Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 49 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 47 gasten

eura


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    faq op site importeur

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van erwin ma dec 16, 2013 11:35 pm

    als zelfs de importeur van een merk niet weet hoe een goede schouw hoort te zijn,
    dan is het vrij logisch dat sommige van zijn verkopers het ook niet weten:  FAQ.
    ik heb geen schoorsteen, wat nu?
    Men heeft geen schoorsteen nodig om een pelletkachel te installeren.
    Het volstaat om een opening in een buitenmuur te maken.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ponneke
    ponneke
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Vrouw Aantal berichten : 550
    Leeftijd : 67
    Registration date : 23-09-12

    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van ponneke di dec 17, 2013 2:21 am

    Kan die importeur daarvoor niet aansprakelijk worden gesteld?
    Of word er eerst gewacht op de gevolgen die ZEKER zullen volgen  Shocked 
    Rook- en of brandschade, slachtoffers door CO-vergiftiging?

    Is er dan echt niemand die daarop controle doet????
    Het is al erg genoeg dat sommige verkopers er met de pet naar gooien!  heel kwaad


    Laatst aangepast door erwin op di dec 17, 2013 10:20 am; in totaal 3 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van Gast di dec 17, 2013 4:03 pm

    Er is spijtig genoeg geen enkele controle op pelletkachels en deze toestanden stellen me diep teleur. Ik heb reeds een mail gestuurd naar Girretz met de vraag dit onmiddellijk van de site te verwijderen!
    Ik kan enkel maar hopen dat er snel een degelijke wetgeving komt. Ik raad iedereen aan te klagen bij de bevoegde minister om dit zo snel mogelijk te laten gebeuren.
    ponneke
    ponneke
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Vrouw Aantal berichten : 550
    Leeftijd : 67
    Registration date : 23-09-12

    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van ponneke di dec 17, 2013 7:30 pm

    Kan je als installateur niet ook zelf initiatief nemen om zulke belachelijke toestanden te voorkomen?
    Want uiteindelijk is net DIE verantwoordelijk voor dat afgeleverde schandaal.
    Dit hier gaat om verantwoordelijkheid, niet om op een snelle manier geld te verdienen op de rug van onwetenden.

    De ministers.... die zijn te druk met hun eigen geldgewin om zich over dit soort zaken druk te maken.
    Als die er niet op één of andere manier geld kunnen uitslaan, is het niet langer interessant.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    faq op site importeur Empty faq op site importeur (mand)

    Bericht van erwin vr jan 17, 2014 10:47 pm

    op 17/12 vandebosch schreef:Ik heb reeds een mail gestuurd naar Girretz met de vraag dit onmiddellijk van de site te verwijderen!

    we zijn nu een maand verder en dat geen-schouw-nodig-verhaal staat nog erop,
    ik denk dat uw mail in de spambox van girretz is terechtgekomen..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van Gast za jan 18, 2014 1:05 pm

    @ Erwin: Dat zal wel niet het geval zijn.....ze laten het staan omdat verschillende verkopers van hun het vertikken de regels te volgen en ze zo MEER kunnen verkopen. Het is overal hetzelfde. De pelletwereld wordt zieker met de dag..... Persoonlijk ben ik het stilaan serieus beu aan het worden.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4416
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van krusty za jan 18, 2014 1:55 pm

    Kan er dan geen klacht neergelegd worden wegens.....
    ""Ongeoorloofde mededinging op grond van misleidende reclame .""
    Anonymous
    Gast
    Gast


    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van Gast ma jan 20, 2014 9:17 am

    Dat heeft spijtig genoeg dan nog geen enkel nut....de handleiding geldt als leidraad voor een goede installatie en deze dient gevolgd te worden door de installateur. Deze is verantwoordelijk voor de installatie! Ik heb daar zelf ook al dikwijls over nagedacht: Feit is dat zelfs wanneer ik een klant een papier zou laten tekenen dat zijn schouw niet voldoet aan de wettelijke eisen en hij deze optie verkiest om goedkoper te stoken BLIJF ik verantwoordelijk voor het geleverde werk. In geval van problemen wordt IK aangepakt....met of zonder ondertekend document. De wet gaat ervan uit dat de klant een leek is en wij de vakman. Het is onze taak om te zorgen voor degelijke installaties.

    Invoerders van hun kant zijn niet verantwoordelijk voor de geleverde installaties...maar voor het leveren van een degelijke garantie op onderdelen en kachel. En ik moet eerlijk zeggen dat zelfs dit meer en meer te wensen over laat. Ik probeer het zo goed mogelijk te doen maar het wordt ons moeilijker en moeilijker gemaakt. Zo heb ik 4 klanten met een pellet Blok 15KW waarbij de brander vervormd is. Deze is in staal vervaardigd bij de pellet blok. De invoerder en fabrikant Edilkamin zeggen dat dit niet onder garantie is...kostprijs 178.00€ exclusief Btw en dit na 1 jaar stoken. Ik zeg dat dit wel onder garantie hoort te zijn.....maar ontvang geen brander onder garantie. Nu heb ik die klanten gezegd dat ze het onderdeel kunnen krijgen aan mijn aankoopprijs als de fabrikant/invoerder blijven moeilijk doen, maar dat is niet fijn zaken doen op zulke manier. Daar moet ik dan 20 mails voor sturen en erachter aan zitten...... En de klanten zien dat natuurlijk half als onze schuld! Nu stuur ik de mails die ik verstuur aan de invoerder/fabrikant dus al mee door aan de klanten. Zo zien ze dat wij toch het nodige proberen te doen voor hen.

    Probleem is dat er vroeger maar 2 à 3 merken waren die iets voorstelden en die ook alles konden bepalen, dat is niet meer het geval en nu is alles een probleem aan het worden. Ik wil niemand voor de kop lopen hier....maar de realiteit is dat de meeste van deze bedrijven vandaag pelletkachels verkopen, en wanneer de miserie begint gewoon het bedrijf stopzetten en met iets anders beginnen. Dat mag heel Cru klinken, het is spijtig genoeg de realiteit.
    Péétje Brik
    Péétje Brik
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 175
    Leeftijd : 62
    Registration date : 19-01-11

    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van Péétje Brik ma jan 20, 2014 11:02 am

    Ligt het nu aan mij of wat, ik lees in die faq dat je geen schoorsteen nodig hebt.
    wel dit klopt, in de handleidingen staat de rest, en enkel een muurdoorvoer staat er niet tussen,
    wel een schouwbuis met alle vereisten om een goede afvoer en verbranding te hebben.
    het is maar hoe je het wil lezen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van Gast ma jan 20, 2014 11:26 am

    @Peetje Brik: Dat klopt inderdaad.....maar zowel wij alsook zij weten best dat 90% van de klanten dat niet op deze manier leest en begrijpt.

    Zij horen enkel "geen schouw nodig". En dat vind ik misleidend.....
    maar het kan wel door het feit dat zij als importeur toch niet verantwoordelijk zijn voor de installatie zelf!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van erwin ma jan 20, 2014 12:59 pm

    Wat de handleiding vermeld dat zien de meeste kopers pas achteraf als de kachel er staat en er problemen zijn.
    Bij aankoop van een pelletkachel kan iedereen dus misschien best gelijk een rechtbijstandverzekering afsluiten om later de normale wettelijke garantie af te kunnen dwingen, en meteen aangetekend met de verkoper gaan communiceren om voldoende bewijzen te hebben.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    faq op site importeur Empty Edilkamin

    Bericht van Gast ma jan 20, 2014 2:22 pm

    Als ik dit topic doorlees bekruipen mij toch enige vragen. Welke zin heeft het dan voor een consument een Edilkamin te kopen via een Belgische importeur bij een Belgische verkoper die misschien niet eens weet hoe hij een kachel fatsoenlijk moet plaatsen en die vervolgens bij problemen niet thuis geeft. Blijkbaar wordt je dan geacht de importeur te benaderen die de problemen ook links laat liggen.

    Een verkoper die alleen garantie geeft op de installatie van de schouw en de rest doorschuift naar de importeur is alleszins niet hoe het hoort te zijn.
    Als je toch geen service krijgt van de verkoper waar je wel voor betaalt kun je m.i. net zo goed in een ander EU-land kopen, de kans op een vorm van service is dan in ieder geval wel aanwezig en het kan behoorlijk schelen in de prijs van een kachel en wel honderden euro's in het voordeel van de klant.
    ponneke
    ponneke
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Vrouw Aantal berichten : 550
    Leeftijd : 67
    Registration date : 23-09-12

    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van ponneke ma jan 20, 2014 7:56 pm

    Zelfs MET een behoorlijke rechtsbijstandsverzekering krijgen sommige verkopers het voor mekaar hun klanten op hun honger te laten zitten!
    Zelf wacht ik nu al 15 maand (met verzekering) op het afdwingen van wettelijke garantie bij Edilkamin, en nog steeds zit ik in de koude en is er geen eind in zicht.
    Lang leve de Belgische wetgeving!  heel kwaad

    Even een off-topic opmerking aan de heer Vandebosch, die in dit topic alle mogelijke moeite doet zichzelf onschuldig te verklaren.
    Deze verkoper deelde me in het verleden mee per mail dat ik bij hun wel de kachel kon afhalen als ik die kocht, maar voor plaatsing geen tijd hadden?
    Hij kreeg van mij als antwoord dat ik geen interesse had in een hydro-kachel in zelfbouwpakket, aangezien ik hier geen kennis van had.
    Daarna ook radiostilte van daaruit en dus koos ik voor een andere verkoper, een dozenschuiver met het voor iedereen gekende resultaat.
    Péétje Brik
    Péétje Brik
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 175
    Leeftijd : 62
    Registration date : 19-01-11

    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van Péétje Brik di jan 21, 2014 11:45 am

    ponneke, als een verkoper eens zegt zoals het is, dan is het ook niet goed
    ponneke
    ponneke
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Vrouw Aantal berichten : 550
    Leeftijd : 67
    Registration date : 23-09-12

    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van ponneke di jan 21, 2014 12:15 pm

    Péétje,
    Als ik een zelfbouwpakket gewild had, was ik wel naar de Gamma of Brico gegaan.
    Maar als een verkoper slechts wil verkopen, en je daarna aan je lot en de invoerder overlaten, heb ik daar een heel ander woord voor.

    Ik zeg het ook zoals het is  Laughing
    Anonymous
    Gast
    Gast


    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van Gast wo jan 22, 2014 1:41 pm

    @Ponneke: Sorry, maar dat is er voor mij toch erg ver over....Ik heb Uw kachel niet geplaatst dus moet U mij daarvoor niet aanvallen. Verder heb ik helemaal geen intentie om me onschuldig te laten verklaren want dan had ik de problemen in eerste instantie niet neergeschreven..... Shocked 
    Ik heb U zoals ik dat met alle klanten doe de mogelijkheid gegeven een kachel te kopen aan installateurstarief.....20% goedkoper als de normale aankoopprijs met de melding dat U een installateur moet nemen die kort bij U in de buurt woont zodat U ook snel geholpen bent in geval van panne..... Dat U dat niet wou en mijn raad in de wind heeft geslaan is niet mijn schuld.

    Wij hebben als onze taken en plichten dus degelijk installeren en onderhouden. Wij blijven steeds het eerste aanspreekpunt van de klant om na te gaan wat het probleem is, de gegevens van de klant te noteren en het probleem door te geven aan de invoerder/fabrikant.
    De fabrikant/invoerder heeft als taak te zorgen dat wij een degelijk functionerend toestel ontvangen dat doet waarvoor het gemaakt is...Wanneer in de 2jarige garantie periode iets mis gaat met de kachel is het hun taak om een interventie te doen en deze GRATIS te repareren in het geval dat de oorzaak niet bij de klant of de installatie of externe invloeden (bliksem,....)ligt. Zo niet mogen zij hier wel kosten voor aanrekenen.

    Dat wil dus niet zeggen dat wij in de garantie periode onderdelen en geleverde uren voor interventies gratis moeten uitvoeren.  De reden hiervoor is SIMPEL...wij hebben op het toestel een verkoopsmarge.... Deze is nog steeds normaal aangezien een bedrijf bestaat om winst te maken (veel denken blijkbaar dat wij liefdadigheidsinstellingen zijn). Indien wij een interventie uitvoeren in de garantieperiode dan sturen wij personeel ter plaatse (je gelooft het niet maar deze werken hier niet voor niks), de gepresteerde uren kosten 45.00€/uur....... Met andere woorden. Als een technieker 4uur weg is voor een interventie kost dat mijn bedrijf +-200.00€ aan uren zonder rekening te houden met vrachtwagen, benzine,........ Terwijl dat dit dus eigenlijk de taak is van de fabrikant aangezien deze de keuze maakt welke onderdelen hij in een kachel steekt en hoe duurzaam deze zijn. Meestal zijn niet alle onderdelen hier op voorraad dus moeten we zelfs een tweede keer langs gaan. Dat wij als verkoper niet alles in stock houden (enorm kapitaal) lijkt me redelijk logisch door de hoeveelheid merken die er op de markt zijn. Dat een invoerder/fabrikant dat niet doet lijkt me echter niet normaal.

    Ik ben momenteel bezig in syntra met een cursus Cv verwarming alternatieve brandstoffen. Na veel beraad met mijn leraar heb ik na nauwkeurig kunnen nadenken erover en ben ik tot het besluit gekomen dat ik geen enkele thermokachel zal verkopen tenzij aan installateurs. Voor de Cv ketels zal ik gaan samenwerken met enkele Cv installateurs samen en slechts 3 ketels verkopen van hetzelfde merk en daar zelf alle onderdelen van op voorraad hebben. De korting blijft bestaan voor klanten die het willen. Wil een klant een installatie dan gebeurd die door de installateur in die regio en ontvangt die de korting. Willen klanten andere modellen als de 2 die ik gekozen heb......kopen ze maar elders. ZO SIMPEL IS DAT.....
    Ik heb geen bedrijf over genomen met de bedoeling me steeds de les te laten spellen en iedereen hier in zijn kont te kruipen. Integendeel, ik ben altijd eerlijk en oprecht geweest en heb steeds ongezouten mijn mening gegeven over vragen die er waren en ik sta altijd open voor een eerlijke discussie....dus zonder stenen te gooien naar iemand die niets met de oorzaak heeft te maken. EN ik ben zeker geen dozenschuiver!
    I REST MY CASE!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van Gast wo jan 22, 2014 2:45 pm

    Ten eerste: u bent als verkoper eerste aanspreekpunt voor de klant en wel degelijk gehouden om tijdens de garantieperiode herstelverplichtingen voor de consument kosteloos uit te voeren. Dit geldt voor materiaalkosten, werkuren en voorrijkosten. Zie: Garantiewet.

    Ten tweede de verkoopsmarge, die heeft iedere verkoper of het nu om een zak frieten of een auto gaat. Wat ik mij dan wel afvraag wat in deze een redelijke marge is, op uw website staat de MCZ Musa voor 2890,=€ exclusief BTW en daar zal uw marge in besloten liggen en dan staat de kachel nog steeds in de showroom of het magazijn.
    Bestel ik deze zelfde kachel hier bij AA-Shop24 heb ik de kachel inclusief 19% BTW en gratis bezorging voor 2653,70€ in huis staan, teruggerekend naar exclusief BTW is dat 2230,=€ ofwel 660,=€ goedkoper en daar zit de verkoopmarge van de Duitse verkoper dus ook in.

    Weinig reden tot klagen lijkt me zo en zeker niet als ieder probleem bij de importeur neergelegd wordt zoals u zelf aangeeft.


    PS: Het pelletforum moedigt de deelnemers aan om hun mening zo bondig mogelijk te formuleren met duidelijke voorbeelden en/of argumenten, zie forumregels.

    Gesponsorde inhoud


    faq op site importeur Empty Re: faq op site importeur

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 2:17 pm