Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 51 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 51 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
ann
steven
pedro
7 plaatsers

    Iemand tips voor het kuisen?

    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4749
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Iemand tips voor het kuisen? Empty Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van pedro di jan 26, 2010 10:09 pm

    Ik had graag es geweten hoe de andere pelletgebruikers tewerkgaan bij het kuisen van hun pelletkachel en dan wel precies om de as op te vangen die vrijkomt bij het openen van de deur....
    Ikzelf heb een inbouwcassette en heb dus geen aslade,wat ik persoonlijk een nadeel vind.
    Ik leg altijd krantenpapier op de grond en probeer zo de meeste as op te vangen als ik de deur open en dan haal ik er de meeste as met mn handen uit om vervolgens de boel met een verfborstel schoon te maken en alles te stofzuigen...

    Iemand die anders te werk gaat,een betere methode eventueel....
    Laat maar komen Smile


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van Gast di jan 26, 2010 10:41 pm

    pedro

    hier staat ook een inbouw zonder aslade ,maar dit vind ik helemaal geen nadeel,volgens mij moet er zelfs geen aslade in een pelletkachel zitten want alle resten zijn fijn stof en op geen enkele andere deftige manier te verwijderen tenzij een degelijke stofzuiger.
    het begint al zoals je aangaf bij het openen van de deur ,ik doe die voorzichtig open en stofzuig gans de kachel uit (inclusief branderpot en warmtewisselaar) 10 minuten werk



    gr fleur
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van steven di jan 26, 2010 10:46 pm

    Pedro,

    Ik doe het op dezefde manier, alleen stofzuig ik alles leeg. ook krantenpapier en altijd mors ik wat.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van Gast di jan 26, 2010 11:52 pm

    Wij hebben een Edelcamin Marea en dus wel een aslade. Dagelijkse kuis is bij ons het glas stofzuigen, de wanden van de kachel kuisen met een verfborstel, de vuurkorf uitschrapen met een plamuurmes (is wel niet echt nodig), de aslade uitdragen en dan nog eens alles stofzuigen. Wekelijks haal ik de gietijzeren platen eruit die de warmtewisselaar afschermen en stofzuig achter de platen en in de warmtewisselaar. Ook draai ik dan het schroefje onder aan de kachelbuis los zodat ik hier ook het stof kan uithalen. Het glas maak ik dan eens extra schoon met vloeistof om ruiten te kuisen.

    Doin
    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 57
    Registration date : 25-01-10

    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van ann di jan 26, 2010 11:57 pm

    Ik gebruik dagelijks de schrapers van onze kachel. Voor de rest als ik hem uitkuis open ik zachtjes de deur en begin die rand tijdens het openen al te stofzuigen, wat op de vloer valt zuig ik ook gewoon op, dan neem ik het branderkorfje eruit en doe dat met een tik omgekeerd in de vuilbak. De aslade draag ik uit. En het venster kuis ik met helder water of een beetje dreft erop. En voor de rest doen we jaarlijks een groot onderhoud.
    Ook het onderhoud van de schouw is belangrijk. Regelmatig ledigen van de condensstop onderaan de T is een kleine moeite maar is wel belangrijk.
    En dan nog iets belangrijk voor mensen met keramiek aan de kachel. De keramiek is een artisanaal product en dikwijls zijn er kleine nerfjes in. Dit hoort zo te zijn. Doch voor het onderhoud is het aan te raden deze met een zachte en vrij droge doek te reinigen. Liquide reinigingsmiddelen kunnen in deze kleine scheurtjes dringen en de keramiek beschadigen (dit is een raadgeving van de producenten)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van Gast wo jan 27, 2010 5:34 am

    bij mij zit er meer as naast mijn asbak dan erin.
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van player wo jan 27, 2010 7:32 am

    Ik stofzuig de as op die op de grond valt wanneer ik het deurtje open met een kruimeldief.
    Zo erg zal dat beetje as wel niet zijn voor dat ding.


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van Gast wo jan 27, 2010 8:00 am

    Ik stofzuig al onder de deur als ik het deurtje opdoe.
    vervolgens stofzuig ik eerst de volledige deur.
    Dan maak ik met een stukje keukenrol en een beetje koud water samen met wat verbrande assen het ruitje schoon, het water moet er niet vanaf druipen he.
    daarna met ruitenreiniger, als er verbrandde puntjes zijn op de ruit gaat dit met zacht staalwol (Dit is geen mop)en wat koud water eraf zonder problemen.
    daarna de hele kachel binnen in en in en onder de vuurkorf
    De vuurkorfgaatjes ziet er nog steeds proper uit, alleen stofzuigen is genoeg.
    Ik gebruik Girrezt Pierre pellets en ik heb een Edilkamin IRIS Plus.

    Groetjes cheers
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van Annejanne wo jan 27, 2010 9:00 am

    Ik doe het precies zoals Michel (heb ook dezelfde kachel). Elke dag 5 minuutjes werk en de boel blijft proper.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    francyd2
    francyd2
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Leeftijd : 64
    Registration date : 10-10-09

    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van francyd2 wo jan 27, 2010 9:29 am

    Heb ook een iris plus speksteen.
    Dagelijks wordt het ruitje proper gemaakt met huishoudpapier en daarna met een produkt van de colruyt.
    Kachel wordt dagelijks gestofzuigd en het T stuk achteraan de rookgasbuis éénmaal om de 2 weken.
    Weet iemand hoe de rookgasventilator kan gereinigd worden?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van Gast wo jan 27, 2010 1:24 pm

    het beste is de rookgasventilator helemaal demonteren en proper maken ,desnoods uitblazen met compressor als je hem mee naar buiten kan nemen. Tegelijkertijd kan je de binnenmantel(kant) stofzuigen
    francyd2
    francyd2
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Leeftijd : 64
    Registration date : 10-10-09

    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van francyd2 wo jan 27, 2010 2:03 pm

    Mijn vraag is eigenlijk hoe kom ik bij die rookgasventilator voor mijn type van kachel....
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van Jef wo jan 27, 2010 6:57 pm

    4 inbusvijsjes bovenkant rooster(waar de kachel blaast) losdraaien daarna kan je gelijktijdig met de rooster de deur erafnemen.(voorzichtig dat je ze niet laat vallen)
    Daarna kan je het kleine speksteenstukje tussen deur en onderplaat wegenemen daarna het onderste stuk.
    Als je dan binnenkijkt zie je een plaat met 4 of 6 (weet ik niet zeker meer) schroeven deze los draaien en dan zie je hem door een vierkantgat zitten.Je zal merken dat daar veel assen zullen liggen deze dus goed stofzuigen.Normaal zou je het buiten moeten kunnen doen dan kan je de heleboel met de luchtcompressor schoonblazen.Als je langs achter in je kachel kan via het T stuk kan je dit ook stofzuigen daarin bevind zich ook meestal heel wat assen.Wat ik ook steeds mee stofzuig is de bovenkant als jet het ruitje opendoet aan de voorkant bevind zich een speet waardoor de rook naar achter gaat je kan er juist tussen met het platte stukje van je stofzuigen goed links,rechts,vooruit en achteruit bewegen ook daar bevind zich veel as dat op de bovenkant blijft liggen.Persoonlijk vind ik dit een zwak punt van de Iris want door het assen dat daar blijft liggen zwak je de warmte toch redelijk af als je dit niet goed onderhoud.Als je hem wil demonteren(of vervangen) ga je langs de achterkant moeten werken maar om hem te reinigen volg bovenstaande procedure.Maar nogmaals als je het echt goed wil moet ze buiten tenzei je graag je huis ook poetst natuurlijk
    lacher lol!


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van Gast wo jan 27, 2010 7:59 pm

    Kachel enkel poetsen vlak voor de grote schoonmaak dan Smile

    groetjes
    francyd2
    francyd2
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Leeftijd : 64
    Registration date : 10-10-09

    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van francyd2 do jan 28, 2010 9:31 am

    Hartelijk dank Jef! Razz
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van Jef do jan 28, 2010 3:07 pm

    Abbeel schreef:Kachel enkel poetsen vlak voor de grote schoonmaak dan Smile

    groetjes

    Het ging eigenlijk over waar de rookgasventilator zich bevind maar ik heb het een beetje uitgebreid wat?

    pelletforum


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20

    Gesponsorde inhoud


    Iemand tips voor het kuisen? Empty Re: Iemand tips voor het kuisen?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 10:04 am