Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 69 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 68 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Levering Rika Como


    steven
    Moderator


    Aantal berichten : 5473
    Registration date : 29-10-08

    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van steven do nov 12, 2009 6:05 pm

    dat is omdat het geen schrikkeljaar is hehe
    en de wortelen goed groeien

    Mvg,


    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast ma nov 30, 2009 10:50 pm

    Hoi,

    Onze Rika Como is in gebruik sinds vorige woensdag.

    Zoals reeds gezegd : het is een stille kachel.

    Bij de opstart is de worm hoorbaar, nadien hoor je de motor v/d worm zo goed als niet.
    De rookgasventilator is licht hoorbaar.
    Aangezien onze kachel zijn verbrandingslucht lokaal aanzuigt (in combinatie met een kloeke in baksteen gemetste schouw) duikt er af en toe een venturi-effect op : een gorgelend, suizend geluid.
    Onze living (32 m2) wordt vlot tot 21° verwarmd met het vermogen tsn de 40 en de 65 procent.
    Het raampje blijft lang proper, na 2 dagen is er een lichte zweem zichtbaar die makkelijk te verwijderen is.
    We gebruiken momenteel German Pellets.

    Groetjes,
    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast di dec 01, 2009 11:04 am

    Dag Steven,

    Voor onze Como had ik zelf een buitenluchtaansluiting voorzien.
    Bij het afkoppelen van deze luchtaanzuiging, hoor ik ook dat gorgelend geluid.
    Bij het terug aansluiten op buitenlucht verdwijnt dit geluid helemaal.
    Gezien de kachel geschikt is voor externe luchtaanvoer, kan je eventueel overwegen om alsnog deze aansluiting bij te maken.
    Deze reeds stille kachel zal er zeker nog stiller van worden!

    Mvg,
    Manuel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast di dec 01, 2009 9:27 pm

    Hoi Manuel,

    Bedankt voor de info.

    Tegen volgend stookseizoen ga ik ook voor een externe luchtaanzuiging zorgen. Het plan is om een flexibel in mijn schouw te plaatsen voor de rookafvoer, zodat ik de schouw kan gebruiken om verbrandingslucht aan te zuigen.

    Verder vind ik de aslade ook een heel handig iets.

    Het opwarmen van de ruimte gaat hier a rato van 1,5° per uur. Eens de gewenste temperatuur bereikt kan ik makkelijk verder verwarmen op 35 a 40%.

    Heel af en toe hoor ik een gezoem (met lichte resonantie) van de wormmotor. Doet jouw Como dit ook ?

    Groetjes,
    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast wo dec 02, 2009 9:11 am

    Dag Steven,

    De wormmotor kan ik enkel horen zoemen bij het opstarten (vullen van brandkorf)

    Gedurende normale werking hoor ik de motor totaal niet, zelfst niet als ik mijn oor op de kachel leg (uiteraard de koele delen!)

    Enkel ongeveer om het uur gedurende de clean-functie hoor je de worm meerdere malen zeer licht starten en stoppen (gezoem).

    Resonantie is bij mij totaal afwezig.

    Mvg,
    Manuel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast wo dec 02, 2009 7:13 pm

    Manuel,

    Ik heb de dader gevonden : het afdekplaatje van de rookgasventilator zat niet goed op zijn plaats.
    Alles ok nu.

    Groetjes,
    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast wo jan 06, 2010 11:05 pm

    Vlaming schreef:Na een bezoek van de verkoper aan huis zijn we toch gezwicht voor de Como.
    Uitvoering is met een witte steen. Meer voor het zicht dan voor het extra rendement!

    Op 11 december wordt ie geleverd en is afkomstig van een bekende Rika verdeler uit Waasmunster. (mensen lijken ons zeer service minded, zeker gezien het feit dat ze een reis van 40 km ondernemen om bij me thuis te komen kijken)

    Het is dankzij dit forum dat we uiteindelijk het idee van een houtkachel hebben laten varen en op pellets uitgekomen zijn.

    Hou jullie op de hoogte van onze ervaringen.


    Met vriendelijke groet,


    Frans



    Na ruim 3 weken stoken met de Como wordt het tijd om mijn ervaringen weer te geven op dit forum.
    Kachel is zoals afgesproken geleverd op 11 december door HEYNINCK uit Waasmunster.
    Twee mensen hadden er een goede 3 uur voor nodig om de kachel te plaatsen. Men had wat extra werk met schouw aansluiting en ook werd er een externe toevoer voor de lucht geinstalleerd.
    Alles bij elkaar hebben we de indruk dat dit op een professionele manier gebeurd is.

    Zoals verwacht, kregen we een demo over de werking van de kachel.
    Na 3 dagen stoken heb ik de leverancier gemaild betreffende een klein probleem. Soms gebeurde het dat de kachel na "de cleaning" niet meer brandde en als gevolg hiervan vond er een automatische opstart plaats.
    Heyninck zorgde ervoor dat binnen 2 dagen iemand van Kuurne thuis langs kwam om een upgrade van de software uit te voeren, waarna de kachel tot op heden foutloos werkt.

    Konklusie is dan ook dat we zeer tevreden zijn betreffende de werkzaamheden EN service van de firma Heyninck.
    Men zegt niet alleen dat men volledig achter de gekochte artikelen staat maar men maakt dit ook 100% waar.

    Toevallig beleven we nu een winter zoals we die al lang niet meer hebben mee gemaakt.
    Kan u vertellen dat de gaskraan volledig dicht staat en het is elke dag weer genieten van "echte" warmte, afkomstig van de Rika Como die in stilte zijn werk doet.


    Met vriendelijke groet,


    Frans
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast do maa 11, 2010 3:27 pm

    Hey, Steven en forumbezoekers
    Sta op punt om eindelijk eens te beslissen en zou gaan voor de stille como.
    Daar het nu de moment is tot en met 31/03/2010 een fikse korting van 206 euro op een rika kachel van 6%BTW zal ik mijn bestelling doen bij mauws beveren-leie voor ten vroegste te leveren na 20juni zo zal mijn verlofgeld goed besteed zijn hoop ik en dat was geen probleem mist een voorschot natuurlijk.
    Hierbij dank ik Steven voor de goede site deze is zeer intresant en leerrijk, ook aan ieder forum bezoeker die hier al zijn bevindingen goed of minder goed deelt.Groeten Lieven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast vr mei 21, 2010 10:01 am

    Beste como gebruikers, is jullie kachel aangesloten op een
    gewone schouw of heeft men een extra buis moeten plaatsen ( condens )
    Groeten
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast vr mei 21, 2010 11:28 am

    Momenteel is ie aangesloten op onze in baksteen gemetste, gesleepte schouw (anno 1935) die mee ingebonden is in de muur. Deze schouw was voordien nooit gebruikt geweest. De schouw werkt goed.

    Aangezien deze schouw vroeger een tweelingbroertje had die wel in gebruik was (kolenkachel),heb ik de gevolgen van condensatie/waterinsijpeling bij deze schouw kunnen zien. Deze schouw heb ik op het gelijkvloers afgebroken, maar de gevolgen zijn op het eerste verdiep nog wel te zien (moet nog worden afgebroken).

    Kortom, gezien mijn situatie ga ik deze zomer een flexibel plaatsen (en externe verbrandingslucht aanzuigen).

    Het hangt er een beetje vanaf hoe je schouw is gemaakt.

    Foto van de nog te verwijderen schouw :
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

    Groetjes,
    Steven


    Laatst aangepast door steefjeqv op vr mei 21, 2010 11:34 am; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : toevoegen link foto)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast wo aug 25, 2010 10:26 pm

    Heb nieuwe rika como besteld. Levering en plaatsing 13 september. Ben een nieuwe gebruiker en ben dan ook zeeeer benieuwd naar het resultaat.
    Heb nog nooit in een ruimte gezeten met pelletverwarming en hoop op een gezellige warmte. Laat nog wel iets horen over mijn bevindingen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast ma sep 13, 2010 10:53 pm

    Vandaag zoals voorzien Rika Como geplaatst(zie profielfoto). Eerste indruk goed.
    Wel te warm vandaag ☀om goede test te doen. even op 25gr gezet om even door te branden. Wat me wel opvalt zeer ingewikelde instelling bediening. Lijkt mij het eenvoudigst temperatuur + of - in te geven. What a Face
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Philip di sep 14, 2010 8:17 am

    @ Filip
    toen onze pelletkachel er pas stond vond ik het ook ingewikkeld lijken echter na de handleiding rustig met een biertje erbij gelezen te hebben was het al een heel stuk duidelijker

    ps ff oftopic
    vanwaar ben je in lennik? een ex- eizeringen bewoner die zijn jeugd in lennik versleten heeft ^^


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast wo sep 15, 2010 8:49 am

    Philip schreef:@ Filip
    toen onze pelletkachel er pas stond vond ik het ook ingewikkeld lijken echter na de handleiding rustig met een biertje erbij gelezen te hebben was het al een heel stuk duidelijker

    ps ff oftopic
    vanwaar ben je in lennik? een ex- eizeringen bewoner die zijn jeugd in lennik versleten heeft ^^

    Ik zal mij inderdaad moeten verdiepen in dat biertje, ik bedoel de handleiding. Laughing
    Woon op wandelafstand van centrum (zwartenbroek)
    Ik veronderstel dat er bij jou ook een Rika Como in de huiskamer staat. Wat zijn jou ervaringen?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast zo sep 19, 2010 12:28 pm

    Beste rika-gebruikers,

    Ik vind de rika ook heel interessant, alleen vraag ik me af hoe dat gaat als dat zo traag opwarmt?
    Branden jullie dan heel de dag door? Als je 23° wilt halen en je start (na een dag werken) van bv.10° (als de kachel uitstaat) dan duurt dat wel een hele tijd voor je die graden behaald. Dus je moet ze dan heel de dag laten branden om die ° te halen??


    Groetjes,
    Samiya
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van steven zo sep 19, 2010 3:55 pm

    Samiya,

    Dat duurt zeker geen hele dag om de ruimte te verwarmen. Het zal waarschijnlijk trager gaab in vergelijking met een kachel met ventilator.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast zo sep 19, 2010 5:25 pm

    Hoi,

    Onze Rika is uitgerust met een bedrade thermostaat.
    Als we niet thuis zijn (of slapen) stellen we de temperatuur op 16° in.

    Groetjes,
    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast ma sep 20, 2010 1:40 pm

    Wij hebben een Saey Neema (zie Rika RIO) met dezelfde bedrade thermostaat als Steven en wij stellen de temperatuur in op 10°, maar 1h1/2 voor we thuiskomen slaat de kachel aan en is het lekker warm als we thuiskomen (living van ongeveer 45m2)... Ik moet er wel bij vermelden dat ons huis op een zuiderhelling ligt en voorzien is van een uitstekende isolatie...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast di sep 21, 2010 9:22 am

    Wij hebben nog maar een week onze Como. Lijkt me een heel degelijk toestel. Inderdaad de opstart zonder ventilatie duurt wel even maar ik kan je verzekeren eenmaal de kachel zijn werk doet, er een zeer goede warmteaflevering is.
    Wij werken wel in combi met centrale verwarming. Wij behouden het comfort van de CV en eenmaal we thuis komen zetten we de como op 22 of 23 zodanig dat de CV geen werk meer moet doen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 7:12 pm

    Heeft er iemand de Como (of een andere Rika) met ventilator genomen ? Wat zijn de ervaringen dan qua sneller opwarmen van de ruimte ? En wat met het geluid dat die ventilator maakt : is dat storend of niet ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gast vr nov 12, 2010 7:32 am

    hier ook zeer tevreden over onze rika como!
    Wel zonder ventilator,maar dat spijt ons niet,hebben het lekker warm in ons huisje.

    Gesponsorde inhoud


    Levering Rika Como - Pagina 2 Empty Re: Levering Rika Como

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu wo mei 08, 2024 10:55 pm