Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 23 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 22 gasten

krusty


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren? Empty Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren?

    Bericht van Gast za aug 07, 2010 2:02 pm

    We denken erover om ons huis te verwarmen met een hydro kachel die radiatoren in 4 kamers + badkamer mee verwarmt. Onze kelder is te klein (te laag, slechts 150cm hoogte en smalle toegang) om een pellet-cv-installatie in onder te brengen (een expansievat zal er nog wel inraken hoop ik).
    Mijn vraag is de volgende: de renovatie van ons huis verloopt stapsgewijs en traag (en het wordt ondertussen bewoond). Wanneer we de hydro-kachel zouden plaatsen zou die zeker nog een hele tijd (een half jaar? een jaar?) alleen de ruimte waarin ze staat (en de belendende ruimte) verwarmen, omdat we pas met breekwerk en installatie van de radiatoren beginnen als de hele benedenverdieping afgewerkt is (momenteel verwarmen we de andere ruimtes met oude gaskacheltjes of gewoon niet). Kan dat kwaad? Ik vind het niet erg om een duurdere kachel een tijd op slechts een deel van zijn vermogen te laten werken maar uiteraard is het niet de bedoeling dat hij een zeer veel energie verspilt of daar zelfs van stukgaat...
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren? Empty Re: Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren?

    Bericht van jeanhup za aug 07, 2010 5:01 pm

    SDebelder schreef:We denken erover om ons huis te verwarmen met een hydro kachel die radiatoren in 4 kamers + badkamer mee verwarmt.
    Mijn vraag is de volgende: de renovatie van ons huis verloopt stapsgewijs en traag (en het wordt ondertussen bewoond). Wanneer we de hydro-kachel zouden plaatsen zou die zeker nog een hele tijd (een half jaar? een jaar?) alleen de ruimte waarin ze staat (en de belendende ruimte) verwarmen, omdat we pas met breekwerk en installatie van de radiatoren beginnen als de hele benedenverdieping afgewerkt is (momenteel verwarmen we de andere ruimtes met oude gaskacheltjes of gewoon niet). Kan dat kwaad?
    Alle pelletkachels met hydrofunctie die ik ken (en dat is ons eigen merk en nog een paar andere merken die in België veel gebruikt worden), worden bestuurd via de watertemperatuur. Er moet dus sowieso water in en rondgepompt worden. Dat kan in principe ook zonder radiatoren eraan. Maar als je daar dus geen radiator aan hangt, zal je pelletkachel nooit een normaal brandverloop hebben (starten, water warmt heel snel op -> afslaan wegens te warm water).
    Ik zou je adviseren om er minimaal één radiator (mag in dezelfde ruimte) en een buffervat (heb je toch nodig) aan te hangen. Dat is allemaal met flexpijpen te doen dus je kunt de boel later nog wel eens anders leggen.

    Succes ermee!

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren? Empty Re: Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren?

    Bericht van Gast di aug 10, 2010 2:38 pm

    Je moet er ook rekening mee houden als je geen radiotoren aanhangt er maar een beperkt vermogen leverbaar is.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren? Empty Re: Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren?

    Bericht van Gast di aug 10, 2010 2:57 pm

    Dus ook een kleiner vermogen voor de rechtstreekse verwarming van de kamer waarin de kachel staat? Dat het rendement ondermaats zou zijn tov wat die kachel aankan is me duidelijk (het is dan ook maar tijdelijk), mijn vraag is vooral of zo'n situatie schadelijk is voor het toestel (ofwel werkt het blijkbaar überhaupt niet, zoals Jean stelt).
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren? Empty Re: Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren?

    Bericht van jeanhup di aug 10, 2010 3:21 pm

    Ik zei niet dat het niet werkt: het kan wel maar het werkt niet goed. De kachel zal in de opstartfase het kleine beetje water dat in het interne pompsysteem zit al snel opgewarmd hebben tot aan de maximumtemperatuur en dan zal de kachel met een alarmmelding afslaan. Dan moet de hele kachel + water weer afkoelen waarna je de kachel weer opnieuw kunt resetten/opstarten en deze weer van voren af aan kan beginnen.
    Dit is gevaarlijk (watertemperatuur loopt nog even op nadat het alarmniveau bereikt is door de al aanwezige pellets in de brander), niet goed voor je kachel (veel vervuiling) en zeker niet effectief omdat je kamer in de korte brandtijd nauwelijks verwarmd zal zijn.

    Je kunt misschien in overleg met de leverancier afspreken dat je weliswaar een CV-pelletkachel koopt maar dat hij eerst een jaar een gewone neerzet (demomodel of zo). Zou ik als verkoper niet zo'n moeite mee hebben.
    Maar anderzijds: tijdelijk een losse radiator erbij met flexleidingen aangesloten lijkt met toch ook niet echt moeilijk te realiseren.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren? Empty Re: Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren?

    Bericht van Gast di aug 10, 2010 3:28 pm

    Dankje voor de uitleg en de suggesties!

    Gesponsorde inhoud


    Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren? Empty Re: Kan je een hydro-kachel tijdelijk gebruiken zonder aansluiting op radiatoren?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 10:17 am