Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 7 gasten

knoepken


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van Gast di sep 08, 2009 8:33 pm

    Ik kan bij onze Edilkamin Marea de instellingen voor toevoer pellets zowel positief en of negatief aanpassen. Wat me niet echt duidelijk is wat dan de invloed is op verbruik, rendement, temperatuur, 'goede' verbranding...... etc.
    Ik kan me wel indenken dat bij verminderde toevoer de temperatuur kan dalen, maar kan dan het verbruik op het einde niet hoger liggen door een slechter rendement?
    Kan iemand mij dat beter uitleggen dan de beknopte info in de handleiding.
    Beste dank.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van steven di sep 08, 2009 8:53 pm

    Spacewalker,

    Je kan niet alleen de toevoer van de pellets aanpassen, maar ook die van de verbrandingslucht.

    Ik pas mijn aanvoer van de pellets aan als het heeeeeeeeeeeel koud is. Dan zet ik de aanvoer hoger. Als het niet meer te warm is, dan verminder ik deze.

    Je hebt in jouw kachel verschillende vermogenstanden. Per vermogenstand wordt ook de aanvoer van de pellets en van de verbrandingslucht gewijzigd.

    Laat jouw kachel goed afstellen door de verkoper.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van pedro di sep 08, 2009 11:02 pm

    De kachel moet ook vaak aangepast worden naargelang het soort merk pellets dat je gebruikt,dus een beetje experimenteren is de boodschap


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van Philip wo sep 09, 2009 7:53 am

    ikke heb hier de aanvoersnelheid van de pellets met 35% verminderd,das het enige dat ik kan veranderen heb de code niet van het toestel)
    toen ik de kachel teste was het niet zou koud meer en het was hier steeds 26 graden binnen,wat ik veel te warm vond.
    met deze instelling bleef de warmte hier steken op 23 a 24° wat nog te doen bleek te zijn)
    het nadeel van deze instelling is dat ik geen vlam meer zie, slechts hier en daar een enkele vlam.tegenover de 100% aanvoer zie ik wel degelijk wat vlammenspel. nuja ik zal deze winter wel verder kijken


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van Gast do sep 10, 2009 9:22 am

    Gisteren nog eens proefgedraaid, warmte loopt snel op tot 26°, heb wel een lichte verschroeiïngsgeur in huis en veel opslaande vonken. Het is misschien nog wel te vroeg en te warm om juiste inschattingen te maken? Lawaai valt tot nu toe goed mee, enkel starten en stoppen is wat hinderend, ook de aanvoerschroef maakt wat lawaai, maar niet echt opvallend. Misschien duiden de opslaande vonken op een te grote luchtstroom.
    Alle info is welkom.
    mvg,
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van pedro do sep 10, 2009 9:31 am

    Philip schreef:ikke heb hier de aanvoersnelheid van de pellets met 35% verminderd,das het enige dat ik kan veranderen heb de code niet van het toestel)
    toen ik de kachel teste was het niet zou koud meer en het was hier steeds 26 graden binnen,wat ik veel te warm vond.
    met deze instelling bleef de warmte hier steken op 23 a 24° wat nog te doen bleek te zijn)
    het nadeel van deze instelling is dat ik geen vlam meer zie, slechts hier en daar een enkele vlam.tegenover de 100% aanvoer zie ik wel degelijk wat vlammenspel. nuja ik zal deze winter wel verder kijken

    Het nadeel is dat je geen vlam meer ziet zeg je,dit hoeft toch niet perse een nadeel te zijn,natuurlijk zorgt die vlam voor wat gezelligheid,maar als je geen vlam ziet is de verbranding eigenlijk heel goed....


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van Philip do sep 10, 2009 8:07 pm

    pedro schreef:

    Het nadeel is dat je geen vlam meer ziet zeg je,dit hoeft toch niet perse een nadeel te zijn,natuurlijk zorgt die vlam voor wat gezelligheid,maar als je geen vlam ziet is de verbranding eigenlijk heel goed....

    nja heb je gelijk is geen nadeel maar ook niet de dat de isntellingen goed staan
    wat als ze brand zie ik wel glinsters omhoog vliegen dus denk ik wel dat de invoer van de lucht te hoog zal staan
    naja me instalateur heeft niks afgeregeld toen hij ze plaatse enkele een test of ze opstart
    en verder niks


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van steven do sep 10, 2009 8:15 pm

    Dat heb ik ook voor gehad. Installeren en weg.

    Met de instellingen heb ik zelf wat uitgeprobeerd, maar de invoerder van Edilkamin heeft toch eens een technieker gestuurd. Het ging dan beter.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van Philip do sep 10, 2009 8:23 pm

    nja als je de code krijgt kan je zelf proberen maar ik kan niks veranderen enkel de aanvaoer van pellets

    verder moet ik de instalatteur laten komen
    want na enekele malen branden maak ik volgens mijn pelletkachel gebruik van een externe thermostaat wat niet het geval is
    je raad het al dus de kachel brande daarna bij de volgende brand uren steeds op vol vermoegen
    zonder dat ik ze kon intomen,door het goede zomerweertje heb ik er tot nu toe helemaal niet meer aan gedacht om de instalateur te contacteren zal hem morgen is bellen daarover


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van steven do sep 10, 2009 8:37 pm

    Philip,

    Als het niet in orde komt, stuur dan maar een PM naar Ann.

    Zij kan u zeker verder helpen.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van Philip do sep 10, 2009 8:41 pm

    Steven schreef:Philip,

    Als het niet in orde komt, stuur dan maar een PM naar Ann.

    Zij kan u zeker verder helpen.


    Mvg,


    Steven

    nja maar ik heb nog vertrouwen in de installateur volgens ann was dit ene geschikte kerel die verstand van zaken heeft

    maar dat het zo lang al duurde is mijn schuld he hij kan het niet weten als ikke niet bel

    en ik denk dat hij enkel hoeft in te loggen op het toestle en de optie van externe thermostaat uit te schakelen


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van Gast vr sep 11, 2009 2:25 pm

    Heb gisteren de kachel laten branden met een zo ongeveer 50% afgedekte inlaat. Brande veel rustiger nog weinig vonken, geur vrijwel helemaal verdwenen. Zou er ook een soort regeling bestaan en of optiestuk voor het regelen van de luchtinlaat ?

    mvg,
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van steven vr sep 11, 2009 3:32 pm

    ik kan de aanvoer de lucht in mijn pelletkachel regelen via de parameters.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van Gast vr sep 11, 2009 7:28 pm

    Hoe doe je dat dan de toevoer regelen? Ik zie die functie niet op mijn kachel (Piazzetta)

    Cantodea
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van steven vr sep 11, 2009 8:43 pm

    cantodea schreef:Hoe doe je dat dan de toevoer regelen? Ik zie die functie niet op mijn kachel (Piazzetta)

    Cantodea

    Stoffel,

    Ik heb dan ook een Edilkamin. Het is niet supermodern, maar alles is wel manueel aanpasbaar. Dat heeft ook allemaal zijn voordelen.

    Eigenlijk is het heel simpel. Je kan toch de convectieventilator aanpassen of niet?

    Het is die ventilator die bepaalt hoeveel lucht er wordt aangezogen.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van Gast za sep 12, 2009 5:16 am

    Steven schreef:
    cantodea schreef:Hoe doe je dat dan de toevoer regelen? Ik zie die functie niet op mijn kachel (Piazzetta)

    Cantodea

    Eigenlijk is het heel simpel. Je kan toch de convectieventilator aanpassen of niet?

    Het is die ventilator die bepaalt hoeveel lucht er wordt aangezogen.


    Mvg,


    Steven

    Ik zou echt niet weten hoe ik het moet doen. In de gebruiksaanwijzing is het niet terug te vinden. Nu voor zover ik ondervonden heb is de kachel wel goed afgeregeld. De installateur heeft daar zo'n uurtje mee bezig geweest met een klein mini-computertje, die achteraan op de kachel werd aangesloten.

    De kachel heeft zondagvoormiddag laatst zo'n uur of 3-4 aangelegen en na een 40 tal minuten, ging de kachel over naar zijn laagste stand en bleef dan zo rustig verder branden. Ik had wel geen vlammenspel meer, maar de pellets lagen mooi te gloeien.. dus ik denk dat dit zo wel goed zal zijn.

    Cantodea
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van steven za sep 12, 2009 8:55 am

    Cantodea,

    Welk merk heb je?


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van Gast za sep 12, 2009 12:23 pm

    Steven schreef:Cantodea,

    Welk merk heb je?


    Mvg,


    Steven

    Een Piazzetta P962
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van steven za sep 12, 2009 12:44 pm

    ik heb de handleiding van die kachel.

    Staat dat er bij u niet in?


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van Gast za sep 12, 2009 1:53 pm

    Steven schreef:ik heb de handleiding van die kachel.

    Staat dat er bij u niet in?


    Mvg,


    Steven

    Neen, ik heb alleen een nederlandstalig handleiding en hier er niks van in.

    Cantodea
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van steven za sep 12, 2009 3:45 pm

    in de 56 pagina tellende handleiding die ik heb zie ik het effectief niet staan.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van Gast wo sep 16, 2009 1:07 pm

    Heb nu toevoer op -30 gezet en werk in handmatige mode 1 en ventilatiemode 1, dus de laagste stand. Na 2 uur is het 25° in huis maar de kachel brandt wel rustig.Ik heb wel niet de indruk dat er minder pellets aangevoerd worden, maar moet daarvoor momenteel mij nog laten leiden door het geluid van de aanvoer.Bij de start heb ik nog wel soms wat rook die uit de schouwkoppeling komt in huis. Zal daarvoor de installateur een bellen.

    mvg
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van Gast di sep 22, 2009 10:33 am

    Na een tweetal weken proefdraaien ben ik toch redelijk tevreden over mijn kachel.
    Ik heb nog steeds wat rook die uit de schouwkoppeling komt bij het starten van de kachel, maar de firma Mauws heeft beloofd een technieker te sturen om het euvel te verhelpen.
    Mijn gemiddeld verbruik ligt momenteel wel ongeveer op 1,1 kg/uur op de minimum stand P1 en pelletaanvoer -30.... Is dat niet wat veel ? Natuurlijk brand die kachel voorlopig niet veel langer dan een uur, want anders is het binnen niet te harden van de warmte. Zijn er ervaringen beschikbaar i.v.m; het verbruik ?

    mvg
    Anonymous
    vandebos
    Gast


    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty verbruik en temperatuur

    Bericht van vandebos di sep 22, 2009 12:39 pm

    Hoi,

    heb je je kachel niet te zwaar gekocht. 25% op ene minimum instelling lijkt me wel erg veel.

    Hoe is je woning geisoleerd. En welke inhoud verwarm je ermee.

    Pelletkachelliefhebbers kopen meestal een te zwaar toestel.

    Wat uiteraard resulteerd in een hoger minimum verbruik.

    Je mag wel wat spelen met de toevoer van pellets te verminderen of te vermederen maar niet te extreem.

    Je zet je toestel in P1.

    Heb je het al geprobeerd op de automatische stand ?

    mvg
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van steven di sep 22, 2009 12:41 pm

    Spacewalker,

    De toevoer van de pellets iets verminderen.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF

    Gesponsorde inhoud


    Toevoer pellets positief/negatief aanpassen Empty Re: Toevoer pellets positief/negatief aanpassen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 19, 2024 11:07 pm