Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 7 gasten

Ikzelf


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast di feb 08, 2011 8:16 pm

    Beste allemaal,

    Ik zelf heb een MCZ Musa Hydro 15kw pellet kachel welke sinds november 2010 perfect werkt. We zijn hier supper tevreden mee.

    Nu heb ik bij een kennis exact dezelfde geplaatst maar hier zit een probleemje.
    Als de kachel een langer tijd op zijn minimale stand brand omdat alles op temperatuur is. valt de ventilator uit en gaat hij uit.

    Na een afkoelings periode van 15 tot 30 minuten komt er de fout melding A01 branderpot reinigen te staan.
    De branderpot is helemaal schoon. als je dan lang de aan/uit knop ingedrukt houd, verdwijnt de storingsmelding en komt er opstart te staan. Maar er gebeurt verders helemaal niets.

    De ventilator zit niet vast, draait vanzelf als ik hem aanduw.

    Er zit een dubbel wandige rookgas afvoer aan van 100mm lengte 3,5 mtr, deze loopt aan de buitenkant van de woning tot net boven de dak rand.
    Zelf is mijn rookgas afvoer 5,5 mtr lang ook dubbelwandig van 100, maar dize loopt volledig binnen door het huis heen. Zou het lengte verschil het probleem kunnen zijn?

    De kachel waar het probleem mee is heeft ook een stukje flexibele afvoer van 80 naar buiten waar twee bijna 45 graden bochten mee gemaakt worden om naar buiten te komen.

    De pellets zijn dezelfde als ik gebruik, dus hier kan het probleem ook niet in zitten

    We gaan voorlopig even verder met experimenteren en gaan er als nog vanuit dat het probleem in de afvoer zit.

    Of zien we nog iets over het hoofd?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van erwin di feb 08, 2011 8:29 pm

    zit de branderpot niet vol op het moment dat het alarm afgaat,

    probeer pellettoevoer te verminderen die andere schouw zal slechter trekken dan de uwe


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van francky di feb 08, 2011 8:32 pm


    Jurgen,

    ik zou beginnen met de zelfde insteling te doen zoals bij jou kachel.
    zelfde parameters als je die al hebt ? en dan kijken wat hij doet.
    Lukt het niet verder zoeken... Of dealer raatplegen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast di feb 08, 2011 8:48 pm

    A01 wilt zeggen dat het mislukt is om de kachel aan te steken. Allé dacht ik. Kheb mijnen boek hier nu ni bij mij. Is auto-eco(eco-stop) geactiveerd?

    Kan je eens beschrijven wat er juist gebeurd.

    Opstart van kachel ->OK
    Na x aantal uren branden, temp bereikt en gaat op min draaien(ZEKER?) Hij gaat niet uit op auto-eco hé.

    ->Wat ook kan is dat hij op de min stand te weinig pellets krijgt en uitgaat. De branderpot zal dan vol liggen met pellets die niet verbrand zijn. Dus te weinig pellets of te snel de vorige opgebrand :)Maar dan zou hij foutcode A02 moeten geven.
    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van martin1949 di feb 08, 2011 9:19 pm



    Beste Juregen,

    Ik heb het zelfde probleem gehad.

    Bij mij was de oorzaak, VERSTOPPING. Bij de klep die op de warmtewisselaar vast zit.
    Wanneer je deze plaat losmaakt, dat wil zeggen de twee buitenste boutjes -de binnenste boutjes houden een steen vast, niet aankomen dus- komt de plaat los.
    Daaronder zie je boven de middelste pijp een leidingje lopen en dat gat zit waarschijnlijk (haast zeker) verstopt.
    Wanneer je dit schoonmaakt is het probleem verholpen.

    Wat ik bijna dagelijks doe is de stofzuigerslang in het middelste gat steken en schoonzuigen.
    Dit gat kan je bereiken door de deur te openen en boven het branderspotje zie je drie gaten. De middelste moet je hebben.

    Waarschijnlijk is hierna het probleem verholpen.

    MVG
    Martin Dreischor
    MCZ Musa Hydro
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast di feb 08, 2011 9:27 pm

    Het alarm geeft hij pas aan nadat hij al een hele poos uit is.

    De brander pot is dan helemaal leeg gegloeid. op het moment dat hij op de minimum stand brand licht er een mooi bodempje met pellets in, Hetzelfde als bij mijn kachel die het wel goed doet.

    De auto Eco instelling is niet in gebruik en de parameters staan exact hetzelfde als van mijn kachel.

    Opstart gaat inderdaad prima, display geeft na ongeveer 15 min "on" aan. dan regelt hij de hele morgen goed.
    ook als de temperatuur gehaalt wordt gaat ie netjes naar minimum stand. Vandaag was het in de middag buiten niet zo koud en blijft hij steeds langer op minimum branden. plots stopt de ventilator en stopt alles.

    op dat moment blijt er "on" op het display staan, na ongeveer 30 minuten komt er dan A1 branderpot reinigen te staan.

    Wel is het zo dat de woning waar deze kachel staat op een open vlakte staat waar het altijd wel wat waait.
    Veel meer dan bij mijzelf. Ik woon namelijk in een bosrijk gebied.
    Ik verwacht dat de trek van de schoosteen meer zal zijn als bij mijzelf.
    Of er zou wind inslag moeten zijn waardoor de ventilator zoveel tegen druk krijgt dat hij stil valt. (lijkt mij onwaarschijnlijk) vandaag was het namelijk redelijk rustig weer, vergleken met afgelopen weekend.

    Zou het kunnen dat als er meer schoorsteen trek is ik meer pellets toe moet dienen omdat ze sneller op branden.
    Zelf heb ik hem op min 2 staan.

    alvast bedankt voor het meedenken
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast di feb 08, 2011 9:32 pm

    Hoi Martin

    Lijkt me erg onwaarschijnlijk, afgelopen zaterdag heb ik kachel geplaatst. Toen waaide het hier echt ongelofelijk hard met flinke wind stoten, had het probleem toen al. Ik zag de vlammen heftig reageren op de windvlagen.

    De kachel heeft momenteel nog geen 15 uur gebrand, dus vervuiling lijkt me nog niet.

    Mijn eigen kachel heeft er bijn 800 uur opzitten en maak hem maar een keer per week schoon, waarbij er meestal niets op een stuk of vijf pellets in de branderpot zitten. Het as laatje is driekwart vol. En we gebruiken de dezelfde pellets.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast di feb 08, 2011 11:40 pm

    jurgen

    is de aanzuig van de verbrandingslucht bij beide kachels hetzelfde ?


    gr fleur
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Block wo feb 09, 2011 9:28 am

    Kan het zijn dat die uitvalt omdat zijn intern buffervat te warm wordt? Want het is alleen als die zijn gewenste temperatuur heeft gehaald als ik het goed begrijp?


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast wo feb 09, 2011 12:33 pm

    De aanzuig lucht is exact hetzelfde, gevoon uit de ruimte waar deze kachels staan.

    Het buffer vat wordt volgens mij niet tewarm heb dit ingesteld op 50 graden, als hij dit haalt regelt ie ook terug naar een kleinere vlam. Is de omgevings temperatuur nog niet gehaald loop hij gewoon weer op.

    Dus de regeling is prima. Is de ruimte op temperatuur en stijgt de buiten temperatuur waardoor de ruimte minder snel afkoelt, en de kachel daardoor lang op de minimale stand gaat branden. Dan valt de ventilator plots stil en gaat het fout.


    Ik ga er vanavond heen en zal de pellet hoeveelheid eens verhogen.

    Heb mij mijn eigen kachel gisteravond het pellet recept van -2 op -3 gezet om te kijken of ik eventueel hetzelfe probleem kon krijgen. Maar deze heeft de hele nacht op het kleinste standje staan te branden, en dit ging prima.
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Block wo feb 09, 2011 2:25 pm

    Ja maar zelfs met de kleine vlam blijft de temperatuur in het buffervat oplopen zonder dat er rondgepompt wordt. Na een tijdje als de temperatuur op (bijvoorbeeld) 70 graden komt valt de kachel uit.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van erwin wo feb 09, 2011 2:39 pm

    Block schreef:Ja maar zelfs met de kleine vlam blijft de temperatuur in het buffervat oplopen zonder dat er rondgepompt wordt. Na een tijdje als de temperatuur op (bijvoorbeeld) 70 graden komt valt de kachel uit.

    ik zou de test doen eerst met minder pellets dan met meer


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast wo feb 09, 2011 3:36 pm

    Oke dat hij dan uit veiligheid uit zou schakelen prima, Maar dan geeft hij na lang afkoelen fout melding A01 en branderpot reinigen.

    Naar mijn idee is er warmte vraag genoeg, syteem is nagegnoeg hetzelfde als bij mij zelf.

    Vloerverwarming ongeveer 75 m2 en enkele radiatoren die openstaan.

    Als de kachel een behoorlijke vlam heeft komt die netjes aan 50 graden en regel dan iets terug. Ik zie(controle lampje op pomp) en hoor de pomp ook aan en uit schakelen.

    Als de kachel opstart duurt het inderdaad even voordat de pomp begint. dan draait deze even kort, de tijden dat de pomp draait worden steeds langer naarmate de kachel warmer wordt.

    Als de vlam weer kleiner wordt omdat de omgevings temperatuur bereikt is en de kachel afkoelt worden deze tijden weer langer dat de pomp stil staat.

    Dit heeft denk ik te maken dat de kachel intern een bepaalde temperatuur nodig heeft om condensatie te voorkomen.



    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Block wo feb 09, 2011 4:04 pm

    Klopt als een bus!


    Dus negen kansen op tien probeert hij dan terug op te starten maar lukt het hem gewoon niet, dan is het inderdaad eens gaan zien en kijken waar het effectief fout loopt vrees ik.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast wo feb 09, 2011 11:01 pm

    Vanavond gekeken,

    Nu start hij helemaal niet meer op, de ventilator begint niet meer te draaien, en op het display staat wel opstart maar dat is ook alles.

    Heb reeds een email gestuurd naar de leverancier van de kachel. Nu wachten op antwoord.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast do feb 10, 2011 12:00 am

    Je zou nog kunnen kijken op welk toerental de rookgas ventilator draait en die vergelijken met die van jou kachel. En staat de debietmeter aan?

    Gr,
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast do feb 10, 2011 7:15 am

    Toerental meting staat nu op nul en blijft op nul. Er verschijnt wel "opstart" op het dispay
    en verder gebeurt er helemaal niets.

    Ik verwacht dat het probleem in de print zit, ook omdat de ventilator in de afgelopen paar dagen al meerdere malen spontaan stopt.

    Als de kachel brande de afgelopen dagen waren de waardes die ik gezien heb van toerental, lucht debiet in liter per minuut, rookgas temperatuur
    hetzelfde als bij mijn kachel.



    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast do feb 10, 2011 10:26 pm

    Jurgen n schreef:Toerental meting staat nu op nul en blijft op nul. Er verschijnt wel "opstart" op het dispay
    en verder gebeurt er helemaal niets.

    Ik verwacht dat het probleem in de print zit, ook omdat de ventilator in de afgelopen paar dagen al meerdere malen spontaan stopt.

    Als de kachel brande de afgelopen dagen waren de waardes die ik gezien heb van toerental, lucht debiet in liter per minuut, rookgas temperatuur
    hetzelfde als bij mijn kachel.




    Heb je al een oplossing gevonden voor je probleem?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast do feb 10, 2011 10:37 pm

    Hallo Frue66

    Nee nog niet ik heb gister avond laat een email naar de verkoper gestuurd. Hierin heb ik het probleem uit gelegd. Maar tot nu nog niets gehoord.

    Zelf vermoed ik op dit moment dat er een probleem in de print zit of in de software.

    Ik heb hem bij unidomo in duitsland besteld. hier komt mijn eigen kachel ook vandaan.

    Het is voor mij een kleine moeite om eventueel de printen van de kachels te wisselen om te weten waar het probleem in zit. Ik zit zelf in het elektro vak dus zo spannend is dit niet voor mij. Maar omdat de kachel nog niet een week gewerkt heeft blijf ik er nog vanaf. Ook ivm met de eventuele garantie.

    Ik ben benieuwd hoe dit nu verder gaat. Ook ivm de garantie. Ik heb hem hem namelijk zelf geplaatst.

    Ook weet ik nog niet exact hoe de garantie regeling in duitsland werkt. Unidomo verkoopt deze kachels ook via Ebay etc.

    Ik wacht morgen nog even af anders ga ik even bellen.

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van erwin do feb 10, 2011 10:42 pm

    Jurgen n schreef:

    Ik heb hem bij unidomo in duitsland besteld. hier komt mijn eigen kachel ook vandaan.

    Ik ben benieuwd hoe dit nu verder gaat. Ook ivm de garantie. Ik heb hem hem namelijk zelf geplaatst.

    Ook weet ik nog niet exact hoe de garantie regeling in duitsland werkt. Unidomo verkoopt deze kachels ook via Ebay etc.

    Ik wacht morgen nog even af anders ga ik even bellen.


    Ik hoop dat je probleem snel opgelost is,
    Unidomo moet je 2j garantie geven, de vraag is wie ze gaat uitvoeren.



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast di feb 15, 2011 11:46 am

    Even de stand van zaken,

    Ik had email gestuurd Sávonds laat Woensdag 9-02-2011,
    Vrijdag 11-02 bericht gekregen dat het in behandeling was.

    Vandaag Dinsdag 15-02 ben ik gebeld door de Unidomo (de leverancier).
    Hij vond het erg vervelend dat dit probleem er was. Hij vroeg aan mij hoe het eventueel op te lossen. Daar er in Nederland geen MCZ dealers zitten.

    Besloten om een print op te laten sturen en dat ik deze zelf mag wisselen. Hopelijk is het hiermee opgelost. In het ergste geval moet de kachel opgehaald worden. Dit geeft ook weer kosten voor Unidomo.

    We wachten even af tot de print er is. Het wisselen stelt niet veel voor en kan ik makkelijk zelf.

    Houd jullie op de hoogte

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van erwin di feb 15, 2011 12:37 pm

    Jurgen n schreef:Even de stand van zaken,

    Ik had email gestuurd Sávonds laat Woensdag 9-02-2011,
    Vrijdag 11-02 bericht gekregen dat het in behandeling was.

    Vandaag Dinsdag 15-02 ben ik gebeld door de Unidomo (de leverancier).
    Hij vond het erg vervelend dat dit probleem er was. Hij vroeg aan mij hoe het eventueel op te lossen. Daar er in Nederland geen MCZ dealers zitten.

    Besloten om een print op te laten sturen en dat ik deze zelf mag wisselen. Hopelijk is het hiermee opgelost. In het ergste geval moet de kachel opgehaald worden. Dit geeft ook weer kosten voor Unidomo.

    We wachten even af tot de print er is. Het wisselen stelt niet veel voor en kan ik makkelijk zelf.

    Houd jullie op de hoogte


    snelle reactie van unidomo, hopelijk is daarmee het probleem opgelost

    wel niet praktisch als ze bij elke panne het toestel moeten komen ophalen Shocked
    gegarandeerd een paar weken zonder kachel dan slecht

    fero in oudenaarde is officieel mcz invoerder voor de benelux, misschien daar eens de zaak navragen hoe het zit ivm garantie en mogelijk hebben ze een dealer voor je in nederland

    http://www.fero.be/


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast vr feb 25, 2011 1:53 pm

    Even de tussen stand.

    Na een email gestuurd te hebben over o.a serie nummers en andere nummers van de kachel en de print die er inzitten.

    Ben ik vanmorgen gebeld door een technische medewerker van MCZ Italy. Deze vriendelijke en goed duits sprekende meneer. had nog enkle vragen die hij liever zo stelde als weer via de leverancier te gaan mailen. Wat de snelheid van het probleem oplossen niet ten goede kwam.

    Komende maandag neemt hij contact op met Unidomo. (de leverancier van de kachel)

    Ook gaat deze meneer zorgen dat ik alle eventueel benodigde onderdelen krijg met een beschrijving erbij wat en hoe uit te voeren.

    Tot op heden ben ik nog zeer tevreden over de reactie snelheid van handelen. van zowel Unidomo als MCZ.
    Ook deze meneer van MCZ vond het zeer vervelend dat de kachel niet functioneerd zoals het moet.


    Mijn eigen kachel daar in tegen werkt nog altijd supper en is momenteel over de 1000 brand uren heen. Hij brand hier van s'morgens 6:00 tot s'avonds 22:30 en maak hem maar een keer per week schoon.
    Ook de ruit is dan nog redelijk schoon. Het active ssteem waar deze kachel op regelt werkt mijn inziens prima.

    Tot zover even deze update.

    prettig weekend allemaal
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van erwin vr feb 25, 2011 2:10 pm

    was het niet opgelost dan met een nieuwe print


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gast vr feb 25, 2011 7:03 pm


    Ik Heb nog geen print gehad,

    Ze hadden de informatie nodig om een juiste print met software te sturen.

    Ik vind het een goede zaak dat ze eerst duidelijkheid willen hebben zodat in eenkeer de juiste materialen verstuurd worden.

    Wel hoop ik dat komende week de onderdelen onderweg zijn.


    Gesponsorde inhoud


    Probleem met mcz musa hydro 15kw Empty Re: Probleem met mcz musa hydro 15kw

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu vr mei 17, 2024 10:25 am