Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 25 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 24 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    probleem van rookafvoer

    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem van rookafvoer Empty probleem van rookafvoer

    Bericht van Gast do aug 19, 2010 8:30 pm

    Beste,

    Ik weet dat die vraag al tot vervelens toe gesteld geweest is maar kan een rookafvoer door de muur of moet je effectief met je dubbelwandige buis tot boven je dakhelling.

    De ene intalateur zegt zus de andere zo.
    Graag zou ik de mening hebben van mensen die hier ervaring mee hebben.
    avatar
    bart b
    verkoper


    Man Aantal berichten : 223
    Leeftijd : 45
    Registration date : 06-02-09

    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van bart b do aug 19, 2010 8:40 pm

    hey

    gewoon door de muur buiten een T- stuk en 1 meter buis en dan een draai en open eindkap.

    dan werken ze super .

    Mvg

    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van pedro do aug 19, 2010 9:42 pm

    Bij een collega van mij is het als volgt:binnen in de living een zichtbare enkelwandige buis tot bijna tegen het plafond,dan een draai en een stukje horizontaal door de muur met een kapje erop.Nog nooit geen probs mee gehad.


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van Gast vr aug 20, 2010 12:27 am

    Hoi,

    ik zou het kort zeggen.
    Binnen enkelwandig : je hebt extra rendement van de buis binnen.
    Buiten dubbelwandig : geen condensatieproblemen.


    wanneer je buiten enkelwandig gebruikt gaat je buis enorm afkoelen.
    Doordat de verbrande assen gedeeltelijk mee naar buiten geblazen worden kunnen
    zij zich probleemloos vastzitten in je enkelwandige buis die vlugger afkoelt dan een dubbelwandige.
    Hierdoor gaan ze je T-stuk en condensafloop verstoppen.

    spartherm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van Gast vr aug 20, 2010 5:35 am

    Dus als ik dit hier allemaal een beetje hoor kan je gerust buiten je muur uitkomen en is het niet nodig je dubbelandige buis door te trekken tot boven je dak.
    Dit maakt natuurlijk een groot verschil in de installatiekosten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van Gast vr aug 20, 2010 10:51 am

    Waarom volg je het advies niet van een ervaren installateur/schouwveger ? Plaatsing van schouwen heeft geen standaard regeltjes en het wel/niet boven de nok van het gebouw uitkomen heeft alles te maken met de mogelijke natuurlijke trek in de pijp.
    Plaatsing aan een gevel is afhankelijk van de windrichting waaraan die buitenmuur meestal is blootgesteld en vergelijken met andere situaties kan je enkel als er een overeenkomst in de woningen zit (bouwrichting, model, hoogte).
    Normaal wordt steeds een schouw aanbevolen die boven de nok uitkomt en zelfs rekening houdt met naastliggende structuren, dat geeft zekerheid. Natuurlijke trek heb je nodig voor de veiligheid wanneer om één of andere reden de extractiemoter van de kachel uitvalt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van Gast vr aug 20, 2010 6:55 pm

    Tja,
    Waarom denk je dat ik hier raad vraag.

    Installateur 1 komt bij me thuis s'avonds als het donker is, vraagt niets van windrichting en zegt installatie tegen buitenmuur kan met buis door de muur en 1 meter opvorenen met dubbelwandige buis + kapje.

    Installateur 2 ga in bezoeken voor een tweede mening, en die zegt ik intalleer steeds met een schouw tot boven de nok. Kostprijs 1.500 euro.

    begrijpen wie begrijpen kan.
    Voor mij is dat wel een enorm verschil in investering. vandaar dat ik om raad vroeg aan mensen die hier ervaring mee hebben.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van Gast vr aug 20, 2010 8:30 pm

    Pelletkachels kan je via een enkelwandige buis doorheen de muur aansluiten zoals hkybmw hierboven beschrijft.
    een pelletkachel heeft een gedwongen afvoer, een schouw tot boven de nok is nodig wanneer je echt trek in de schouw nodig hebt. Dit kan zelfs te veel zijn (heb ik aan de hand).
    Wanneer je een schouwstuk van ca. 2 m buiten plaatst kan je wat aanslag hebben maar zet onderaan een T-stukje en kuis de buis mee uit, 1 à 2 keer per jaar.
    good luck
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van Gast za aug 21, 2010 5:15 am

    @koen66

    Ik heb een enkelwandige schouw,gaat door de muur dan 2 meter omhoog met een kapje. Onderaan een T-stukje om het geheel makkelijk te kunnen kuisen. Dit voldoet prima. Het enige dat je kan hebben is wat condens door de enkelwandige buis, wat betekent dat iets meer de schouw moet reinigen. Met een schouw-reinigingssetje is dat geen probleem.
    Als je in de buurt van Kortemark woont, mag je gerust eens langskomen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van Gast za aug 21, 2010 9:19 am

    Ik begrijp uw probleem met die 2 verschillende adviezen (zijn dat dan gelegenheidsverkopers ?), maar als je hier op het forum eens goed rondneust zul je merken dat er al héél veel problemen zijn geweest rond rookkanalen.
    Ga er van uit dat bij de verschillende merken kachels ook verschillende extractie-ventilatoren gebruikt worden. Sommige zijn krachtig genoeg om de rookgassen meters ver door de buizen te duwen, andere kunnen dat slechts over korte afstand (zeker wanneer er bochten van 90° in de buizen zitten).
    Mijn resterend advies is om eens in de handleiding van de voor U interessante kachel te kijken naar het advies van de fabrikant. Bij mijn extraflame staat duidelijk ... boven de nok.
    Bij installatie buiten gebruik steeds dubbelwandig, indien betaalbaar zelfs geïsoleerd.
    Zoals ik al schreef is vergelijken met andere sites bijna onmogelijk. De slecht werkende hebben reeds een oplossing gezocht en de goed werkende hebben daar geen behoefte aan !
    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 57
    Registration date : 25-01-10

    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van ann za aug 21, 2010 9:25 am

    Akkoord met Hobbymachine maar vraag dan wel naar de originele handleiding. De vertalingen laten soms een en ander weg...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van Gast za aug 21, 2010 2:01 pm

    Ann,

    Kan jij me dan handleiding bezorgen van Ecotherm 3001 Metalcolor?

    Dank
    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 57
    Registration date : 25-01-10

    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van ann za aug 21, 2010 2:59 pm

    Geen probleem, stuur me een pm met je e-mailadres en maandag heb je ze.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van Gast zo aug 22, 2010 9:41 am

    aan
    cantodea,

    Wij wonen in Menen, niet zo ver dus van Kortemark. Als het past zouden we inderdaad graag eens komen kijken.
    Misschien best afspreken via [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.].

    Groetjes
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van Gast di aug 31, 2010 3:09 pm

    beste,
    laat je niks wijsmaken ik heb een dubbelwandige buis naar buiten  en daarop een bocht van 45graden.en het werkt perfect

    Gesponsorde inhoud


    probleem van rookafvoer Empty Re: probleem van rookafvoer

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 12:16 pm