Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 35 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 34 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
erwin
nick1
6 plaatsers

    keuze kachel voor en nadelen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    keuze kachel voor en nadelen  Empty keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van Gast za maa 31, 2012 1:10 pm

    hello
    geraak er maar niet aan uit tussen deze twee kachels buiten het prijsverschil wat zou de beste keuze zijn tussen passion coccinella 10 met vermogen van 8.2kw
    of de piazetta 955 met een vermogen van 8.9 wat zijn de voor en nadelen tussen deze twee kachels
    greetz
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van nick1 za maa 31, 2012 3:07 pm

    Ken de passion coccinella niet en kan dan ook geen vergelijking maken tussen beide kachels maar kan je wel vertellen dat we van de P955 héél tevreden zijn (vooral nu die soms lawaaierige rookgasventilator zonder problemen door de installateur vervangen is door een stil exemplaar).


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van erwin za maa 31, 2012 5:03 pm

    ramcharger ik denk dat je pasian bedoelt als merk, dit zijn ook kwalitatief goede kachels en worden onder andere geplaats door jeanhup van het forum,
    tussen beide kachels die je voorstelt zie ik geen nadelen, alleen het prijsverschil zoals je zegt, dus de keuze hangt af van persoonlijke smaak en budget.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van Gast zo apr 01, 2012 2:03 pm

    ja is de pasian da ik bedoel,maar ik vind dat toch groot verschil tussen 1900 en 3700 euro en beide mooie look er moet toch ergens iets verschillen qua verbruik of andere nadelen,weet iemand de voor en nadelen tussen de piazetta en coccinella,verbruik of dergelijke
    Anonymous
    Gast
    Gast


    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van Gast zo apr 01, 2012 2:53 pm

    Ik vind van beide kachels het rendement matig, de Pasian 85% en de Piazzetta zelfs 80%. Een goede, moderne pelletkachel heeft een rendement van boven de 90%. De nieuwe, verbeterde Artel-serie zit daarop en is ook zeer betaalbaar.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van Gast ma apr 02, 2012 1:58 pm

    hello
    wat bedoelen ze juist met 80% of 90% rendement,dit is het gèèn van warmte dat je uit je kachel haalt denk ik zodoende kan je dan een zwaardere in kw plaatsen dan heb je toch ook aan meer rendement,maar ik zie dat je bij een hoger rendement ook meer elektrisch verbruik hebt in watte of heb ik dat verkeerd op.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van Gast ma apr 02, 2012 2:57 pm

    Ik denk dat je (thermisch) vermogen en rendement door elkaar haalt. Ik geef als voorbeeld de gegevens van mijn Musa; P max 91,7%, P min 94,1%. Dit betekent dat bij maximale prestaties 91,1% van de warmte de kamer in komt en in de ecostand 94,1%.

    Het max vermogen is 9,5 Kw en het min vermogen 2,4 Kw.

    Het gemiddeld stroomverbruik ligt op 80 Wh en in de opstartfase op 400 Wh.

    Hoe hoger het rendement van een kachel, hoe efficiënter de verbranding en meer warmte in de kamer bij een lagere uitstoot van CO.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van Gast ma apr 02, 2012 9:08 pm

    okè begrijp nu een beetje wat je wilt zeggen kga me daarop nu baseren,had nochtans zo begonnen maar heb me dan laten afleiden op uiterlijk van de kachel,ga terug beginnen met begin en vergelijken,en is dat verschil als deze zen warmte langs boven of langs onder afgeeft.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van jeanhup ma apr 02, 2012 9:15 pm

    Mijn ervaring is echter dat dit soort rendementen vrij hypothetisch van aard zijn: net als de verbruikscijfers van auto's worden deze kachels speciaal afgesteld voor deze tests. Alleen als je zelf een CO2 meter hebt of een pelletkachel met lambdasonde krijg je je kachels ook zo goed afgesteld dat ze het beloofde rendement halen en dan dien je de afstelling ook nog telkens te herhalen op het moment dat de samenstelling of lengte van je pellets iets verandert.
    Als ik een dergelijke kachel verkoop zeg ik dit er ook altijd bij: het is mooi dat ze een hoog theoretisch rendement hebben maar ga er niet vanuit dat je dit rendement ook altijd zult behalen.

    Voor de warmteopbrengst moet je vooral naar het netto (of efficiënte) vermogen kijken. Dit is het vermogen dat overblijft rekening houdende met het rendement en de warmteopname door de kachel zelf. Zorg dus dat je van de kachels altijd hetzelfde vermogen vergelijkt.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van Gast di apr 03, 2012 8:18 am

    Jean,

    de specificaties van een kachel zoals vermeld door de fabrikant zijn altijd laboratoriumwaarden. Een fabrikant zal een kachel onder ideale omstandigheden testen om de beste meetwaarden te genereren voor een Europese typegoedkeuring.

    Dit laat onverlet dat een hoger rendement loont en zeker als de kachel uitgerust is met een regelsysteem als het Leonardo Stysteem of het Active System. Hoe hoger het rendement, hoe meer warmte je uit de pellets krijgt of dit nu ongenormde pellets zijn met 4,3 Kwh/Kg of Din+ met 5,4 Kwh/Kg.

    Daarnaast is het zo dat hoe hoger het rendement, hoe schoner de kachel brandt en hoe minder het milieu belast wordt.

    M.v.g.,
    Dick
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van jeanhup di apr 03, 2012 9:15 am

    Dick: je hebt grotendeels gelijk maar wat ik wil zeggen is dat bijna alle kachels die een theoretisch rendement hebben van 90%+ vaak op hetzelfde rendement zitten als normale kachels van b.v. 85% doordat ze de technieken waarmee het rendement verhoogd wordt (b.v. stroomsnelheid voorverwarmde secundaire verbrandingslucht optimaliseren, turbulentie/wrijving in warmtewisselaar) niet meer werken als de kachel niet 100% is afgesteld met daarvoor beschikbare apparatuur.
    Als je de trek in de kachel niet 100% kunt regelen kun je rendementen van 90% en hoger al snel vergeten. Dus bij een iets te goed trekkende schouw heb je al een verbranding met te hoge luchtsnelheden en teveel zuurstof om het optimale rendement te halen. Zelfs een Leonardo systeem (luchtsnelheidsmeter) kan aan een teveel aan trek ook niet veel veranderen (te weinig wel).
    Overigens zitten we nu met Pasian in een certificeringstraject om de eerste CV-kachel boven de 90% gecertificeerd te krijgen - vandaar dat dit soort technieken me nu bekend zijn.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van Gast di apr 03, 2012 3:03 pm

    Jean,
    Zelfs een Leonardo systeem (luchtsnelheidsmeter) kan aan een teveel aan trek ook niet veel veranderen (te weinig wel).

    Ik ken het Leonardo systeem niet inhoudelijk maar ik vermoed dat het toch iets meer is dan een luchtsnelheidsmeter.

    Het Active Sytem ken ik wel en ik neem aan dat het Leonardo systeem iets soortgelijks doet. Het Active System analyseert middels sensoren een aantal variabelen en past de verbranding daarop aan. De verbranding wordt in de verbrandingsruimte gemeten en daarop regelt het Active System de instellingen bij; veel korte pellets, lage of hoge calorische waarde, 6 of 8 mm. maakt allemaal niet uit.

    Een andere sensor meet de verbrandingsgassen en de schoorsteentrek (min 10Pa) en regelt middels aanpassen van de rookgasventilator bij om ideale trek te benaderen. Een derde sensor meet de toegevoerde verbrandingslucht en past zonodig deze aan. Deze drie sensoren samen bepalen dus de variabelen waarop het Active Sytem reageert en stuurt.

    De kachel afstellen met geschikte apparatuur? Ik zou niet weten hoe want alle afstellingen worden door dat Active System gedaan mits aan de installatie-eisen is voldaan en die zijn vrij simpel; schoorsteen tot boven het dak met minimaal 10Pa natuurlijke trek en pellets van goede kwaliteit stoken en dan maakt het merk en de eigenschappen niet echt iets uit. Niet voor niets wordt MCZ door de verschillende gebruikers en allesvreter genoemd.

    Ik ga er dus vanuit dat de door MCZ vermelde waarden m.b.t. het rendement wel degelijk nagenoeg bereikt worden en dat bij de verschillende soorten pellets die ik heb geprobeerd.

    M.v.g.,
    Dick
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van jeanhup di apr 03, 2012 8:14 pm

    Hoi Dick,

    Het active systeem meet de rookgastemperatuur en de aangevoerde luchthoeveelheid en past de snelheid van de rookgasventilator daaraan aan waardoor er in elk geval nooit te weinig lucht aangezogen zal worden (nodig bij b.v. slecht brandende pellets of een ongelijkmatige pellettoevoer). Een teveel aan trek kan het Active systeem echter ook niet compenseren.
    Dit zijn prachtige systemen maar voor echte rendementsverbetering heb je een lambdasonde i.c.m. een systeem dat ook trek kan verminderen (b.v. door aansturing van een trekregelaar in de schouw).
    Ze zijn wel heel erg handig om te voorkomen dat je bij wisselende pelletkwaliteit de parameters moet gaan aanpassen om een goed rendement te behouden.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van boxke di apr 03, 2012 9:00 pm

    Jeanhup,

    ik kan ten volle beamen wat je zegt over het active system. Heb zelf een MCZ toba staan die tgv teveel trek ondermaats presteerde. Het active systeem compenseert hier niet voor (compenseert maar tot -15 rpm van de ventilator - verwaarloosbaar) met gevolg dat veel warmte de tijd niet krijgt om de energie aan de warmtewisselaar af te geven en de warmte in de schouw verdwijnt.
    Heb al maanden geleden Fero trachten te contacteren (via email) voor een service visit maar geen respons. Heb het probleem wel zelf opgelost door deze winter de luchtinlaat grotendeels toe te snoeren zodat ik met een luchtsnelheid zit die in de grootte orde zit waarop het active systeem gebouwd is om te gaan regelen (luchtdebiet tussen 160 en 170 op stand 1; daarmee regelt het active system nog steeds naar omlaag naar de -15 rpm op het nominaal toerental - zonder mijn ingreep was het luchtdebiet tussen 195 en 205 op stand 1). Pas vanaf een luchtdebiet van 150 gaat de ventilator naar nominaal toerental en beneden de 150 gaat de ventilator harder draaien en zit je in het gunstige regelgebied van het active system waar het wel goed presteert.

    Gr,
    Boxke
    Anonymous
    Gast
    Gast


    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van Gast wo apr 04, 2012 7:28 am

    Jean,
    Ze zijn wel heel erg handig om te voorkomen dat je bij wisselende pelletkwaliteit de parameters moet gaan aanpassen om een goed rendement te behouden.

    Dan zijn we het daar in ieder geval over eens....

    Boxke,
    Heb zelf een MCZ toba staan die tgv teveel trek ondermaats presteerde.

    Daar ligt de kern van het probleem, MCZ "eist" een natuurlijke trek van 10Pa en als je daar ver van afwijkt moet je dat probleem oplossen. Lijkt me dan niet juist om dat probleem bij de importeur van de kachel neer te leggen.

    Bij een goede schouw functioneert het Active System prima onder verschillende omstandigheden qua temperatuur, wind, luchtvochtigheid en soorten pellets.

    M.v.g.,
    Dick
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van steven wo apr 04, 2012 8:32 am

    na dit alles gelezen te hebben wordt nog maar eens bevestigd, dat die zelfregelende systemen niet 'heilig zijn'. Parameters aanpassen en blijkbaar ook de toevoer van lucht blijft van belang.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van Fleur wo apr 04, 2012 8:59 am

    ik hou het bij een konstante kwaliteit van de pellets (welke die ook mogen zijn)
    het zuiver houden van kachel (in de ingewanden)en de uitlaat buis.
    de juiste uitlaat!!!!


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van Gast wo apr 04, 2012 7:22 pm

    Steven,
    na dit alles gelezen te hebben wordt nog maar eens bevestigd, dat die zelfregelende systemen niet 'heilig zijn'. Parameters aanpassen en blijkbaar ook de toevoer van lucht blijft van belang.

    Ik denk dat hier toch sprake is van een misvatting. Het Active System, en denkelijk het Leonardo systeem ook, gaan uit van bepaalde installatiecondities.

    Indien hieraan voldaan wordt regelt het systeem binnen een bepaalde marge de kachel bij op variabelen, wat bij een kachel zonder zo'n "zelfregelend systeem" bijsturen van de parameters inhoudt.

    Wat bij Boxke speelt is dat zijn schouw buiten de marges valt qua trek en dan faalt het systeem. Mijn schouw heeft een trek van 10 - 12Pa volgens mijn Bezirksschornsteinfegermeister (schoorsteenveger) en daar werkt het Active System dus prima.

    Het is inderdaad geen wondermiddel maar vergemakkelijkt het gebruik van de kachel, op voor mij, comfortabele wijze. Zakje gekregen hardhout pellets er in, geen probleem, probleem pellets van een bekende die zijn kachel niet fatsoenlijk aan het branden krijgt idem en de Vietnamese rubberboom pellets van Arjan uit Emlichheim gingen er ook fluitend doorheen.

    Kortom, ik heb geen idee wat parameters zijn.

    M.v.g.,
    Dick

    Gesponsorde inhoud


    keuze kachel voor en nadelen  Empty Re: keuze kachel voor en nadelen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 03, 2024 12:10 am