Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 68 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 66 gasten

dirk deboeuf


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
kvkkvkkvk
steven
pellbox
flamme
8 plaatsers

    algemeen onderhoud kachel

    avatar
    flamme
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Leeftijd : 49
    Registration date : 28-10-08

    algemeen onderhoud kachel Empty algemeen onderhoud kachel

    Bericht van flamme vr okt 31, 2008 12:26 am

    ben is benieuwd wat jullie zoal aan onderhoud doen aan jullie kachel

    om de hoeveel tijd kuisen jullie je ruit en reinigen jullie de aslade en de vuurkorf

    zijn er nog dingen waar jullie speciaal op letten
    laten jullie een jaarlijks onderhoud doen door de dealer of doen jullie dat zelf ??
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van pellbox vr okt 31, 2008 8:31 am

    Mijn kachel staat er 2 weken en voorlopig beperk ik me met :

    kuisen van de ruit als ik ze te vuil vind
    aslade ledigen zo'n 2 à 3 keer per week
    kachel stofzuigen 1 keer per week

    Er zit een afteller op mijn kachel die na ongeveer 3000 uren branden aangeeft dat er een algemeen onderhoud nodig is. Ben wel van plan om dat dan door een ervaren technieker te laten doen.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van steven vr okt 31, 2008 1:45 pm

    Ik heb een onderhoudscontract met mijn leverancier van mijn kachel.

    Ik betaal 75 euro per jaar en daardoor heb ik ook een 'omnium'.

    Als er iets kapot gaat, dan wordt dit vervangen zonder dat het mij iets extra zou mogen kosten.

    Eerst zien en dan geloven.

    Ik stofzuig mijn kachel elke week en om de paar dagen kuis ik de ruit
    Anonymous
    Gast
    Gast


    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Gast do nov 06, 2008 4:41 pm

    Onze ruit is al veel minder snel vuil na het aanbrengen van een flexible in de schouw , daarvoor werd ze bijna zwart.

    Graag had ik eens iemand gehoord die bijna constant een glasheldere ruit heeft zoals trouwens bij een goede gewone houtkachel het geval is.

    Omdat mijn schouw nu optimaal is denk ik dat de ruit vuil word door minder goede pellets of door een slechte pelletkachel.

    Indien iemand in zo'n (proper) geval verkeerd dan had ik dat graag wel eens geweten.

    Onze kachel heeft een aangeblazen vlam (ventilator) en verwarmd ook de cv (deels).

    De ventilator maakt voor mijn part teveel lawaai ook.

    Rik
    Anonymous
    Gast
    Gast


    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Gast do nov 06, 2008 6:08 pm

    Rik,

    Welk merk van kachel heb je

    Herman
    avatar
    flamme
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Leeftijd : 49
    Registration date : 28-10-08

    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van flamme do nov 06, 2008 7:15 pm

    die vuile ruit kan veel oorzaken hebben

    zoals gezegd de slechte trek in de schouw
    daarom is het niet slecht een kachel te hebben die zichzelf regelt naargelang de trek in de schouw

    de pellets geven ook serieus verschil heb er gehad waarbij na een dag stoken de ruit helemaal zwart zag

    harder stoken (meer temp) zal ook een verschil geven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Gast vr nov 07, 2008 6:39 am

    Herman, het is een Edilkamin.

    En Flamme heeft hier natuurlijk ook een punt , het gaat sowieso over een slechte verbranding en dus ook over een minder goed rendement.

    Maar wil Flamme ook zeggen of zijn kachelruit nu zuiver blijft en zo ja , met welke pellets.

    Overigens , teveel aan trek kan je m.i. probleemloos regelen met een trekonderbreker.

    Deze werden vroeger veel gebruikt om bij cv ketels op mazout de schouwtrek te regelen en wij gebruikten ze nog bij andere toepassingen maar die hebben niks met verwarming te maken.

    Tenslotte herhaal ik nog eens dat de ruit bij ons al meer aanvaardbaar is wat aanslag betreft (alleszins geen zwart roet meer ) nadat ik de schouwvoering (flexible ) aanbracht.

    Graag had ik echter nog een beter resultaat bekomen.

    Met dank aan iedereen voor de reacties , we (ik toch) leren hier alle dagen bij.

    Rik

    p.s. We stoken vrij hard dus de temperatuur zit wel goed 65° C
    avatar
    flamme
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Leeftijd : 49
    Registration date : 28-10-08

    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van flamme vr nov 07, 2008 1:53 pm

    neenee mijn ruit is ook nog vuil zenne
    maar het volledig zwart worden is er toch niet bij hoor

    ik kuis men ruitje alle 2 dagen zodus het kan natuurlijk zijn dat ze na 3 dagen wel zwrt ziet he
    na twee dagen heb ik langs de zijkanten wat roet op de zijkanten van de ruit en is het snel te reinigen met wat keukenpapier

    ik denk dat de ruit enkel proper kan blijven indien de vlammen er echt zouden tegenslagen maar daarvoor is een pelletkachel niet gemaakt
    de witte vuurvaste steen achteraan in men kachel word na wat branden ook terug wit
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van pellbox za dec 27, 2008 2:07 pm

    Ik kuis nog steeds 2 keer per week mijn kachel. Vandaag ook net gedaan en voor het eerst had ik een laag as in het brandkorfje. De aslade was nochtans niet voller dan anders. Vind dit toch wel raar eigenlijk.

    Heb altijd Badger gebrand en Hogramix voor als het vriest. Nooit problemen gehad en bij het uitzetten van de kachel brandde het korfje altijd proper leeg. Nooit verstopte gaatjes gehad of een koek in het brandkorfje. De laatste zakken Hogramix die ik haalde waren wel onbedrukt, maar de pellets zagen er wel gelijk uit. Volgens de dame in de winkel hadden ze een pellet met onbedrukte zakken geleverd, maar kwamen ze wel degelijks van bij de fabricant. Zou er dan toch verschil in kwaliteit zijn ?

    Ik ga het zeker eens navragen bij de fabricant zelf.

    Zijn er trouwens nog mensen die dit hebben ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Gast za dec 27, 2008 7:29 pm

    goede avond Hilde
    Badger zijn zeer goede pellets maar ze zijn ook van zaagsel gemaakt wel zuiver ok
    het probleem van sintels is een probleem als de kachel in de winter harder moet branden
    dit moet dan ook zuiver gehouden worden , wanneer de kachel normaal kan branden en goed afgesteld is , heb je minder problemen
    het verschil van pellets is te wijten aan het zaagsel dit is bij benadering gelijk maar nooit het zelfvde. En wat denk je dat een handelaar doet als er weinig winst is : zoeken
    vele warme groeten ...............gilbert
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van pellbox za dec 27, 2008 8:16 pm

    Dank je wel Gilbert.

    Ik hou het in de gaten. Aan je uitleg te horen hoef ik me niet meteen zorgen te maken want vandaag heeft de kachel inderdaad wel goed z'n werk moeten doen. :-)
    kvkkvkkvk
    kvkkvkkvk
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 338
    Registration date : 26-11-09

    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van kvkkvkkvk vr dec 11, 2009 5:06 pm

    mijn leverancier zei me dagelijks het korfje kuisen en de aslade ledigen ik kuis de ruit ook iedere dag is samen nog geen5min werk,is beter voor de verbranding zei hij,anders doe je het om de 2 en dan om de 3 dagen beter iedere dag zei hij.dus doe ik dit ook.
    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Geert vr dec 11, 2009 5:19 pm

    ik spreek dit zeker niet tegen als de leverancier dit zegt, maar
    ik maak hier alles één keer per week zuiver en zie geen verschil
    tegen elke dag.

    mvg, Geert


    _________________
    Thermorossi Ecotherm 7000(11/2008)
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4749
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van pedro vr dec 11, 2009 5:28 pm

    Als ik hier iedere dag mn kachel zou moeten openen en kuisen dan heb je toch iedere keer wat stof en vuiligheid in huis?Ik hou het hier op 2maal per week en dat lijkt me,in mijn geval,genoeg


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Gast vr dec 11, 2009 8:38 pm

    ik kuis ook maar 2 maal in de week.
    verleden week de na een jaar te hebben gestookt eens het potje afgenomen onderaan het T stuk en wat mij verbaasde was dat er helemaal niets van stof inlag ,ofwel vliegt dit allemaal door de schoorsteen (nochthans 6 m lang) ofwel komt er weing stof in de buis en blijft het in de kachel.




    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Gast za dec 12, 2009 12:34 am

    Rik DC schreef:Onze ruit is al veel minder snel vuil na het aanbrengen van een flexible in de schouw , daarvoor werd ze bijna zwart.

    Graag had ik eens iemand gehoord die bijna constant een glasheldere ruit heeft zoals trouwens bij een goede gewone houtkachel het geval is.

    Omdat mijn schouw nu optimaal is denk ik dat de ruit vuil word door minder goede pellets of door een slechte pelletkachel.

    Indien iemand in zo'n (proper) geval verkeerd dan had ik dat graag wel eens geweten.

    Onze kachel heeft een aangeblazen vlam (ventilator) en verwarmd ook de cv (deels).

    De ventilator maakt voor mijn part teveel lawaai ook.

    Rik

    misschien een beetje laat antwoord op je vraag om eens iemand met een glashelderen ruit, maar ik kan me gelukkig prijzen dat ik bij 1 van men twee kachels een zeer zuivere ruit heb, namelijk de 16kilowatter, deze ruit hoef ik enkel eens in de maand zuiver te maken er komt enkel een witte waas op maar dat ook na een dikke week hard stoken, de andere kachel daarintegen heeft na enkele uren al een vuil ruitje, ik stook in beide kachel met dezelfde pellets, volgens men technieker komt het doordat de vuurkorf verder van het ruitje staat, en de kachel meer hitte geeft. Wel heb ik dan volgend verschil, de 16kw heeft een flinke dikke korst na 1 dag de 9kw pas na 4 a 5 dagen. Waar ligt het verschil? i dont know. de parameters staan volgens techniekers boekje gelijk dus, ek wet begot nie hoe da komt...

    groetjes Nico
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Annejanne za dec 12, 2009 1:21 pm

    Ik poets mijn kachel eenmaal per week (aszuiger), het ruitje elke dag (dan moet ik ook niet veel vegen) amai


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Gast za dec 12, 2009 9:34 pm

    1 Maal per week stofzuigen en 1 keer ruitje reinigen. Vroeger was dat meer toen ik meer epicea gebruikte.
    Greetz
    Anonymous
    Gast
    Gast


    algemeen onderhoud kachel Empty kuisen

    Bericht van Gast zo dec 13, 2009 3:43 pm

    Ik heb nu een 1.5 maand een arco Jessica Alexia met speksteen . Ik stofzuig ze elke dag uit op aanraden van de verkoper . Ik brand groene kachel pellets( westmalle 3.65 de zak ) en hoef mijn ruitje maar om de 2 weken even af te vegen met zo een busje van H.G . Ik heb een gemetste schouw met schouwpotten die volgens mij perfect trekt .
    Wij hebben tot op heden niets van geuren of andere nadelen .
    Top Kachel van 8 Kw die bij ons elke dag brand van smorgens tot s'avonds en +-1 zak pellets verbruikt van 15 kgr .
    verwarmt hier tot op 20 gr een ruimte van 80m².
    Anonymous
    Gast
    Gast


    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Gast ma dec 14, 2009 4:40 pm

    goblin schreef:Ik heb nu een 1.5 maand een arco Jessica Alexia met speksteen . Ik stofzuig ze elke dag uit op aanraden van de verkoper . Ik brand groene kachel pellets( westmalle 3.65 de zak ) en hoef mijn ruitje maar om de 2 weken even af te vegen met zo een busje van H.G . Ik heb een gemetste schouw met schouwpotten die volgens mij perfect trekt .
    Wij hebben tot op heden niets van geuren of andere nadelen .
    Top Kachel van 8 Kw die bij ons elke dag brand van smorgens tot s'avonds en +-1 zak pellets verbruikt van 15 kgr .
    verwarmt hier tot op 20 gr een ruimte van 80m².


    ruitje om de 2 weken , daar kan ik alleen maar van dromen Rolling Eyes
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Philip ma dec 14, 2009 8:22 pm

    hmm als ikke de kacherl een week moest laten branden zonder glas te reinigen
    is het glas zwarter dan mijn kachel en als je bekijkt hoe mijn kachel noemt weet je dat het zwarter dan zwart zal zijn ^^
    echter dit zal wel komen doordat de kachel slechts smorgens is deftig op kracht werkt, e, verder heel de dag op eco stand de temp op de gewenste hoogte houd


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Gast za dec 19, 2009 8:52 pm

    Wij heben onze kachel nu een 10-tal dagen. Ik ben dus zeker geen ervaren pelletstoker. Onze leverancier (Frank) heeft ons de goede raad gegeven om de kachel dagelijks te kuisen wat ik dus ook doe.
    Het ruitje maak ik gewoon proper met de stofzuiger (met borstel mondstuk) en dan is alle vuil weg. Over de andere dag was ik het ruitje eens af met verdund produkt wat in de ruitensproeier van de wagen zit, dit werkt fantastisch. Ook trek ik dagelijks eens aan de kuisstangen van de kachel (Edel Kamin Marea spektsteen), maar dan zie ik toch maar weinig vuil tevoorschijn komen. Wat ik wel heb ervaren dat is als men met de knokkels tegen de gietijzern platen (achter, links en rechts) klopt, dan komt er een hoop verbrande as tevoorschijn. Verder maak ik de aslade leeg en stofzuig de ganse kachel. Maak het vuurkorfje en het opzetstuk proper en kijk of alle gaatjes nog open zijn. Het is zoals het met alles is (denk ik) een goede werking begint met een goed onderhoud.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Gast za dec 19, 2009 9:34 pm

    ik moet toch zeker om de 2 dagen mijn ruit en aslade schoonmaken wss door mijn slechte pellets of mss door een slechte trek in mijn schouw (gat in de muur en zo'n buis van 2m omhoog geplaatst door installateur). ik heb mijn edilkamin tania 12KW sinds eind december vorig jaar en heb de schouw vandaag al voor de 4de keer op dat jaar tijd moeten reinigen pale
    Anonymous
    Gast
    Gast


    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Gast za dec 19, 2009 9:39 pm

    shampoo schreef:ik moet toch zeker om de 2 dagen mijn ruit en aslade schoonmaken wss door mijn slechte pellets of mss door een slechte trek in mijn schouw (gat in de muur en zo'n buis van 2m omhoog geplaatst door installateur). ik heb mijn edilkamin tania 12KW sinds eind december vorig jaar en heb de schouw vandaag al voor de 4de keer op dat jaar tijd moeten reinigen pale



    schampoo

    met welke pellets brand u
    Anonymous
    Gast
    Gast


    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Gast za dec 19, 2009 9:43 pm

    garman pellets uit jupille

    Gesponsorde inhoud


    algemeen onderhoud kachel Empty Re: algemeen onderhoud kachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 8:01 pm