobeerd, branden doen ze allemaal.
Mijn voorkeuren en toch wel (volgens mij dan) de toppers:
- Badger: zeer goede persing, grootte korrels = top (gelijke lengte), weinig stof in de zakken (is wel degelijke belangrijk hoor, teveel stof stapelt zich anders op rond de aanvoervijzel), goede warmte-afgifte en mooie verbranding met weinig as. Nadeel = van de duurdere soort.
- German pellets (verkrijgbaar bij AVEVE): zeer hoge warme-afgifte (ik denk de warmste!), andere waarden allemaal ok! Nadeel, zijn goedkoop begonnen maar prijzen nu gestegen (4,60 Euro per zak indien bestelling per pallet) maar toch zijn geld waard, geven ook iets meer as.
Voila ne hele boterham voor de vlijtige lezers.
Tot hoors.
bij deze wil ik ook mijn ervaringen kwijt op dit toch wel handig forum.
Ik zelf bezit reeds 6 jaar een MCZ Saturn.
Een betrouwbare kachel mag ik stellen, even op een rijtje:
Voordelen:
- mooi design.
- kleine kachel, grote warmte.
- active system, past zich dus aan aan de schouw en gebruikte pellets, brand dus alles zonder problemen en zonder parameters aan te passen. Geen gepruts, altijd perfecte vlam.
- bediening via afstandsbediening met ingebouwde thermostaat.
- ruimteventilator kan onafhankelijk van de vermogenstand worden ingesteld.
Nadelen:
- is nog voorzien van een radiale ventilator (voor ruimte-ventilatie) dus maakt meer lawaai dan nieuwere types. Voordeel wel van dit type = onverslijtbaar.
- timer enkel via vast ingestelde programma's, je vindt niet altijd het gewenste tijdsprogramma.
Reeds vervangen:
- ventilator voor rookgasafvoer na 5 jaar gebruik, lagers versleten dus veel lawaai. Nieuwe draait merkelijk stiller.
Een installateur is bij ons nog niet over de vloer moeten komen.
Onderhoud en vervanging van onderdelen doe ik zelf, enige technische kennis is dan toch gewenst. Maar toch is dit niet zo moeilijk, voor tips geef gerust een seintje.
Qua merken van pellets heb ik bijna alles geprobeerd, branden doen ze allemaal.
Mijn voorkeuren en toch wel (volgens mij dan) de toppers:
- Badger: zeer goede persing, grootte korrels = top (gelijke lengte), weinig stof in de zakken (is wel degelijke belangrijk hoor, teveel stof stapelt zich anders op rond de aanvoervijzel), goede warmte-afgifte en mooie verbranding met weinig as. Nadeel = van de duurdere soort.
- German pellets (verkrijgbaar bij AVEVE): zeer hoge warme-afgifte (ik denk de warmste!), andere waarden allemaal ok! Nadeel, zijn goedkoop begonnen maar prijzen nu gestegen (4,60 Euro per zak indien bestelling per pallet) maar toch zijn geld waard, geven ook iets meer as.
Voila ne hele boterham voor de vlijtige lezers.
Tot hoors.