Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 15 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+23
erwin
dxnature
grossard.rob
Maggy
spydi
arjan.moes
zouzou
Ikzelf
rloncke
francky
player
Jef
Hans52
shadow10
knoepken
Annejanne
Philip
rika1967
steven
ss
ben-revo
john-159
nick1
27 plaatsers

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel


    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van francky wo jan 25, 2012 9:46 pm

    12 u branden en ge ziet de flam amper nog Mad wel veel warmte van de kachel.
    Zwarte ruit heb er me al bij neergelegt.(funny)zibro,s een maal om de 4 dagen en nog zeer proper
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast za jan 28, 2012 6:16 pm

    Ik ben dan de vierde zot. Wij kuisen elke dag onze kachel. Idem venstertje
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast za jan 28, 2012 6:37 pm

    wij hebben een blue diamante, ook wij kuisen dagelijks het ruitje, het is dan licht matig beslagen, een 5 tal minuutjes "werk".
    rloncke
    rloncke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 176
    Registration date : 22-01-12

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van rloncke ma jan 30, 2012 10:14 pm

    Na 1 dag weinig,na 3 dagen tamelijk vuil,ik kuist het met een product waarmee het goed afgaat
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast ma jan 30, 2012 11:33 pm

    Na 24uur branden matige aanslag even met de verfborstel over het ruitje en met wat keukenrol en klaar.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast di jan 31, 2012 6:52 am

    Toen ik een hele poos terug hier op het forum vernam dat sommige hun pellets mengden ben ik dit ook beginnen doen en heb daardoor ook nog alleen een matige aanslag na vier dagen. Verfborsteltje erover en met een papieren doekje is het spiegelnieuw.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast di jan 31, 2012 12:35 pm

    rika topo, na 3 weken aslade eens leeg maken en het venstertje kuisen ( zeer dunne witte aanslag maar zie nog steeds goed de vlammen)brand als enige verwarming in huis, dus 24/24, dagtemp 20° avond 22° nacht 18°
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Ikzelf di jan 31, 2012 1:02 pm

    puk; verwarm je hier dan alle ruimtes mee met dit weer? Wat is je verbruik als ie 24u aan is?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast di jan 31, 2012 1:29 pm

    Ik verwarm er een goei 130m³ mee (living en keuken, en het verlies naar de gang) met een verbruik van 15kgr per etmaal in deze temperaturen.
    De pellets zijn mandy's
    Voor de badkamer gebruik ik de cv maar die staat enkel op als het nodig is.Alle andere radiatoren staan dicht.
    Ook bij mij hangt de thermostaat nog in de living, maar die draai ik dan naar 30° opdat de ketel toch aanslaat voor de badkamer en zet ze terug af erna of op klok.
    Maar overweeg om een extra thermostaat in de badkamer te hangen zodat deze onafhankelijk kan gebruikt worden met een gegarandeerde min temp.
    zouzou
    zouzou
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 19
    Leeftijd : 51
    Registration date : 11-08-11

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van zouzou zo feb 12, 2012 9:50 pm

    Hier zijn zotten genoeg precies,ben er ook 1 van,kuis mijn kachel dagelijks,en om de 2maanden neem ik ze van de muur weg en draai ik ze uit elkaar en kuis ze volledig.Zelfs de
    ingang van de schouw kuis ik helemaal,niet dat er zoveel in ligt om de 2maanden.
    Daardoor brand ze ook perfect met weinig aanslag op de venster. Wink Wink
    arjan.moes
    arjan.moes
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 64
    Registration date : 05-02-12

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van arjan.moes zo feb 12, 2012 10:33 pm

    Toen ik een hele poos terug hier op het forum vernam dat sommige hun pellets mengden ben ik dit ook beginnen doen en heb daardoor ook nog alleen een matige aanslag na vier dagen. Verfborsteltje erover en met een papieren doekje is het spiegelnieuw.

    @harley59rood; Wat heb je gemengd en met welke mengverhouding werk je?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast zo feb 12, 2012 11:13 pm

    @arjan.moes, ik neem zakken bij Makro, haal soms zakken bij Colruyt en meng zak met zak bij elkaar. Heb ook eens de donkere van Bioflam uit Dessel genomen met hetzelfde resultaat. Eigenlijk maakt het wijnig verschil denk ik. In vorige topic liet ik weten dat ik mijn pellets opsla in een grote bak met deksel maar ze toch eerst zeef alvorens ze in de bak te doen. Mss een overbodige job maar ga er van uit dat ik hierdoor toch minder stof in m'n kachel stort.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast ma feb 13, 2012 10:47 am

    Om de 2 dagen met borsteltje afborstelen. Is dan nog wel niet echt veel vuil, vlammen zie je nog goed, maar in de hoeken van het venstertje is er wat aanslag. Ik gebruik Bioflam pellets.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast ma feb 13, 2012 3:08 pm

    ik kuis mijn raam om de 3 dagen , is dan een beetje vuil langs de zij kant . ik kuis met ramenspray voor kachels en als dit gedaan is blink ik de raam
    op langs de binnen zijde met koperpoets het is hierdoor dat men raam niet snel vuil word ervoor was deze ook snel vuil.en dit duurt evengoed maar 5 min.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast di feb 14, 2012 7:56 am

    Leg je dan door koperpoets te gebruiken een film op je venstertje?
    spydi
    spydi
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 90
    Leeftijd : 53
    Registration date : 04-01-10

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van spydi di feb 14, 2012 1:24 pm

    Ruitje de eerste dag schoon,tweede dag wazig en de derde dag grijs en aan het eind van een week stoken wordt het wel schoon maken,maar zwart wordt ie niet meer,

    Ik ben het wel eens met de voorgangers hier dat het aan de kachel afstellingen en het soort pellets ligt,Ik stook nu met Elite (hele mooie pellets) en hier voor met Premium (met Premium wordt het ruitje wel zwart)

    Oh ja en IK vind dat Premium veel stof bevat.


    _________________
    Artel Classic L,Artel Evo M (RR Pelletkachels) Pellets:Elite (GBS),Premium,Baltwood en Eik/Beuk pellets(GPP),Plospan pellets(Plomp groep)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast di feb 14, 2012 6:28 pm

    Ik had het probleem van vuile ruit op twee kachels.
    Na lang testen en zoeken is mijn probleem opgelost. Mijn probleem was gewoon te weinig trek in de schouw.
    Op 1 kachel heb ik de buis verlegt 1 meter verder van het dak weg en een draaibol. Brand nu veel veel beter en enkel ruit vuil na 5 weken !!

    Tweede kachel heb ik de Teratrek verwijderd van op de schouw.(Weet niet of het juist is geschreven)
    Vervuiling van raam heb ik nu na 2 weken branden. Voordien na 1 dag zwart.

    Kan maar 1 ding zeggen, de schouwtrek is heel belangrijk, maar zeker niet makkelijk om op te lossen. Velen hebben enorme theorieën, het enige dat je moet doen is testen. Op de eerste kachel heb ik 4 keer op het dak gezeten op de schouw aan te passen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast di feb 14, 2012 6:53 pm

    ik denk het niet het is zo'n methode van vroeger met de kolenstoof en dat werkte altijd goed, dus heb ik gewoon dit ook
    toegepast op men pelletstoof en dat gaat ook goed. fest
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast di feb 14, 2012 8:41 pm

    Ik weet hoe het vroeger was, twee maand geleden, en ik weet hoe het nu is.
    Het is een wereld van verschil en dit enkel door de trek van de schouw te verbeteren.
    Wat ik allemaal heb gedaan zou ik graag vertellen, maar dan ben ik een half uur aan het schrijven.
    Het is eigenlijk allemaal begonnen met het installeren van zonnepanelen. De buis gaf teveel schaduw en ik moest die verplaatsen.
    Daarna is het allemaal begonnen op de werkende kachel. Na veel testen en verplaatsen heb ik de perfecte plaats gevonden en is de trek zelfs beter dan voordien en het venster blijft proper.
    Nadat ik dit heb gezien heb ik ook de schouw aangepast van mijn Pellet en Hout CV kachel. Daar had ik al vanaf het begin problemen met overmatige vervuiling.
    Na 3 dagen zag ik niets meer door het raam. Pikzwart was die. Nu is dit een hele wereld van verschil.
    Niemand kan mij van het tegendeel overtuigen. Ik ben overtuigd, heb het zelf ondervonden wat verschil het maakt.
    Dit is alles wat ik nog over kwijt wil. The End...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast wo feb 15, 2012 8:57 pm

    Ikke kuis en stofzuig mijn kachelke ook iedere dag zulle.
    Elke dag voor ik naar het werk ga vijf minuutjes werk. Heb wel zo'n asuiger gekocht, anders is de stofzuiger veel te vlug kapot zeggen ze.
    Int weekend sta ik gewoon ff op om stoofke proper te maken en zet 'm dan op...en kruip dan nog een uurke terug.
    Als ik dan terug onder kom ist lekker warm en zie de vlammen schoon spelen.

    Ge ziet...ik heb 'nog" geen klachten over mijne Flexa
    Maggy
    Maggy
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 134
    Registration date : 19-05-10

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Maggy do maa 15, 2012 8:59 am

    Het eerste jaar hadden we gelige naaldhout pellets uit België, ondanks veel experimenteren met instellingen moest de kachel toen vrijwel elke dag schoongemaakt worden, alles vol kleverige zwarte roet en regelmatig de gaatjes van het branderbakje openprikken. Bij opstarten en stoppen soms rookwolken buiten.
    Met de pellets die we nu stoken krijgt het ruitje na twee dagen van onder naar boven geleidelijk een witte waas, even als de binnenkant van de kachel. Aanslag is wit poeder dat vanzelf naar beneden regent. Hij heeft afgelopen winter zo mooi gebrand dat we een keer echt vergaten hem schoon te maken. Pas na 3 zakken (45 kilo) las de as centimeters dik tegen het raampje en de wanden, het branderbakje zag eruit als een vulkaantje.
    Ja, het was wel nog even zoeken naar optimale instellingen voor dit resultaat was bereikt. En onze tweede voorraad van deze zelfde leverancier blijkt iets anders dan de eerste.

    We hebben een schoonmaakmiddel voor houtkachelruiten in het begin gebruikt, maar daar bleek de lak van het deurtje niet tegen bestand. Beter werkt gewoon een stukje keukenpapier met wat as erop.
    Als het deurtje open is houd ik er altijd voortdurend de aszuiger bij om te voorkomen dat het stof de rest van het huis binnen dwarrelt. In het begin gebruikte ik een verfkwastje. Een siliconen kwast uit de keukenzaak blijkt het veel beter te doen, terwijl er geen as aan blijft hangen.
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van grossard.rob za apr 28, 2012 9:03 pm

    @ maggy, welke stoken jullie dan?


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    Maggy
    Maggy
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 134
    Registration date : 19-05-10

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Maggy zo apr 29, 2012 1:27 pm

    Toen ik bovenstaand bericht schreef, stookten we "Houtkorrels Weesp" van een klein recyclingbedrijf vlakbij Amsterdam. Daar zal iemand uit Wezemaal weinig aan hebben.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] zijn we nu aan het uitproberen. De eerste indruk is zeer positief. Zij zitten in Halsteren, dat is al veel dichter bij Wezemaal. En als ze in Amsterdam bezorgen zullen ze mogelijk een rit naar Wezemaal ook niet erg vinden.

    Afgezien van de gebruikte pellets hangt het natuurlijk ook af van de afstellingen van de kachel en de luchtaanvoer, rookgasafvoer, merk, type, capaciteit van de kachel...
    succes


    _________________
    Artel Evo M-K
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast ma apr 30, 2012 7:30 am

    kuis ze om de drie dagen met wat keukenrol ruit is dan wat bruin
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van grossard.rob ma apr 30, 2012 8:17 pm

    Heb ondertussen de instellingen veranderd, bleek dat ik teveel pellets laadde 20%, verlaagde dit op continu branden naar 15.
    Minder koekvorming, minder grinsters (brandsterretjes) die opspringen wanneer hij bijvult en minder aanslag op de ruit.

    Stook met een Edilkamin moon.

    Eerst stookte ik Badger en mandi, maar van mandi kreeg ik een eerst een lichtgroene kleur van aanslag en dan na 2dagen niks meer.
    Maar badger is opgeslagen naar 4.10€ per pallet en 4.30 per zak los
    Dan ben ik overgeschakeld naar german pellets (Granilux) van aveve. Warmte is beter maar echt een donkere aanslag, ruit zwart.
    Van Agricon (Colruyt) ben ik 0,0% tevreden, kwaliteit is beneden peil, stofzakken met splinters en gruis, lengte verschilt... etc

    Nu ben ik aan het rondkijken en zit bij een bepaalt bedrijf in nederland aan 230€ excl Btw en transport voor 1 big bag van 1200Kg
    komt neer op 3.42€ per 15kg
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]





    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast do mei 03, 2012 10:23 am

    Na halve dag branden is er een wazige afzetting op het raampje, na een hele dag branden kan er gekuist worden. Een gouden tip voor het reinigen; gebruik geen enkel produkt, papier of vod maar schaf jullie eens een rolletje staalwol aan (de fijnste die je kunt krijgen type XXX of 111), ruit warm of koud maakt niet uit. Met het maken van draaiende bewegingen gaat alle aansla
    g er zomaar af, eventueel stofzuiger onderhouden om het losgekomen stof op te vangen. Met een proper stukje staalwol blink je het ruitje daarna op alsof ze nieuw is. Surprised Smile Surprised

    Gesponsorde inhoud


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 2 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 1:49 am