Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
turkoois
petrah
6 plaatsers

    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast zo dec 19, 2010 10:39 pm

    Even voorstellen; mijn naam is Martijn, 40 jaar, getrouwd en woonachtig te Eindhoven. We wonen in een nieuwbouwwijk in een hoekhuis, en helaas hebben wij stadsverwarming. Door de hoge kosten (om jullie een idee te geven: thermostaat staat altijd op 17 en als we thuis zijn op 20 , en gemiddeld betalen we gedurende vorstperiodes €10 per dag) ben ik gaan rondkijken naar alternatieven, en daardoor is mijn interesse in pelletkachels ontstaan.

    er zijn echter nog wel wat vraagtekens waardoor ik veel op dit forum aan het lezen ben, ik heb geen bestaande schouw en ik zou dus een muurdoorvoer moeten doen. Hier lees je dus heel verschillende meningen over, van absoluut niet doen tot geen probleem.

    Tevens twijfel ik over het feit of je altijd een pelletkachel mag plaatsen, of je daar bijvoorbeeld een vergunning voor nodig hebt....onze afvoer zou in ons tuintje uitkomen, maar het raam van de buurman is maar zo'n 8 meter verderop. Kan hij daar last van krijgen?

    Met dit soort vragen zit ik nog, laat staan dat ik door de vele Pelletkachelfabrikanten de pellets niet meer kan zien. Ik heb de Edilkamin Iris Up gezien, lijkt me wel een mooi apparaat, ziet er leuk uit (vindt mijn vrouw) maar ik kan er nog weinig van terugvinden op dit forum.

    Samengevat; ik begin mijn zoektocht en ik hoop hier veel wijzer te worden!

    Groet Martijn
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van petrah zo dec 19, 2010 10:52 pm

    ik kan maar een raad geven , Doen , wij stoken nu voor de vierde winter , een edilkamin iris, ook een hoekwoning alleen dan op gewoon gas , waar je erg op moet letten is waar je je kachel aanschaft , verkopen wil iedere handelaar maar dan de service of nazorg , die zijn erg belangrijk , dus besteed maar wat tijd aan het beslissen , eerst goed orienteren en natuurlijk dit forum uitpluizen ,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast zo dec 19, 2010 10:54 pm

    martijn
    welkom op het forum en veel leesgenot
    meteen al een vraagje van mijnentwege : die 10 euro verwarmingkost ,is dit de totale kost btw-in voor verwarming ?
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 73
    Registration date : 23-10-10

    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van turkoois zo dec 19, 2010 11:05 pm

    Martijn,

    welkom op dit forum.
    Ik zie dat je in Eindhoven woont.
    Ik kan je gezien de vele mogelijkheden adviseren om goed te kijken naar de topics op dit forum en naar de goede en minder goede ervaringen van de pelletstokers.
    V.w.b. betreft de pellets kan ik je alvast zeggen: bestel die in belgie want daar is de prijs lager en de BTW is maar 6%.
    De pelletkachels zijn over het algemeen in Nederland goedkoper. Zie verkopers op Marktplaats. Maar dat is niet altijd zo.
    Als je een handige jongen bent en je leest hier heel veel op het forum en op de sites van de leveranciers, dan weet je hoe ze geïnstalleerd moeten worden. En als je een goede leverancier hebt dan kan die je op afstand ook wel bijstaan v.w.b. de afstelling. Als je dit niet kunt, dan moet je hem echt laten installeren.
    MvGr.

    Chris (turkoois)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast zo dec 19, 2010 11:22 pm

    fleur schreef:martijn
    welkom op het forum en veel leesgenot
    meteen al een vraagje van mijnentwege : die 10 euro verwarmingkost ,is dit de totale kost btw-in voor verwarming ?
    Hoi Fleur, dat is inderdaad wat ik per dag kwijt ben aan de verwarming, ongeveer 0,6 GJ per dag a €22, maar daar zit ook het normale warmwatergebruik bij, en dat is ongeveer 0,1 GJ. effectief dus 10-11 euro per dag aan verwarmingskosten. Maar vooral het feit dat ik gemiddeld maar 45-50 uur per week de thermostaat op 20 graden zet verontrust mij, dan vind ik die kosten aan de hoge kant.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast zo dec 19, 2010 11:38 pm

    turkoois schreef:Martijn,

    welkom op dit forum.
    Ik zie dat je in Eindhoven woont.
    Ik kan je gezien de vele mogelijkheden adviseren om goed te kijken naar de topics op dit forum en naar de goede en minder goede ervaringen van de pelletstokers.
    V.w.b. betreft de pellets kan ik je alvast zeggen: bestel die in belgie want daar is de prijs lager en de BTW is maar 6%.
    De pelletkachels zijn over het algemeen in Nederland goedkoper. Zie verkopers op Marktplaats. Maar dat is niet altijd zo.
    Als je een handige jongen bent en je leest hier heel veel op het forum en op de sites van de leveranciers, dan weet je hoe ze geïnstalleerd moeten worden. En als je een goede leverancier hebt dan kan die je op afstand ook wel bijstaan v.w.b. de afstelling. Als je dit niet kunt, dan moet je hem echt laten installeren.
    Chris (turkoois)

    Hee Chris, bedankt voor de reactie! Ik vind mijzelf zeker niet onhandig, he b wel 2 rechterhanden dus volgens mij zou dat installeren wel moeten lukken. ook met instellingen en parameters zou ik het zelf wel aandurven. Maar eerlijk gezegd zoek ik geen budget kachel van een prijsvechter om het vervolgens zelf allemaal uit te moeten zoeken, wil toch zeker een betrouwbaar bedrijf ivm garantie ed. En pellets zou ik het liefst wel bezorgd hebben, we hebben maar een Coltje zonder trekhaak dus om daar nou bergen pellets mee te gaan halen....En als een Belgisch bedrijf moet gaan bezorgen in Eindhoven lijkt me het prijsvoordeel weer verdwenen denk ik zo

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast zo dec 19, 2010 11:47 pm

    MartijnvZ schreef:
    fleur schreef:martijn
    welkom op het forum en veel leesgenot
    meteen al een vraagje van mijnentwege : die 10 euro verwarmingkost ,is dit de totale kost btw-in voor verwarming ?
    Hoi Fleur, dat is inderdaad wat ik per dag kwijt ben aan de verwarming, ongeveer 0,6 GJ per dag a €22, maar daar zit ook het normale warmwatergebruik bij, en dat is ongeveer 0,1 GJ. effectief dus 10-11 euro per dag aan verwarmingskosten. Maar vooral het feit dat ik gemiddeld maar 45-50 uur per week de thermostaat op 20 graden zet verontrust mij, dan vind ik die kosten aan de hoge kant.




    martijn
    welk prijsvoordeel zou je halen door met een pelletkachel te verwarmen tegenover de stadsverwarming ,
    afschrijving kachel,onderhoud + ,bijhalen pellets ,enz....enz...



    gr fleur



    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 12:22 am

    Hee Fleur,

    Door de bestaande installatie in mijn huis kan ik een redelijke inschatting maken van de hoeveelheid Kw die worden gebruikt in mijn woonkamer. Een radiator van 4 kw en een convectorput van 5. Op het moment dat dit systeem voluit staat te verwarmen gebruik ik omgerekend ongeveer €1,20 per uur. Als ik dit vergelijk met een pelletkachel van 8-9 kw verbruikt deze maximaal ongeveer 2 kg pellets per uur. Gemakshalve de helft. natuurlijk zit ik dan ook nog met de opslag van de pellets, onderhoud, bezorgkosten pellets.....ik zie ook wel de nadelen.

    Maar wat ik vooral jammer vind is dat ik de thermostaat nooit hoger zet dan 20, en dan nog deze hoge kosten. Ik vermoed dat ik deze temperatuur redelijk simpel kan bereiken in mijn woonkamer/keuken met een redelijke pelletkachel, en dan via modulatie nog minder dan 2 kg pellets per uur ga gebruiken. Samengevat: ik denk dat ik een investering van ongeveer €3000 kan terugverdienen in een periode tussen 4 en 7 jaar als ik met de huidige olieprijs reken.

    Of redeneer ik ergens fout of zie ik iets over het hoofd?

    Gr Martijn
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van boxke ma dec 20, 2010 7:45 am

    MartijnvZ schreef:er zijn echter nog wel wat vraagtekens waardoor ik veel op dit forum aan het lezen ben, ik heb geen bestaande schouw en ik zou dus een muurdoorvoer moeten doen. Hier lees je dus heel verschillende meningen over, van absoluut niet doen tot geen probleem.

    Tevens twijfel ik over het feit of je altijd een pelletkachel mag plaatsen, of je daar bijvoorbeeld een vergunning voor nodig hebt....onze afvoer zou in ons tuintje uitkomen, maar het raam van de buurman is maar zo'n 8 meter verderop. Kan hij daar last van krijgen?

    Groet Martijn

    Martijn,
    voor de rookafvoer gewoon een muurdoorvoer is niet aan te raden als daar vlakbij een raam zit. Je dient best met een externe pijp naar boven te gaan tot minstens 50cm boven je dakrand (als puntdak dien je hoger te gaan om uit de zone van de valwind te zitten die de uitlaatgassen terug bij de gebuur zou kunnen brengen); Hiervoor is een dubbelwandige (geïsoleerede) buis nodig: die kost geld + niet zo esthetisch : ik ken niets van de regelveging maar als deze vanop straat zichtbaar is zou dit een aanvraag (en weigering) kunnen betekenen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 7:53 am

    MartijnvZ schreef:Hee Fleur,

    Door de bestaande installatie in mijn huis kan ik een redelijke inschatting maken van de hoeveelheid Kw die worden gebruikt in mijn woonkamer. Een radiator van 4 kw en een convectorput van 5. Op het moment dat dit systeem voluit staat te verwarmen gebruik ik omgerekend ongeveer €1,20 per uur. Als ik dit vergelijk met een pelletkachel van 8-9 kw verbruikt deze maximaal ongeveer 2 kg pellets per uur. Gemakshalve de helft. natuurlijk zit ik dan ook nog met de opslag van de pellets, onderhoud, bezorgkosten pellets.....ik zie ook wel de nadelen.

    Maar wat ik vooral jammer vind is dat ik de thermostaat nooit hoger zet dan 20, en dan nog deze hoge kosten. Ik vermoed dat ik deze temperatuur redelijk simpel kan bereiken in mijn woonkamer/keuken met een redelijke pelletkachel, en dan via modulatie nog minder dan 2 kg pellets per uur ga gebruiken. Samengevat: ik denk dat ik een investering van ongeveer €3000 kan terugverdienen in een periode tussen 4 en 7 jaar als ik met de huidige olieprijs reken.

    Of redeneer ik ergens fout of zie ik iets over het hoofd?

    Gr Martijn


    hallo martijn

    ik denk eerder dat ik hier een inschattingsfout heb gemaakt met het woord STADSVERWARMING ,ik dacht in eerste instantie dat dit een gemeenschappelijke verwarming was van gebouwen en gestuurd door een centrale installatie (systeem wat in rusland veel voorkomt).
    nu lees ik toch dat jij een eigen cv-installatie bezit met de nodige onderhoudskost en dergelijke.een pelletkachel zal dus wel het overwegen waard zijn.
    ik andere topic s spreken we elkaar nog wel


    gr fleur
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 73
    Registration date : 23-10-10

    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van turkoois ma dec 20, 2010 8:13 pm

    MartijnvZ schreef:
    turkoois schreef:Martijn,

    welkom op dit forum.
    Ik zie dat je in Eindhoven woont.
    Ik kan je gezien de vele mogelijkheden adviseren om goed te kijken naar de topics op dit forum en naar de goede en minder goede ervaringen van de pelletstokers.
    V.w.b. betreft de pellets kan ik je alvast zeggen: bestel die in belgie want daar is de prijs lager en de BTW is maar 6%.
    De pelletkachels zijn over het algemeen in Nederland goedkoper. Zie verkopers op Marktplaats. Maar dat is niet altijd zo.
    Als je een handige jongen bent en je leest hier heel veel op het forum en op de sites van de leveranciers, dan weet je hoe ze geïnstalleerd moeten worden. En als je een goede leverancier hebt dan kan die je op afstand ook wel bijstaan v.w.b. de afstelling. Als je dit niet kunt, dan moet je hem echt laten installeren.
    Chris (turkoois)

    Hee Chris, bedankt voor de reactie! Ik vind mijzelf zeker niet onhandig, he b wel 2 rechterhanden dus volgens mij zou dat installeren wel moeten lukken. ook met instellingen en parameters zou ik het zelf wel aandurven. Maar eerlijk gezegd zoek ik geen budget kachel van een prijsvechter om het vervolgens zelf allemaal uit te moeten zoeken, wil toch zeker een betrouwbaar bedrijf ivm garantie ed. En pellets zou ik het liefst wel bezorgd hebben, we hebben maar een Coltje zonder trekhaak dus om daar nou bergen pellets mee te gaan halen....En als een Belgisch bedrijf moet gaan bezorgen in Eindhoven lijkt me het prijsvoordeel weer verdwenen denk ik zo

    Martijn,

    De pellets heb ik uit Belgie laten komen naar Venlo toe. Ik heb begin november voor een pallet met 70 zakken (1050 kg)€ 266,00 betaald. Dit was incl. 6% btw en transportkosten. Besteld bij GPP in Poperinge. Ik heb mijn kachel gekocht bij RR trading in Norg Drenthe Johan Rispens is een zeer betrouwbare en fijne man. Het merk is Artel.


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van jeanhup ma dec 20, 2010 9:01 pm

    In Nederland kan het bij gemeentelijk besluit verboden zijn om bepaalde verbrandingstypes (in dit geval hoog-rendementsverbranding van vaste brandstoffen) in bepaalde wijken toe te passen.

    Zolang dit echter niet gespecificeerd is door de gemeente heb je je aan het bouwbesluit en NEN norm 2757 te houden. Deze komt erop neer dat je voor verbrandingstoestellen met mechanische rookgasventilatie je aan de volgende zaken moet houden:
    - uitmonding van rookgasafvoer minimaal 2 meter van de erfafscheiding
    - minimaal 30 cm vrije ruimte onder het laagste punt (ivm afsluiting door ophopende sneeuw)
    - geen overlast veroorzaken
    - gebruik van geschikte materialen met passende CE normering en volgen van de bijbehorende plaatsingsvoorschriften.
    - onder een bepaalde verdunningsfactor blijven: dit is volgens mij bij een goed afgestelde HR-pelletkachel altijd het geval.

    In de toekomst zal er waarschijnlijk wel een verschil gemaakt gaan worden tussen open (aanzuiging verbrandingslucht uit opstelruimte) en gesloten toestellen (aanzuigen van verbrandingslucht van buiten). Dit zal niet meteen iets uitmaken voor de keuze voor het rookkanaal maar wel b.v. voor de keuze voor een bepaald merk pelletkachel met aansluiting voor externe luchttoevoer.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 9:09 pm

    Je zult allicht wat besparen, maar of een terugverdientijd van 4 tot 7 jaar reeel is, durf ik niet te zeggen.
    Je spreekt van een investering van zo'n 3000 Euro, maar dan heb je het alleen over de kachel neem ik aan. Een goede, degelijke rookgasafvoer kost namelijk ook het nodige, maar is o zo belangrijk voor de goede werking van je kachel.
    Ga dus buitenlangs niet met enkelwandige pijp, maar ga tot voldoende hoogte met een ge-isoleerde pijp!

    Thuis stoken wij met een vrij lichte kachel (max 7 kW) de woonkamer en keuken (totaal +/- 130 m3) op aangename temperatuur. De rest van het huis doen wij met een cv ketel op gas. Qua kosten zullen wij jaarlijks iets goedkoper uit zijn dan voorheen, toen we nog alleen gas stookten. We hielden de woonkamer toen ook (tijdens aanwezigheid) op zo'n 20 tot 21. Nu stoken we voor hetzelfde geld of iets minder de woonkamer en keuken aangenamer.
    Dat zou voor jou ook het geval kunnen zijn denk ik.

    Hou er wel rekening mee dat je dan beter de thermostaat van je cv (stadsverwarming van de E-on) ergens anders in huis ophangt. Als je er geen erg in zou hebben zou je de woonkamer heerlijk warm stoken en de rest van je huis ijskoud laten worden.

    Ga ook eens bij Nordic Fire kijken in Zeddam. Daar importeren ze pelletkachels van Ecoteck.

    Het bovenstaande stukje van Jean slaat de spijker op z'n kop! Geeft perfekt antwoord op je vraag over de vergunning die je ook ergens ander op het forum had gezet.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 9:15 pm

    jeanhup schreef:In Nederland kan het bij gemeentelijk besluit verboden zijn om bepaalde verbrandingstypes (in dit geval hoog-rendementsverbranding van vaste brandstoffen) in bepaalde wijken toe te passen.

    Zolang dit echter niet gespecificeerd is door de gemeente heb je je aan het bouwbesluit en NEN norm 2757 te houden. Deze komt erop neer dat je voor verbrandingstoestellen met mechanische rookgasventilatie je aan de volgende zaken moet houden:
    - uitmonding van rookgasafvoer minimaal 2 meter van de erfafscheiding
    - minimaal 30 cm vrije ruimte onder het laagste punt (ivm afsluiting door ophopende sneeuw)
    - geen overlast veroorzaken
    - gebruik van geschikte materialen met passende CE normering en volgen van de bijbehorende plaatsingsvoorschriften.
    - onder een bepaalde verdunningsfactor blijven: dit is volgens mij bij een goed afgestelde HR-pelletkachel altijd het geval.

    In de toekomst zal er waarschijnlijk wel een verschil gemaakt gaan worden tussen open (aanzuiging verbrandingslucht uit opstelruimte) en gesloten toestellen (aanzuigen van verbrandingslucht van buiten). Dit zal niet meteen iets uitmaken voor de keuze voor het rookkanaal maar wel b.v. voor de keuze voor een bepaald merk pelletkachel met aansluiting voor externe luchttoevoer.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels


    Jeanhup:

    onder een bepaalde verdunningsfactor blijven: dit is volgens mij bij een goed afgestelde HR-pelletkachel altijd het geval.


    Dat moet je me dan toch even uitleggen. Volgens mij heeft de verdunningsfactor nog steeds te maken met uitmonden van rookgasafvoeren Tov ventilatiekanalen/venster/deuren/... en niets met het type toestel, de verdunningsfactor geldt ook voor een HR of zelfs condensatie gaswandketel. De Verdunningsfactor wil zeggen dat de vermening van zuivere lucht en van rookgassen tot een bepaald punt voldoende verdund moet zijn om geen last/gevaar te veroorzaken betreffende CO/.... Met andere woorden wil dat dus zeggen steeds bovendaks uitmonden om een natuurlijke schoorsteentrek te bekomen en buiten een bepaalde afstand(als ik me niet vergis 3meter) van ventilatie aanvoer kanalen, verluchtingspannen,....

    Groeten,

    Nicky
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van jeanhup ma dec 20, 2010 9:27 pm

    vandebosch schreef:
    jeanhup schreef:In Nederland kan het bij gemeentelijk besluit verboden zijn om bepaalde verbrandingstypes (in dit geval hoog-rendementsverbranding van vaste brandstoffen) in bepaalde wijken toe te passen.

    Zolang dit echter niet gespecificeerd is door de gemeente heb je je aan het bouwbesluit en NEN norm 2757 te houden. Deze komt erop neer dat je voor verbrandingstoestellen met mechanische rookgasventilatie je aan de volgende zaken moet houden:
    - uitmonding van rookgasafvoer minimaal 2 meter van de erfafscheiding
    - minimaal 30 cm vrije ruimte onder het laagste punt (ivm afsluiting door ophopende sneeuw)
    - geen overlast veroorzaken
    - gebruik van geschikte materialen met passende CE normering en volgen van de bijbehorende plaatsingsvoorschriften.
    - onder een bepaalde verdunningsfactor blijven: dit is volgens mij bij een goed afgestelde HR-pelletkachel altijd het geval.

    In de toekomst zal er waarschijnlijk wel een verschil gemaakt gaan worden tussen open (aanzuiging verbrandingslucht uit opstelruimte) en gesloten toestellen (aanzuigen van verbrandingslucht van buiten). Dit zal niet meteen iets uitmaken voor de keuze voor het rookkanaal maar wel b.v. voor de keuze voor een bepaald merk pelletkachel met aansluiting voor externe luchttoevoer.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels


    Jeanhup:

    onder een bepaalde verdunningsfactor blijven: dit is volgens mij bij een goed afgestelde HR-pelletkachel altijd het geval.


    Dat moet je me dan toch even uitleggen. Volgens mij heeft de verdunningsfactor nog steeds te maken met uitmonden van rookgasafvoeren Tov ventilatiekanalen/venster/deuren/... en niets met het type toestel, de verdunningsfactor geldt ook voor een HR of zelfs condensatie gaswandketel. De Verdunningsfactor wil zeggen dat de vermening van zuivere lucht en van rookgassen tot een bepaald punt voldoende verdund moet zijn om geen last/gevaar te veroorzaken betreffende CO/.... Met andere woorden wil dat dus zeggen steeds bovendaks uitmonden om een natuurlijke schoorsteentrek te bekomen en buiten een bepaalde afstand(als ik me niet vergis 3meter) van ventilatie aanvoer kanalen, verluchtingspannen,....

    Groeten,

    Nicky

    Het heeft o.a. ook te maken met CO en/of fijnstof gehalte.
    Volgens de bouwinspecteur van onze gemeente hoefde ik me daar echter geen zorgen om te maken bij onze voorgestelde installaties (rookgasafvoer minimaal 1,5 meter hoger dan eventuele externe luchttoevoer). Hij zei wel dat de norm voor toestellen van vaste brandstoffen veel strenger was dan voor gaskachels, maar dat zelfs dat geen problemen zou veroorzaken bij de manier waarop pelletkachels geinstalleerd dienen te worden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 9:33 pm

    jeanhup schreef:
    vandebosch schreef:


    Jeanhup:

    onder een bepaalde verdunningsfactor blijven: dit is volgens mij bij een goed afgestelde HR-pelletkachel altijd het geval.


    Dat moet je me dan toch even uitleggen. Volgens mij heeft de verdunningsfactor nog steeds te maken met uitmonden van rookgasafvoeren Tov ventilatiekanalen/venster/deuren/... en niets met het type toestel, de verdunningsfactor geldt ook voor een HR of zelfs condensatie gaswandketel. De Verdunningsfactor wil zeggen dat de vermening van zuivere lucht en van rookgassen tot een bepaald punt voldoende verdund moet zijn om geen last/gevaar te veroorzaken betreffende CO/.... Met andere woorden wil dat dus zeggen steeds bovendaks uitmonden om een natuurlijke schoorsteentrek te bekomen en buiten een bepaalde afstand(als ik me niet vergis 3meter) van ventilatie aanvoer kanalen, verluchtingspannen,....

    Groeten,

    Nicky

    Het heeft o.a. ook te maken met CO en/of fijnstof gehalte.
    Volgens de bouwinspecteur van onze gemeente hoefde ik me daar echter geen zorgen om te maken bij onze voorgestelde installaties (rookgasafvoer minimaal 1,5 meter hoger dan eventuele externe luchttoevoer). Hij zei wel dat de norm voor toestellen van vaste brandstoffen veel strenger was dan voor gaskachels, maar dat zelfs dat geen problemen zou veroorzaken bij de manier waarop pelletkachels geinstalleerd dienen te worden.

    Jeanhup,

    Ok, nu zijn we het weer beiden 100% met mekaar eens, Hoe ze horen geïnstalleerd te worden!!
    De norm is ook veel strenger voor vaste brandstoffen maar dat zou ik moeten nalezen in de norm voorschriften. Maar daar moet je mee opletten met dat op die manier te schrijven, onze manier van installeren en die van onze collega's wil nogal eens verschillen. Bovendaks uitmonden is dikwijls niet nodig volgens hen, maar bovendaks zoals je juist zelf zegt wel wettelijk verplicht. Nu de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat daar geen of weinig controle naar is. Het is pas als er ruzie is met de buren,........

    groeten,

    Nicky
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van jeanhup ma dec 20, 2010 9:55 pm

    vandebosch schreef:Ok, nu zijn we het weer beiden 100% met mekaar eens, Hoe ze horen geïnstalleerd te worden!!
    De norm is ook veel strenger voor vaste brandstoffen maar dat zou ik moeten nalezen in de norm voorschriften. Maar daar moet je mee opletten met dat op die manier te schrijven, onze manier van installeren en die van onze collega's wil nogal eens verschillen. Bovendaks uitmonden is dikwijls niet nodig volgens hen, maar bovendaks zoals je juist zelf zegt wel wettelijk verplicht. Nu de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat daar geen of weinig controle naar is. Het is pas als er ruzie is met de buren,........

    groeten,

    Nicky
    We zijn het blijkbaar toch niet helemaal eens: bovendaks ventileren is volgens deze (Nederlands-Europese) normen zeker niet verplicht bij mechanische rookgasafvoer (zoals bij pelletkachels). Mijn ervaring is dat dit zeker ook niet altijd beter werkt dan een muurdoorvoer met een minimale verticale overbrugging van 150 cm.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast wo dec 22, 2010 11:00 pm

    Martijn,

    Wij hebben thuis een muurdoorvoer voor de kachel. Geen enkele last van. De schouw steekt ongeveer 70 cm boven het plat dak, naast het oude gedeelte van de woning. Ik zie nooit rook uit de schouw komen, tenzij heel even bij opstartfase. Het raam van onze slaapkamer staat op drie meter van de schouw. Nog geen last van geur gehad wanneer de raam op kip staat. Moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat de schouw in oostelijke richting staat t.o.v. het raam, en wind uit het oosten is zelden. Maar toch.
    Een goede verbranding - en dus weinig hinder - begint bij een goede afstelling van de kachel gecombineerd met fatsoenlijke pellets.

    Pesno
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast do dec 23, 2010 10:37 am

    Hoi Martijn,

    ook hier in Capelle aan den IJssel zitten we op stadsverwarming.
    Toen onze pelletkachel er kwam een jaar of 2 1/2 geleden heb ik door het energiebedrijf de meter van de stadsverwarming laten verzegelen. Dit omdat ik die nu natuurlijk niet meer gebruik. Ze stonden wel vreemd te kijken waarom omdat Eneco het fenomeen pelletkachel niet kende. Afsluiten van deze meter scheelde mij op jaarbasis 400 Euro huur. Ook een overweging om mee te nemen in de gedachte over aanschaf pelletkachel.Tip (vind ik): als je een pelletkachel gaat kopen, koop er dan 1 die wat overcapaciteit heeft.
    Groet en succes, Aad.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31356
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van erwin do dec 23, 2010 11:00 am

    Aad van der Graaf schreef:Hoi Martijn,

    ook hier in Capelle aan den IJssel zitten we op stadsverwarming.
    Toen onze pelletkachel er kwam een jaar of 2 1/2 geleden heb ik door het energiebedrijf de meter van de stadsverwarming laten verzegelen. Dit omdat ik die nu natuurlijk niet meer gebruik. Ze stonden wel vreemd te kijken waarom omdat Eneco het fenomeen pelletkachel niet kende. Afsluiten van deze meter scheelde mij op jaarbasis 400 Euro huur. Ook een overweging om mee te nemen in de gedachte over aanschaf pelletkachel.Tip (vind ik): als je een pelletkachel gaat kopen, koop er dan 1 die wat overcapaciteit heeft.
    Groet en succes, Aad.

    400 euro huurkosten voor de meter is inderdaad heel veel
    daarvoor koop je 100 zakken pellets cheers
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast do dec 23, 2010 1:04 pm

    Zeker lekker meegenomen. Kan dan ook ELKE persoon die een pelletkachel heeft eens aanraden om uit te zoeken of ze geen huur betalen voor b.v. een warmtemeter van het energiebedrijf die ze eigenlijk niet gebruiken.
    Groetjes allemaal en fijne kerstdagen santa
    Aad.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast do dec 23, 2010 5:24 pm

    Aad van der Graaf schreef:Zeker lekker meegenomen. Kan dan ook ELKE persoon die een pelletkachel heeft eens aanraden om uit te zoeken of ze geen huur betalen voor b.v. een warmtemeter van het energiebedrijf die ze eigenlijk niet gebruiken.
    Groetjes allemaal en fijne kerstdagen santa
    Aad.
    Helaas kan ik mijn stadsverwarming niet uitschakelen, dmv een warmtewisselaar wordt ook mijn warm watervoorziening geregeld. En inderdaad herken ik dat bedrag wel, uit mijn hoofd betaal ik ook iets meer dan 1 euro per dag vastrecht.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast do dec 23, 2010 5:26 pm

    rmcsmt schreef:Je zult allicht wat besparen, maar of een terugverdientijd van 4 tot 7 jaar reeel is, durf ik niet te zeggen.
    Je spreekt van een investering van zo'n 3000 Euro, maar dan heb je het alleen over de kachel neem ik aan. Een goede, degelijke rookgasafvoer kost namelijk ook het nodige, maar is o zo belangrijk voor de goede werking van je kachel.
    Ga dus buitenlangs niet met enkelwandige pijp, maar ga tot voldoende hoogte met een ge-isoleerde pijp!

    Thuis stoken wij met een vrij lichte kachel (max 7 kW) de woonkamer en keuken (totaal +/- 130 m3) op aangename temperatuur. De rest van het huis doen wij met een cv ketel op gas. Qua kosten zullen wij jaarlijks iets goedkoper uit zijn dan voorheen, toen we nog alleen gas stookten. We hielden de woonkamer toen ook (tijdens aanwezigheid) op zo'n 20 tot 21. Nu stoken we voor hetzelfde geld of iets minder de woonkamer en keuken aangenamer.
    Dat zou voor jou ook het geval kunnen zijn denk ik.

    Hou er wel rekening mee dat je dan beter de thermostaat van je cv (stadsverwarming van de E-on) ergens anders in huis ophangt. Als je er geen erg in zou hebben zou je de woonkamer heerlijk warm stoken en de rest van je huis ijskoud laten worden.

    Ga ook eens bij Nordic Fire kijken in Zeddam. Daar importeren ze pelletkachels van Ecoteck.

    Het bovenstaande stukje van Jean slaat de spijker op z'n kop! Geeft perfekt antwoord op je vraag over de vergunning die je ook ergens ander op het forum had gezet.

    Nou als ik nu reken dat ik ongeveer €8 per dag aan verwarming verstook, dat kan volgens mij echt wel voor de helft ongeveer. Dus als je op een koude dag bijna €4 kan besparen, gemakshalve 150 koude dagen in het jaar.....maar natuurlijk is dat maar een voorzichtige schatting...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast do dec 23, 2010 6:41 pm

    Ach, het gaat toch niet alleen om het besparen !! Het is toch ook veel leuker naar die vlammetjes te kijken als naar een cv-ketel in de kast. Komt nog bij dat je niet afhankelijk bent van een energieleverancier (buiten de pellets om dan) en dat is ook wel wat waard vind ik.De pelletkachel koop je 1 keer en doet even "pijn" maar ben je gauw vergeten. Wel heb je elke maand van het jaar een lagere nota van het energiebedrijf !!!! Gelukkig zit mijn warmwater aanvoer gescheiden dus kon de meter "er uit". Als ik daarbij optel dat ik voor 5000 kilo pellets (10 kilozakken) incl vervoer en BTW 1148,35 betaald heb denk ik "laat de winter maar verder gaan". Hoewel ik toch de zomer liever zie !!
    Groetjes,Aad.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gast vr dec 24, 2010 5:00 pm

    Er bestaan ook pelletkachels waar je met een warmtewisselaar sanitair warm water kan maken. Eventueel bijverwarmen op elektriciteit in een boiler(vooral in de zomer). misschien wel te doen in combinatie met een zonneboiler op het dak.
    OK elektriciteit is niet goedkoop maar de 400 euro/jaar helpt u toch al een stuk vooruit.
    Ik weet niet of dit haalbaar is voor uw geval maar ik zou er toch eens naar informeren... wie weet.

    Welkom trouwens op "ons" forum.


    pelletforum

    Gesponsorde inhoud


    Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen Empty Re: Aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di maa 19, 2024 4:11 am