Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 24 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 24 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Goede pellets gezocht voor Rika Rio

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Goede pellets gezocht voor Rika Rio Empty Goede pellets gezocht voor Rika Rio

    Bericht van Gast do okt 29, 2009 8:51 am

    Ben sinds een 2-tal jaar in bezit van een pelletkachel Rika, model Rio (met spekstenen aan zij- en voorkant). Ben hier zeer tevreden over maar sinds enige tijd sukkel ik met het vinden van goede pellets. Bij verbranding blijft er zwarte as over die in mekaar gekoekt is. Met de pellets die ik in het begin had (meegeleverd met de kachel) had ik witte restas die helemaal los was. Ik heb al vanalles geprobeerd van kachel volledig reinigen (onvoldoende zuurstoftoevoer?) tot het wijzigen van parameters zoals pellettoevoer en ventilatorsnelheid. Niets schijnt te helpen. Ik heb al diverse soorten pellets geprobeerd (Badger, Mandi, Bio-Flam) maar ook hier zonder resultaat. Het ruitje van de kachel wordt ook heel vuil, wat zou kunnen wijzen op een slechte verbranding of te veel hars in de pellets, of ...
    Heeft iemand soortgelijke ervaring? Indien probleem met pellets, welke zijn beter dan degene die ik al geprobeerd heb?
    avatar
    biezoe
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 174
    Leeftijd : 67
    Registration date : 28-02-09

    Goede pellets gezocht voor Rika Rio Empty Re: Goede pellets gezocht voor Rika Rio

    Bericht van biezoe do okt 29, 2009 10:28 am

    Hallo FrancisH,

    Welke pellets gebruikte je vroeger ? Je kachel al nagezien op valse
    trok, ergens een dichting niet meer dicht na het kuisen, en hoe zit
    het met de schouw, Badger-pellets zijn nochthans zeer goed !! Als het
    ervoor altijd goed is geweest moet er iets gebeurd zijn toch !!

    GRTZ., Biezoe.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Goede pellets gezocht voor Rika Rio Empty Re: Goede pellets gezocht voor Rika Rio

    Bericht van Gast do okt 29, 2009 10:47 am

    hallo Biezoe, bedankt voor je reactie. Bij de levering en installatie van de kachel kreeg ik een aantal zakken pellets zonder gegevens op. Ik heb de installateur al gecontacteerd maar ook hij kan me niet zeggen welk merk dat was. Hij verdeeld ondertussen Mandi.Qua dichtingen is alles nog in orde, de schouw is niets aan veranderd (gewoon horizontale buis door de muur naar buiten) dus dat zou ook niet het probleem mogen zijn. Ik heb wel op mijn buitenmuur wat zwarte roetneerslag en denk erover om een verticale buis bij te monteren. Iemand enige ervaring of dit een verbetering zou kunnen zijn of raadgevingen waar op te letten bij uitvoering?
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4753
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Goede pellets gezocht voor Rika Rio Empty Re: Goede pellets gezocht voor Rika Rio

    Bericht van pedro do okt 29, 2009 11:36 am

    Francis,als je een verticale buis gaat monteren zal je sowieso hoger uitkomen en meer trek in uw kachel hebben é.

    Als ik je eerste post lees,was het in het begin goed,en door het overschakelen naar verschillende soorten andere pellets niet meer?
    Welke pellets heb je dan gebruikt toen de zakskes van de installateur op waren?

    Maar als je zegt dat je ruitje snel heel vuil wordt,dan zou dit mss kunnen verholpen worden met je extractiemotor wat hoger te zetten,of zoals je zelf al aangaf ,een verticale buis monteren.de zwarte aanslag op je buitenmuur zal ook daaraan te wijten zijn denk ik,te weinig trek...


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    avatar
    biezoe
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 174
    Leeftijd : 67
    Registration date : 28-02-09

    Goede pellets gezocht voor Rika Rio Empty Re: Goede pellets gezocht voor Rika Rio

    Bericht van biezoe do okt 29, 2009 12:12 pm

    Hallo FrancisH,

    Die horizontale buis, is deze een geïsoleerde buis en is deze tot boven
    de muur, indien niet zou je er best een paar bij monteren. Is
    onderaan een T-Stuk met kuisluik gemonteerd en deze reeds uitgekuist ?

    GRTZ., Biezoe
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Goede pellets gezocht voor Rika Rio Empty Re: Goede pellets gezocht voor Rika Rio

    Bericht van Gast do okt 29, 2009 1:05 pm

    Na de meegeleverde pellets heb ik geruime tijd BioFlam gebruikt maar deze geven veel stof en restas dus ben overgeschakeld op badger. Op een bepaald ogenblik zat mijn vaste leverancier tijdelijk zonder en heb toen Mandi gebruikt.
    De horizontale buis is niet geisoleerd en loopt gewoon van de kachel naar buiten (kachel staaat tegen de oorspronkelijke schouw en de buis is gewoon rechtstreeks naar buiten gebracht).
    Een verticale buis monteren om zo meer trek te genereren is de volgende logische stap om te proberen iets te verbeteren. Bedankt voor alle reacties.
    avatar
    biezoe
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 174
    Leeftijd : 67
    Registration date : 28-02-09

    Goede pellets gezocht voor Rika Rio Empty Re: Goede pellets gezocht voor Rika Rio

    Bericht van biezoe do okt 29, 2009 2:33 pm

    Hallo FrancisH,

    't Is ik die gemist ben met horizontaal, 'k wil eigenlijk zeggen dat
    er een vertikale geïsolleerde buis langs je muur tot iets erboven zal
    moeten komen met binnendiamter 100 mm. Onderaan beginnen met een
    T-stuk met afneembare pot om te kuisen zoals ik al zij en bovenaan
    een kapje plaatsen. Je hebt slechte schouwtrek doordat je met een niet geïsolleerde vertikale buis werkt tegen je buitenmuur waardoor die uitlaatgassen koud blijven !!

    GRTZ., Biezoe
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Goede pellets gezocht voor Rika Rio Empty Re: Goede pellets gezocht voor Rika Rio

    Bericht van Uthrex do okt 29, 2009 3:22 pm

    FrancisH,
    Probeer is ergens lichte pellets te vinden. Gemaakt van naaldbomen. Ik denk dan aan Clean Fire etc. Deze geven bij ons de beste verbranding en het minst 'koekvorming' in de pot.
    Welke parameters exact had u veranderd voor de verminderde pellettoevoer (S1?) en welke voor de ventilator (L1?)?
    Ventilator moet beduidend hoger staan bij hardere pellets.

    Mvg,
    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Goede pellets gezocht voor Rika Rio Empty Re: Goede pellets gezocht voor Rika Rio

    Bericht van Gast do okt 29, 2009 3:35 pm

    Jawadde da wordt hier moeilijk , verticaal ?????horizontaal ??????en dan spreken we nog nie van diagonaal???? lachen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Goede pellets gezocht voor Rika Rio Empty Re: Goede pellets gezocht voor Rika Rio

    Bericht van Gast do okt 29, 2009 8:05 pm

    @Uthrex,

    Inderdaad, S1 en L1. HEb ook nog wat geexperimenteerd met G1, G2 en G3 maar heb alles opnieuw op de standaardinstellingen gezet vanwege geen verbetering. Je suggestie om lichtere pellets te gebruiken is het proberen waard. Maar ik dacht dat harshoudende (van naaldbomen) pellets net voor meer roetvorming tegen het glas zorgden? Waar haal jij Clean Fire pellets? Zijn er evt nog andere lichte pellets in de buurt te vinden. Op het forum vind ik veel adressen waar men Mandi verkoopt maar die heb ik al een tijd in gebruik.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Goede pellets gezocht voor Rika Rio Empty Re: Goede pellets gezocht voor Rika Rio

    Bericht van steven do okt 29, 2009 9:28 pm

    Francish,

    Kijk dan eens per merk van pellets, daar staan de verkooppunten per provincie bij.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Goede pellets gezocht voor Rika Rio Empty Re: Goede pellets gezocht voor Rika Rio

    Bericht van Gast do okt 29, 2009 9:40 pm

    francish,

    Het gaat altijd een grote verbetering zijn als je een geïsoleerde buis verticaal langs je muur omhoog laat gaan.
    Dankzij de extra luchtstroom die ontstaat door de onderdruk in je schouw ga je altijd een betere (zuivere) verbranding krijgen.
    Ook is dit een veiligere situatie, indien er een stroompanne is, of een deffect aan de rookgasventilator, kan er ook geen kans bestaan dat er vuile rook je woonkamer binnenkomt, omdat de rookgas dankzij de natuurlijke trek wordt afgevoerd naar buiten en de kachel (branderkorfje) gewoon leegbrand, en er geen rookoverlast kan zijn.

    mng,

    Jordy.

    Gesponsorde inhoud


    Goede pellets gezocht voor Rika Rio Empty Re: Goede pellets gezocht voor Rika Rio

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 09, 2024 3:15 am