Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 13 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 13 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+49
HansH
Dan12
fdoncke
Bompa
gaspar1000
nick1
Soul
pedro
bart b
eddy1
evert.clonen
Antonius
francky
Geert
kenzo229
vinnus1
Johnny Derveaux
krusty
Fleur
Groene Ridder
Kris 42
Brahman
hermanV
grossard.rob
stef123
wvema
costerke
Toon
erwin
Keteltje
ponneke
weske32v
Pcorsa
binck
niepoort
dxnature
Annejanne
player
speedy
Uthrex
Péétje Brik
jeanhup
ss
steven
Jef
flair
cuypersmarc
Block
Philip
53 plaatsers

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze


    hermanV
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 128
    Registration date : 07-01-12

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van hermanV vr mei 08, 2015 9:24 pm

    @roeland

    Zo nauwkeurig wordt het ook niet berekend: 990Kwh is praktisch gelijk aan 1000. Uiteindelijk maakt het niet uit. Het volgende GSC wordt toegekend niet op basis van die 990, maar berekend vanaf de beginstand per 1000Kwh.
    Antonius
    Antonius
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 122
    Registration date : 01-12-14

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Antonius ma mei 11, 2015 8:52 am

    @hermanv,


    Enige nuance is toch wel op zijn plaats want de "geniale computerprogramma's waar jij van spreekt" rekenen met een opbrengst van 85 % van je piekvermogen.

    In de realiteit is het eerder 100 % van je piekvermogen dus de GSC komen veel sneller "binnen" dan de programma's "denken"
    Heeft de eerste jaren toen de GSC zijn ingevoerd de nodige problemen gegeven.

    Ook de mensen wiens meter terug draaide en onder "0" kwam zoals de mijne bv(nieuwbouw) daar konden ze de eerste jaren niet aan uit,met geweldige verbruiken van 998000 kwH per jaar enz.......

    Daar hebben veel mensen hemel en aarde moeten bewegen om dit uitgelegd te krijgen en zelfs nu nog ,als ik mijn jaarlijkse meting ingeef,krijg ik een foutboodschap omdat mijn verbruik lager is dan vorig jaar.Elk jaar opnieuw dus een telefoontje om dat uit te leggen.

    Het is dus ook niet dat ik gegantisch te veel vermogen op mijn dak heb liggen,juist genoeg voor een gemiddeld "nulverbruik" dus eigenlijk hoe het de bedoeling zou moeten zijn.....

    hermanV
    hermanV
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 128
    Leeftijd : 67
    Registration date : 07-01-12

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van hermanV di mei 12, 2015 6:36 pm

    Ik probeer er altijd voor te zorgen dat dat ik zo dicht mogelijk bij een nulverbruik uit kom. Eigenlijk er ietsje boven. Bij de meteropname nog geen problemen gehad.
    Hoe kom jij aan 100% opbrengst? Ik zit op het zuiden met een dakhelling van 30° en heb gemiddeld een opbrengst van 93% over de laatste 4 jaar. In het zuiden staat wel een boom waar vanaf begin november tot half februari de zon niet 'boven' komt. Maar dan staan er ook geen bladeren aan die het zonlicht zouden belemmeren.

    gr
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4410
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van krusty di mei 12, 2015 8:28 pm

    30° is goed maar 35° zou ideaal geweest zijn !

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Antonius
    Antonius
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 122
    Registration date : 01-12-14

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Antonius wo mei 13, 2015 10:27 am

    Hallo HermanV,

    Zoals aangehaald door krusty is 35 graden helling ideaal. Mijn panelen staan onder die hoek en pal op het zuiden en geen enkel belemmering dus ik haal al 4 jaar ongeveer 1080 Kwh/1000 wp geinstalleerd vermogen,perfect haalbaar en normaal.

    Ik denk dat als je panelen wat "platter" opgesteld staan(30 graden) dat je rendement in de zomer wat hoger zal zijn omdat de zon dan ook op haar hoogste staat,maar dat jij dan inderdaad in de winter een deel mindere opbrengst hebt ook in functie van het obstakel dat in de weg staat!Nooit goed voor PV om schaduwen te hebben want dit is nu eenmaal een serieschakeling dus 1 paneel minder licht/zon,heel de keten zakt in .

    Maar ik zou de mensen wiens panelen in de schaduw van hun schoorsteen ligt enz niet de kost willen geven,er zijn of waren nu eenmaal veel installateurs die er niet veel van af wisten blijkbaar.

    Ik ken zelfs een paar mensen die hun panelen kunnen verzetten in functie van winter of zomer dus veel rechter (45 graden) in de winter en platter 25 graden in de zomer.

    veel zonneplezier en een goede opbrengst,het zijn topdagen momenteel......
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4410
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van krusty wo mei 13, 2015 10:33 am

    Inderdaad topdagen .............bijna alle dagen een opbrengst van 32 tot 38/39 kw , verleden jaar zelfs een dag gehad van 41 kw.

    Een beetje wind houd de panelen onder de 25 °
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4410
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van krusty wo mei 13, 2015 10:44 pm

    Vandaag weer 38 kw( 13+12+7+(2x3) ....nog max 10 dagen en t'is weer bingo flower

    Volgende maand weten we waarschijnlijk al waar de klepel hangt affraid
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van pedro do mei 14, 2015 9:55 pm

    miljaar miljaar,mn zonnepanelen liggen al op mijn dak maar nog niet aangesloten (is nog mn werfkast in de garage)  heel kwaad heel kwaad heel kwaad


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Antonius
    Antonius
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 122
    Registration date : 01-12-14

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Antonius do mei 14, 2015 10:10 pm

    Ja dat kost je heel wat aan "gratis" elektriciteit, dat is zeker.....maar alles komt goed,uiteindelijk zeker?
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van pedro vr mei 15, 2015 6:13 pm

    Ja alles komt altijd wel goed hé :-)

    bedoeling is om de elektriciteit in orde te hebben begin juli,dus nog ff op de tanden bijten(en verlies lijden :-) )


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    ponneke
    ponneke
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Vrouw Aantal berichten : 550
    Leeftijd : 67
    Registration date : 23-09-12

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van ponneke wo jul 15, 2015 12:05 am

    En na al het "goede nieuws" van delaatste week, kreeg ik vandaag bovendien een schrijven van Luminus.
    Een prijswijziging van de netbeheerders, en zij hebben beslist om een toeslag door te rekenen aan de klanten.
    Dat betekent dus nu dat ze het initiatief genomen hebben de voorschotfactuur te verhogen.... met 64 euro/maand
    Dat is omgerekend 768 euro op jaarbasis OF zowat de helft van de certificaten die de installatie oplevert!
    En dan klagen de Grieken dat ze moeten besparen en inleveren???? angry
    Wat zijn wij dan de laatste 10 jaar aan het doen soms?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van erwin wo jul 15, 2015 12:21 am

    de netbeheerders zitten met een put van 1,8 miljard euro.
    zonnepanelen of niet, willen of niet, we zullen hem met zijn allen vullen...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Bompa
    Bompa
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 90
    Registration date : 04-08-13

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Bompa wo jul 15, 2015 8:11 am

    Ponneke,

    Wordt lid van Zonstraal.VZW , betaal 10€/jaar en dan staan we samen sterker in afwachting van de uitspraak van het Hof van beroep in Brussel.

    Zeker weten dat indien deze netvergoeding 2.0 verworpen wordt, zij, de VREG en de politiek, gaan nadenken over een netvergoeding 3.0.

    Iedereen is akkoord een billijke netvergoeding te betalen à rato van maximum 5€/1000Wp vermogen van de omvormer, maar niet de bedragen die ze nu "willen" aanrekenen.

    Niet vergeten dat volgende maand de netvergoeding met 5% omhoog gaat om de belasting op de winst te kunnen doorrekenen en vanaf 01/01/2016 de btw van 6% erop naar 21% gaat.
    Johnny Derveaux
    Johnny Derveaux
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 194
    Leeftijd : 57
    Registration date : 03-03-12

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Johnny Derveaux wo jul 15, 2015 10:57 am

    even een vraagje, iemand dat we kennen huurt een huurhuis, nu de eigenaar heeft besloten om daar zonnepanelen op te leggen, (is al 3j geleden) ze stuurt dan een berichtje naar de eigenaar als de meter de nodige getallen aangeeft, en hij krijgt dan een certificaat, nu heeft ze een brief ontvangen van 350€ dat ze moet betalen omdat ze gebruik maakt van het net. de eigenaar wil dit niet betalen, hij zegt dat ze ook geniet van een laag tarief, oke is waar, maar zegt ze hij heeft 4 a 5 maal per jaar een certificaat en heeft de installatie betaald, maar daar vroeg ik ook niet om !!! is dat normaal dat ik dit moet betalen ? als hij simpel blijft doen dan trek ik de stekker uit de omvormer, zal rap gedaan zijn.
    Bompa
    Bompa
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 90
    Registration date : 04-08-13

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Bompa wo jul 15, 2015 1:52 pm

    Johnny,

    wat staat er in je huurovereenkomst? Als er niets in staat, ga je die 350€ moeten ophoesten, want de netvergoeding is voor diegene op wiens naam de teller staat, jij dus. EN je mag de zonnepanelen niet uittrekken, want ze zijn niet van jou, met alle mogelijke gevolgen van dien.
    Als er in je huurcontract staat dat alle belastingen, taksen en vergoedingen ivm zonnepanelen ten laste zijn van de eigenaar van de woning, dan moet de eigenaar die 350€ ophoesten.
    Dit is nu een schoolvoorbeeld van de onkunde van onze regeringen (vroeger en NU).

    Voor diegene die het forum van Zonstraal niet lezen: het 2000ste lidnummer is vandaag uitgereikt.
    Niet aarzelen, aansluiten, 10€ betalen en samen staan we sterker.
    Wat is nu 10€ voor de goede zaak, peanuts vergeleken met de netvergoeding die ze door onze strot proberen te duwen.
    Johnny Derveaux
    Johnny Derveaux
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 194
    Leeftijd : 57
    Registration date : 03-03-12

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Johnny Derveaux za jul 18, 2015 7:07 am

    bedankt Bompa, voor de informatie, zal het haar voorleggen, en niet mogen uitrekken, ik zou het toch doen, als ik moet betalen hé, nu kan ze ook nalaten van te melden, zo misloopt hij dan de certificaten, maar ja je spreekt dan van huurovereenkomst enz ... ze huurt dit huis al vele jaren hé, als de eigenaar beslist om daar panelen op de leggen, veranderd er niets in het contrakt, nu ja niemand wist dit ook hé, zal het haar vertellen, bedankt.

    PS, indertijd waren er toch installateurs die daken gingen huren bij mensen, om zo de certificaten te kunnen opstrijken ! dus al deze mensen zouden dan ook moeten betalen ! ze verhuren het toch, maar ze wonen er wel.

    groeten Johnny
    Kris 42
    Kris 42
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 28
    Registration date : 21-01-12

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Kris 42 za jul 18, 2015 9:33 am

    Beste,

    de vraag die ik me stel, voor wie is de elektriciteit die deze panelen opleveren. Je praat wel over certificaten voor de verhuurder maar die meter die terugdraait zou minder elektricteit moeten zijn die jij betaald of zie ik dat mis. Het is tenslotte de verhuurder die een investering gedaan heeft in die zonnepanelen en die wilt daarvoor een opbrengst via de certificaten.Had je een huurovereenkomst voor die panelen er op liggen ? Als dit zo is betaal je vandaag minder dan ervoor want je betaald minder elektriciteit. Als je dit mee in de balans legt , ben je dan nog goedkoper af of niet ?
    Je kan wel dreigen maar moet alle feiten in kaart brengen, succes.

    Kris
    Johnny Derveaux
    Johnny Derveaux
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 194
    Leeftijd : 57
    Registration date : 03-03-12

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Johnny Derveaux za jul 18, 2015 9:39 am

    bedankt Kris, maar die vrouw heeft een minder tarief omdat inderdaat de teller terug draait, maar 350€
    gedeeld door 12 = 29€ nu ja ze doet zeker geen profijt hé, nu ja ze moest bij het leggen van de panelen misschien een nieuw huurcontract, laten maken, maar toen wist niemand dat dit zou gebeuren.

    groeten Johnny
    Kris 42
    Kris 42
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 28
    Registration date : 21-01-12

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Kris 42 za jul 18, 2015 9:56 am

    Johnny,

    350euro betekent toch al snel 4 a 5kw aan zonnepanelen. Als je die 350 euro herrekend naar aantal kw gratis elektriciteit aan 0.22/kwh dan heb je iets van een 1600kwh, zodra ze meer verbruikt maakt ze winst. 1600kwh op een jaar terwijl lijkt me wel heel weinig wat verbruik betreft.Bekijk gewoon is hoeveel aan elektriciteit ze daarvoor betaalde, dat moet ze ongetwijfeld kunnen terug vinden. Als ze uiteindelijk er nog een voordeel aan doet zou ik dat gewoon aanvaarden, als de balans anders ligt, dan moet je uiteraard gaan praten met de huisbaas.
    Ter info, als die laatste er op uitkomt dat zij de installatie afzet, dan ga je zelf die gemiste certificaten nog moeten ophoesten, dat zal je dan veel meer kosten dan die 350 euro, daarnaast is dat fraude en ik weet het niet maar als ze dat huisje genegen is.....
    Het is mogelijk dat je dit niet eerlijk vind, anderzijds zij heeft wel het voordeel van minder elektriciteit dat ze moet betalen. De huisbaas heeft de groencertificaten maar is zeker zo rendabel niet dan wanneer je dat op een privee woning legt. Dit is een win win voor beiden geweest en als ik zo reken nog steeds een win voor de huurder.
    De zonepaneelbezitters zijn zeer zwart gemaakt de laatste jaren, deels onterecht omdat zij gedurfd hebben te investeren in onder andere crisisjaren en dat heeft veel werk opgeleverd... laat je niet meeslepen door deze hetze die ontstaat is, geloof niet dat je factuur goedkoper had geweest zonder groenstroomcertificaten, de enige reden waarom dnb's bestaan is om verdoken belastingen te heffen voor de gemeentes , niet meer of minder dan dat....

    Kris
    Bompa
    Bompa
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 90
    Registration date : 04-08-13

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Bompa za jul 18, 2015 6:49 pm

    Johnny, als die zonnepanelen uitgezet zijn, heeft ze buiten waarschijnlijk een proces aan haar been, met alle gevolgen van dien, maar moet ze ook een hogere factuur voor haar elektriciteit betalen.
    Kiezen tussen pest en cholera is niet gemakkelijk, maar de netvergoeding betalen zal nog voordeliger uitkomen dan de panelen uitzetten Wink
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van erwin za jul 18, 2015 10:08 pm

    moest het duurder uitkomen als vroeger dan kan ze de huisbaas voorstellen om het verschil in mindering te brengen van de huishuur...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Bompa
    Bompa
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 90
    Registration date : 04-08-13

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Bompa zo jul 19, 2015 12:42 am

    Wachten op de uitspraken van het HvB en de RvS is de boodschap en pas daarna gaan praten met de huisbaas. kan zijn dat de Vreg zijn prosumentenvergoeding verworpen wordt.
    Johnny Derveaux
    Johnny Derveaux
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 194
    Leeftijd : 57
    Registration date : 03-03-12

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Johnny Derveaux zo jul 19, 2015 11:12 am

    bedankt iedereen.
    Bompa
    Bompa
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 90
    Registration date : 04-08-13

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Bompa zo jul 19, 2015 11:16 am

    Uitspraak van de RvS wie bevoegd is, is voorzien op 10 september 2015.
    Duimen voor het HvB!!
    Brahman
    Brahman
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 126
    Leeftijd : 60
    Registration date : 26-02-11

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Brahman zo jul 19, 2015 12:50 pm

    Als je geen groene stroomcertificaten krijgt moet je dan ook je prosumenten tax betalen?
    Dan is je winst helemaal weg en schiet je in?????
    Kris 42
    Kris 42
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 28
    Registration date : 21-01-12

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Kris 42 zo jul 19, 2015 1:44 pm

    Hoi

    je gaat dat evengoed moeten betalen.De idee van deze vergoeding is dat je het net gebruikt en er niet voor betaald.
    Dat verhaaltje rond winst is bs dit is gewoon een verdoken belasting, niets meer of minder...

    Kris

    Gesponsorde inhoud


    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 13 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 3:26 am