Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 34 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 34 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??)

    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??) Empty theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??)

    Bericht van curleo ma okt 14, 2013 2:06 pm

    afstellen pelletkachel:

    er zijn veel vragen over het afstellen van de pelletkachel.
    meestal weten verkopers nog monteurs van de hoed en de rand, en op forums(fora?) komen de raarste antwoorden voorbij om hoe je ruitje schoon te houden, het beste rendement uit je kachel te halen of zo min mogelijk pellets te verstoken.
    meestal staat er met hoofdletters BEL JE VERDELER!!!
    maar die kan het meestal ook niet verhelpen:)

    iedere pelletkachel is verschillend, maar door mijn ervaring heb ik de gouden afstelling gevonden!
    die op IEDERE pelletkachel werkt!
    ruitje schoon, goed rendement.
    je hebt het volgende nodig!

    pellets
    een schoongemaakte  pelletkachel
    een temperatuurmeter.(het beste werkt een bbq thermometer)

    start de kachel op.
    laat hem 20 min branden op een van de standen nadat de convectie fan getart is.
    lees de rookgastemperatuur of onder "state stove"in het menu.
    meet met de temperatuurmeter de warme lucht die uit de kachel komt.(let op dat de temperatuurmeter geen ijzer raakt!)
    als je rookgastemperatuur 2x de convectiewarmte is staat je kachel goed afgesteld.
    stel dat je rookgastemperatuur 140 graden afleest en je luchtwarmte 70 graden zal je ruitje niet of weing zwart worden, en heb je een goed rendement.

    hoe krijg je dit in evenwicht?
    dit krijg je in evenwicht door de rookgasventilator af te stellen ten opzichte van je pelletverbranding.
    heb je bv een rookgastemperatuur van 120 graden
    en een covectie warmte van 50 graden dan moet de rookgasventilator sneller gaan draaien.
    is bij dezelfde temperatuur je convectiewarmte 70 graden dan moet hij langszamer draaien.

    herhaal deze afstelling op elke stand  zodat iedere stand goed afgesteld staat.

    nu onthou je de rookgastemperattur van stand 1

    er staat een afstelling van de rookgastemperatuur  tijdens de ECO stand in het menu.
    zet deze 5 graden lager dan de rookgastemperatuur van stand 1

    als alles goed afgesteld staat zal het ruitje langer schoonblijven en de aslade minder geleegd hoeven te worden!


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??) Empty Re: theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??)

    Bericht van Gast ma okt 14, 2013 2:25 pm

    die op IEDERE pelletkachel werkt!
    Behalve dan bij MCZ met het Active System en ik kan me voorstellen dat dat bij jou Leonardo syteem ook niet gaat lukken.
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??) Empty Re: theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??)

    Bericht van curleo ma okt 14, 2013 3:22 pm

    Dit is niet mijn theorie. Had ik erbij moeten zetten...

    ik wou eigenlijk even polsen bij installateurs-verkopers of ze die methode kennen en of toepassen...(het ruitje al dan niet proper, want mijn ruit is dagelijks vuil-zwart dus vr mij geen probleem)

    curleo


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??) Empty Re: theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??)

    Bericht van erwin ma okt 14, 2013 3:26 pm

    Dit is niet mijn theorie. Had ik erbij moeten zetten...
    van wie dan wel??


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??) Empty Re: theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??)

    Bericht van curleo ma okt 14, 2013 3:37 pm

    van iemand die reeds 5 jaar een ecoteck lisa heeft en zijn bevindingen heeft neergepend op het net ... niet van een pro maar dit doet er niet toe vind ik


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??) Empty Re: theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??)

    Bericht van Gast ma okt 14, 2013 3:39 pm

    Klopt langs geen kanten. Mijn Piazzetta 962 toont een temperatuur convectie fan van ruim 100° op P1, rookgas temperatuur 117°.
    Volgens uw theorie zou mijn ruitje binnen de kortste keren vuil moeten zijn, en zou de temperatuur van de convectie fan slechts 58° mogen bedragen. Ik vraag me af hoe jij dan uw woning warm krijgt in de winter.
    Mijn ruitje blijft bij mijn instellingen zo goed als proper voor minstens twee dagen, enkel een heel lichte waas is zichtbaar en ik heb dan nog een slechte schouw (enkelwandig). Moest deze dubbelwandig zijn, wat ik volgende zomer ga laten aanpassen, gaat het ruitje waarschijnlijk nog langer properder blijven.
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??) Empty Re: theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??)

    Bericht van curleo ma okt 14, 2013 3:43 pm

    nogmaals dit is NIET mijn theorie hoor!


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??) Empty Re: theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??)

    Bericht van Gast ma okt 14, 2013 3:47 pm

    Omdat dit een feitelijk onderbouwd onjuiste theorie is die nergens op slaat verplaatst naar chit chat en gesloten. Bijdragen worden gewaardeerd maar onzinnige desinformatie niet.

    Gesponsorde inhoud


    theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??) Empty Re: theorie afstellen pelletkachel(klopt dit??)

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 10:41 am