Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 20 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 20 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Foutcode A05

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Foutcode A05 Empty Foutcode A05

    Bericht van Gast ma nov 14, 2011 6:38 pm

    Beste mensen,

    Ik krijg regelmatig de foutcode A05 op mijn Saturn. M.a.w. De prestostaat die in werking treed oftewel de rook die niet goed weg kan.

    Best eerst eens naar leverancier bellen, of meteen maar een schoorsteenveger laten komen?

    De schoorsteen is nog niet geveegd sinds we hier zijn komen wonen en god weet of de vorige eigenaar die nog heeft laten vegen. Lijkt me dan nutteloos werk om de leverancier van de kachel te laten komen als die komt voor te zeggen dat de schoorsteen moet geveegd worden.

    Het rare is dat het soms dagen aan een stuk perfect werkt, maar dat er dan opeens een foutcode komt. Misschien gewoon de wind de me parten speelt?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Foutcode A05 Empty Re: Foutcode A05

    Bericht van jeanhup ma nov 14, 2011 6:42 pm

    Dat kan inderdaad de wind zijn. Ik zou zeker eerst de schouw laten vegen en eens aan de schoorsteenveger vragen of hij iets kan bedenken om windinslag tegen te gaan.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Foutcode A05 Empty Re: Foutcode A05

    Bericht van Gast ma nov 14, 2011 7:54 pm

    CornelisK schreef:Beste mensen,

    Ik krijg regelmatig de foutcode A05 op mijn Saturn. M.a.w. De prestostaat die in werking treed oftewel de rook die niet goed weg kan.

    Best eerst eens naar leverancier bellen, of meteen maar een schoorsteenveger laten komen?

    De schoorsteen is nog niet geveegd sinds we hier zijn komen wonen en god weet of de vorige eigenaar die nog heeft laten vegen. Lijkt me dan nutteloos werk om de leverancier van de kachel te laten komen als die komt voor te zeggen dat de schoorsteen moet geveegd worden.

    Het rare is dat het soms dagen aan een stuk perfect werkt, maar dat er dan opeens een foutcode komt. Misschien gewoon de wind de me parten speelt?

    waneer krijg je deze foutcode ??? bv als je de kachel te vroeg opend voor zijn koelprogamma gedaan is om te kuisen kan je ook die foutcode krijgen ,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Foutcode A05 Empty Re: Foutcode A05

    Bericht van Gast ma nov 14, 2011 8:02 pm

    Neen ik krijg de foutcode behoorlijk random.

    Maar ik heb al even onderzocht en als ik het klepje van het T-stuk onderaan openzet gaat het wel, en vanaf ik dat "rubbertje" er terug tegenduw hoor ik de klik van de veiligheid die aanslaat dus het probleem ligt oftewel in de buizen naar de schouw toe ofwel in de schouw zelf. ga meteen eens kijken of ik aan de buizen kan.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Foutcode A05 Empty Re: Foutcode A05

    Bericht van Gast ma nov 14, 2011 8:07 pm

    CornelisK schreef:Neen ik krijg de foutcode behoorlijk random.

    Maar ik heb al even onderzocht en als ik het klepje van het T-stuk onderaan openzet gaat het wel, en vanaf ik dat "rubbertje" er terug tegenduw hoor ik de klik van de veiligheid die aanslaat dus het probleem ligt oftewel in de buizen naar de schouw toe ofwel in de schouw zelf. ga meteen eens kijken of ik aan de buizen kan.

    is deze aangesloten op een gemetste schouw of potten ???
    er kan nog behoorlijk wat assen meegeblazen worden in de schouw die de uitgang belemmerd in de schouw


    Anonymous
    Gast
    Gast


    Foutcode A05 Empty Re: Foutcode A05

    Bericht van Gast ma nov 14, 2011 8:39 pm

    Wow ik denk dat we van geluk mogen spreken dat we een pelletkachel hebben die duizend en een beveiligingen heeft t.o.v. een gewone houtkachel.

    Het is dus een gemetste schouw met daarin metalen buizen, voor zover ik zie toch wat er een beetje meer naar boven zit weet ik niet. Maar beneden in de bocht naar horizontale positie waar de buis van pelletkachel in zit lag het vol met as.

    Deze schouw moet dus gekuist worden! Ik denk dat we met een gewone kachel al een lekker shouwbrandje gehad zouden hebben.
    Wat me echter ook zorgen baart is dat er gaatjes zijn in de bocht van de schouw waar vermoedelijk stof van oude mortel en stenen doorsijpelt.

    Ik zal deze best even toekitten met hittebestendige silicone.

    Iemand een idee wat dat deze dagen kost om een schouw te laten vegen?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Foutcode A05 Empty Re: Foutcode A05

    Bericht van Gast ma nov 14, 2011 9:28 pm

    CornelisK schreef:Wow ik denk dat we van geluk mogen spreken dat we een pelletkachel hebben die duizend en een beveiligingen heeft t.o.v. een gewone houtkachel.

    Het is dus een gemetste schouw met daarin metalen buizen, voor zover ik zie toch wat er een beetje meer naar boven zit weet ik niet. Maar beneden in de bocht naar horizontale positie waar de buis van pelletkachel in zit lag het vol met as.

    Deze schouw moet dus gekuist worden! Ik denk dat we met een gewone kachel al een lekker shouwbrandje gehad zouden hebben.
    Wat me echter ook zorgen baart is dat er gaatjes zijn in de bocht van de schouw waar vermoedelijk stof van oude mortel en stenen doorsijpelt.

    Ik zal deze best even toekitten met hittebestendige silicone.

    Iemand een idee wat dat deze dagen kost om een schouw te laten vegen?

    wat bedoel je met stof van oude mortel en stenen doorsijpeld ????mischien best die bocht vernieuwen als je kan ,schouw kan je ook zelf vegen ;-)))
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Foutcode A05 Empty Re: Foutcode A05

    Bericht van Gast ma nov 14, 2011 10:33 pm

    Wel er zijn gaatjes in het ijzer van de buis. Tis hier een oud huisje en er is op enkele plaatsen gemetst met slechte cement, d.w.z. te veel zand in verhouding met de rest. En na tientalen jaren brokelt dat een beetje af, en dat sijpelt door die gaatjes in de buis er af en toe door. Dit zorgt ook voor opstoppingen in het rookkanaal.

    Hoe veeg je je schouw dan zelf, ik sta zeker open voor dat idee :p? vind je van die borstels in de doe-het-zelf om de hoek? Veeg je dan van boven naar beneden en stofzuig je daarna je kachel eens goed?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Foutcode A05 Empty Re: Foutcode A05

    Bericht van jeanhup ma nov 14, 2011 10:40 pm

    Een rookkanaal van een pelletkachel moet luchtdicht zijn. Het zou dus eigenlijk niet moeten kunnen dat daar zand in terecht komt want dat betekent dat de buis verre van luchtdicht is en niet zal werken zoals het behoort.
    Schouw vegen is kachel los trekken van de schouw en met een op- en neergaande beweging steeds verder je schouw in gaan met je borstel + opzetstukken totdat er bijna geen as meer naar beneden komt en je boven bent.
    Het is dan toch een bende in je kachelplaats dus dan kun je ook meteen de kachel uit elkaar nemen en schoonmaken.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Foutcode A05 Empty Re: Foutcode A05

    Bericht van erwin ma nov 14, 2011 10:42 pm

    CornelisK schreef:Wel er zijn gaatjes in het ijzer van de buis. Tis hier een oud huisje en er is op enkele plaatsen gemetst met slechte cement, d.w.z. te veel zand in verhouding met de rest. En na tientalen jaren brokelt dat een beetje af, en dat sijpelt door die gaatjes in de buis er af en toe door. Dit zorgt ook voor opstoppingen in het rookkanaal.

    Hoe veeg je je schouw dan zelf, ik sta zeker open voor dat idee :p? vind je van die borstels in de doe-het-zelf om de hoek? Veeg je dan van boven naar beneden en stofzuig je daarna je kachel eens goed?

    als er gaatjes zichtbaar zijn onderaan, zou ik toch eens een veger de hele buis laten inspecteren, wie weet hoe het ijzer eruit ziet waar je niet bijkan Shocked


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Foutcode A05 Empty Re: Foutcode A05

    Bericht van Gast ma nov 14, 2011 11:21 pm

    erwin123 schreef:
    CornelisK schreef:Wel er zijn gaatjes in het ijzer van de buis. Tis hier een oud huisje en er is op enkele plaatsen gemetst met slechte cement, d.w.z. te veel zand in verhouding met de rest. En na tientalen jaren brokelt dat een beetje af, en dat sijpelt door die gaatjes in de buis er af en toe door. Dit zorgt ook voor opstoppingen in het rookkanaal.

    Hoe veeg je je schouw dan zelf, ik sta zeker open voor dat idee :p? vind je van die borstels in de doe-het-zelf om de hoek? Veeg je dan van boven naar beneden en stofzuig je daarna je kachel eens goed?

    als er gaatjes zichtbaar zijn onderaan, zou ik toch eens een veger de hele buis laten inspecteren, wie weet hoe het ijzer eruit ziet waar je niet bijkan Shocked

    ik zou toch die oude ijzeren buis helemaal bekijken ,of een flex doortrekken als kan, ja die borstels vind je in een doe het zelf zaak of de betere vakhandel geen inoxborstels gebruiken om inoxflexibels te kuisen ;borstels in harde nylon wel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Foutcode A05 Empty Re: Foutcode A05

    Bericht van Gast ma nov 14, 2011 11:40 pm

    Hey CornelisK, ook wij zitten in een ouder huis en voor dat ik m'n pelletkachel en al zelf ging instaleren, heb ik toch de schouw even zuiver gemaakt want er kwam heel wat uit,... 2 volle emmers. Hiervoor stond een oude steenkoolkachel.

    Ene keer dat ik helemaal door de schouw gestoten was en alle rotzooi zo goed als eruit was, voelde ik de tocht goed de schouw intrekken. 30 cm onder m'n afvoerbuis een luikje gemaakt om langs daar de assen weg te ruimen dus geen T-stuk van doen.

    Best eens even door de schouw met zo'n een borstelkop met verlengbare stukken die je aan elkaar draait en daarna de rotzooi die eruit komt opruimen lijkt me best, tis snel gedaan eigenlijk.

    Mvg
    David
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Foutcode A05 Empty Re: Foutcode A05

    Bericht van Gast di nov 15, 2011 4:47 pm

    Schouw moet luchtdicht zijn? Dan hebben de installateurs me serieus in de zak gezet, De uitlaat van de kachel zit gewoon los in de metalen buis, met wat van die hittebestendige wol rond en sierplaatje erover.

    Ma fin het werk allemaal zoals het moet he behalve dan de schouw die vuil is.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Foutcode A05 Empty Re: Foutcode A05

    Bericht van Gast zo nov 20, 2011 6:59 pm

    als die bocht de eerste is dichts langs de kachel vervang je die beter door een t-stuk. Dan valt het roet ik het onderste gedeelte en kan je wel ff verder zonder dat uw kanaal verstopt.

    Gesponsorde inhoud


    Foutcode A05 Empty Re: Foutcode A05

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu do mei 02, 2024 10:14 am