Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 20 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 19 gasten

smillie


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Hoeveel Kw voor een LEW

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 12:48 pm

    Wie kan mij helpen met het correct dimensioneren van een pelletkachel?
    Ik vind wel richtlijnen terug maar ik had graag een juiste berekening.

    De ruimte (leefruimte+open keuken) is 60m2/162m³
    Woning is een LEW HSB woning, K25.

    mvg,
    Dirk
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van erwin zo nov 14, 2010 2:09 pm

    richtlijn 1kw per 20m³ voor een normale isolatie

    dus in uw geval 8KW

    voor LEW zal het vermogen lager liggen, maar het prijsverschil tussen 6 en 8kw kachels is te verwaarlozen,
    en je hebt wat reserve achter de hand.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 5:51 pm

    Het gaat mij niet alleen over het maximum vermogen maar ook over het benodigd bereik.

    Als ik met 6kw toekom moet ik geen kachel kopen die een minimum afgifte heeft van 4kw, dan heb je weinig comfort in de tussensezoenen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van erwin zo nov 14, 2010 6:35 pm

    ik zou een 8 kw nemen met een minimum vermogen van 2.5kw, in het merkenoverzicht op het forum vind je deze info:

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    als je dan een kachel neemt met eco-stop dan schakelt deze zich volledig uit bij de ingestelde temperatuur.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 10:42 pm

    Ik heb 9kw en een oppervlakte van 58M²,bij zacht weer heb ik het hier nog geen 1 keer te warm gehad of een deur moeten openzetten.

    Groetjes
    Kristel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van erwin zo nov 14, 2010 11:05 pm

    ja kristel
    maar bij een LEW (super isolatie) zal een kachel met een zo laag mogelijk min niveau en eventueel een ecostop toch beste zijn
    bij een LEW ga je toch geen deur of venster open zetten
    Shocked
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 11:19 pm

    Neen inderdaad, ik heb hier natuurlijk geen superisolatie maar wel geïsoleerd, het zal een kachel moeten zijn met een laag min en dan komt dat wel goed denk ik.

    Groetjes
    Kristel
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Uthrex ma nov 15, 2010 5:12 pm

    Is een pelletkachel wel geschikt voor een LEW? Een pelletkachel is volgens mij één van de minst moduleerbare verwarmingstoestellen op de markt.

    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast ma nov 15, 2010 7:52 pm

    Je hebt altijd verwarming nodig, de zon schijnt niet altijd.
    De pelletkachel die ik op het oog heb geeft een 2tal kw af op minimum vermogen.
    Bij vol vermogen 8kw, dat kan je zoizo gebruiken tijdens de koudste dagen, we hebben balansventilatie.
    De warmte wordt dan ook beter verspreid tov een klassieke woning.
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Uthrex ma nov 15, 2010 9:53 pm

    Tuurlijk heb je altijd verwarming nodig. Maar dan ben ik in de foute veronderstelling dat er beter gebruik gemaakt wordt van een goed moduleerbaar verwarmingstoestel.
    Als de pelletkachel 5x per dag moet opspringen, is het dan nog LE? Wink

    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast ma nov 15, 2010 10:29 pm

    Wat hebben het aantal starts te maken met LEW? Rolling Eyes

    De kachel werkt vanaf 2Kw das laag genoeg, net hetzelfde als onze gasketel.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Philip ma nov 15, 2010 10:37 pm

    aantal starts jagen je electrik verbruik de hoogte in he


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van erwin ma nov 15, 2010 10:55 pm

    volgens mij ben je beter af met een petrolvuurke in laagstand, veel makkelijker moduleerbaar
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast di nov 16, 2010 7:10 am

    erwin123 schreef:volgens mij ben je beter af met een petrolvuurke in laagstand, veel makkelijker moduleerbaar

    In een luchtdichte woning met balansventilatie No

    zet hier maar een slotje op, we gaan niet ver geraken.
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Block di nov 16, 2010 9:07 am

    Ik zie eigenlijk geen probleem, je mag natuurlijk niet een te zware kachel zetten. Maar je balansventilatie zal de warmte automatisch kunnen verdelen over het hele huis.

    In de warmere tussenseizoenen kan je hem maar een uurtje per dag opzetten bijvoorbeeld.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast di nov 16, 2010 9:45 am

    Beste,

    In een woning met een balansventilatie, al dan niet met wamterecuperatie of niet moet zoiezo geopteerd worden voor een toestel met gesloten verbranding. Volgens mij heeft maar 1 merk zulk toestel uitgebracht speciaal voor de laag energie woningen en de passiefhuizen. Dit is Mcz die een toestel hebben uitgebracht in 2 uitvoeringen. Een standaard uitvoering 6KW (kaika) en een type met gesloten verbranding met hetzelfde uitzicht en structuur maar dan gesloten systeem(oyster). Meer info kan je vinden op mijn website of op de website van de importeur. Dit toestel is geschikt voor zulke installatie en werkt volgens een 5 vermogens principe. Dus weinig Kw op de minimum stand. Zeker belangrijk in een laag energiewoning.

    groeten,

    Vandebosch
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Uthrex di nov 16, 2010 1:42 pm

    Niks slotje, tis interessant. Vandaar mijn (stoeme) vragen. Vooral wat betreffende de regelbaarheid van een pelletkachel.
    Maar daar heeft Vandebosch zonet al een antwoord op gegeven. Die beginnen over een petrol vuurke... tja, dan kan je evengoed uw gasvuur laten aanstaan Wink

    Uthrex
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van jeanhup di nov 16, 2010 2:04 pm

    Als ik de website van MCZ raadpleeg lijkt het er eerder op dat die Oyster techniek gewoon het halen van buitenlucht via een pijpje is, gecombineerd met een hermetisch gesealde brander- en rookgasruimtes? Link: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Dat lijkt me bij meer merken al standaard het geval (zoals bij onze Adlers maar ook bij Artel en Kalor).

    Voor een werkelijk gesloten systeem zou bijvoorbeeld ook de pellettoevoer hermetisch afgesloten moeten zijn. Is dat bij de Oyster techniek ook het geval?

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast di nov 16, 2010 6:13 pm

    ik zou toch een zonnepaneeltje plaatsen en alles elektrisch laten lopen,overschot elektriciteit aan de buren verkopen.
    1/pelletkachel verbruikt elektriciteit maar wordt meestal over het hoofd gezien bij berekeningen
    2/bijhalen en stockeren pellets,kuisen,ruimte kachel,plaatsen uitlaat,enz...enz...wegen niet op voor het plaatsen van een kachel in een LEW woning.


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast di nov 16, 2010 7:49 pm

    Akkoord met fleur, tenzij je een gezellig vlammetje mist misschien?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast di nov 16, 2010 8:27 pm

    Die oyster lijkt mij meer voor een passiefhuis waar men een luchtdichtheid lager dan < 0,6 nastreeft.
    Ik dacht toch ook dat de meeste kachels al volledig gesloten waren, dus voor de balansventilatie zou dit geen problemen mogen geven.
    Wij gaan de luchtaanvoer zoizo van buiten halen, en de aanvoer/afvoer mooi luchtdicht afwerken.

    @ fleur
    Als je kiest voor elektrische verwarming wordt je afgestraft bij de epb berekening, je krijgt hiervoor een boete! zonnepanelen of niet.
    Dan heb je nog geen warm water, dan moet je ook voor een zonneboiler, naverwarming enzovoort zorgen.
    Wij hebben dit ook eerst overwogen, je haalt het er gewoon niet uit binnen de 10jaar.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast di nov 16, 2010 8:45 pm

    Dirker schreef:Die oyster lijkt mij meer voor een passiefhuis waar men een luchtdichtheid lager dan < 0,6 nastreeft.
    Ik dacht toch ook dat de meeste kachels al volledig gesloten waren, dus voor de balansventilatie zou dit geen problemen mogen geven.
    Wij gaan de luchtaanvoer zoizo van buiten halen, en de aanvoer/afvoer mooi luchtdicht afwerken.

    @ fleur
    Als je kiest voor elektrische verwarming wordt je afgestraft bij de epb berekening, je krijgt hiervoor een boete! zonnepanelen of niet.
    Dan heb je nog geen warm water, dan moet je ook voor een zonneboiler, naverwarming enzovoort zorgen.
    Wij hebben dit ook eerst overwogen, je haalt het er gewoon niet uit binnen de 10jaar.



    EPB-berekening
    Het Energieprestatiebesluit voert EPB-eisen (eisen op het vlak van Energieprestatie en Binnenklimaat) in voor alle nieuwe gebouwen en voor alle bestaande gebouwen die verbouwd of uitgebreid worden. De eisen zijn pas van toepassing als het gebouw verwarmd of gekoeld wordt voor mensen die er wonen, werken, winkelen, sporten…. en als er na 1 januari 2006 een stedenbouwkundige vergunning voor de uitvoering van de werkzaamheden aangevraagd wordt.

    Er zijn 3 soorten EPB-eisen te onderscheiden:

    thermische isolatie-eisen
    energieprestatie-eisen
    binnenklimaat-eisen
    De eerste 2 soorten beperken het energieverbruik van gebouwen en hun vaste installaties, de laatste soort waarborgt een goede binnenluchtkwaliteit (isoleren is ventileren!).

    Om te voldoen aan het E-100 peil heeft een warmtepomp meerdere positieve invloeden:

    systeemrendement
    warmte-opwekkingstoestel
    geen actieve koeling in rekening brengen
    Indien de verwarmingsinstallatie van een gebouw bestaat uit een warmtepomp in combinatie met goede isolatie en balansventilatie kan het E-peil van uw gebouw makkelijk zakken tot onder 60.

    Warmtepompen en balansventilatie kunnen bijdragen tot een goede energieprestatie van een gebouw met, hieraan gekoppeld, niet alleen winst voor het milieu maar ook een economische waardevermeerdering van het gebouw.

    Klimaterra beschikt over de mensen en middelen om het E-peil van uw gebouw te berekenen en het leveren van het officiële EPB-verslag.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast di nov 16, 2010 8:47 pm

    jeanhup schreef:Als ik de website van MCZ raadpleeg lijkt het er eerder op dat die Oyster techniek gewoon het halen van buitenlucht via een pijpje is, gecombineerd met een hermetisch gesealde brander- en rookgasruimtes? Link: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Dat lijkt me bij meer merken al standaard het geval (zoals bij onze Adlers maar ook bij Artel en Kalor).

    Voor een werkelijk gesloten systeem zou bijvoorbeeld ook de pellettoevoer hermetisch afgesloten moeten zijn. Is dat bij de Oyster techniek ook het geval?

    groet,

    Jean

    Hoi Jean,

    Het pelletreservoir is in geval van de oyster afgesloten met een keramische dichting, verder is het zo dat het verlies van lucht via de venster bij dit toestel herleid wordt tot nul. In ieder geval wordt het me op deze manier verteld, in Italïe op cursus hebben we het wel over de oyster gehad maar toen zat hij nog in ontwikkelingsfase. Het zou een echt compleet gesloten systeem moeten zijn. Ik zou er zelf eens 1 moeten kunnen demonteren om de juiste werkwijze van de fabrikant te kunnen zien uiteraard.


    Groeten,

    Vandebosch
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast di nov 16, 2010 8:58 pm

    Dirker schreef:Die oyster lijkt mij meer voor een passiefhuis waar men een luchtdichtheid lager dan < 0,6 nastreeft.
    Ik dacht toch ook dat de meeste kachels al volledig gesloten waren, dus voor de balansventilatie zou dit geen problemen mogen geven.
    Wij gaan de luchtaanvoer zoizo van buiten halen, en de aanvoer/afvoer mooi luchtdicht afwerken.

    @ fleur
    Als je kiest voor elektrische verwarming wordt je afgestraft bij de epb berekening, je krijgt hiervoor een boete! zonnepanelen of niet.
    Dan heb je nog geen warm water, dan moet je ook voor een zonneboiler, naverwarming enzovoort zorgen.
    Wij hebben dit ook eerst overwogen, je haalt het er gewoon niet uit binnen de 10jaar.




    dirker

    als je met een zware jeep regelmatig pellets en vanalles ga bijhalen ,wordt dit dan ook in rekening gebracht in je EPB berekening.dit zouden die slimmerikken in brussel eens moeten inzien,maar ja .... wie zijn wij.
    de toekomst is zoveeeel mogelijk elektriciteit produceren op je eigen houtje
    opladen van je fiets en je elektrische auto,verwarming,gewoonweg alles wat we gebruiken heeft met elektriciteit te maken,kortom alles
    en dan zouden ze spreken van die 10 procent verwarming



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gast di nov 16, 2010 9:37 pm

    @ Vandebosch/Jean

    Hebben jullie al gewone kachels in woningen geinstalleerd met balansventilatie? Problemen mee gehad?

    gr
    Dirk

    Gesponsorde inhoud


    Hoeveel Kw voor een LEW Empty Re: Hoeveel Kw voor een LEW

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 3:02 pm