Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 35 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 34 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+15
cabrioken
vinnus1
curleo
dxnature
alainvanackere
Fleur
erwin
hktz
jeanhup
nick1
arjan.moes
ss
shadow10
pedro
steven
19 plaatsers

    Rookgas temperatuur


    Gast
    Gast


    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van Gast vr dec 13, 2013 7:35 pm

    Ik heb hier nu 3 dagen achter elkaar hetzelfde weer, geen wind en 10°c ideaal om te testen dus.
    Ik schrijf alleen waardes op en hoop zo een verband te vinden tussen temperaturen,flow, en snelheden van ventilators.
    Zie:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van Fleur vr dec 13, 2013 8:31 pm

    na de eerste vrieskou deze week

    3 winters met badgerpellets : pellettoevoer op 00
    vorige winter xylets van total: pellettoevoer op -10
    deze winter met de flammi s : pellttoevoer op +10

    zonder veranderen van extractie -- optimale verbranding --zelfde stralingswarmte


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van curleo za dec 14, 2013 10:55 am

    ik denk dat de afgelegde weg van de rookgassen hier ook een rol in spelen.
    schat dat die bij mijn kachel nog geen 1meter moeten afleggen, eer die de kachel verlaat(laag model), dus zowiezo hogere rookgastemp, en waarschijnlijk dan ook minder rendement?, maar het is dan wel weer een gietijzeren brandkamer die toch een betere stralingswarmte geeft dan pakweg plaatstaal, niet?

    wel een interessante (home)studie

    curleo


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van Gast za dec 14, 2013 11:13 am

    Het rendement van de Brio is ook +/- 90% dus niet veel verschil met andere kachels.
    Gietijzer is dikker en houd de warmte daardoor beter vast dan plaatstaal.
    Maar of er verschil is qua stralingswarmte?

    Kun je nergens vinden op de CE verklaring van je kachel hoe hoog de rookgastemp. is?
    Of zelf eens meten of je sensor wel juist aangeeft?
    vinnus1
    vinnus1
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 410
    Leeftijd : 69
    Registration date : 10-11-10

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van vinnus1 za dec 14, 2013 12:17 pm

    Wat hier soms verteld en geschreven word,denk ik soms dat ons klein Belgie heel veel profjes heeft.
    Mijn ervaring is,dat iedere kachel verschillend reageert ,schouw,inlaat bij koud weder inlaat binnen,juistheid van de sensoren,enz.
    Ik weet zeker dat er niet genoeg verbranding in de verbrandingskamer aanwezig is,of deze is niet zuiver,vuile ruiten,oranje vette vlammen dan ben je niet goed bezig.
    Indien je het rendement verhoogd en  de kachel brand perfect zal automatisch de schouwtemp. verhogen en ook P1 neem dat van mij aan,dan mag je van mij dit een  maand op papier schrijven en prutsen.

    Er is maar één iemand die dit perfect kan regelen en dat is een GOEDE installateur die er een speciaal koffertje voor heeft en schouwtrek kan meten vacuum in de verbrandingskamer enz.
    Iemand die geen voelbare metingen kan garanderen kan nooit een kachel voor 100% afstellen.
    Maar één ding weet ik zeker schouwtemperatuur is gelijk met rendement,hoe meer rendement,hoe hoger de schouwtemperatuur. En zelf altijd de prof. willen spelen is ook altijd niet goed.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van Gast za dec 14, 2013 12:36 pm

    Maar één ding weet ik zeker schouwtemperatuur is gelijk met rendement,hoe meer rendement,hoe hoger de schouwtemperatuur. En zelf altijd de prof. willen spelen is ook altijd niet goed.

    Hierin kan ik je niet volgen?
    Want het is juist andersom.
    Neem bv een openhaard, deze heeft een enorme schouwtemperatuur en een laag rendement.

    Het rendement wordt alleen bepaald door de hoeveelheid energie die je in de kachel stopt.
    En de hoeveelheid energie die de de living ingeblazen wordt.

    Verder wil ik helemaal geen profje spelen, mar gewoon begrijpen hoe de kachel werkt en wat de beste afstelling is.
    In bericht (5) schreef ik trouwens al dat het niet goed te doen is zonder een testopstelling.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van Fleur za dec 14, 2013 12:36 pm

    affraid ik heb een kachel staan met 6 meter uitlaatbuis waarvan 4 meter binnenshuis die zen warmte kan afgeven aan de ruimtes waar die doorloopt ,de laatste 2 meter zijn door het dak en iets daarboven......van rendement gesproken

    als je aan 10 installateurs dezelfde vraag stelt sta je soms verbaasd hoeveel verschillende antwoorden je krijgt.......hoewel ik ook geen prof ben !!


    trouwens......zou dat forum hier wel bestaan zonder al die profjes...... rollen 


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van Gast za dec 14, 2013 1:10 pm

    Juist Fleur, de rookgassen moeten zo koud mogelijk door de schouw naar buiten.
    Dat is toch logisch.

    De condenserende gaskachel werkt ook met dat principe, afkoelen van de rookgassen.

    Maar je moet natuurlijk wel voldoende trek overhouden om een goede verbranding te bekomen.
    Dus er zit een beperking aan het afkoelen van de rookgassen.
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van dxnature za dec 14, 2013 2:00 pm

    Janus, uiteraard is er een beperking aan het afkoelen van de rookgassen en de situatie van Fleur is zo goed als ideaal, dat deden ze in de oudheid ook zoals ik me herinner van bij mijn grootvader met zijn "Leuvense stoof". Heb hier ook een aantal meter binnenbuis aan de kachel. Trouwens ik heb je een poosje geleden PM verstuurd omdat niet alles on topic was.
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van dxnature za dec 14, 2013 2:39 pm

    @vinnus1
    Je hebt overschot van gelijk met je stelling maar je schiet een belangrijk item voorbij.

    1- Waar zijn die GOEDE installateurs met dat "speciale koffertje". Ik heb ze nog nooit gezien. Zelfs diverse interventies van de technische dienst van een bekend en gerenomeerd kachel importeur hadden zo'n koffertje niet bij en heb hen er zelfs attent op gemaakt dat ze bepaalde zaken niet konden meten zonder specifieke apparatuur, waarna men een week later terug kwam om te meten waaruit bleek dat er effectief iets aan de hand was met de kachel. Wie ben ik nu als klant, die technisch vrij goed op de hoogte ben door mijn beroepsverleden doch in een andere sector, om een hersteldienst daarop te wijzen hoe ze hun werk moeten doen. Met deze wil ik nu niet stellen dat er geen goede technici rondlopen, doch ze zijn zeer schaars.

    2- Om deze "tekortkoming" te compenseren zoeken klanten naar een oplossing en komen er vele op dit forum terecht want ze zoeken oplossingen voor hun problemen waar ze mee blijven zitten.

    Dat er door deze scheefgetrokken situaties soms onwaarheden opborrelen is onvermijdelijk en de profjes waarover je schrijft zijn ook het gevolg van al die onzekerheden omdat ieder zoekt naar oplossingen binnen hun eigen logica. Ik kan zoals ieder ander ook verkeerd zijn met een stelling die ik in neem. Als de sector zijn blazoen eens zou willen oppoetsen zou dit al een hele verbetering zijn. Er is in het verleden al frekwent over deze materie geschreven als je even rond zoekt.

    Mea culpa als ik verkeerd ben.
    vinnus1
    vinnus1
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 410
    Leeftijd : 69
    Registration date : 10-11-10

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van vinnus1 za dec 14, 2013 2:52 pm

    dxnature,

    In het geen je schrijft deel ik volledigen je mening,is weeral zo dikwijls gebeurd dat ik me verkeerd uit druk,waar ik me voor verontschuldig.


    _________________
    Harman Accentra
    Nestor Martin
    COMBULUX
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van Gast za dec 14, 2013 3:18 pm

    Even als tussendoor info in dit lezenswaardige topic, niet iedereen kan zich evengoed uitdrukken op een computer en dat is absoluut niet erg want een ontvanger mag best wat moeite doen om de boodschap te vatten.

    Ik moet sommige dingen ook wel eens meerdere keren lezen om te begrijpen wat er precies bedoeld wordt en meestal lukt dat prima. We hebben op het forum liever een oprechte visie die wat moeizaam geformuleerd is dan een briljant klinkend zwamverhaal.

    Ik constateer dat jullie het in principe goeddeels eens zijn en dan denk ik dat de onderbouwde visie over "verkopers" belangrijker is dan de wijze waarop je het formuleert. Ik vind het een goede informatie welke op feiten is gebaseerd en welke in ieders belang is.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van Gast za dec 14, 2013 5:58 pm

    Nu hou jullie vast, ik ben de hele middag aan het testen geweest op P3
    (rooster = temp. uitblaaslucht)
    rookgas = 142° bij pellets -30% rooster is dan 50° (was enigste instelling dat hij niet lekker brand)
    rookgas = 150° bij pellets -30% toevoerlucht-30% rooster is dan 58°
    rookgas = 173° bij pellets  0%   toevoerlucht-30% rooster is dan 63°
    rookgas = 199° bij pellets +20% toevoerlucht-30% rooster is dan 74°

    nota: toevoerlucht hangt ook van de schouwtrek af en is in de praktijk dus wat variabel
    Met deze cijfers ben ik aan het rekenen gegaan.
    Ik heb op P3 een vermogen van 5,15kW
    Ik heb dus 73° en rooster van 63° als 5.15kW aangenomen.
    Lucht uit schouw 15m³/h
    lucht in living 399m³/h
    Ik kom op de volgende rendementen:
    Rookgas 199° rooster 74° = 85%
    Rookgas 173° rooster 63° = 83%
    Rookgas 150° rooster 58° = 83%
    Rookgas 142° rooster 50° = 80%

    Uit deze berekening lijkt het dus dat het rendement van de kachel iets stijgt als de rookgassen warmer worden.
    Maar ik hou dan nog geen rekening met het aantal pellets.
    Daar ga ik nu aan rekenen  Laughing

    Edit: ipv rendement kan je het misschien beter de verhouding noemen tussen energie door schouw en energie in living.


    Laatst aangepast door janus_wago op za dec 14, 2013 6:07 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : edit toegevoegd)
    cabrioken
    cabrioken
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 24
    Registration date : 18-03-13

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van cabrioken za dec 14, 2013 6:05 pm

    bij mijn superior 87 op P1
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van dxnature zo dec 15, 2013 8:21 am

    Janus met welk meetinstrument kom je aan de waarde van de rookgassen? De theorie is lovenswaardig als de gemeten waarden ook reële zijn. Ik bekijk het even op een afstand. Morgen of overmorgen word hier een nieuwe kachel geplaatst en ga ik ook daar eens op meten nadat de installateur hem heeft ingeregeld.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van Gast zo dec 15, 2013 10:17 am

    Ik lees de temperatuur van de rookgassen uit op mijn display.
    En heb ook een pt1000 sensor aan de schouw geplakt.

    De temperatuur van het rooster meet ik met een IR thermometer.
    (Helaas kan ik bij mij inbouw kachel de schouwtemperatuur niet controleren met diezelfde IR meter)
    Toon-Viviana
    Toon-Viviana
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 42
    Registration date : 28-04-13

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van Toon-Viviana vr jan 24, 2014 8:03 pm

    Omdat ik vond dat m'n Extraflame Viviana wel heel erg veel korreltjes lustte (gewoon simpelweg erg snel opgebrand waren) heb ik twee weken terug de aanzuigventilator-verbrandingslucht de helft teruggezet. Resultaat: Kachel brandt niet meer  Crying or Very sad, te weinig zuurstof. Vanaf hier ben ik steeds ietsje omhoog gegaan met de snelheid van deze ventilator totdat de kachel gewoon netjes brandt. Heeft nu een vrij rustige vlam. En ik doe toch wel aardig wat langer met een zakje pellets. Helaas kom ik er niet aan toe om het precieze aantal kg per uur te noteren, maar ik zie wel het verschil met 1 zakje per dag of 1,5 zakje per dag! Ook is de kamertemperatuur iets omhoog gegaan, met kachel continue op stand P2. En de rookgastemperatuur is met ongeveer 20 graden gezakt!
    Mijn beredenering is dat hoe meer zuurstof, hoe sneller de brandstof op is en des te hoger de schouwtemperatuur is. Hoe minder zuurstof, des te langer doet de brandstof erover en de warmte blijft langer in de kachel (dus naar de warmtewisselaar).
    wvema
    wvema
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 33
    Registration date : 10-12-13

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van wvema vr jan 24, 2014 8:11 pm

    Bij de Boxtherm:

    Rendement bij Max. 91,5%
    Rendement bij Min. 93%

    Als het verbruik of luchtdebiet minder is, of de convectie meer tijd heeft om warmte op te nemen lijkt mij dat logisch.
    Toon-Viviana
    Toon-Viviana
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 42
    Registration date : 28-04-13

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van Toon-Viviana zo maa 02, 2014 10:25 pm

    Inmiddels ben ik "uitgespeeld" met het regelen van de verbrandingsluchtventilator.
    De kachel brandt keurig netjes. Op P1 een smeulend vuurtje, op P5 een mooie rustige vlam die gewoon een mooie verbranding laat zien.
    Na een hele dag branden op stand 1 of twee begint de ruit een beetje vies te worden. Op stand 3, 4 en 5 blijft de ruit netjes schoon en geen koek!
    De rookgastemperatuur was bij afleveren ongeveer 190 graden Celsius op P5 en deze is nu 155 à 160 graden op P5.

    Nu heb ik ook het branderpotje nog een beetje aangepast. Er zitten gaatjes in de bodem en rondeom, halve hoogte zitten in de zijkanten ook nog gaatjes. Nu heb ik deze gaatjes in de zijkanten opgeboord van 5 mm naar 12 mm. Het resultaat is zeer goed. De ventilator trekt nu meer lucht door deze zijkantgaatjes en dus minder door de bodemgaatjes. De pellets blijven hierdoor nog iets langer smeulen.
    Tot nu toe heb ik alleen maar "gewonnen" door met m'n pelletkachel bezig te zijn!
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van grossard.rob zo maa 02, 2014 10:54 pm

    Het enige wat ik hierop kan toevoegen is dat een goede installateur al mijn parameters heeft aangepast.
    Het verhogen van de toegelaten maximumtemperaturen in de verschillende standen was de meest verschillende.
    De kachel (Moon) zal hierdoor toestaan hogere temperaturen te bereiken alvorens in beveiliging te slagen.
    Het blijft een kachel en de branderruimte bestaat geheel uit gietijzer, dus die kan best wat temperatuur verdragen.

    De warmteafgifte is hierdoor hoger en mijn extractietemperatuur ligt in stand P1 rond 115°
    Heb geen hinder ondervonden aan deze instellingen alleen de pellettoevoer moet ik aanpassen tussen firestixx en Europellets door het verschil in gemiddelde grootte
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van grossard.rob zo maa 02, 2014 10:59 pm

    @ Toon-Viviana

    Op P1 een smeulend vuurtje, op P5 een mooie rustige vlam die gewoon een mooie verbranding laat zien.
    Na een hele dag branden op stand 1 of twee begint de ruit een beetje vies te worden.

    Dan zie je op stand P1 nauwelijks vlammen? Raar dat hij dan niet vuil brand.
    Dat zou bij mij dan problemen geven wanneer hij even gaat jagen om de branderpot schoon te maken (uitdoven).
    Hoe staat je pellettoevoer geregeld?

    Met vriendelijke groeten,

    Grossard Rob
    Toon-Viviana
    Toon-Viviana
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 42
    Registration date : 28-04-13

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van Toon-Viviana ma maa 03, 2014 11:39 pm

    @ Grossard Rob,

    Wanneer de kachel in stand P1 brandt, moet je echt goed in het branderpotje kijken om enig vuurtje te zien.
    De boden van het branderpotje is bedekt met een fijn laagje pellets en deze geven een mooie rode gloed, met en fijn vlammetje.
    Vergelijk het maar met die hard houten blokken die men in een allesbrander laat 'smeulen'.
    Als ik nu de verbrandingsluchtventilator nog verder zou 'knijpen', dan stopt de kachel ermee, met een volgekoekt branderpotje. Want dan komt er simpelweg te weinig verse lucht bij de pellets.

    Maar nu brandt de kachel gewoon echt keurig netjes, met geen koek, een schone ruit en ik doe op deze manier het langst met de pellets met veel warmteafgifte. De rookgastemperatuur blijft dan ook zo rond de 115 graden.
    De pellettoevoer staat nog eender als met afleveren. Heb hier ook wel mee 'gespeeld', hoor.
    De verbranding en de warmteafgifte worden hier niet beter mee.
    don diego
    don diego
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 128
    Registration date : 18-04-15

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty rook gastemperatuur

    Bericht van don diego di aug 04, 2015 11:47 am

    om het beste rendement te behalen moet men dan de temperatuur van de rookgassen zo laag mogelijk houden
    of heeft dit er niks mee te maken
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van jeanhup di aug 04, 2015 1:51 pm

    Dat klopt inderdaad, maar je moet ook rekening houden met condensatie en een voldoende hoge temperatuur in de verbrandingsruimte. Vaak is het het beste om de temperatuur aan te houden die in de CE verklaring (of de rendementsspecificaties) aangegeven staat. Dit is meestal de temperatuur waarbij het rendement optimaal is, er geen condensatie op treedt en de verbranding optimaal is (zodat de rookgassen binnen de gestelde emissie-eisen blijven).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31529
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van erwin di aug 04, 2015 2:28 pm

    in de specificaties van de mcz boxtherm 70 van don diego staat 70°C op laagste vermogen en 150°C op hoogste vermogen.
    maar laat het active systeem van mcz dat allemaal maar regelen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Rookgas temperatuur - Pagina 5 Empty Re: Rookgas temperatuur

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 10:53 pm