Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 16 gasten

Robert


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Edelkamin polaris met speksteen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelkamin polaris met speksteen Empty Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 10:02 pm

    Hoi,

    Wij hebben als hoofdverwarming, sedert 2j een polaris en ik moet eerlijk zeggen dat die speksteen geen meerwaarde biedt qua opname van warmte.
    Eigenlijk moest ik dit geweten hebben bij aanschaf. Pelletkachels werken namelijk met blaaswarmte en niet met stralingswarmte.

    Mijn kachel staat continue op zelfde programma : 1 of 2.
    Verder hebben we nog niets verandert aan de instellingen.

    Hier zou ik graag als polarisgebruikers ons ding kwijt willen verband met instellingen en ervaringen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelkamin polaris met speksteen Empty Re: Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van Gast ma jan 04, 2010 7:23 am

    een vriend van mij heeft zich een kleine gewone houtkachel aangeschaft met speksteen en vind daar ook geen meerwaarde aan,de hoeveelheid speksteen moet voldoende zijn t.o.v de ruimte om goede resultaten te bekomen,en dan spreken we al vlug over een paar duizenden euro s voor dergelijke kachels en dan zit je ook nog met een enorm gewicht en oppervlakte van de kachel.




    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelkamin polaris met speksteen Empty Re: Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van Gast ma jan 04, 2010 11:06 am

    Speksteen is een accumulator en het doel is om alles eens goed heet te stoken en nadien van de naverwarming te genieten. De hoeveelheid verwarmde steen zal daarbij inderdaad een héél grote rol spelen, samen met de toegevoerde energie !
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    Edelkamin polaris met speksteen Empty Re: Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van player ma jan 04, 2010 3:38 pm

    Ik heb eens ergens een installatie gezien van een echte speksteenkachel. De hoeveel steen die daarvoor gebruikt wordt, is echt immens!!
    Achteraf eens gevraagd aan die persoon en die was daar zo content van. Hij moest 2x stoken per dag (Z'n stookruimte vullen met een +/- 10 à 15 kg hout en het was de klaar! De rest van de dag en nacht genoot hij van een heerlijke temperatuur.

    Als m'n pelletkachel het in de (hopelijke verre) toekomst begeeft, kijk ik toch zeker ook eens naar zo'n echte speksteenkachel...


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    avatar
    knoepken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 73
    Registration date : 14-12-08

    Edelkamin polaris met speksteen Empty Re: Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van knoepken ma jan 04, 2010 4:14 pm

    ken iemand die een echte speksteenkachel heeft(tuvkelit)en die man is er zeeeeeer tevreden over .spijtig dat dat zo veel plaatst in neemt ;iemand als ik had dat zeker laten plaatsen;helaas de living is wat klein zo dus
    gr knoepken
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelkamin polaris met speksteen Empty Re: Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van Gast ma jan 04, 2010 6:58 pm

    t'Is natuurlijk ook belangrijk om op de vloerbelasting te letten. Veel woningen worden er niet gebouwd die onbestraft 3 à 4 ton op een paar m² kunnen verwerken met verzakking en scheuren in de muren tot gevolg.
    Een ECHTE speksteenkachel wordt samen met de woning gepland.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelkamin polaris met speksteen Empty Re: Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van Gast ma jan 04, 2010 7:11 pm

    Een echte speksteenkachel is idd vlug opwarmen en heetstoken van installatie om dan van het rendement te genieten van de stenen. Maar bij de polaris kan dat niet omdat je met blaaswarmte zit en niet met eigen warmte van de kachel. Die speksteen is duurbetaalde versiering volgens mij. Euhm maar de kachel mag er wel zijn natuurlijk.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelkamin polaris met speksteen Empty Re: Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van Gast ma jan 04, 2010 7:38 pm

    Ze is inderdaad wel mooi !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelkamin polaris met speksteen Empty Re: Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van Gast ma jan 04, 2010 8:36 pm

    ik heb 2 jaar geleden plannen gemaakt om een speksteen te laten plaatsen ,op pensioen en ganse dagen thuis,veranda moest ook verwarmt worden.(gans de bestaande schouw moest wel afgebroken worden.
    zoals hobbymachine reeds aanhaalde het gewicht ,de kachel zou rond de 8000 kg wegen ,er moesten bijkomende funderingen geplaatst worden en doordat ik met een kruipkelder zit waren de werken te omslachtig en ben ik van dit project afgestapt.
    kostprijs was 15.000 euro (geeft wel een meerwaarde aan de woning en dit levenslang)
    een klein nadeel van deze kachel is verwarmen in de tussenseizoenen (je weet moeilijk op voorhand wel weer je mag verwachten)

    vervolgens ben ik op de pelletkachels gevallen ,voor diezelfde prijs kan ik er 4 kopen ,de vraag is wat de kostprijs zal zijn na x aantal jaren voor onderhoud/onderdelen
    achteraf bekeken ga ik toch voor de pelletkachel omdat men deze zelf kan sturen en manipuleren.




    gr fleur
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Edelkamin polaris met speksteen Empty Re: Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van steven ma jan 04, 2010 8:50 pm

    als de speksteenkachel warmte aan het afgeven is en plots breekt de zon door het wolkendek, dan kan je de temp van de kachel niet verminderen. je kan die ook niet programmeren.

    Blijft wel een mooie bedoening. heb er zelf ook nog over nagedacht, maar de funderingen en de prijs hebben mij op andere gedachten gebracht.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    Edelkamin polaris met speksteen Empty Re: Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van player di jan 05, 2010 8:01 am

    Ik heb een volwaardige kelder dus op de plaats waar die kachel zou komen, kan ik wel een paar muurtjes metsen om de "dallen" te ondersteunen.

    Het tussenseizoen is inderdaad een probleem en ook als je een (grote) glaspartij op het zuiden hebt.
    Nu, dit probleem heb je ook met vloerverwarming, waar je ook niet op 1,2,3 even kunt stoppen.

    @fleur: 8 ton is al een serieus gevaarte, amai... Die man die ik sprak, had een 2 ton aan kachel


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelkamin polaris met speksteen Empty Re: Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van Gast di jan 05, 2010 8:50 pm

    2 ton is ook een normaal gewicht. 8 ton spreken we al van de grootste modellen.
    Wij verdelen dat hier ook en 8 ton heb ik nog niet gezet.
    Maar het kan wel, dan moet jij nogal een kasteel van een huis hebben Fleur.

    Smile

    groetjes,

    Nicky
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelkamin polaris met speksteen Empty Re: Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van Gast di jan 05, 2010 9:15 pm

    nicky

    het ging over een muur van 4 meter die zou bezet worden met speksteen om gans de beneden verdieping op te warmen ,die verkoper raamde dat op maximum 8.000kg waar ik moest rekening mee houden om degelijke funderingen en steunmuren te gieten onderaan in de kruipkelder ;
    nu kan ik ook gans de benedenverdieping verwarmen met pelletkachel/kanaliesatie ---bovenverdieping heb ik eigenlijk niet/is zolder
    maar daar komt ook nog een veranda bij die ik ganse dagen wil op temperatuur houden /dus moest het in dit geval een grote speksteenkachel worden en moesten er zelfs deuren verwijderd worden om goede luchtcirculatie te bekomen enz.....had wel een hele bedoening geworden.

    in kastelen wonen koningen nicky ,spijtig genoeg ben ik maar een boertje van bachten de kupe






    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelkamin polaris met speksteen Empty Re: Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van Gast wo jan 06, 2010 7:02 am

    fleur schreef:nicky

    het ging over een muur van 4 meter die zou bezet worden met speksteen om gans de beneden verdieping op te warmen ,die verkoper raamde dat op maximum 8.000kg waar ik moest rekening mee houden om degelijke funderingen en steunmuren te gieten onderaan in de kruipkelder ;
    nu kan ik ook gans de benedenverdieping verwarmen met pelletkachel/kanaliesatie ---bovenverdieping heb ik eigenlijk niet/is zolder
    maar daar komt ook nog een veranda bij die ik ganse dagen wil op temperatuur houden /dus moest het in dit geval een grote speksteenkachel worden en moesten er zelfs deuren verwijderd worden om goede luchtcirculatie te bekomen enz.....had wel een hele bedoening geworden.

    in kastelen wonen koningen nicky ,spijtig genoeg ben ik maar een boertje van bachten de kupe






    gr fleur

    Wat de luchtcirculatie betreft klopt het inderdaad dat je deuren moet open maken, maar dan nog is 8 ton een zwaar geval. Het speciale van een speksteenkachel is dat ze haar warmte vast houdt, maar ook afgeeft aan andere materialen. De warmte zoals de zon warmt.
    een veranda is natuurlijk een grote energie vreter voor echt op temperatuur te houden.

    groetjes.

    Ps: In een kasteel wonen niet persé koningen hoor.

    Gesponsorde inhoud


    Edelkamin polaris met speksteen Empty Re: Edelkamin polaris met speksteen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 12:56 pm