Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 55 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 54 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Inlichtingen Rika Como?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast zo jan 09, 2011 2:31 pm

    Hallo aan alle pelletstokers,

    In ons klein huisje ongeveer 110³ zouden we graag een pelletkachel plaatsen, in de winter als we in ons huisje toekomen is het er zo'n 9°. Mijn idee ging uit naar Rika como met telefoon module zodat we enkele uren vooraf onze kachel kunnen laten branden. Ik denk deze te kopen en te laten plaatsen door Gr.C. te Oudenburg. Zijn er pelletstokers die mij raad kunnen geven i.v.m. deze kachel en de verkoper, komt die langs als er een probleem is, kostprijs voor onderhoud? Is er bij de kachel een nederlands talige handleiding, welke pellets? Ik lees hier op het forum ook dat er mensen probleem hebben met hun stofzuiger bij het aszuigen van hun pelletkachel en het ruitje dat vuil wordt, bij mijn houtkachel moet ik dat ruitje mss. twee maal per maand proper maken met RAMON' tout glass gel en een keuken papiertje en dat is het, terug heldere ruit. Is dat bij een normaalwerkende pellet kachel dan zo anders?

    Alvast bedankt voor uw reactie,

    Voorlopig nog koude groeten Polle spring
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van erwin zo jan 09, 2011 3:21 pm

    polle schreef:Hallo aan alle pelletstokers,

    In ons klein huisje ongeveer 110³ zouden we graag een pelletkachel plaatsen, in de winter als we in ons huisje toekomen is het er zo'n 9°. Mijn idee ging uit naar Rika como met telefoon module zodat we enkele uren vooraf onze kachel kunnen laten branden. Ik denk deze te kopen en te laten plaatsen door Gr.C. te Oudenburg. Zijn er pelletstokers die mij raad kunnen geven i.v.m. deze kachel en de verkoper, komt die langs als er een probleem is, kostprijs voor onderhoud? Is er bij de kachel een nederlands talige handleiding, welke pellets? Ik lees hier op het forum ook dat er mensen probleem hebben met hun stofzuiger bij het aszuigen van hun pelletkachel en het ruitje dat vuil wordt, bij mijn houtkachel moet ik dat ruitje mss. twee maal per maand proper maken met RAMON' tout glass gel en een keuken papiertje en dat is het, terug heldere ruit. Is dat bij een normaalwerkende pellet kachel dan zo anders?

    Alvast bedankt voor uw reactie,

    Voorlopig nog koude groeten Polle spring

    meestal dagelijks tot enkele keren per week ruitje kuisen,
    en om de paar dagen proper maken is toch wel noodzakelijk,
    een pelletkachel is iets anders dan een houtkachel,
    er zit veel meer elektronica in en kan veel zelfstandiger werken en meer gebruikscomfort




    Laatst aangepast door erwin123 op zo jan 09, 2011 8:19 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast zo jan 09, 2011 5:39 pm

    polle schreef:Hallo aan alle pelletstokers,

    In ons klein huisje ongeveer 110³ zouden we graag een pelletkachel plaatsen, in de winter als we in ons huisje toekomen is het er zo'n 9°. Mijn idee ging uit naar Rika como met telefoon module zodat we enkele uren vooraf onze kachel kunnen laten branden. Ik denk deze te kopen en te laten plaatsen door Gr.C. te Oudenburg. Zijn er pelletstokers die mij raad kunnen geven i.v.m. deze kachel en de verkoper, komt die langs als er een probleem is, kostprijs voor onderhoud? Is er bij de kachel een nederlands talige handleiding, welke pellets? Ik lees hier op het forum ook dat er mensen probleem hebben met hun stofzuiger bij het aszuigen van hun pelletkachel en het ruitje dat vuil wordt, bij mijn houtkachel moet ik dat ruitje mss. twee maal per maand proper maken met RAMON' tout glass gel en een keuken papiertje en dat is het, terug heldere ruit. Is dat bij een normaalwerkende pellet kachel dan zo anders?

    Alvast bedankt voor uw reactie,

    Voorlopig nog koude groeten Polle spring



    polle

    is al de 2 de keer dat ik u tegenkom vandaag
    woont die verkoper niet in ettelgem --green coast energie -dorpstraat ?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van steven zo jan 09, 2011 7:27 pm

    je kan een rika ook zodanig programmeren dat op een bepaald vast uur de kachel aan en uit gaat.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast zo jan 09, 2011 9:14 pm

    Steven schreef:je kan een rika ook zodanig programmeren dat op een bepaald vast uur de kachel aan en uit gaat.

    Hallo Steven,

    Dat programeren is goed maar niet als je ergens onregelmatig toekomt soms met dagen of weken verschil, hoelang zou het duren om van 10° naar 20° te gaan, als je weet dat de woning tussen twee andere ligt, dubbel glas en vrij goed geïsoleerd is de grote is ongeveer 105m³ en dit met een Rika Como (met of zonder ventilator}?

    mvgr. Polle Question
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast ma jan 10, 2011 10:28 am

    Dag Polle,

    Ik ben zelf een trotse bezitter van een Rika Como
    Heel tevreden van maar je moet wel met enkele punten rekening houden.
    Het is aangewezen om elke dag 10 min onderhoud te doen als hij afgekoeld is. Vuurkorfje ledigen - asse uitkieperen - stofzuigen - pellets bijvoegen - ruitje proper maken. Als je dit alle dagen doet blijft je kachel netjes en heb je ook geniet van een mooie vlam achter een proper ruitje. Wat betreft de electronica zou ik eerder voorstellen je kachel op 40 % van s morgens te laten branden inplaats van een uur voor aankomst aan te zetten.
    Wanneer ik bij mij thuis hem op klein rendement laat branden verbruikt die praktisch niets. Daarentegen als je hem 2 uur op vol vermogen moet opstarten verbruik je veel meer.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast ma jan 10, 2011 10:45 am

    Hallo Filip,

    bedankt voor uw reply en tips! Daar is blijkbaar meer werk aan dan ik dacht. Nu hebben we een houtkachel om de 3à4 dagen asse eruit om de 2 à 3 weken ruitje proper maken dat soms nog niet vuil is, maar wel hout bijvullen om het uur à twee uur.

    mvgr. Polle sunny
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van ss ma jan 10, 2011 11:14 am

    polle schreef:Hallo Filip,

    bedankt voor uw reply en tips! Daar is blijkbaar meer werk aan dan ik dacht. Nu hebben we een houtkachel om de 3à4 dagen asse eruit om de 2 à 3 weken ruitje proper maken dat soms nog niet vuil is, maar wel hout bijvullen om het uur à twee uur.

    mvgr. Polle sunny

    Kleine opmerking, er zijn aanzienlijk minder assen bij een pelletkachel! En Filip is een buitengewoon propere jongen! Wil je wat minder poetsen, dat kan, met goeie pellets en goeie afregeling moet het kunnen om de ruit een week lang doorzichtig te houden, in ieder geval dat lukt met onze Neema (zie Rika RIO) bij gebruik van Cleanfire pellets en als je elke week je assen verwijdert lukt dat ook. Maar de meeste pelletters zijn secuurder dan dat en poetesn (5 a 10min werk) hun kachel voorbeeldig een tweetal keren per week!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast ma jan 10, 2011 7:17 pm

    polle schreef:Hallo Filip,

    bedankt voor uw reply en tips! Daar is blijkbaar meer werk aan dan ik dacht. Nu hebben we een houtkachel om de 3à4 dagen asse eruit om de 2 à 3 weken ruitje proper maken dat soms nog niet vuil is, maar wel hout bijvullen om het uur à twee uur.

    mvgr. Polle sunny

    Polle - Ik wou je vooral niet afschrikken. affraid
    Ikzelf vindt dat het sneller gaat als je dit alle dagen even doet, maar dat moet niet natuurlijk. Maar aangezien je vóór de opstart toch altijd je deurje even moet opendoen om te kijken of de "Zuurstof"gaatjes in het branderpotje vrij zijn (voor de veiligheid) kan je evengoed snel even ledigen.
    Ben er wel 100 % zeker van dat je minder werk zal hebben met de reiniging van je pellet dan met je huidige houtkachel.
    Ook zonder omzien uren gezelligheid zonder "brandstof" te moeten bijvullen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast ma jan 10, 2011 8:09 pm

    hallo Polle,

    wij hebben onze pelletkachel vorige winter gekocht. een rica como bij green coast ettelgem. wij verwarmen 160 kubieke meter met onze kachel.
    je kan een constante temperatuur in je woning behouden door de kachel op de laagste stand te laten branden. dit kan je ongeveer voor een periode van ongeveer 45 uur doen met een volle pelletkachel (= 30 kg).
    ik kuis mijn pelletkachel iedere morgen (bij ons gaat de kachel 's nachts uit, en we zijn de ganse dag gaan werken). het kuisen van de kachel duurt 5 minuten (afborstelen van vuurstenen, vuurkorf ledigen en iedere 2-3 dagen de aslade ledigen).
    we hebben nog geen problemen gehad met onze kachel. ongeveer na 700 kg pellets geeft de kachel zelf aan dat er een grondig onderhoud vereist is. dit duurt ongeveer een uurtje en kan je zelf uitvoeren aan de hand van de nederlandstalige handleiding.
    mocht je nog vragen hebben, laat het dan zeker weten!

    groetjes,
    Femvian
    avatar
    wavado
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 54
    Leeftijd : 66
    Registration date : 03-11-10

    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van wavado ma jan 10, 2011 8:30 pm

    Dag Polle,
    Ik heb de revo van Rika die van binnen volledig hetzelfde werkt als de como,enkel het reservoir kan 40kg pellets bevatten en kom daar gemakkelijk 2dagen mee toe ook bij -10c buiten. Het kuisen doe ik om de 2dagen zo'n 10min,met een platte verfborstel keer ik het stof van de deur op een vuilblik en ook de binnenkant keer ik met de verfborstel.Voor het vuurkorfje heb ik een rond stalen borsteltje gemaakt,zeer handig en efficient.
    Hooguit 1 keer per maand ga ik eventjes met de stofzuiger erin voor de moeilijke hoekjes. Het asbakje ledig ik 1keer per week.
    Oh en het ruitje om de 2 dagen met een keukenpapier en wat speeksel Smile
    Heb voordien ook jaren een houtkachel gehad en zou niet meer terugwillen.De constante temperatuur door de roomsensor de zuinigheid en properheid het gebruiksgemak en ook 3x minder opslagruimte nodig dan hout.
    Als je soms dagen of weken niet thuis bent dan duurd het wel een paar uur eer je van 10 naar 20 gr moet verwarmen,maar dat zal vergelijkbaar zijn met een houtkachel. Zo'n gsm module is vrij duur en denk niet dat er daar al veel van verkocht zijn.
    Je kan wel tot een week op voorhand als je de roomsensor hebt, op de rikakachel een bepaalde dag en een uur instellen op voorhand.

    groeten,
    wavado


    _________________
    Rika Revo October 2010
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast di jan 11, 2011 12:05 am

    Femvian en Wavado,

    Hartelijk dank voor jullie goede uitleg en tips, ik krijg er meer en meer zin in.
    Femvian, is de service vlot verlopen bij Gr. C.? Hebben jullie een ventilator of niet en met welke pellets stoken jullie?

    mvgr. Polle een toekomstige pelletstoker feest
    avatar
    wavado
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 54
    Leeftijd : 66
    Registration date : 03-11-10

    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van wavado di jan 11, 2011 12:27 am

    Heb geen ventilator polle, kan je desnoods altijd later nog plaatsen aangezien het een optie is, maar ik vermoed dat je die niet nodig gaat hebben om 105m³ te verwarmen.
    Bij mij is het 120 m³ met de keuken achter de hoek en een open deur tussen.De keuken is dan wel een graad of twee kouder maar kan daar mee leven.


    _________________
    Rika Revo October 2010
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast wo jan 12, 2011 6:58 pm

    hallo Polle,

    over de service bij green coast waren wij zeker tevreden. niets op aan te merken.
    wij hebben geen toestel met ventilator.
    wij hebben pellets van de makro. wel opgelet: de levering hiervan heeft bij ons 3 maanden geduurd. goedkoop, maar je moet dus geduld hebben Smile

    groetjes!
    femvian


    Laatst aangepast door Steven op wo jan 12, 2011 8:19 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : makro met K en niet met C ...)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast wo jan 12, 2011 8:22 pm

    Hallo Femvian,

    Ik ben gisteren naar een gaan zien, die had als schouw een geveldoorlaat en dan een pijpje van een meter omhoog met een bochtje op. Meer moet dat niet zijn zei de verkoper, geen eigen trek niet dubbelwandig allemaal verloren kosten zei hij, klopt dat? Anders krijg je condens en de kachel heeft toch een ventilator voor rook afvoer, en wat als die stuk is?

    groetjes Polle
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van erwin wo jan 12, 2011 8:32 pm

    polle schreef:Hallo Femvian,

    Ik ben gisteren naar een gaan zien, die had als schouw een geveldoorlaat en dan een pijpje van een meter omhoog met een bochtje op. Meer moet dat niet zijn zei de verkoper, geen eigen trek niet dubbelwandig allemaal verloren kosten zei hij, klopt dat? Anders krijg je condens en de kachel heeft toch een ventilator voor rook afvoer, en wat als die stuk is?

    groetjes Polle

    dubbelwandig geeft toch juist minder condens

    als de ventilator stuk zou gaan, en de kachel brand leeg
    zonder natuurlijke trek komt de rook uit je inlaat
    affraid
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast wo jan 12, 2011 9:25 pm

    polle schreef:Hallo Femvian,

    Ik ben gisteren naar een gaan zien, die had als schouw een geveldoorlaat en dan een pijpje van een meter omhoog met een bochtje op. Meer moet dat niet zijn zei de verkoper, geen eigen trek niet dubbelwandig allemaal verloren kosten zei hij

    Alleen al voor de veiligheid en uiteraard voor een betere trek ALTIJD DUBBELWANDIG eerst horizontaal naar buiten en verticaal tot boven de dakrand !!!!!

    Laat je toch niets wijsmaken en tast even wat dieper in je geldbeugel. Je zal er later geen spijt van hebben.
    sunny
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast wo jan 12, 2011 10:05 pm

    Hallo Filip,

    Dacht ik ook maar ja ze kunnen allemaal goed uitleggen om te verkopen

    Polle
    avatar
    bart b
    verkoper


    Man Aantal berichten : 223
    Leeftijd : 45
    Registration date : 06-02-09

    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van bart b do jan 13, 2011 10:01 pm

    hey

    Hier weer even een Pelletkachel heeft geen trek nodig !!

    En zekers geen trekschouw tot boven het dak.

    Hier zagen ze nu altijd over het zelfde !!

    Mij Pelletkachel is gewoon door de muur T- stuk / 50cm buis / Draai van 90 en daar open eindkapje op .

    En dit alles enkel wandig .
    En staat deze winter 4 jaar Zonder probleem!!

    Al de rest is Geld weg werpen .

    Mvg
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast za jan 15, 2011 10:44 am

    hkybmw schreef:hey

    Hier weer even een Pelletkachel heeft geen trek nodig !!

    En zekers geen trekschouw tot boven het dak.

    Hier zagen ze nu altijd over het zelfde !!

    Mij Pelletkachel is gewoon door de muur T- stuk / 50cm buis / Draai van 90 en daar open eindkapje op .

    En dit alles enkel wandig .
    En staat deze winter 4 jaar Zonder probleem!!

    Al de rest is Geld weg werpen .

    Mvg


    Wanneer jouw niet geisoleerde buis buiten komt op de hoogte van de kachel kan ik me voorstellen dat deze zeer warm is. Bij mij kan je gerust je hand opleggen. (veilighied voor kinderen) Ook slaat de condens onmiddelijk op jou buis.
    De koude gaat zowiso tot in de kachel binnendringen als hij niet functioneert.
    Wanneer de uitlaat niet tot aan de dakrand zit hoe kunnen de vuile uitlaatgassen (hoe miniem ook bij een goede pelletkachel) naast jouw muur wegraken ?

    Neen mij kan je niet overtuigen Evil or Very Mad
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van ss za jan 15, 2011 1:09 pm

    Filip slot schreef:
    hkybmw schreef:hey

    Hier weer even een Pelletkachel heeft geen trek nodig !!

    En zekers geen trekschouw tot boven het dak.

    Hier zagen ze nu altijd over het zelfde !!

    Mij Pelletkachel is gewoon door de muur T- stuk / 50cm buis / Draai van 90 en daar open eindkapje op .

    En dit alles enkel wandig .
    En staat deze winter 4 jaar Zonder probleem!!

    Al de rest is Geld weg werpen .

    Mvg


    Wanneer jouw niet geisoleerde buis buiten komt op de hoogte van de kachel kan ik me voorstellen dat deze zeer warm is. Bij mij kan je gerust je hand opleggen. (veilighied voor kinderen) Ook slaat de condens onmiddelijk op jou buis.
    De koude gaat zowiso tot in de kachel binnendringen als hij niet functioneert.
    Wanneer de uitlaat niet tot aan de dakrand zit hoe kunnen de vuile uitlaatgassen (hoe miniem ook bij een goede pelletkachel) naast jouw muur wegraken ?

    Neen mij kan je niet overtuigen Evil or Very Mad

    Groot gelijk! Het is niet omdat het werkt dat het mag, noch dat de oplossing ok is he!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast za jan 15, 2011 1:16 pm

    filip slot schreef
    Ook slaat de condens onmiddelijk op jou buis.
    De koude gaat zowiso tot in de kachel binnendringen als hij niet functioneert.


    en die andere buis dan van jullie EXTERNE aanzuiging buitenlucht ...kan dat dan geen kwaad ???????????? affraid


    nie beginnen hè




    gr fleur
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van ss za jan 15, 2011 1:34 pm

    Fleur, hoe ist gods mogelijk...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gast za jan 15, 2011 2:33 pm

    hkybmw schreef:hey

    Hier weer even een Pelletkachel heeft geen trek nodig !!

    En zekers geen trekschouw tot boven het dak.

    Hier zagen ze nu altijd over het zelfde !!

    Mij Pelletkachel is gewoon door de muur T- stuk / 50cm buis / Draai van 90 en daar open eindkapje op .

    En dit alles enkel wandig .
    En staat deze winter 4 jaar Zonder probleem!!

    Al de rest is Geld weg werpen .

    Mvg

    Dat een schouw tot boven het dak niet nodig is , wel ik geloof jou voor 100%

    Maar toch één reden waarom eventueel wel dubbelwandig,...en geïsoleerd.
    Als een schouw, enkelwandig, kan aangeraakt worden, zeker door kinderen, dan
    zullen ze zich serieus verbranden. En hoe lager aan de schouw, hoe warmer.
    Ik lees bij de nieuwe Rika Revo rond de 175°C!
    Als de schouw niet aan te raken is, is een "korte" enkelwandige buis meer dan voldoende,
    Op het uiteinde, bovenkant, een bochtje weg van de muur, inderdaad.
    Anders wordt die na een tijdje zwart, zeker als je kachel soms niet zo goed brandt.
    Dit is mijn bescheiden mening....


    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van ss za jan 15, 2011 2:49 pm

    cyrre schreef:
    hkybmw schreef:hey

    Hier weer even een Pelletkachel heeft geen trek nodig !!

    En zekers geen trekschouw tot boven het dak.

    Hier zagen ze nu altijd over het zelfde !!

    Mij Pelletkachel is gewoon door de muur T- stuk / 50cm buis / Draai van 90 en daar open eindkapje op .

    En dit alles enkel wandig .
    En staat deze winter 4 jaar Zonder probleem!!

    Al de rest is Geld weg werpen .

    Mvg

    Dat een schouw tot boven het dak niet nodig is , wel ik geloof jou voor 100%

    Maar toch één reden waarom eventueel wel dubbelwandig,...en geïsoleerd.
    Als een schouw, enkelwandig, kan aangeraakt worden, zeker door kinderen, dan
    zullen ze zich serieus verbranden. En hoe lager aan de schouw, hoe warmer.
    Ik lees bij de nieuwe Rika Revo rond de 175°C!
    Als de schouw niet aan te raken is, is een "korte" enkelwandige buis meer dan voldoende,
    Op het uiteinde, bovenkant, een bochtje weg van de muur, inderdaad.
    Anders wordt die na een tijdje zwart, zeker als je kachel soms niet zo goed brandt.
    Dit is mijn bescheiden mening....



    Wat is er nodig? Niets nodig, je kan je kachel ook in de living zetten en een flexibel over de vloer naar buiten, dat heb ik bij verscheidene kachelverkopers gezien! Je kan alles eigenlijk, maar de echte goeie methode is en blijft toch dubbelwandig buis en tot boven de dakrand met een regenkap erop. Maar laat mij er vlug bijvoegen dat dit mijn PERSOONLIJKE mening is en ik niemand wil schofferen noch beledigen.
    Ge ziet, ik let op mijn woorden tegenwoordig.
    Cyrre, bestelde je al die stofzuiger?
    Vriendelijke groeten,
    ss

    Gesponsorde inhoud


    Inlichtingen Rika Como? Empty Re: Inlichtingen Rika Como?

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu zo mei 12, 2024 11:54 pm