Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 16 gasten

Robert


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Aankoop eerste pelletkachel - advies

    Forgotteng
    Forgotteng
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 7
    Registration date : 06-10-23

    Aankoop eerste pelletkachel - advies  Empty Aankoop eerste pelletkachel - advies

    Bericht van Forgotteng za okt 07, 2023 11:28 am

    Hey iedereen!

    Ik ben nieuw hier en heb al wat rondgekeken op het forum aangezien we een pelletkachel willen plaatsen. We hebben nu een houtkachel staan in onze living die we vorige winter gebruikt hebben om het huis warm te houden, dit ging eigenlijk redelijk goed, de kachel goed warm stoken en aanhouden, heel de benedenverdieping werd aangenaam, en i de vroege avond de deuren open, en warmte ging rustig naar boven. Nu is de houtkachel wel al op leeftijd en vinden we het toch een vuil gebeuren soms, blokken sjouwen, schors op de grond overal, veel as,... Dus naar een alternatief gezocht, en blijkt de pelletkachel eigenlijk perfect te zijn voor ons.
    Gisteren naar kachels cloetens in Bonheiden gegaan, en heel wat interessante kachels gezien en daar hebben ze ons alvast goed opweg geholpen! Maar ik ken zelf niet veel van pelletkachels, en diegene die zij verkoopten waren volgens hun allemaal goeie merken. Maar ik dubbelcheck toch nog eens graag bij de kenners van dit forum Laughing

    Misschien even de situatie schetsen.
    De kachel zou in de living staan, in een ruimte van 8x4 en 3.5 meter hoog plafond. Vanuit deze living is een opening naar onze eetkamer en keuken in L vorm. De opening is permanet open en is 1.60m breed. De keuken + eetkamer is ongeveer 40m2 in totaal. Met een lichtstraat(koepel) en plafond van 2.5meter. Volgens de berekening van de winkel moeten we gaan voor een 10-12kw pelletkachel. Gemakkelijk want dat verdunt de keuze al wat 🙂

    Idealiter willen we dus met de pelletkachel de hele benedenverdieping verwarmen zoals met onze houtkachel, om dan savonds de warmte naar boven te laten kruipen.

    In de winkel hadden ze 3 merken binnen ons budget (Max 5000). Cadel, MCZ, Saeys. Waarbij dat MCZ precies het bekendste is als ik zo op het forum lees.

    De modellen waar we momenteel naar kijken zijn:
    CADEL: fenice 11 plus, Kobe 11 plus, Mithos 12 plus
    MCZ: club, musa - 12 kw
    Saeys: qubic 12 twin
    Ecoforest: dubai

    Natuurlijk zit er wel wat prijsverschil op, de saeys is goedkoopste, dan de ecoforest/cadel, en dan de MCZ zijn dan een trapje duurder.

    Nu heb ik geen idee of ik een foute keuze kan maken tussen deze kachels, of dat ik uiteindelijk gewoon naar het uitzicht van de kachel moet kijken? Ik weet wel dat die MCZ specifiek ook hun ventilators kunnen afzetten moest je dat willen, leek me wel een pluspunt aangezien de kachel in de woonkamer gaat staan. Als het warm genoeg is moeten die niet meer liggen draaien 🙂 weet niet of de andere dat ook hebben.

    Alvast bedankt voor het eventuele advies!
    En hopelijk hebben we hier snel een pelletkachel!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Aankoop eerste pelletkachel - advies  Empty Re: Aankoop eerste pelletkachel - advies

    Bericht van erwin za okt 07, 2023 11:38 am

    iedere verkoper zegt dat zijn merken de beste zijn. goede service is belangrijker dan het merk.
    hoeveel kW is de houtkachel 12kW  lijkt me te zwaar.
    ruimteventilator uitschakelbaar is alleen op laagste vermogen rookgasventilator blijft altijd draaien.
    doe eens een dubbelcheck bij stock105 in sint-katelijne-waver...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Forgotteng
    Forgotteng
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 7
    Registration date : 06-10-23

    Aankoop eerste pelletkachel - advies  Empty Re: Aankoop eerste pelletkachel - advies

    Bericht van Forgotteng za okt 07, 2023 12:04 pm

    Ja, maar of de service goed is kan ik moeilijk op voorhand weten he, juist van wat mond aan mond reclame 🙂 de houtkachel is een convectiehoutkachel van 6-8kw. Hebben ook al eens gaan horen bij aircoolyannick, en die berekende het ook op 10-12kw, meer naar de 12kw kant.

    Iemand dat we goed kennen heeft een piazette 962 12kw en verwarmt er ook heel de benedenverdieping mee + kanalisatie badkamer. Onze oppervlakte iss ongeveer even groot, enkel iets minder open. Ze raadde dan ook die piazette aan, maar die zijn echt een beetje te duur 🥴

    Stock105 kende ik niet, ga ik ook eens langs, ken je er nog goeie in de omgeving lier?

    Alvast bedankt hé!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Aankoop eerste pelletkachel - advies  Empty Re: Aankoop eerste pelletkachel - advies

    Bericht van erwin za okt 07, 2023 1:16 pm

    stock105 ben ik redelijk zeker van de service. depanneren en onderhouden ook elders gekochte kachels.
    probeer iemand thuis te krijgen om de kW te berekenen ipv in de toonzaal met de natte vinger.
    laat ze dan ook de schouw bekijken. niet iedere schouw van een houtkachel is geschikt voor een pelletkachel.
    informeer ook altijd naar de prijs van jaarlijks onderhoud daar zit veel variatie op...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    Aankoop eerste pelletkachel - advies  Empty Re: Aankoop eerste pelletkachel - advies

    Bericht van Greenhorn ma okt 09, 2023 6:21 pm

    Als de schouw centraal in uw huis staat, moet je niet intuberen.Bij mij vroeger een haardcasette met potten 20x30 cm. Men heeft dit opgelost door een plaat in de onderste pot te monteren met de diameter van de afvoerpijp.Na ongeveer 1.5m komt de afvoerpijp van de kachel in de plaat.Nog nooit miserie gehad (nu 12 jaar).
    Een ander verhaal wordt het als de schouw aan de buitenmuur staat.Dan moet je intuberen,anders krijg je condens door de veel lagere afvoertemperatuur van de pelletkachel en dat wordt een dure zaak.
    Voor uw living heb jij 7700W en voor uw keuken 4200w nodig.Samen 11.9KW dit bij een redelijk tot goed isolatie en ruimtes grenzend aan de buitenmuren.Als je uw ventilator kan uitzetten is dit een meerwaarde!Succes met uw zoektocht.

    Gesponsorde inhoud


    Aankoop eerste pelletkachel - advies  Empty Re: Aankoop eerste pelletkachel - advies

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 12:58 pm