Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 19 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    buis luchttoevoer

    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty buis luchttoevoer

    Bericht van Gast do dec 03, 2009 9:34 pm

    Ik zou willen mijn lucht aanvoer van buiten de kamer aantrekken, nl uit een zolderkamer , die ik niet echt gebruik. Mijn vraag is uit welk materiaal is de buis best, moet dit uit 1 of ander metaal zijn of is pvc ook goed ( in principe wordt die buis nooit warm)heb vandaag in enkele doe het zelf zaken rondgekeken maar vindt nergens aluminium, inox of andere metaalbuizen van die diameter.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Philip do dec 03, 2009 9:35 pm

    mijne is plastiek zo een geribbelde lijkt op een alu flecxibel


    maar is zwarte plastiek


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast do dec 03, 2009 9:40 pm

    Drieske schreef:Ik zou willen mijn lucht aanvoer van buiten de kamer aantrekken, nl uit een zolderkamer , die ik niet echt gebruik. Mijn vraag is uit welk materiaal is de buis best, moet dit uit 1 of ander metaal zijn of is pvc ook goed ( in principe wordt die buis nooit warm)heb vandaag in enkele doe het zelf zaken rondgekeken maar vindt nergens aluminium, inox of andere metaalbuizen van die diameter.



    drieske

    ik heb een plastiek buis gebruikt in de schoorsteen en ligt 20cm van uitlaatbuis en nog gescheiden door wat glaswol.
    denk eraan hoe hoger je moet hoe groter de diameter van buis.


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast do dec 03, 2009 9:46 pm

    aha merci mannen , ik dacht al om pvc te gebruiken maar had ergens gelezen dat dat niet mocht , begreep al niet goed waarom niet. Idd fleur ik denk van te verbreden , moet wel maximaal 2m50 stijgen dus dat is niet al teveel.Ik denk dat de uitlaat 40 is en denk naar 60 te gaan .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast do dec 03, 2009 9:49 pm

    de meeste diameters van de aanvoer van verse lucht is 50mm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast do dec 03, 2009 9:53 pm

    ikke schreef:de meeste diameters van de aanvoer van verse lucht is 50mm

    Bon ik heb er eens de meter bijgepakt Razz , 50 it is lol!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast do dec 03, 2009 10:23 pm

    Drieske schreef:aha merci mannen , ik dacht al om pvc te gebruiken maar had ergens gelezen dat dat niet mocht , begreep al niet goed waarom niet. Idd fleur ik denk van te verbreden , moet wel maximaal 2m50 stijgen dus dat is niet al teveel.Ik denk dat de uitlaat 40 is en denk naar 60 te gaan .



    galvanisee stoofbuis is ook ideaal he en goeikoop vb diameter 100
    veilig en niet brandbaar

    grfleur
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    buis luchttoevoer Empty mijn eerste ervaring met zuigen van buitenlucht

    Bericht van GeertM di dec 22, 2009 7:50 pm

    Zat met zelfde probleem en heb vandaag gekeken bij diverse leveranciers. Bij geen enkele is ook maar eender welke metalen buis (inox, galva, alu) onder diameter 60 te verkrijgen.

    Twee installateurs konden me zelfs geen antwoord geven ("Wij hebben dat nog bij niemand moeten doen") en uiteindelijk kon ik m'n eigen leverancier te pakken krijgen en die vertelde me dat een gewone pvc buis voldoende is. Mijn grootste schrik was statische elektriciteit bij een dergelijk debiet door die plastiek, maar is geen enkel probleem volgens m'n leverancier.

    Heb deze middag de eerste van m'n twee kachels aangepast (aanzuiging via kelder) en ik ben nu al zéér tevreden om volgende redenen :

    • Tot nu toe geen meldingen meer van onderdrukconflicten, wat anders wel eens anders kon zijn

    • Beduidend stiller in werking ! (Alléén al daarvoor kan ik het aan iedereen aanraden)

    • Een duidelijk betere verbranding (echt fel oranje/gele vlammen)

    • Warmer en minder tocht doordat er geen aanzuiging meer uit de kamer nodig is.

    Let wel, de meeste kachels kunnen onder een bepaalde temperatuur niet vanzelf opstarten (eventueel manueel wel met aanmaakblokje), dus beter niet rechtstreeks van buiten trekken maar via een zolder/kelder/schouw. Dit is echter iets wat elders in dit forum meermaals besproken is.

    Cheers,

    Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast di dec 22, 2009 8:11 pm

    GeertM schreef:Zat met zelfde probleem en heb vandaag gekeken bij diverse leveranciers. Bij geen enkele is ook maar eender welke metalen buis (inox, galva, alu) onder diameter 60 te verkrijgen.

    Twee installateurs konden me zelfs geen antwoord geven ("Wij hebben dat nog bij niemand moeten doen") en uiteindelijk kon ik m'n eigen leverancier te pakken krijgen en die vertelde me dat een gewone pvc buis voldoende is. Mijn grootste schrik was statische elektriciteit bij een dergelijk debiet door die plastiek, maar is geen enkel probleem volgens m'n leverancier.

    Heb deze middag de eerste van m'n twee kachels aangepast (aanzuiging via kelder) en ik ben nu al zéér tevreden om volgende redenen :

    • Tot nu toe geen meldingen meer van onderdrukconflicten, wat anders wel eens anders kon zijn

    • Beduidend stiller in werking ! (Alléén al daarvoor kan ik het aan iedereen aanraden)

    • Een duidelijk betere verbranding (echt fel oranje/gele vlammen)

    • Warmer en minder tocht doordat er geen aanzuiging meer uit de kamer nodig is.

    Let wel, de meeste kachels kunnen onder een bepaalde temperatuur niet vanzelf opstarten (eventueel manueel wel met aanmaakblokje), dus beter niet rechtstreeks van buiten trekken maar via een zolder/kelder/schouw. Dit is echter iets wat elders in dit forum meermaals besproken is.

    Cheers,

    Geert



    geert

    zinken buizen vindt je vanaf 60mm in de groothandel (niet in stoks of bazaars)





    gr fleur
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van GeertM di dec 22, 2009 8:18 pm

    idd Fleur,

    Maar zit wel met ingang van 40 en ga achter m'n kachels direct naar beneden de kelder in. Met diam 60 moet ik m'n kachel op d'n duur een halve meter van de muur plaatsen.

    Indien mocht blijken dat ik té veel stof ed krijg omwille van elektrostaticiteit van den plastiek, zal ik echter wel iets dergelijks moeten doen.

    Bedankt voor de tip !

    Cheers,

    Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast di dec 22, 2009 8:25 pm

    GeertM schreef:idd Fleur,

    Maar zit wel met ingang van 40 en ga achter m'n kachels direct naar beneden de kelder in. Met diam 60 moet ik m'n kachel op d'n duur een halve meter van de muur plaatsen.

    Indien mocht blijken dat ik té veel stof ed krijg omwille van elektrostaticiteit van den plastiek, zal ik echter wel iets dergelijks moeten doen.

    Bedankt voor de tip !

    Cheers,

    Geert






    je moet gij je kachel niet verder van de muur zetten geert ,als je onmiddellijk met een bocht vertrekt naar beneden maakt die ene centimeter niets uit



    gr fleur
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van GeertM di dec 22, 2009 8:36 pm

    In mijn geval helaas wel Fleur. M'n stopcontact voor m'n kachel zit namelijk net op de plaats waar de buis recht naar beneden kan en die ene centimeter zou het wel héél krap maken (was nu al kantje boordje Smile). Ze staan vrij dicht tegen de muur.

    Natuurlijk kan ik schuin gaan of extra bochten toevoegen, maar het oog wil ook wat en ze zit er nu en het gat voor de tweede is ook al gemaakt (zelfde probleem met stopcontact).

    Volgend jaar plaats ik nog een derde en ik kan je verzekeren dat ik met al die dingen vanaf dag één rekening zal houden Smile

    Hoe meer je er plaats hoe beter je het weet, is het niet !

    Dank voor de feedback.

    Cheers,

    Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast di dec 22, 2009 8:39 pm

    Onze gastheer "Energy¨Point" in Wellen is tevens verdeler van alle mogelijke metalen onderdelen voor schouwen en luchtverdeling. Ik heb daar tijdens de info-avond in de showroom een metalen flexible (alu ??) gezien aan één der tentoongestemde kachels.
    Heb op eenvoudige vraag hun www verkregen en als tegenprestatie voor de goede ontvangst zet ik hem effetjes in deze topic. [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast di dec 22, 2009 8:44 pm

    GeertM schreef:In mijn geval helaas wel Fleur. M'n stopcontact voor m'n kachel zit namelijk net op de plaats waar de buis recht naar beneden kan en die ene centimeter zou het wel héél krap maken (was nu al kantje boordje Smile). Ze staan vrij dicht tegen de muur.

    Natuurlijk kan ik schuin gaan of extra bochten toevoegen, maar het oog wil ook wat en ze zit er nu en het gat voor de tweede is ook al gemaakt (zelfde probleem met stopcontact).

    Volgend jaar plaats ik nog een derde en ik kan je verzekeren dat ik met al die dingen vanaf dag één rekening zal houden Smile

    Hoe meer je er plaats hoe beter je het weet, is het niet !

    Dank voor de feedback.

    Cheers,

    Geert




    zo te lezen is da bij jou millimeter werk geert Shocked Shocked




    gr fleur
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van GeertM di dec 22, 2009 9:09 pm

    Ja, helaas wel !

    Heb net m'n binnenmuren met 16 cm isolatie gedaan (dus een behoorlijke verkleining van de ruimte en ja, kon technisch nu eenmaal niet naar buiten toe isoleren Smile) dus wou m'n stoven zo min mogelijk ruimte laten innemen. Had alles goed bekeken (zou namelijk direct door de muur naar buiten gaan met de aanzuigbuis). Was pas tijdens de installatie dat de installateur me vertelde dat onder de 0 graden hij niet vanzelf zou opstarten Sad

    Zat ik daar met mijn mooie theorie. Ofwel steek ik een tussenstuk op m'n uitlaat en kom ik een 10-tal cm naar voor en heb ik plaats zat (en toch optisch flink wat plaats kwijt in de ruimtes, had een testje gedaan) ofwel moest ik m'n nanometer gebruiken ...

    Cheers,

    Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo dec 23, 2009 5:11 pm

    Drieske,

    Wat is de reden waarom je dit wil doen?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo dec 23, 2009 5:59 pm

    Els schreef:Drieske,

    Wat is de reden waarom je dit wil doen?


    Els,

    ik heb dit ondertussen reeds gedaan. De reden was omdat je ten eerste toch continu warmte weg trekt uit de kamer die je verwarmt.Ten tweede creëer je een onderdruk wat in een oud huis als het mijne niet zo interessant is want dan trek je uit alle mogelijke kieren en spleten ijskoude lucht van buiten.en ik had ook het gevoel dat ik op die manier een koude trok vlak boven de vloer creëerde en die is nu idd weg .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo dec 23, 2009 6:01 pm

    Ik heb gewone pvc buis gebruikt van 50 en daarachter een verloopstuk van 80 met een buis van 80 op en trek zo lucht van buiten aan. Dit werkt prima en de kachel doet het uistekend, ook het opstarten verloopt zonder problemen.

    MVG Benny67
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo dec 23, 2009 6:23 pm

    Zeg GeertM, ik heb nog wat aan het rondvragen geweest en de vraag die steeds terugkomt is : waarom zou de kachel niet automatisch opstarten bij 0°C ??
    Uw installateur moet eens hier komen kijken, ze start hier elke dag een paar keer op en trekt de verbrandingslucht van buiten aan, 20 cm boven de grond met een rooster en filterdoek ervoor. Dus ook de voorbije koude dagen.
    Door het aanzuigen van koude, soms vochtige lucht kan het rendement wel wat slechter worden maar meer problemen zie ik er niet in.
    Wat ik wel weet is dat sommige installateurs een dikke duim hebben om excuses uit te zuigen als ze dan minder werk hebben !!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo dec 23, 2009 6:46 pm

    Dag Hobbymachine
    Wat wij soms aanraden is om de aanvoerbuis enkele keren te perforeren in het gedeelte binnen de woning, zo meng je die koude vochtige lucht ietwat met warme lucht. Dit is beter voor je toestel.
    Mvg,
    Ann
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo dec 23, 2009 7:17 pm

    ann schreef:Dag Hobbymachine
    Wat wij soms aanraden is om de aanvoerbuis enkele keren te perforeren in het gedeelte binnen de woning, zo meng je die koude vochtige lucht ietwat met warme lucht. Dit is beter voor je toestel.
    Mvg,
    Ann






    ann
    om welke reden is er geen aansluiting van de aanvoerbuis voorzien bij thermorossi kachels ;want heel wat verwarmde kubiek lucht vliegt zomaar door de schoorsteen.





    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo dec 23, 2009 7:31 pm

    Hallo,

    Ik heb mijn Neema aangesloten op een oude stofzuigerbuis (ook een of ander metaal) en door de grond naar de kelder gestoken.
    Inderdaad beduidend minder lawaai en mooie vlammen. Verder is de tocht verminderd in de living ! cheers
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo dec 23, 2009 7:36 pm

    Ann, deze werkwijze heb ik tot heden niet gehoord. Het is wel weer zoeken naar hoeveel gaatjes, hoe groot moeten die gaatjes zijn, enz.
    Het is als een mengverhouding voor een cocktail, heel toepasselijk rond deze tijd van het jaar. Ik ga het er op wagen om alles te laten zoals het nu is. Bij het eerst groot onderhoud gaan we eens zien of er intern iets abnormaals kan worden vastgesteld.
    Wat zou er precies kunnen gebeuren (reden tot opmengen) ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo dec 23, 2009 7:38 pm

    het is beter voor de sensoren, enkel is voldoende
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo dec 23, 2009 7:43 pm

    @ windaddict en drieske ...
    ben blij dat ik weer een paar medestanders heb gevonden voor het extern aantrekken van verbrandingslucht ! In onze vorige woning hadden wij ook het "koude voeten syndroom" veroorzaakt door koude lucht die langs spleten en kieren werd aangezogen door onze houtcassette.
    Ik zwoer toen een eed > nooit meer binnenlucht !
    Wij hadden hier geen andere oplossing dan recht van buiten.

    Gesponsorde inhoud


    buis luchttoevoer Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 2:50 pm