Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 24 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 22 gasten

alain


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    Eéntje die blaast of niet?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Eéntje die blaast of niet? Empty Eéntje die blaast of niet?

    Bericht van Gast do jan 28, 2010 5:44 pm

    Hallo,

    Is er iemand die ervaring heeft met een kachel die zijn warmte uitblaast en ééntje die zijn
    warmte uitstraalt.
    Wat zijn de voordelen/nadelen.
    Is het mogelijk om een ruimte even gemakkelijk te verwarmen.
    Zal natuurlijk wel trager gaan met ééntje die niet blaast zeker.

    Is de rika die zijn warmte uitstraalt een aanrader of niet?

    Grts
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Eéntje die blaast of niet? Empty Re: Eéntje die blaast of niet?

    Bericht van Gast do jan 28, 2010 6:21 pm

    Ik krijg de kriebels van 1tje dat zijn warmte uit blaast,
    vind dit niet aangenaam. (stralingswarmte is gezelliger dan luchtverwarming)
    gewoon eens voor gaan staan,
    en zelf voelen,
    misschien vind jij de warme lucht wel aangenamer Smile
    Luchtverwarming gaat wel sneller Wink

    groetjes
    avatar
    knoepken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 73
    Registration date : 14-12-08

    Eéntje die blaast of niet? Empty Re: Eéntje die blaast of niet?

    Bericht van knoepken do jan 28, 2010 6:44 pm

    Warmte uitblazen geeft zo wie zo lawaai.Maar men wordt het gewend .Althans ik toch .Aan u de keus?
    gr Knoepken
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Eéntje die blaast of niet? Empty Re: Eéntje die blaast of niet?

    Bericht van Gast do jan 28, 2010 7:32 pm

    Hoi,

    Hier verwarmt een Rika Como onze living (en keuken als het te warm wordt) zonder ventilator. Dit gaat zonder probleem (ong 90m3). Onze woning dateert van 1935, het dak is geïsoleerd (12 cm rotswol) en de ramen zijn van dubbel glas.

    Het is belangrijk om de temperatuur niet te ver te laten zakken, per uur winnen we ongeveer 1,5° als we moeten opwarmen (dit op vol vermogen).We gebruiken de bedrade ruimtevoeler om de temp tussen de 16 en 18 graden te houden als we niet aanwezig zijn.

    De warmtestraling is zeer aangenaam en de Rika maakt weinig lawaai. Enkel een venturi geluid bij branden op hoog vermogen (dit heb je niet als je lucht aanzuigt van een externe ruimte).

    Ik kan niet vergelijken met een toestel met ventilator, maar ik heb er alleszins geen nood aan.

    Groetjes,
    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Eéntje die blaast of niet? Empty Re: Eéntje die blaast of niet?

    Bericht van Gast do jan 28, 2010 8:43 pm

    ik heb er liever eentje die blaast en nog liefst met kanalisatie
    1/je kan er gans je woning mee verwarmen in een mum van tijd
    2/als je van buiten komt is het prettig om je eens te warmen aan de hete luchtstroom
    3/met de kanalistatie kan je de was drogen en tevens een goede lucht/vochtigheid bekomen (denk eens aan vroeger)
    4/met ventilator kan je overal of toch bijna dezelfde temperatuur bekomen in de verschillende ruimtes.
    5/met ventilator zuig ik verse lucht aan in huis /verluchten van de woning




    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Eéntje die blaast of niet? Empty Re: Eéntje die blaast of niet?

    Bericht van Gast do jan 28, 2010 8:47 pm

    En zo zie je maar dat iedere mens een ander type verwarming het best vindt Smile
    Anders zou er wss maar 1 soort verwarming zijn Smile

    Groetjes
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Eéntje die blaast of niet? Empty Re: Eéntje die blaast of niet?

    Bericht van Gast vr jan 29, 2010 9:37 am

    De mijne blaast, maar maakt niet zo veel lawaai.
    Bij mijn ouders blaast de gasinbouwhaard ook, maar de uitgestoten temperatuur is veel lager en de ventilator maakt meer lawaai dan de mijne.
    Dit heeft een minder goede warmteverdeling naar mijn mening.
    Niet de ventilator blazen de lucht door het hele huis hé als je er meer dan twee meter vanaf staat voel je nauwelijks nog wind, maar warmere uitstoot heeft meer stijgende lucht en meer circulatie in huis.
    De ventilator zorgt vooral om het kachelhuis beter af te koelen en zodoende de warmte van de rookgassen beter (lees sneller) af te voeren in de woonkamer.
    Wie zegt dat deze kachel dan heen stralingswarmte meer afgeeft.

    Vooral als u langer stookt lijkt de ventilator mij een beter rendement te garanderen dan met convectiestroming. Alles hangt er natuurlijk van af hoe snel de warmte in vb. de spekstenen opgeslagen kan worden en hoe "koud" de rookkanalen blijven. Ik wed toch op een ventilator.
    Het is zoals men zegt... u wordt het "lawaai" snel gewoon.

    Zelfs als mijn kachel meer dan een uur op volle kracht brand kan ik nog mijn hand ( max een 65 à 70 graden) op de enkelwandige buis leggen op 1,5 meter hoog (ik heb het nog niet geprobeerd aan de uitgang van de kachel ).
    Dit wijst er toch op dat de warmtewisselaar zeer goed zijn werk doet en het rendementsverlies laag blijft. Natuurlijk is de kachel dan ook sneller terug koud.

    Ik denk dat je de convectiekachel een beetje kan vergelijken met de gietijzeren radiatoren van vroeger. Ze warmen de plaats trager op maar blijven langer warmte afgeven.
    Of dit goed of slecht is hangt vooral af van uw levenswijze.
    De warme groeten.
    spring
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Eéntje die blaast of niet? Empty Re: Eéntje die blaast of niet?

    Bericht van Gast vr jan 29, 2010 7:17 pm

    Hoi,

    ik heb in mijn Saey Neema een ventilator laten steken (met een dimmer) en ik ben toch overtuigd dat die sindsdien beter werkt mét ventilator dan zonder. Ik heb een jaartje zonder gestookt en kan goed vergelijken met het jaar met ventilator. Het geluid is te verwaarlozen.
    Wat bij de Neema wel belangrijk is voor de werking van de ventilator is :
    - parameters juist afstellen
    - goeie pellets die genoeg warmte afgeven
    er zit een sensor in die de ventilator pas doet werken als de kachel voelt dat hij op temperatuur is.
    Ik moet de parameters steeds veranderen als ik een andere pellet gebruik.
    Het is tevens een barometer of het goede pellets zijn !
    Juist afgesteld en met goede pellets blaast hij in een mum van tijd volle bak de ruimte warm.
    Moest ik opnieuw moeten kiezen zou ik direkt voor een kachel met ventilator gaan (daarom niet persé een Neema, alhoewel ik er héél tevreden mee ben).
    Een como met ventilator misschien ?
    Succes !

    Gesponsorde inhoud


    Eéntje die blaast of niet? Empty Re: Eéntje die blaast of niet?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 10:20 pm