Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 7 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 7 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen

    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen Empty Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen

    Bericht van steven ma dec 26, 2011 8:18 pm

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen
    Greenpeace waarschuwt in rapport voor milieugevaren van biomassa
    Persbericht - 2 november, 2011
    Het is hoog tijd om de 'boom' in houtige biomassa op Europees niveau te koppelen aan strikte duurzaamheidsvoorwaarden. Dat blijkt uit het rapport “Fuelling a BioMess” (1) dat Greenpeace publiceert aan de vooravond van de eerste internationale beurs voor biomassa. (2)

    Naar het volledige rapport

    In 2010 voerde de Europese Unie 2,5 miljoen ton houtpellets in. Nederland, Groot-Brittannië en België importeerden samen 1,2 miljoen ton uit Canada, waarbij 70 procent van de vezels rechtstreeks uit het bos afkomstig waren. Dat is een stijging van 700 procent in minder dan 8 jaar tijd. Deze groei zal zich naar alle waarschijnlijkheid voortzetten.

    “Natuurlijke en unieke wouden in de wereld, zoals de boreale bossen van Canada, dreigen op die manier te verdwijnen”, verklaart An Lambrechts van de Bossencampagne bij Greenpeace. Het is al helemaal zinloos om deze intact gebleven bossen op te offeren, aangezien alles erop wijst dat pellets geen geschikt antwoord bieden op de klimaatverandering. Bij de ontginning van bossen komt immers ook veel CO2 vrij. Het duurt verschillende decennia (soms zelfs meer dan een eeuw) vooraleer nieuwe bomen volwassen zijn en dezelfde hoeveelheid CO2 kunnen absorberen die bij de verbranding van biomassa vrijkomt. Dat biomassa CO2-neutraal is, zoals vaak beweerd wordt, klopt dus niet. (3)

    Daarom moet de Europese Unie ervoor zorgen dat het gebruik van biomassa als energiebron gebonden is aan maatregelen die verhinderen dat de toekomst van natuurlijke bossen op het spel wordt gezet. (4) Binnen de EU moeten België en zijn gewesten de doelstelling van 20 procent hernieuwbare energie tegen 2020 blijven ondersteunen, maar de invulling daarvan moet grondig herbekeken worden.

    Op hun grondgebied moeten België en de EU garanderen dat:

    - houtige biomassa niet van natuurlijke bossen afkomstig is
    - de productie van houtige biomassa aan bindende duurzaamheidscriteria voldoet
    - houtige biomassa niet de plaats inneemt van andere hernieuwbare energiebronnen met een grotere energetische efficiëntie
    - houtige biomassa niet gebruikt wordt als excuus om geen werk te hoeven maken van energie-efficiëntie en energiebesparing.

    Om energetisch efficiënt te zijn, moet biomassa worden gebruikt in centrales met een hoog rendement. Dat is niet altijd het geval, zeker niet wanneer biomassa wordt opgestookt in oude steenkoolcentrales. In Vlaanderen gaan de meeste groenestroomcertificaten naar biomassaprojecten die op dit vlak erg dubieus zijn. Het rapport dat Greenpeace vandaag lanceert, werd dan ook aan de betrokken Belgische ministers bezorgd.

    Rapport online beschikbaar: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen Empty Re: Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen

    Bericht van erwin ma dec 26, 2011 8:53 pm

    maw sluit die pelletsvretende laagrendementscentrales van electrabel,
    bvb een omgebouwde hoogoven draait met een rendement van DERTIG procent met een verbruik van 1 zakje pellets per sekonde affraid


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen Empty Re: Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen

    Bericht van ss di dec 27, 2011 11:03 am

    Schuld van de politiek! Niet meer niet minder! Ze moeten deze handel niet aanmoedigen!!!
    Ik vrees toch dat vele, zichzelf GROEN noemende jongens hier toch eens mogen bij nadenken!
    Ik wil efkens verduidelijken, ik meen dat pellets voor grootverbruikers zoals Electrabel moeten verboden worden!
    En ik denk dat het enige serieus alternatief, geraak niet in shock, uiteindelijk toch kernenergie zal blijken te zijn...
    Hiermee gaan er velen, zeker na de ramp in Japan, niet gelukkig en het zeker niet met me eens zijn... vrees ik...
    Groeten,
    ss duivel
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen Empty Re: Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen

    Bericht van Block di dec 27, 2011 4:32 pm

    ik vind wel dat ze vlotjes de 'mountain pine beetle' verzwijgen.

    Dit kevertje is een ware epidemie van ongelooflijke proporties aan het aannemen. Dit kevertje wordt normaal gezien kapotgevroren bij -20 graden celsius, maar omdat het de laatste jaren niet meer hard vriest in canada heeft dit dit kevertje vrij spel.

    Zelfs de NASA is aangesteld om dit probleem zo goed mogelijk in kaart te brengen, en mee oplossingen te zoeken, maar als die zeggen dat voorlopig zo snel mogelijk kappen en verwerken het beste is, weet je hoe groot probleem is.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen Empty Re: Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen

    Bericht van ss di dec 27, 2011 5:06 pm

    Juist Block, maar als nog een gedeelte van de industrie met pellets gaat beginnen, dan begin ik, de mens kennende, toch ook voor het woud te vrezen! Beetle of niet!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen Empty Re: Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen

    Bericht van Gast di dec 27, 2011 6:45 pm

    Als ik dit forum geregeld bezoek stel ik vast dat de meesten onder ons niet echt de ecologist willen zijn maar veeleer er op uit zijn zo goedkoop mogelijk te kunnen stoken . Zijn het nu pellets uit Canada of zoals laatst uit Vietnam , de goedkoopste zullen we proberen.
    Mijn derde winter ingaand heb ik altijd gekeken of ik een belgische fabrikant op de verpakking tegenkwam. Kwestie de wedloop naar natuurbehoud te steunen.
    Geregeld lees ik ook dat er niet uit alleen maar hout pellets worden gewonnen maar evenzeer uit genoeg andere restprodukten die veel te weinig worden toegelicht door de producenten hiervan.
    Jaarlijks worden enorme hoeveelheden oude wijnranken gesnoeid waarvan naaar mijn mening ook produktie van pellets kan uit worden gemaakt. Lang oevers van rivieren staan kilometers riet en gras dat evt kan aangewend worden voor produktie hiervan. En zo kan ik er nog een paar opnoemen.
    Altijd naar het goedkoopste zoeken in mss goed voor de portemonee maar soms ten koste van mens en milieu.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen Empty Re: Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen

    Bericht van Gast di dec 27, 2011 7:04 pm

    Harley,

    die Vietnamese pellets heb ik inderdaad geprobeerd, niet hoofdzakelijk uit kostenoverwegingen maar uit nieuwsgierigheid. Als je mijn berichten over zelf pellets maken volgt zie je dat ik interesse heb in het pelleteren van afvalstoffen, ze dienen echter wel brandbaar te zijn zonder schade voor de kachel of het milieu.

    Ook dienen die afvalstoffen voldoende lokaal beschikbaar te zijn, wijnranken vanuit Frankrijk naar Duitsland halen lijkt me niet zinvol ook omdat je ze moet mengen met naaldhout.

    Ik denk dat er veel pelletstokers zijn die de ecologie best laten meewegen maar die, terecht, ook naar de portemonnee kijken.

    M.v.g.,
    Dick
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen Empty Re: Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen

    Bericht van Block di dec 27, 2011 8:12 pm

    Die 8MM pellets uit canada, vind je niet snel terug voor thuisgebruik denk ik. Die liggen meestal in afgesloten loodsen omdat er veel ziektes en ongedierte in kan zitten.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen Empty Re: Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen

    Bericht van Gast di dec 27, 2011 8:15 pm

    Het is (was) zeker niet mijn bedoeling om tegen schenen te stampen. Haalde een paar items aan die het laatst een topic haalde. En inderdaad zijn er ook pelletstokers die met het milieu begaan zijn. Daarom blijf ik zo'n frequent bezoeker van het forum.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen Empty Re: Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen

    Bericht van Gast di dec 27, 2011 8:20 pm

    @Block, heb vorige zomer in een loods geweest waar 30.000 ton van deze electrabel pellets waren opgeslagen. Man man, wat een stof en troep. Al was de verleiding zeer groot, hou toch meer van de kleine 6mm pellets van onze Belgische producenten.

    Gesponsorde inhoud


    Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen Empty Re: Massale import van houtpellets vreet aan Canadese bossen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 1:33 am