Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 14 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

korando, mic


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 am.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    afregelen / afstellen pelletkachel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    afregelen  / afstellen pelletkachel Empty afregelen / afstellen pelletkachel

    Bericht van Gast ma maa 29, 2021 4:24 am

    Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar ik kom niet echt op een handleiding/cursus uit waar beschreven staat hoe je een pelletkachel moet afstellen.

    Wel heb ik mij ooit eens verdiept in de werking en afregeling van een stookoliebrander.
    ik kan de link naar de cursus niet toevoegen omdat ik nog nieuw ben blijkbaar

    De parameters heb ik intussen ook gevonden (lang zoeken maar door de zoekfunctie hier begrepen dat ik in het frans moet zoeken).
    ik kan de link naar de parameterfile niet toevoegen omdat ik nog nieuw ben blijkbaar.
    ik heb de zoekterm "Réglages IRIS PLUS SEVEN LILIA PLUS" gebruikt


    Met alle info dacht ik aan het volgende.
    Bij een stookoliebrander moet je de luchttoevoer regelen zodat je een CO2 percentage hebt richting de 15% (max 15,5% geloof ik). Om zeker te zijn dat je in de winter geen problemen hebt (minder zuurstof) streeft men naar 12,5% CO2. Als je nog meer lucht toevoegt dan onttrekt de extra lucht warmte aan de vlam die je kwijt bent in de schouw. Als je minder lucht toevoegt dan heb je geen volledige verbranding meer en krijg je roetafzetting.

    Dus dit principe kan je misschien ook toepassen op de pelletkachel: lucht toevoeren totdat je een volledige verbranding hebt en dan nog een tikkeltje meer.
    De rookgastemperatuur in de max stand mag niet hoger zijn dan ongeveer 200°C (uit de parameterlijst gehaald). Zo kan je de hoeveelheid pellets afstellen totdat je een rookgastemperatuur bekomt van 200°C (met ruimteventilator op max stand). De rookgasventilator stel je zo af dat je altijd een goede ontbranding krijgt (gele/ witte slierten op het einde van de vlam)
    En voor de minimale stand lijkt het of je minimaal een rookgastemperatuur moet hebben van 100°C (De kachel schakelt maar over naar "puissance" als er een rookgastemperatuur van 90°C bereikt wordt). Dus volgens mij kan je spelen met de ruimteventilator en hoeveelheid toegevoerde pellets om zo altijd een rookgastemperatuur te hebben van 100°C.

    Wat denken jullie?

    PS: ik heb hier ook al discussies gelezen over de relatie van rookgastemperatuur en rendement. Voor de stookolieketels wordt de formule van Siegert gebruikt. En hierin zie je duidelijk: hoe hoger de rookgastemperatuur, hoe lager het rendement. (met een constante CO2 verhouding)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31537
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    afregelen  / afstellen pelletkachel Empty Re: afregelen / afstellen pelletkachel

    Bericht van erwin ma maa 29, 2021 4:47 am

    is ongeveer zoals je schrijft.
    de pellets en de verbrandingslucht op mekaar afstellen zodat alles mooi opbrandt.
    de ruimteventilator heeft niets met de afstelling te maken, die kun je naar believen zetten.
    over rookgastemperatuur en rendement nog niet teveel zorgen maken, dat volgt vanzelf...

    in uw geval denk ik dat je best de kachel reset naar fabrieksinstelling (bij 1e parameter RP kode 11 ingeven)
    en dan eerst een paar dagen kijken hoe hij brandt voor iets te veranderen.
    als de schouw ok is zal er waarschijnlijk weinig moeten veranderd worden...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    afregelen  / afstellen pelletkachel Empty Re: afregelen / afstellen pelletkachel

    Bericht van Gast ma maa 29, 2021 5:54 am

    Bedankt voor de reacti. Inderdaar RP is parameter voor fabrieksinstelling zie ik. Het is wel een tabel uit 2012 die ik heb. Hopelijk is de firmware niet te veel aangepast waardoor de parameterlijst die ik gevonden heb nog van toepassing is.

    Betreft de ruimteventilator en afstelling. Mijn redenering: door de ruimteventilator wordt er extra warmte onttrokken. Door met de ruimteventilator kan je spelen met de rookgastemperatuur (en dus ook met de temperatuur in de verbrandingskamer). In het extreme: wil je echt minimaal vermogen hebben dan kan je misschien de afstelling in de minimale stand doen met de ruimteventilator uitgeschakeld. Zo onttrek je geen extra warmte door de warmtewisselaar en is er enkel de stralingswarmte. Door de ruimtevenilator uit te schakelen kan je dus minder pellets toevoeren en toch een goede temperatuur behouden in de verbrandingskamer. Het natuurlijk maar een idee. Ik kan er totaal naast zitten ook natuurlijk.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31537
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    afregelen  / afstellen pelletkachel Empty Re: afregelen / afstellen pelletkachel

    Bericht van erwin ma maa 29, 2021 6:41 am

    laat de ruimteventilator maar draaien of je gaat niet lang geniet hebben van uw kachel.
    de aangezogen lucht zorgt ook voor de nodige afkoeling van de inwendige onderdelen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    afregelen  / afstellen pelletkachel Empty Re: afregelen / afstellen pelletkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 09, 2024 3:39 am