Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 7 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 6 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast ma mei 02, 2011 9:21 pm

    Hallo,

    Ik ben van plan mijn elektrische accumulatiekachels naar de schroothoop te verwijzen en te vervangen door een pelletkachel. Ik verbruik zo'n 10.000kWh per jaar op accumulatie. Iemand enig idee met hoeveel kg pellets dit zal overeenkomen? Ben benieuwd welke besparing dit kan opleveren.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast ma mei 02, 2011 9:53 pm

    Aan de huidige prijs "exclusief nacht" kost het verbruik je +/- 978 Euro (all-in, behalve de meterkost).
    Voor deze prijs koop je gemiddeld 4.200 kg pellets met een omzetting van +/- 5 Kw/kg zou dat overeenkomen met 21.000 Kwh electriciteit.
    Theoretisch zou je dan maximaal 440 Euro kunnen besparen per seizoen MAAR ... over hoeveel accumulators spreek je en over welke te verwarmen ruimte hebben we het ???
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast ma mei 02, 2011 10:25 pm

    Ik wil living + open keuken verwarmen. De living is 40m2, de keuken 16m2. In het geheel staan nu drie accumulatoren en het zou ideaal zijn om deze te kunnen verwijderen. In eerste instantie zou ik dat nog niet doen om uit te vissen of ik wel zonder kan. Een minimaal verbruik op accumulatie + pelletkachel is mogelijks een compromis.

    Over de berekening: Maak je daar geen verwarring tussen kW en kWh?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van erwin ma mei 02, 2011 11:10 pm

    Deftone schreef:Ik wil living + open keuken verwarmen. De living is 40m2, de keuken 16m2. In het geheel staan nu drie accumulatoren en het zou ideaal zijn om deze te kunnen verwijderen. In eerste instantie zou ik dat nog niet doen om uit te vissen of ik wel zonder kan. Een minimaal verbruik op accumulatie + pelletkachel is mogelijks een compromis.

    Over de berekening: Maak je daar geen verwarring tussen kW en kWh?

    bij normale isolatie heb je voldoende met een 8kw kachel

    zoals hobbymachine beschrijft, 10.000kwh komt overeen met 2.000kg pellets, kostprijs +-500 euro/jaar, plus onderhoud geschat 100 euro, besparing gaat dan in de buurt van 400 euro/jaar liggen,

    verder zou ik tenminste 1 accumulator laten staan, om op terug te vallen bij panne vd kachel



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast di mei 03, 2011 12:09 am

    Erwin123,

    1. Weet je dat uit ervaring? Zelf overgeschakeld van accumulatie naar pellets?

    2. Is 500 euro niet optimistisch voor 2000kg pellets? Ik heb eens rondgekeken en denk dat de prijs eerder rond de 600 euro ligt?

    Ik probeer een schatting te maken voor een verbruik van 10.000kWh:
    - Pellets : 600 euro/jaar + onderhoud
    - Condensatieketel gas : 700 euro/jaar + onderhoud
    - Elektriciteit : 1000 euro/jaar

    3. Verder maak ik me nog wat 'zorgen' over de gelijkmatige verdeling van de warmte. Met de pelletkachel komt die van 1 centraal punt. De drie accumulatiekachels staan verspreid over de ruimte. Zal ik hetzelfde warmtecomfort kunnen realiseren? Iemand daar ervaring mee?

    Thanks!
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van jeanhup di mei 03, 2011 12:22 am

    Deftone: je ruimtes zijn niet al te groot en staan in open verbinding met elkaar. Als deze ruimtes redelijk tochtvrij zijn krijgt een goed gedimensioneerde pelletkachel dat makkelijk warm.
    In de warme luchtstroom vlak voor de kachel zal het vanzelfsprekend een stuk warmer zijn dan in een hoek van de ruimte maar dat is normaal geen probleem.
    Houdt er wel rekening mee dat de temperatuurregeling van een pelletkachel wat minder fijngevoelig is dan van een CV en dat pelletkachels wel een beetje geluid produceren. En - niet te vergeten - dat je er een klein beetje werk aan hebt met het vullen van het pelletreservoir en het verwijderen van de as.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van erwin di mei 03, 2011 12:22 am

    Deftone schreef:Erwin123,

    1. Weet je dat uit ervaring? Zelf overgeschakeld van accumulatie naar pellets?

    2. Is 500 euro niet optimistisch voor 2000kg pellets? Ik heb eens rondgekeken en denk dat de prijs eerder rond de 600 euro ligt?

    Ik probeer een schatting te maken voor een verbruik van 10.000kWh:
    - Pellets : 600 euro/jaar + onderhoud
    - Condensatieketel gas : 700 euro/jaar + onderhoud
    - Elektriciteit : 1000 euro/jaar

    3. Verder maak ik me nog wat 'zorgen' over de gelijkmatige verdeling van de warmte. Met de pelletkachel komt die van 1 centraal punt. De drie accumulatiekachels staan verspreid over de ruimte. Zal ik hetzelfde warmtecomfort kunnen realiseren? Iemand daar ervaring mee?

    Thanks!

    antw1: neen
    antw2: 0.25 cent per kg kan zelfs nog goedkoper als je de promos in het oog houd,
    antw3: uitgelegd door jeanhup in vorige bericht


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast di mei 03, 2011 3:04 pm

    Deftone schreef:Hallo,

    Ik ben van plan mijn elektrische accumulatiekachels naar de schroothoop te verwijzen en te vervangen door een pelletkachel. Ik verbruik zo'n 10.000kWh per jaar op accumulatie. Iemand enig idee met hoeveel kg pellets dit zal overeenkomen? Ben benieuwd welke besparing dit kan opleveren.


    Hallo Deftone,

    Ik ben 2 jaar geleden ook overgegeschakeld van accumulatie naar pellets. Ik had ongeveer 6000 Kw/h verbruik voor de accumulatie, wat neerkwam op zo'n 800 € per jaar.
    Nu stook ik dus al 2 jaar pellets en is de accumulatie dus niet meer in gebruik. Het eerste jaar heb ik zo'n 1950 kg pellets verstookt, dit jaar heb ik 1590 kg nodig gehad (we waren tijdens kerst wel 7 dagen niet thuis) als je dit omrekend heb ik in 2 jaar tijd zo'n 912 Euro verstookt (240 zakjes pellets aan gemiddeld 3.80€ per zak).
    Ik dien hierbij te zeggen dat mijn pelletkachel zo'n 165 m³ verwarmt waar mijn accumulatie maar 110 m³ verwarmde. Ik doe dus groot profijt door met pellets te verwarmen. Je moet natuurlijk ook de kost van uw pelletkachel meereken, maar in mijn geval was de accumulatie toch op zijn laatste beentjes aan het lopen. Ik moest sowieso vernieuwen.
    Ik zeg dus volmondig ja tegen pellets.

    Johan
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast di mei 03, 2011 9:59 pm

    Ook overgeschakeld maar niet 100% overtuigd.
    Met pellets verwarmen betekent werken en maar goed dat we vroeger een houtcassette hadden als bijstook, op die mannier was ik het werken wat gewend. Wat de warmtespreiding betreft zal je zeker beter gediend zijn met 3 verwarmingspunten, wat comfort betreft ga je er een stuk op achteruit (pellets halen à 250 zakken/jaar, vullen, asse wegwerken, kachel stofzuigen, meer kans op technische storingen).
    Pas op met een te laag vermogen, een kachel moet niet steeds voluit gaan branden !
    Wat energieprijs betreft liggen ze beide goed, electriciteit duurder maar geleverd aan de haard en proper ... geen stof.
    Wat de door mij gebruikte Kw betreft, denk ik correct te zijn omdat het geleverde vermogen per kg pellets wordt opgegeven en niet per uur. Hoeveel kg je per uur verbruikt hangt sterk af van uw comfortniveau.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van ss wo mei 04, 2011 2:03 pm

    hobbymachine schreef:Ook overgeschakeld maar niet 100% overtuigd.
    Met pellets verwarmen betekent werken en maar goed dat we vroeger een houtcassette hadden als bijstook, op die mannier was ik het werken wat gewend. Wat de warmtespreiding betreft zal je zeker beter gediend zijn met 3 verwarmingspunten, wat comfort betreft ga je er een stuk op achteruit (pellets halen à 250 zakken/jaar, vullen, asse wegwerken, kachel stofzuigen, meer kans op technische storingen).
    Pas op met een te laag vermogen, een kachel moet niet steeds voluit gaan branden !
    Wat energieprijs betreft liggen ze beide goed, electriciteit duurder maar geleverd aan de haard en proper ... geen stof.
    Wat de door mij gebruikte Kw betreft, denk ik correct te zijn omdat het geleverde vermogen per kg pellets wordt opgegeven en niet per uur. Hoeveel kg je per uur verbruikt hangt sterk af van uw comfortniveau.

    Hier ben ik het volmondig mee eens. Ik verstook aanzienlijk minder met pellets dan met electriciteit, al was de aankoopprijs van de kachel aanzienlijk (Saey Neema). Het stof, het reinigen plus onderhoud van de kachel, het ongemak om de pellets te gaan halen met remorque en ze te stockeren moet je er inderdaad bijnemen. Wat betreft technische pannes : 17jaar electrisch zonder defect, na 12 maanden reeds vodden (electronisch) met de pelletkachel...
    Maar wel gezellig vuurtje in huis, toch gevoelig meer comfort dan een houtkachel...
    Groeten,
    ss duivel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast zo jun 19, 2011 9:47 am

    Wij verwarmen 88 m², keuken, living en bureel zitten in één open ruimte. Wij stookten elk jaar ongeveer 1200,- EUR aan elektriciteit op. Sinds dit jaar voor ongeveer 600,- EUR aan pellets gestookt. Moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat de kachel pas midden november in dienst is.
    Hier staat tegenover dat we met de twee accumulatoren die er staan, het huis niet voldoende warm kregen. Met de pelletkachel (Superior Sabrina, 11 kW) is dit geen enkel probleem meer.
    Ik poets de kachel om de twee dagen 10 minuten), en op zaterdag een wat grondiger beurt (half uur).

    De accumulatoren blijven bij ons ook staan omdat ik ergens gehoord heb dat je een kachel niet als primaire verwarming mag beschouwen. M.a.w. als ik de accumulatoren weg zou halen, zou de verkoop van ons huis in problemen kunnen komen??
    Als back-up gebruiken voor panne aan de kachel... je zit altijd met het probleem van de geweldige inertie van accumulatoren; 24 uur nodig vooraleer ze hun volledige warmte kunnen afgeven. Dus kachel stuk => sowieso 24 uren kou lijden...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast zo jun 19, 2011 11:40 am

    Dat van die primaire verwarming begrijp ik niet zo best, misschien bedoelt men met primair de "aan huis" geleverde energie als gas, mazout, electriciteit ?
    Hier blijven de accum's ook staan in geval van prob's met de pellets maar in de accum's zit tevens een gloeielement voor directe verwarming. t'Zal duur zijn maar koud zitten wachten op oplading is ook geen alternatief.
    Wij hebben hier buren die 3 (drie) dagen hebben verwarmd met een petrolvuurke in afwachting van een pellethersteller ... ik ben dus ook voorstander van meerdere energiebronnen in huis en geen alles op alles zetten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast do jan 10, 2013 4:10 pm


    Hallo

    We hebben vorig jaar een huis gekocht. Verwarming is volledig elektrisch (accumulatie: 2 in living, 1 in keuken).
    We hebben een open haard en denken eraan om die om te bouwen zodat we een inbouw pelletkachel kunnen plaatsen.

    Loont het de moeite om over te schakelen naar een pelletkachel? Zowel financieel als op het vlak van comfort?

    Groetjes
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast do jan 10, 2013 4:15 pm

    Wat is het verbruik van de elektrische verwarming?

    meten = weten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast do jan 10, 2013 4:47 pm


    Van Oktober tot April (7 maand): 12500
    De andere maanden zetten we alles af en verwarmen we met onze open haard als we het koud hebben ...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast do jan 10, 2013 5:20 pm

    Ik zou uitgaan van een pelletkachel, berekenen welk vermogen je nodig hebt en het verbruik daarvan nemen en dan de pelletprijs op 0,25 p/kg stellen. Je hebt dan een globaal idee wat het aan pellets zou kosten en kunt dat dan afzetten tegen wat je nu aan stroom verbruikt.

    Uitgaan van je stroomverbruik is een beetje grof omdat het rendement van die elektrische accumulatoren niet bekend is, als je dat 1 op 1 zou omrekenen zou je op 2500 kg pellets uitkomen.

    Daarbij is de warmte van een pelletkachel echt anders dan die van een el.kachel en je hebt een vlammetje in de kamer.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Fleur do jan 10, 2013 5:40 pm

    tiesh
    het tweede jaar zal je 40 procent stookkosten uitsparen ,het eerste jaar de kachel leren kennen en het stookgedrag aanpassen.



    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast do jan 10, 2013 6:49 pm

    Beste
    Hier bij mij is ook alles op elektrische accumulatoren .(lopen ook op hun einde )
    Nu sinds begin november heb ik een pelletkachel laten plaatsen en moet zeggen dat ik hiervan zeer tevreden ben (buiten enkele kleine probleempjes die opgelost zijn)
    Mijn elektrische accumulatoren hebben nog geen minuut opgestaan sinds de kachel.
    Ik moet zeggen dat ik over de warmte zeer te spreken ben en absoluut geen spijt heb van mijn keuze.
    ik heb wel model zwaarder genomen dan ze berekend hadden.
    Kwa verbruik zit ik nu op een 350 kg pellets van november tot nu en deze wordenn thuis geleverd.
    Ik ga volgend jaar of jaar daarna nog wel cv leggen maar enkel voor het geval van panne.
    mvg
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast do jan 10, 2013 7:37 pm

    "Van Oktober tot April (7 maand): 12500" (€?)
    slik...
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Fleur do jan 10, 2013 7:41 pm

    verkske

    12500 kw zeker (verbruik zoals jij vroeg)


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast do jan 10, 2013 8:54 pm

    12500 kw é, t'zou wat zijn anders :-)
    Ik wil vooral living en keuken verwarmen, maar overdag ook de warmte laten doorstralen naar slaapkamers (op gelijkvloers)
    denk in totaal 300 m3
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast za jan 12, 2013 8:07 pm

    Vertegenwoordiger over de vloer gehad en tot de conclusie gekomen dat een inbouwkachel niet haalbaar is qua kosten.

    Voorstel gekregen voor de Nima en de Musa van MSZ. Wat zijn jullie ervaringen met deze kachels?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gast za jan 12, 2013 8:09 pm

    toppie die musa ;-)al drie jaar zonder problemen

    Gesponsorde inhoud


    Pellets vs Elektrische Accumulatie Empty Re: Pellets vs Elektrische Accumulatie

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 4:30 am