Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 27 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 26 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
SICCO
Fleur
krusty
7 plaatsers

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van Gast ma 9 nov 2015 - 10:05

    heyhey,

    ben foopah en ben via een google search op dit forum terecht gekomen.

    Mijn vriendin en ik wonen in ons eigen duplex appartementje, dat momenteel volledig elektrisch verwarmd wordt door accumulatiekachels. Het verbruik is absurd en de kost is nog erger. We zijn van plan om alle accu's buiten te smijten en een pelletkachel te installeren als hoofdverwarming voor onze benedenverdieping (de slaapkamers boven mogen fris zijn). Onze benedenoppervlakte is een dikke 50m2 en we zouden voor een 8kW model willen gaan. We hebben langs 2 zijden een schuin dak dat slecht geïsoleerd is en ook veel (verouderd) glas.

    Momenteel zijn we wel gewonnen voor een MCZ Lam Natural met speksteen aan de zijkanten. We zijn al in een aantal winkels geweest en gaan in de komende dagen onze keuze maken. Ik ga hier nog wat verder lezen over pelletkeuze enz.

    Groeten !
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van krusty ma 9 nov 2015 - 10:23

    Eigenlijk hebben dak en ramen voorrang op de pelletkachel om onder handen genomen te worden.
    Anders wordt het zoals de net gehoorde energie jingle op radio 2 "de tuin verwarmen"
    Anonymous
    Gast
    Gast


    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van Gast ma 9 nov 2015 - 11:33

    hey krusty,

    volledig akkoord, maar wij willen hier nog 4 jaar blijven wonen en dan samen bouwen. Ik heb de pelletkachel zeker terugverdiend op die 4 jaar, waarschijnlijk ga ik zelfs nog winst hebben als de stroomprijzen en -taxen blijven stijgen.

    Het is veel moeilijker om te berekenen wat ik juist ga besparen door het glas en de dakisolatie te upgraden. Plus de kachel is ook gezellig en veel makkelijker regelbaar dan de huidige accu's.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van Fleur ma 9 nov 2015 - 11:35

    foopah
    wat? ...k zou toch niet alles buitensmijten en in 1 plaats de verwarming behouden tegen dat de pelletkachel het eens laat afweten..........


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van Gast ma 9 nov 2015 - 11:57

    hey fleur, inderdaad, we hebben in de zithoek een IR-paneel hangen dat gebruikt wordt als extra of noodverwarming.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van krusty ma 9 nov 2015 - 11:57

    Terugverdiend in 4 jaar ?......... Daar heb ik sterk mijn twijfels over !!
    Temeer omdat het al gaat over een kachel die tussen de 3300 en 4000 € kost + eventuele schouwaanpassingen (intuberen is ook niet van de poes +- 1000€)en een eventuele herstelling en jaarlijks onderhoud die ook elk jaar omhoog gaat (staat nu al op 150 €) ?????
    Daar wordt door de installateurs in het algemeen niet al teveel over gerept tot als verkoopscontract getekend is en de kachel in de living staat.
    Als je alle directe en indirecte kosten bijtelt in je onkostenberekening zal er op 10 jaar niet veel bespaart zijn

    Als je daar toch maar 4 jaar blijft zou ik voor een veeeeeeeeeel goedkoper model gaan.Of eventueel een goei tweedehandse , en die zijn er, zie maar op kapaza en tweedehands
    Anonymous
    Gast
    Gast


    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van Gast ma 9 nov 2015 - 12:18

    Ik reken even heel eenvoudig met de info die ik op internet vond:

    Ik verbruik nu 9500kWh nachttarief, waarvan zeker 80% verwarming is, dus 7600kWh. Hiervan is nog eens zeker 1/3 verloren omdat de accu's vanaf dat ze opgeladen zijn hun warmte al verliezen zodat ik max 2/3 (waarschijnlijk nog veel minder) 's avonds nog heb als we thuis zijn van het werk. Deze 7600 kWh kost me nu € 1200 en de turteltaks is € 290 omdat ik boven de 10.000 kWh totaal zit.

    Ik zou dus met een kachel een 5000kWh moeten verstoken om het exact even warm te hebben. Ik lees dat pellets rond de 5kWh per kg zitten, dus 1000kg nodig voor een jaar voor ons. Ik zie pelletprijzen van ongeveer € 3,5 per 15 kg, dus voor € 233 ben ik gesteld.

    Besparing is dus minstens € 967 (stroomkost) + € 190 (turteltaks) = € 1157 per jaar, indien de stroomprijzen en -taxen gelijk blijven (wat ze niet gaan doen).

    4 jaar terugverdientijd lijkt me dus niet te optimistisch gerekend, plus ik heb de gezelligheid, de regelbaarheid van wanneer ik de warmte wil en de hogere (niet absolute) zekerheid ivm de prijzen van de pellets tov elektriciteit. Kosten van onderhoud van de kachel gaan hoogstwaarschijnlijk minder zijn dan de stijging van de elektriciteitsprijzen en -taxen op mijn totaal verbruik van 11500kWh.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van krusty ma 9 nov 2015 - 12:34

    1000 kg pellets is 67 zakken = 1 pallet voor 1 winter .....is zeer optimistisch berekend !

    Ik verbruikte hier in mijn eerste jaren 200/220 zakken, kachel is ondertussen 8 jaar , ook een MCZ en tevreden.
    Gezelligheid en regelbaarheid daar valt niet over te discussieren , dat is kwestie van goesting !

    Denk ook eens na om alle maar dan ook ALLE , gloeilampen,halogeen , zogezegde spaarlampen eruit te gooien en te vervangen door LEDverlichting.

    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van krusty ma 9 nov 2015 - 14:23

    Een idee....net in je buurt!

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van erwin ma 9 nov 2015 - 16:05

    7kw gaat krap zijn ( 50m2 onder slecht geisoleerd dak en verouderd glas)


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    SICCO
    SICCO
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 10
    Leeftijd : 65
    Registration date : 13-09-15

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van SICCO ma 9 nov 2015 - 17:51

    Wij hebben hier ongeveer hetzelfde gedaan: verwarming van het hele huis met accumulatie: 2 x 6 kw in de living, 1 x 6 kw in de keuken, 1 x 3 kw in de gang en 1 x 2 kw in de slaapkamer. Huis is 25 jaar oud: wel met dubbel glas, vloer- en muurisolatie (naar de normen van toen). Dit jaar de zoldervloer laten isoleren, de oude 'rustieke' sierschouw met inbouwcassette (hout) buitengesmeten en een pelletkachel geplaatst (Rika Revo met speksteenmantel 9 kw). De accumulatiekachels blijven wel staan. Tot nu toe zijn ze niet opgeladen geweest, verwarming van ineenlopende living en keuken (samen ong. 55 m²) enkel met de pelletkachel. De bedoeling is om zoveel mogelijk te verwarmen met de pelletkachel, en enkel als het echt koud wordt de accumulatie nog in te schakelen als ondersteuning. Vorig jaar zaten wij op een verbruik van tussen de 15 en 16 000 kw nachttarief als ik mij niet vergis. Benieuwd wat het effect van de pelletkachel zal zijn op het elektriciteitsverbruik dit jaar...
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van stef123 ma 9 nov 2015 - 18:49

    Foopah, in je keuze voor een pelletkachel geef ik je 100 % gelijk. Maar je berekening van je verbruik is wel iets te optimistisch, laat ons zeggen dat je moet stoken tot eind maart (en dat is ook optismistisch vermits het in april ook nog koud kan zijn).

    Vanaf midden november tot eind maart is ongeveer 135 dagen en 1000 kg verbruiken, dat is een halve zak pellets per dag....dat gaat niet gaan denk ik.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van erwin ma 9 nov 2015 - 18:52

    de berekeningen die vooraf gemaakt worden zijn maar een indicatie.
    als je na een jaar stoken de rekening opnieuw maakt komt er meestal iets heel anders uit. Wink


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van grossard.rob ma 9 nov 2015 - 20:15

    Het gaat ook alleszins een heel andere warmte zijn dan met de accu,
    Eventueel ook een andere temperatuur, het vlammenspel erbij etc...

    Je appartement is dat gehuurd, vergeet niet je meerwaarde na isolatiewerken plus de subsidies die gaan uitdoven die je wel nog kan aftrekken... en die kost is mits wat handigheid en zelfplaatsing (dakisolatie) na 2j terugverdiend.

    Voor enkel glas zijn er al goede folies om het effect! Van dubbel glas te creeren. Het werkt tot een bepaalde hoogte, maar mss laten je ramen het toe om enkel het glas te veranderen.


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van Fleur ma 9 nov 2015 - 20:29

    in de jaren 70 werd elektriciteit aangemoedigd en werden er premies uitgedeeld.
    ik heb er 35 jaar mee verwarmd en geen enkel moment beklaagd.
    nu word het ontmoedigd ,krijg je boetes en word je gestraft.
    moest ik terug jong zijn ,opnieuw bouwen is het terug 100 procent met elektriciteit ,zou ik zelfs nooit moeten over nadenken,want aan verwarmen met elektr heb je geen nadelen.

    je kan moeilijk NU vergelijken met 40 JAAR geleden , dit is zo met alles


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van krusty ma 9 nov 2015 - 21:29

    Straffer nog = als ecopower weet dat je verwarmd met electriek kun je zelfs naar hen niet overschakelen.

    Wij in '88 herbouwd en volledig op electriek met 7/8 stralingspanelen aan 2000 w stuk en een mazout kachel voor de living ,maar in '92 alle panelen naar containerpark , zelfs met dag/nacht meter werd het al veeeeeeeeeeeeel te duur.
    Dan maar CV gelegd in zelfbouw pakket.
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van grossard.rob ma 9 nov 2015 - 21:33

    Fleur, voor de Dieselauto's werden er niet lang geleden ook nog premies uitgedeeld...
    En zie nu het huidige beleid... Daar zit echter niet zoveel jaar tussen zoals bij jou


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van erwin ma 9 nov 2015 - 22:24

    foopah haalt met de gezellige pelletkachel wel wat extra werk in huis tov. zijn elektrische verwarming.
    zakken pellets kopen, stokeren, kachel vullen, ruitje kuisen, kachel stofzuigen, aszuiger leegmaken, meer kans op technische storingen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Toon
    Toon
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 37
    Registration date : 02-04-14

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van Toon ma 9 nov 2015 - 22:48

    Hiervan is nog eens zeker 1/3 verloren omdat de accu's vanaf dat ze opgeladen zijn hun warmte al verliezen zodat ik max 2/3 (waarschijnlijk nog veel minder) 's avonds nog heb als we thuis zijn van het werk. Deze 7600 kWh kost me nu € 1200 en de turteltaks is € 290 omdat ik boven de 10.000 kWh totaal zit.

    Die 1/3 gaat niet verloren, die zit in je huis, dus zou die toch ook maar meerekenen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van erwin di 10 nov 2015 - 0:48

    Deftone en Tiesh hebben vroeger ook dergelijke berekeningen vooraf gemaakt.
    maar wat er effektief bespaart wordt eens de kachel er staat horen we vaak niet meer.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van Gast di 24 nov 2015 - 14:34

    "Die 1/3 gaat niet verloren, die zit in je huis, dus zou die toch ook maar meerekenen."

    Nee die is dus effectief weg aangezien mijn accu's van 22u 's nachts tot 7u 's morgens het warmste zijn (net opgeladen) en die warmte gewoon door het dak verdwijnt. Lekker warm als je 's morgens opstaat, lekker fris als je 's avonds thuis komt. Dus warmte is 's avonds weg. Met de kachel moet ik dus enkel de "restwarmte" bijstoken om het exact even warm te hebben als nu met de accu's.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van erwin di 24 nov 2015 - 14:44

    en toch gaat het zonder accu's niet meer "lekker fris" zijn maar "berekoud" als savonds de kachel opstart.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van Gast di 24 nov 2015 - 15:00

    klopt, maar ik ben zeer conservatief als ik stel dat 1/3 van de accuwarmte verloren gaat tijdens de nacht en dag. Dit gaat eerder richting 2/3 of 3/4. Anyway, we zullen zien in de komende weken. Aangezien de elektriciteit in Belgie enorm duur wordt en vooral de taksen absurd worden, ga ik wel degelijk een heel deel besparen. Gewoon doordat mijn elek-gebruik onder de 10.000kWh zakt, bespaar ik al € 190 aan taksen per jaar.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van erwin di 24 nov 2015 - 15:05

    koop uw kachel niet te licht als die enkel savonds gaat branden om het snel op te warmen.
    laat eerst een installateur ter plaatse de situatie bekijken als de isolatie zo slecht is.
    en ipv. de mcz lam met natuurlijke convectie beter een kachel met een ruimteventilator nemen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van Gast di 24 nov 2015 - 15:16

    jaja, we zijn veranderd naar een MCZ Thema, 8kW met ventilator en zonder speksteen. Installateur komt in de komende dagen eens kijken.

    Gesponsorde inhoud


    elektrische verwarming vervangen door pelletkachel Empty Re: elektrische verwarming vervangen door pelletkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr 26 apr 2024 - 17:05