Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 13 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 11 gasten

Omerta, smillie


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
demarc
kerieval
6 plaatsers

    Pelletkachel met een thermostaat

    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van alain wo okt 07, 2020 8:46 pm

    Zou wel eens willen weten van mensen die ook een pelletkachel met ruimte temperatuur hebben , een thermostaat dus . Hoe werk dat bij jullie als je niet op vermogen draai .  
    Mijn rika sumo kachel als op " room temperatuur " dan ga hij automatisch op max snelheid tot hij op de gewenste temperatuur komt + 0,5 graden dan ga hij volledig uit tot hij onder de gewenste temperatuur- 0,5 graden en dat is toch dom , ik had gehoopt als de kachel op temperatuur komt dat de toevoer van pellets verminderd de zo de kachel langzaam op temperatuur blijf zonder het aan en uit methode wat toch storend is . Werk dat bij jullie ook zo ?????
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van erwin wo okt 07, 2020 9:05 pm

    bij veel merken is dat een instelling (uitgaan op temp of laag blijven branden)
    bij rika dacht ik dat de intelligente sturing dat zelf leerde...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van alain wo okt 07, 2020 9:35 pm

    Tja Erwin ik dacht dat ook toen ik besliste om een pelletkachel te kopen en ergste id rika is al geen goedkope kachel maar blijkbaar zeer dom , ja je kan er misschien een hoop instelling mee maken, maar of ze nuttig zijn ???? , wou gewoon weten of ander kachels ook zo werken als de mijne
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van erwin wo okt 07, 2020 10:04 pm

    uitgaan op temp dan moet het heel goed geisoleerd zijn.
    10x op een dag uitgaan en opstarten met veel lawaai daar heb je niets aan.
    eigenlijk is een pelletkachel daar niet voor gemaakt om te werken als een cv.
    een schouw die altijd op temp blijft werkt ook beter...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van alain wo okt 07, 2020 10:21 pm

    Wel , sorry maar ben daar niet volledig akkoord, als je zo kachel koopt en er staat erbij dat de kachel ook op temperatuur werkt dan moet dat ook kloppen en niet zoals nu aan/uit de hele tijd en eerlijk zo moeilijk kan voor die " programmeurs " toch niet zijn , eenmaal op gewenste temperatuur de toevoer gewoon langzaam toevoeren naargelang de instel temperatuur, bij stom normale gaskachel werkt dat ook zo eenmaal op ingestelde temp. Een mindere gastoevoer op zo op temperatuur te houden, begrijp niet waarom dat nie kan bij pelletkachel.....
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van erwin wo okt 07, 2020 10:28 pm

    hangt inderdaad van de software af of de kachel laag blijft branden bij bereikte temp.
    artel en veel andere goedkope kachels kunnen het wel, maar die zijn zo slim niet als rika...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van alain wo okt 07, 2020 11:30 pm

    ja , krijg daar eerlijk de " kriebels " mens koop dan een merk dat men denkt " tis een goeie " maar na een paar jaar gebruik merk men dat het toch niet zo " goeie " heeft , als je bedenkt wat ik al ontdekt heb , ergste is als men dan de hoofd invoerder contacteert met paar vragen doe men of hun neus bloed , ik wacht nog altijd op antwoordt van dat software fout , voor de zomer gingen ze nakijken wacht nog altijd op antwoordt . klanten service zeggen ze dan ........
    nu voor het constante temperatuur te zorgen heb ik me een warmtepomp besteld , om tijdens de dag een aangename leefruimte te hebben in het voor en naseizoen en de kachel zal ik gebruiken als echt koud is en een paar deuren open doen dan heeft tenminste het hele huis iets ervan , maar zal toch rika lastig vallen want als ze iets verkopen moet het ook werken zeker bij zo merk .
    kerieval
    kerieval
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Registration date : 03-08-18

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van kerieval do okt 08, 2020 7:26 am

    Hoe het bij Rika zit, weet ik niet. Maar bij m'n MCZ is dit de optie eco off/on. Waar eco on hem na een bereikte temperatuur zal uitzetten, blijft die op eco off op z'n laagste stand verder branden. Staat hier in tussenseizoen op eco on, een maximale start of 2 per dag, in de winter laat ik hem de gehele dag doorbranden.
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van alain do okt 08, 2020 9:02 am

    Heb al bij verschillende kachels ook gezien die "eco" mijn zoon heeft ook op zijn atel , op de mijn heeft dat niet . Staat wel fuxelatie maar geen idee wat dat wil zeggen
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van erwin do okt 08, 2020 12:59 pm

    vragen aan rika of ze bij de volgende software update een knopje eco off/on kunnen toevoegen.
    en als ze moeilijk doen antwoorden dat je volgende keer een mcz koopt. geek


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van alain do okt 08, 2020 2:08 pm

    Ja , tuurlijk nu ik weet dat ander pelletkachel wel zoiets hebben ga ik toch vragen waarom zijn niet , alhoewel denk dat mijn mails naar hun rechtstreeks naar "span" gaan Rolling Eyes
    Denk wel dat deze me laatste kachel ga zijn , nu ik binnenkort een warmtepomp unit ga hebben , zal deze dienen voor constante temperatuur en me kachel zal dienen als ietsje extra
    En als al een nieuwe zou kopen zeker geen rika
    kerieval
    kerieval
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Registration date : 03-08-18

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van kerieval do okt 08, 2020 4:45 pm

    Of iets van cumuleren aan/uit of zo. Kan me bijna niet voorstellen dat zo'n dure kachel die optie niet zou bezitten. Een enorm nadeel. Kan je hem niet manueel op de minste stand doen branden en die temperatuurregeling uitzetten? Dit in combinatie met een tijdregeling zou gebruiksvriendelijker zijn lijkt me. Zijn maar ideeën hé.
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van alain do okt 08, 2020 4:53 pm

    wel zo werk ik nu al een paar jaar , op vermogen de laagste stand ( is beetje mijn fout want heb de kachel te zwaar gekozen dus das mijn fout ) en als het te warm is ga de hall deur open en zo is doen alhoewel beetje omslachtig is maar daarmee ga de warmte ook naar boven , maar voor de periode voor en na de winter is zoals al gezegd de kachel is te zwaar gekocht ( ja weet het mijn fout ) en dan is hier direct veel te warm , daarom heb ik zo'n warmtepomp besteld voor de periode voor en na en ja kan het dan ook gebruiken als airco in de zomer
    demarc
    demarc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 122
    Registration date : 11-12-11

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van demarc do okt 08, 2020 5:09 pm

    ik heb hier een kachel die ook op de laagste stand gaat branden als hij zijn temperatuur heeft bereikt maar omdat buiten niet koud is moet ik deze nu toch ook uitzetten want anders wordt hier toch ook 25 graden en meer
    mijn ouders hebben een rika en is ingesteld op temperatuur en die gaat nu maar maximum 2 keer per dag aan
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van erwin do okt 08, 2020 7:09 pm

    te warm in de tussenseizoenen is vaak een probleem bij een pelletkachel.
    hangt ook van het minimum vermogen af, meestal tussen de 2-3 kW.
    op waakvlam branden zoals een gaskachel gaat niet...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van alain do okt 08, 2020 7:47 pm

    Ja dat klopt jammer genoeg wel , toch is toch gemakkelijk op te lossen , eenmaal op temperatuur de wormwiel zo langzaam laten draaien dat er een klein vlammetje blijf , zijn 6mm korreltjes en geen gewoon houtblok dus perfect te regelen gelijk een wachtvlam van een gaskachel , alleen deze die zo systeem programmeren moeten willen he . Zullen er moeten mee leven zeker
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van erwin do okt 08, 2020 7:52 pm

    dan valt de kachel uit voor te lage rookgastemperatuur of zichzelf uitblazen bij schoonblazen van de brandpot.
    leer er maar mee leven, heb ik ook moeten doen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van alain do okt 08, 2020 8:21 pm

    Da's ook een punt , tis zoals je zegt , zal ermee moeten leven en een pelletkachel als hoofdverwarming is blijkbaar toch niet zo ideaal. Maar zoals al gezegd heb voor een alternatief gezorgd,
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van erwin do okt 08, 2020 8:36 pm

    oorspronkelijk was een pelletkachel ook bedoelt als bijverwarming.
    in italië waar de meeste kachels vandaan komen branden ze maar enkele uren per dag.
    hoofdverwarming dat hebben de verkopers ervan gemaakt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van alain do okt 08, 2020 9:04 pm

    Ja heb me ook laten vangen toen ik een alternatief zocht voor me accumulatie en geen gas in de straat lag , .
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van erwin do okt 08, 2020 9:24 pm

    goedkoper dan gas is ook al lang passé.
    dat is nog uit de tijd van 3€ de zak en zelfs minder...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van erwin do okt 08, 2020 10:57 pm

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    hopelijk hebben ze geen rika sumo gekocht. geek
    ik heb een bericht gestuurd dat ze niet weten waar ze aan beginnen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van alain do okt 08, 2020 11:13 pm

    slecht ja is zo model dat me zoon heeft buiten gesmeten en dat letterlijk toen hij zijn huis heeft gekocht , veel gas verbruik en bijna niets van warmte ; hy kon het niet meer aanzien hoe die gasteller draaide , ze hebben nu een centrale verwarming geïnstalleerd en een klein artel pelletkachel , een wereld van verschil .
    Nu inderdaad toe was de pellets goedkoper maar als je bekijkt is nog altijd niet duur ook dankzij jullie groepsaankoop . nu eerlijk moest er in de tijd gas in de straat liggen had ik ook een centrale gelegd maar ja heeft niet mogen zijn . Nu ga ik voor de warmtepomp , ben benieuwd is ook Nieuwland voor mij
    Mauritsius
    Mauritsius
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 308
    Registration date : 09-10-17

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van Mauritsius vr okt 09, 2020 5:28 pm

    Eigenlijk duurt het wel een paar stook seizoenen vooraleer je je eigenste pelletkachel goed kent
    Bij ons ligt ook akkumulatieverwarming ( heel duur en quasi niet te regelen, of te warm of te koud)
    enkel bij heel koud weer gaat er nog 1 akku kachel aan ( op stand 1 !! ) om de kou wat te breken
    Nu brand de pelletkachel al een goede week vanaf +/_ 18u tot 22u op stand 1 ingesteld op 17°
    het word dan in de living & de keuken 21 à 22 ° ( vinden wij voldoende nu)
    de kachel slaat niet voortdurend aan & uit maar staat te " moduleren"
    De kachel gaat niet uit maar heeft steeds vuur in de brandpot.
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van alain vr okt 09, 2020 8:32 pm

    ben blij dat ik mijn accumulatie verwarming buiten gesmeten heb , bij mij stond het ook op max 1 ; de ventilator stond nooit aan omdat me huisje top geïsoleerd maar inderdaad niet te regelen als het nachts koud was dan ( omdat er een speciale sturing in ) dat het extra oplaad en als er tijdens de dag zon was of helemaal niet meer zo koud dat moesten we alle deuren opendoen omdat het veel te warm was , en dan spreek ik nog niet van de kosten , voor ons was dat zo kleine 1000 per jaar voor 1 kachel ook met goedkope nacht tarief , nee ben echt blij dat ze buiten is . nu zo pelletkachel is ook niet zo super maar toch beter als de acu. en hopelijk met de lucht/lucht warmtepomp binnenkort zal een aangename leefruimte en we zullen zien dat zo warmtepomp echt niet zoveel verbruikt ......

    Gesponsorde inhoud


    Pelletkachel met een thermostaat  Empty Re: Pelletkachel met een thermostaat

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 09, 2024 7:53 am