Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 15 gasten

plusche


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Na 1 jaar....Miskoop?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Na 1 jaar....Miskoop? Empty Na 1 jaar....Miskoop?

    Bericht van Gast vr sep 03, 2010 9:18 pm

    Hallo, Sinds oktober 2009 zijn wij eigenaar van een karmak ambra 12kw maar zeker geen trotse eigenaars.
    Onze kachel bezorgt ons een hoop zenuwen en onrustige dagen.
    Namelijk: temperatuur valt helemaal niet te regelen , maakt een hels lawaai , opstarten duurt een eeuwigheid of gaat in alarm en verbruik ligt toch wel hoog ( we hadden nu wel een koude winter das waar)
    Verkoper 10/20tal keren gebeld en gaan langskomen maar ofwel komen ze niet ofwel brengt het niets op. Reeds andere techniekers dan van eigen verkoper over de vloer gehad maar problemen blijven bestaan. Nu moet hij zijn jaarlijks onderhoud krijgen en start een nieuw stookseizoen en ik zie er echt tegenop om terug de ongemakken erbij te nemen. Weet ieemand hier raad mee of tips?
    Er is ook zo een plaatje stukgebrand dat in het opvangbakje van de pellets zit,dit dateert van april en zou max 3weken duren om het te vervangen maar nu is het september en tis nog nie vervangen.
    Alle tips zijn welkom.
    Mad
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Na 1 jaar....Miskoop? Empty Re: Na 1 jaar....Miskoop?

    Bericht van Uthrex vr sep 03, 2010 9:42 pm

    Misschien er even bij vermelden welke pellets je gebruikt, wat voor een ruimte dient hij te verwarmen, hoe zit het met de schouw, etc...
    Niet dat ik van een Karmak veel ken, maar alle info is welkom. Oh, en die verkoper blijven contacteren, eventueel de invoerder op de hoogte brengen van uw situatie.

    Mvg,
    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Na 1 jaar....Miskoop? Empty Re: Na 1 jaar....Miskoop?

    Bericht van Gast vr sep 03, 2010 9:55 pm

    De bedoeling bij aankoop was om een 2e kanaal te voorzien om verwarming nr boven te steken, nu verwarmen we living ong 60m2 en keuken ong 15m2. Daar de problemen nie opgelost geraken is die kanalisatie nog niet geplaatst. We zijn gestart met badger pellets en de laatste maanden woodpellets maar dat maakt wweinig verschil in verbruik. Schouw is volgens technieker in orde, bestaande schouw waarin ze ongeveer 1,5 meter buis geplaatst hebben.
    En verkoper blijven contacteren das ok maar je moest tel rekeningen eens zien aan hoeveel keer ik al ( voor niets ) gebeld heb, want tis nen echte verkoper goed uitleggen en ge krijgt er geen zinnig woord tussen maar of hij er zelf iets van kent????
    Mvg E.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Na 1 jaar....Miskoop? Empty Re: Na 1 jaar....Miskoop?

    Bericht van steven vr sep 03, 2010 10:03 pm

    ER,

    wie is de verkoper?


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Na 1 jaar....Miskoop? Empty Re: Na 1 jaar....Miskoop?

    Bericht van Gast vr sep 03, 2010 10:22 pm

    Steven schreef:ER,

    wie is de verkoper?

    @Steven, heb ik je via PM laten weten. Weet niet of het verstandig is om dit op forum te plaatsen?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Na 1 jaar....Miskoop? Empty Re: Na 1 jaar....Miskoop?

    Bericht van steven za sep 04, 2010 8:19 am

    ik heb het gezien.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Na 1 jaar....Miskoop? Empty Re: Na 1 jaar....Miskoop?

    Bericht van Uthrex za sep 04, 2010 8:33 am

    En? Is het verstandig? Wink
    Hoe ziet uw vlam eruit? Heel hevig of kalm? Is he de kachel die veel lawaai maakt of de het jagen van de vlam? Verbranden de pellets goed of gaat ze uit met een vol potje?
    Hoe meer info, hoe sneller misschien iemand het probleem herkent.

    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Na 1 jaar....Miskoop? Empty Re: Na 1 jaar....Miskoop?

    Bericht van Gast za sep 04, 2010 10:19 am

    Uthrex schreef:En? Is het verstandig? Wink
    Hoe ziet uw vlam eruit? Heel hevig of kalm? Is he de kachel die veel lawaai maakt of de het jagen van de vlam? Verbranden de pellets goed of gaat ze uit met een vol potje?
    Hoe meer info, hoe sneller misschien iemand het probleem herkent.

    Uthrex

    Ons vlam is bij opstart heel hevig, groot dat mindert naarmate ze tijdje brandt maar niet om te zeggen een kleine vlam.
    het is de blazer van de kachel die lawaai maakt en verbranden van pellets is volgens mij ok, als ik de kachel kuis dan geen pellets in potje over. Ons grootste ergernis is dat de temperatuur hier soms oploopt tot 30 gr of we nu temperattur op kachel instellen of niet.

    Evelyne
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Na 1 jaar....Miskoop? Empty Re: Na 1 jaar....Miskoop?

    Bericht van Gast za sep 04, 2010 11:44 am

    bij sommige kachels zit de temperatuursensor onder (bijna op de grond) en dan heb je binnen 30° en onder aan de vloer maar 19°, bijgevolg dat de kachel denkt dat hij nog geen 20° heeft en blijft pellets aanvoeren, misschien dat dit bij jou ook speelt? oplossing lijkt me sensor een beetje hoger zetten voor juistere waarde te krijgen.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Na 1 jaar....Miskoop? Empty Re: Na 1 jaar....Miskoop?

    Bericht van jeanhup za sep 04, 2010 3:11 pm

    E.R schreef:Ons vlam is bij opstart heel hevig, groot dat mindert naarmate ze tijdje brandt maar niet om te zeggen een kleine vlam.
    het is de blazer van de kachel die lawaai maakt en verbranden van pellets is volgens mij ok, als ik de kachel kuis dan geen pellets in potje over. Ons grootste ergernis is dat de temperatuur hier soms oploopt tot 30 gr of we nu temperattur op kachel instellen of niet.
    Evelyne
    Ik heb je oudere topic ook gelezen en het lijkt me dat de verkoper je iets niet goed uitgelegd heeft:
    De temperatuur die je instelt op deze kachels is niet de temperatuur die de kachel zal proberen te behouden (zoals bij een gewone CV). Dat kan een pelletkachel met dit soort besturing namelijk niet. Deze (en de meeste andere) pelletkachel(s) zal bij het behalen van de ingestelde temperatuur op de laagste stand (eco) gaan branden. Hierbij wordt er echter nog steeds warmte toegevoegd aan de ruimte en dien ten gevolge kan de temperatuur verder oplopen.

    Je kunt dit op enkele manieren oplossen:
    - de ingebouwde programmafunctie gebruiken om de kachel op gezette tijden te laten inschakelen/uitschakelen. Deze tijden moet je dan kiezen in functie van je dagindeling (wanneer wil je het warm hebben) en de snelheid van de daling van de temperatuur als de kachel uitschakelt.
    - sommige kachels hebben een bandbreedtefunctie: hiermee kan de kachel zichzelf in- en uitschakelen wanneer de ingestelde minimum- respectievelijk maximumtemperatuur bereikt wordt. Nadeel hiervan is dat je kachel dan op de meest onvoorspelbare momenten kan gaan starten (wat soms onwenselijk is ivm geluid of efficiency - dit is overigens wel te ondervangen door de ingestelde middentemperatuur te verlagen als je b.v. naar bed gaat of weg gaat).
    - deuren openzetten naar andere ruimtes zodra de ruimte waarin de kachel staat de gewenste temperatuur bereikt heeft.

    Het komt er dus op neer dat je van een pelletkachel met een redelijk eenvoudige besturing niet kunt verwachten dat deze de wenstemperatuur net zo goed kan benaderen/vasthouden als een CV-thermostaat (nog los van het feit dat de door de kachelsensor gemeten temperatuur zelden overeenkomt met de ruimtetemperatuur - daar moet je bijna altijd een correctie op toepassen). Het temperatuurverloop zal altijd veel meer schommelen dan bij een gewone CV.

    veel succes ermee!

    Jean
    Adler Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Na 1 jaar....Miskoop? Empty Re: Na 1 jaar....Miskoop?

    Bericht van Gast ma sep 06, 2010 7:03 pm

    Nico schreef:bij sommige kachels zit de temperatuursensor onder (bijna op de grond) en dan heb je binnen 30° en onder aan de vloer maar 19°, bijgevolg dat de kachel denkt dat hij nog geen 20° heeft en blijft pellets aanvoeren, misschien dat dit bij jou ook speelt? oplossing lijkt me sensor een beetje hoger zetten voor juistere waarde te krijgen.

    Dit is hier inderdaad ook zo, en hadden ook die opmerking gemaakt maar dit zou allemaal juist werken volgens al wie hier al langs geweest is.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Na 1 jaar....Miskoop? Empty Re: Na 1 jaar....Miskoop?

    Bericht van Gast ma sep 06, 2010 7:12 pm

    jeanhup schreef:
    E.R schreef:Ons vlam is bij opstart heel hevig, groot dat mindert naarmate ze tijdje brandt maar niet om te zeggen een kleine vlam.
    het is de blazer van de kachel die lawaai maakt en verbranden van pellets is volgens mij ok, als ik de kachel kuis dan geen pellets in potje over. Ons grootste ergernis is dat de temperatuur hier soms oploopt tot 30 gr of we nu temperattur op kachel instellen of niet.
    Evelyne
    Ik heb je oudere topic ook gelezen en het lijkt me dat de verkoper je iets niet goed uitgelegd heeft:
    De temperatuur die je instelt op deze kachels is niet de temperatuur die de kachel zal proberen te behouden (zoals bij een gewone CV). Dat kan een pelletkachel met dit soort besturing namelijk niet. Deze (en de meeste andere) pelletkachel(s) zal bij het behalen van de ingestelde temperatuur op de laagste stand (eco) gaan branden. Hierbij wordt er echter nog steeds warmte toegevoegd aan de ruimte en dien ten gevolge kan de temperatuur verder oplopen.

    Je kunt dit op enkele manieren oplossen:
    - de ingebouwde programmafunctie gebruiken om de kachel op gezette tijden te laten inschakelen/uitschakelen. Deze tijden moet je dan kiezen in functie van je dagindeling (wanneer wil je het warm hebben) en de snelheid van de daling van de temperatuur als de kachel uitschakelt.
    - sommige kachels hebben een bandbreedtefunctie: hiermee kan de kachel zichzelf in- en uitschakelen wanneer de ingestelde minimum- respectievelijk maximumtemperatuur bereikt wordt. Nadeel hiervan is dat je kachel dan op de meest onvoorspelbare momenten kan gaan starten (wat soms onwenselijk is ivm geluid of efficiency - dit is overigens wel te ondervangen door de ingestelde middentemperatuur te verlagen als je b.v. naar bed gaat of weg gaat).
    - deuren openzetten naar andere ruimtes zodra de ruimte waarin de kachel staat de gewenste temperatuur bereikt heeft.

    Het komt er dus op neer dat je van een pelletkachel met een redelijk eenvoudige besturing niet kunt verwachten dat deze de wenstemperatuur net zo goed kan benaderen/vasthouden als een CV-thermostaat (nog los van het feit dat de door de kachelsensor gemeten temperatuur zelden overeenkomt met de ruimtetemperatuur - daar moet je bijna altijd een correctie op toepassen). Het temperatuurverloop zal altijd veel meer schommelen dan bij een gewone CV.

    veel succes ermee!

    Jean
    Adler Pelletkachels

    Bij installatie hadden ze dat niet vermeld wel na aantal keren herprogrammeren dat de temperatuur enkele graden kon verschillen.
    Maar hier scheelt toch een pak hoor of hij nu op 18 gr of op 25 gr staat dat maakt geen verschil.

    Nu worden inderdaad deuren opengezet bij te warme temperatuur en schakelen we de kachel uit en dan koelt het wel rap af.

    Maar toch blijf ik me afvragen of alles correct werkt, daar de verkoper ons steeds afwimpelt en zogezegd zal terug bellen... heb ik er toch geen goed gevoel over.

    Gesponsorde inhoud


    Na 1 jaar....Miskoop? Empty Re: Na 1 jaar....Miskoop?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 13, 2024 9:03 am